Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta lopetetaan

Vierailija
22.02.2025 |

Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä. 

Hyvä vai huono juttu?

Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä. 

Kommentit (525)

Vierailija
101/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa jotkut jopa vuosia. Ovat siten poissa työttömien tilastoista. Eli kuntouttavan työtoiminnan avulla on kaunisteltu vain tilastoja.

Kun työllisyysasiat kuuluivat vielä viime vuonna valtiolle, kunnat joutuvat maksamaan sakkomaksua valtiolle tietyn ajan työttöminä olleista joten oli kunnan taloudelle edullisempaa laittaa pitkäaikaistyötön kuntouttavaan ja näin välttyä sakkomaksulta.

Tämän vuoden alusta työllisyysasiat siirtyivät kokonaan kunnan vastuulle joten nyt on hyvinvointialueelle kalliimpaa pitää yllä kuntouttavaa työtoimintaa, koska vaikka työttömyys pitkittyy ei ole enää ketään jolle sakkomaksua pitäisi maksaa ja silloin kuluksi hyvinvointialueelle koituuukin kuntouttavan työtoiminnan ylläpito.

Tässä se on hyvin selitettynä.

Naurattaa tuo 100 päivää. Itse olen ollyt työtön 22 vuotta. Päiviss

Ei ole hyvin selitetty. 

Ensinnäkin Hyvinvointialueet ei ole kaupungin työpaikkoja enää. 

Ja sakkomaksu menee työttömästä jatkossakin jo 100 päivän ansiosidonnaisella olon jälkeen tai työmarkkinatuella olon jälkeen. 

Vierailija
102/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲

Siitä olisi tullut karenssi, jos ei olisi mennyt. 

Tarkoitin näitä kommentteja, joita luin. Täällä useampikin on tykännyt olla niissä. 

Jos on hyvä kuukausi ja selviydyn paikalle aina kun pitää niin saan siitä 8x9e/kk lisää tuen päälle. Se on mulle paljon. 

Mulle tärkeää on myös, että mä saan yrittää edes jonkinlaista elämää ja suorittaa velvollisuuksia. Siitä ei tuolla myöskään rangaista jos mä panikoin tai olen niin ahdistunut etten kykene ovesta ulos, ainoastaan se 9e lähtee eikä mua laiteta ulos paikasta. Kuka mua töissä pitäis? Saan tuolla tehdä omien voimien mukaan.

Mä olen saanut sieltä kavereita ja ihmisiä elämään joiden kautta myös lisää tekemistä työtoiminnan ulkopuolelta. En myöskään juuri söisi ilman tuota paikkaa, mun fyysisen ja henkinen kantti olis paljon paljon huonompia. Mä kuuluisin oikeasti osastohoitoon mutta lääkityksen ja kuntouttavan kanssa jotenkin pidän itseäni siellä pinnan yläpuolella.

Tiedän toki, että kaikki ei sinne kuulu edes ja ymmärrän jos sinne joku ei missään nimessä halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yhdeksän euroa tuli 2002. Ainoa Kelan etuus jota ei ole indeksitarkistettu 23 vuoteen. Tragokoomista, koska samalla Kelan pienin etuus.

Vierailija
104/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲

Onhan niitäkin mutta suurin osa on luultavasti vastentahtoaan ja sekä saattaa sanoakkin että käy omasta tahdostaa koska häpeä estää sanoa että on pakotettuna. Itsekin olen joskus saattanut sanoa että ei siellä nyt niin paha ole olla mutta kyllä karenssi uhka on ollut suurin syy alistua.

Vierailija
105/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet selkeästi hyväosainen kun et tajua että se 9e ja muut edut on oikeasti elintärkeitä.

Mä oon ainakin aivan kauhuissaan kun muistan miten huonona olin vaan kotona oleskellessa.

En ole hyväosainen, mutta mun mielestä on nöyryyttävää laittaa ihmiset 9e päiväpalkalle.Ja sen väitetään sitten kuntouttavan ihmistä, kun kohdellaan kuin vajaaälyistä. Hyväksikäyttöä se on heikommassa asemassa olevia kohtaan. Itse olen mieluummin kotona ja teen täällä vaikka pihatöitä.

Vierailija
106/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en työttömänä saa toimeentulotukea, koska puoliso saa pientä palkkaa. 

Joten en joudu toimeentulotukitöihin. 

Sama meillä kun puoliso on peruspäivärahoilla ja minä kohtalaisella ansiosidonnaisella. Oudolta kuulostaa että vain toimeentulotukiasiakkaat joutuisivat tai pääsisivät jonnekin puuhastelemaan. Joilla on toimeentulo kaikkein heikointa. Me muut jotka pärjätään paremmin, saadaan edelleen harrastella mitä halutaan ilman velvoitetta mihinkään muuhun kuin keksimään ne pari työpaikkaa kuussa jonne hakea. Minusta ketään ei pitäisi pakottaa mihinkään. Löytyisi nyt ensin järkevää tekemistä kaikille halukkaille. Ja oikeita töitä.

Vierailija
107/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kuntouttavasta minulle apua, mutta enemmän olisi ollut jos Suomessa olisi oikeaa tarvetta työntekijöille. Nyt heitettiin kuntouttavan, työkokeilun ja palkkatukityön jälkeen taas lähettelemään turhia hakemuksia.

Kun työttömiä vain pukkaa lisää, niin ihan hyvin olisin voinut väliinkin jättää. Ainoa hyvä puoli oli että palkkatuen ansiosta pääsin ostamaan vaatteita, enemmän kuin kymmenenä edellisenä vuotena. Ai niin, ja sain tuoreen suosittelijan, josko silläkään on mitään merkitystä.

Sääli kun palkkatukeakaan ei enää saa, kaupungin töihin ei ollenkaan, yksityiselle teoriassa, mutta käytännössä ei kun ei ole kaupungilla rahaa.

Vierailija
108/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sakkomaksu meni, kun oli 300 päivää työmarkkinatuella. Nyt sakkomaksu menee jo 100 päivän ansiosidonnaisella olon jälkeen tai työmarkkinatuella olon jälkeen. 

Eikä kuntouttava työtoiminta eikä työkokeilu enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä. Vain tes-palkkatyö kelpaa. 

Siksi voi olla, että kaupunki tekee kuukauden työsopimuksia. 

Yksi kaupunki haki jo laitoshuoltajia kuukauden työsopimuksilla. 

Vierailija
109/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kuntouttavasta minulle apua, mutta enemmän olisi ollut jos Suomessa olisi oikeaa tarvetta työntekijöille. Nyt heitettiin kuntouttavan, työkokeilun ja palkkatukityön jälkeen taas lähettelemään turhia hakemuksia.

Kun työttömiä vain pukkaa lisää, niin ihan hyvin olisin voinut väliinkin jättää. Ainoa hyvä puoli oli että palkkatuen ansiosta pääsin ostamaan vaatteita, enemmän kuin kymmenenä edellisenä vuotena. Ai niin, ja sain tuoreen suosittelijan, josko silläkään on mitään merkitystä.

Sääli kun palkkatukeakaan ei enää saa, kaupungin töihin ei ollenkaan, yksityiselle teoriassa, mutta käytännössä ei kun ei ole kaupungilla rahaa.

Kyllä varmaan jatkossa saa. Nyt ei saa, kun työkkäri siirtyi kaupungille ja mukana tuli jotain viime vuoden laskuja. 

Mutta ensi vuonna varmaan taas palkkatuki rullaa normaalisti, mutta sillä mennään yrityksiin. 

Ja nyt tulee potkulaki, että vakituisia saa kohta irtisanoