Kuntouttava työtoiminta lopetetaan
Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä.
Hyvä vai huono juttu?
Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pajat ovat silti edelleen ja muut aikuisten päiväkerhot? Sama asia melkein.
Mitä nämä siis on ja miten sinne mennään?
Kuntouttavaa nimenomaan järjestetään työpajalla.
On kuntouttavaa ollut myös kaupungin yksiköissä esim. toimistötyötä.
Kaupungin yksiköissä ja hautausmaiden toimistoissa ja seurakuntien toimistoissa.
Eihän nää mitään päiväkerhoja ole vaan ns oikeita töitä.
Joo, mutta ne kuntouttaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa lopetettiin noita pajoja.
Jatkossa tulee toimeentulotukitöitä noihin kaupungin yksikköihin ja palkkatukitöitä yrityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen terve ja hyväkuntoinen ja minut yritettiin pakottaa kuntouttavaan joten haastoin typin virkailjan oikeuteen. Oikeus totesi ette minun olisi kuulunut olla typin asiakas eikä mennä kuntouttavaan. Ei ole sen jälkeen työkkäristä soitelleet ja siitä on jo 5 vuotta. Kannattaa haastaa työkkär jos ne puhuu valeita ja väittää että teidän pitää mennä kuntouttavaan. Siihen aikaan pelasin salibandya kun oln työtön ja olin pelannut salbandya vakituisesti 15 vuotta jo.
eihän se et pelaa salibandyä ole mikään mittari siitä onko työkuntoinen tai TYPin asiakas.
epäilen kyllä, et asiaasi oli käräjillä käyty. Ja jos olisit voittanut käräjillä niin olisihan toi ennakkona viety hoviin. Haasetettuna ei muutenkaan olisi ollut TYPIn työntekijä. Kun ei tossa nyt ole kysy syrjinnästä tai laittomuuksista. Hallintovalituksen olet ehkä tehnyt .. ja sen voittanut ( no toisaalta hallinto-oikeudeksikin sitä sanotaan) On kutienkin eri istanssi kun mitä oikeudella yleisesti käsitetään.
Miksiköhän muuten ISn toimittajat ei tee näistä oikeista asioista juttuja?
Nehän tekee nykyään jutut vaan perustuen mammapalstan kommentointiin, voisko ne nostaa näitä epäkohtia esille?
Toimeentulotukityöt tulevat kaupungin yksiköihin eli esim. museo, taidemuseo, nuorisotalo, koulut, päiväkodit, kansalaisopisto, kirjasto, uimahalli, vesilaitos, sivistyskeskus, sosiaalitoimisto, kirjasto jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no tietysti päihteiden käyttäjiä ei voinut laittaa mihinkään toimistotöihin, he olivat pajoilla.
Muita työttömiä on ollut sitten kaupan yksiköissä toimistotöissä sekä esim. ulkoiluttamassa vanhuksia hoitokodeissa eli lykkäämässä ulkona pyörätuolia.
No silloin kuuluisi saada palkkaa, jos jotain toimistotöitä tekee. Tai on vastuussa jostain vanhuksesta.
Monen on vaikea ymmärtää, että kaupungeille on lakiin kirjattu velvollisuus tarjota tukityöllisyys toimia. Jos palkataan ihminen toistaiseksi, paikkaa johon ottaa tukityöllistettävä määräajaksi ei ole. Vaikka kaupunki tavallaan hyötyy halvasta työntekijästä, myös työkokeilija tai kuntoutuja hyötyy saadessaan mahdollisesti puuttuvaa työkokemusta, mahdollisesti oppii uutta, ja todellakin se sosiaalinen aspekti. Palkkatukityöhän päästessään se työkokemus karttuu todellakin konkreettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja tykkään. Olen oppinut maalaamaan tauluja, tunnistamaan sienet. paljon kalatietoutta.
Sanoisin että ne kaikkein laiskimmat puuttuu sieltä.
Saan ruuan, matkalipun niin eipä ole valittamista.En muuten ole edes köyhäkään.
Varmasti supistetaan mutta ei lopeteta täysin.
Siis onko se niin kuin päiväkoti? Tehdään kaikkia kivoja juttuja, eikä mitään orjatyötä? Toihan kuulostaa hauskalta.
En kutsuisi päiväkodiksi. Maalaan tauluja ihan taiteilijatarvikkeilla. Ostan omat maalauspohjat että saan viedä taulut kotiin. Nautin täysillä. Myös paikka on ihanalla alueella. Käytän öljyvärejä. Voi maalata myös akryyli tai akvarelliväreillä. Siellä on vielä hyvä ruoka ja kerrankin se en ole minä joka sen ruuan tekee.
Rupesin muuten työttömäksi, mutta jos tuo toiminta nyt loppuu, niin en viitsi. Mäkin haluan maalaamaan johonkin ihanaan paikkaan ja syömään hyvää ruokaa.🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palveluja tyrkytetään ehkä eri nimellä. Kannattaa olla tarkkana. Eli systeemi näyttää loppuvan, mutta onko vielä konnankoukkuja. Ellei tosiaan etiikka tule. On varmasti vielä paljon enemmän lopetettavaa.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Sano suoraan orjatöitä ilman palkkaa. Vahva ja orjia välittävä suomi.
Eliitillemme kansainväliset sopimukset ajavat kaiken ohi kun kyse ei ole suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä huono uutinen mt-potilaille. Enää edes työkkäri ei ole motivoimassa, ja varmaan kohta eläkkeetkin lakkautetaan ja käsketään olla hamaan tappiin työnhakijoina. Tuossa viimeistään moni täysin eristäytyy yhteiskunnasta. Ei hyvä.
Itselleni paras asia on ollut, kun olen voinut eristäytyä yhteiskunnasta. Olen onnellisempi kuin koskaan täällä omassa rauhassa maaseudulla pikku mökissä. Yhteiskunta on se, joka monet saa voimaan pahoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin yksiköissä ja hautausmaiden toimistoissa ja seurakuntien toimistoissa.
Oletko kuullut vanhan vitsin variksista ja kadulle sammuneesta miehestä? Periaatteessa oikeita töitä, mutta ei noissa käytännössä tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta ne kuntouttaa.
Niistä pitää saada palkka.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kaupan alalla oli myös lakko, että koittivat saada työehtosopimukseen, että tarvittaisiin jatkossakin painava syy irtisanomiselle.
Mutta osa ihmisistä kävi kaupoissa ja vesitti lakkoa.
Saada nähdä saadaanko tuota kirjausta työehtosopimukseen vai voiko jatkossa irtisanoa helposti liian pitkän kahvitauon perusteella.
No eihän se niiden kaupassa kävijöiden syy ole, valitettavasti ihmisen on pakko käydä kaupassa. Se miten näitä lakeja muutetaan johtuu siitä että noiden isojen yhtiöiden edustajia istuu myös eduskunnassa kertomassa mielipiteitään laista ja määräyksistä, milloin siellä olisi istunut joku tavallinen duunari kertomassa mielipiteitään? ai niin ei taida töiltään keritä no sittenpähän joku muu päättää heidän asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲
Olet selkeästi hyväosainen kun et tajua että se 9e ja muut edut on oikeasti elintärkeitä.
Mä oon ainakin aivan kauhuissaan kun muistan miten huonona olin vaan kotona oleskellessa.
En ole hyväosainen, mutta mun mielestä on nöyryyttävää laittaa ihmiset 9e päiväpalkalle.Ja sen väitetään sitten kuntouttavan ihmistä, kun kohdellaan kuin vajaaälyistä. Hyväksikäyttöä se on heikommassa asemassa olevia kohtaan. Itse olen mieluummin kotona ja teen täällä vaikka pihatöitä.
Iso osa heistä oikeasti ON vajaaälyisiä. Tiiätkö, niitä entisiä erityislapsia, jotka kävivät koulussa pienryhmäopetuksessa, jonka jälkeen kävivät erityisentuen tarpeessa olevien ammattikoulun, joista ei valmistuttuaan tullutkaan sormia napsauttamalla normaaleja aikuisia! He ovat edelleen erityisen tuen tarpeessa olevia, mutta nyt aikuisia. Heidän työpanoksensa kelpaa yrityksille, kun kyse on ilmaisesta työharjoittelusta, mutta valmistuttuaan eivät pääse töihin minnekään, paitsi näihin 9e päivä hommiin. Heille kuitenkin huudellaan, että mene töihin lusmu ja loinen. Ole sinä kaikessa rauhassa kotona ja tee pihatöitäsi, toisille kelpaa ne 9e päivä työpajat, kun mitään muutakaan ei ole mahdollisuutta saada.
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä työnteon kannalta hyötyä ole, mutta ehkäisevät sairaanhoidon tarvetta ja totaalisyrjäytymistä mt sairailla. Useampi päätyy vain olemaan kotiin ja psykoosit ym pahenee ja tulee pitkiä, kalliita sairaalajaksoja.
Vasta vähän aikaa sitten uutisoitiin, että yli 30% työttömistä on työkyvyttömiä. Aika harvalla sairaudet paranee töitä tekemällä. Terveydenhoito ja kuntoutus olisivat heille oikeampia paikkoja.
Kuulun itsekin siihen porukkaan. MS-taudin oireiden takia en pysty työskentelemään edes tuntia ilman pitkää taukoa. Mutta eläkeyhtiön mukaan "perusteita eläkkeelle ei ole, sillä työkykyä on vielä jäljellä".
Kyllä tossa kuntouttavassa tehdään ihan samoja töitä kuin vakituiset tekevät.
Ei ole tietysti kiva, kun vakituiset kahvitauolla puhuvat ulkomaanmatkoista ja asuntojensa remonteista. Se saa monen työttömän voimaan huonosti. Toiset on lähdössä Espanjan matkalle ja toinen miettii mistä rahoista ostaa ruokaa lapsille.
Työttömillä on myös lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kaupan alalla oli myös lakko, että koittivat saada työehtosopimukseen, että tarvittaisiin jatkossakin painava syy irtisanomiselle.
Mutta osa ihmisistä kävi kaupoissa ja vesitti lakkoa.
Saada nähdä saadaanko tuota kirjausta työehtosopimukseen vai voiko jatkossa irtisanoa helposti liian pitkän kahvitauon perusteella.
No eihän se niiden kaupassa kävijöiden syy ole, valitettavasti ihmisen on pakko käydä kaupassa. Se miten näitä lakeja muutetaan johtuu siitä että noiden isojen yhtiöiden edustajia istuu myös eduskunnassa kertomassa mielipiteitään laista ja määräyksistä, milloin siellä olisi istunut joku tavallinen duunari kertomassa mielipiteitään? ai niin ei taida töiltään keritä no sittenpähän joku muu päättää heidän asioistaan.
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲
Olet selkeästi hyväosainen kun et tajua että se 9e ja muut edut on oikeasti elintärkeitä.
Mä oon ainakin aivan kauhuissaan kun muistan miten huonona olin vaan kotona oleskellessa.
En ole hyväosainen, mutta mun mielestä on nöyryyttävää laittaa ihmiset 9e päiväpalkalle.Ja sen väitetään sitten kuntouttavan ihmistä, kun kohdellaan kuin vajaaälyistä. Hyväksikäyttöä se on heikommassa asemassa olevia kohtaan. Itse olen mieluummin kotona ja teen täällä vaikka pihatöitä.
Iso osa heistä oikeasti ON vajaaälyisiä. Tiiätkö, niitä entisiä erityislapsia, jotka kävivät koulussa pienryhmäopetukses
Jaa, minulla on AMK tutkinto.
Mutta ehkä ammattikorkeakoulussa on vajaaälyisiä.
Just skannasin tutkintotodistuksen yhteen työhakemukseen ja mulla numerot 4, kun 5 paras numero.
Tutkinto ei takaa töitä nykypäivänä.
Näin hirveän vaivan AMK tutkintoon. Mulla numerot 4, kun paras numero 5 ja sillä sitten ollaan kuntouttavassa ja työkokeilussa ja joskus voi saada palkkatukityön.
Ihan turhaa koko opiskelu nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 9 € ei ole palkka. Itse hain kuntouttavaan kunnalle, oikeisiin töihin, t
Niin missä siis loppujen lopuksi olit? Puhut kuntouttavasta, palkkatukityöstä ja työkokeilusta. Ja sitten sanot että aamuisin töihin mennessä. Olit ilmeisesti palkkatukityössä. Nuo muuthan eivät ole töitä . Eikä palkkatukityökään siinä mielessä että eläkettä tai työssäoloehtoa siitä ei kerry.
Putki kuntouttava, työkokeilu ja palkkatukityö. Ja kyllä palkkatukityöstä eläkettä kertyy, käsittääkseni viime vuonna vielä tuolla ollessani työssäoloehtoakin kertyi. Työpaikka sanaa käytin ihan mukavuudenhalusta ettei tarvinnut ihan puhki selittää, kun samassa paikassa vietin siis kaikkian 11 kuukautta, joista 8 kuukaudesta sain työtodistuksen. Eli kuntouttavan alussa vähän epäilin sen hyödyllisyyttä, kun tekemistä ei vielä ollut turhan paljon. Työkokeilun päätteeksi pyysin lisää töitä, eli kasvatin omaa vastuualuetta.
Meidän kaupungissa lopetettiin noita pajoja.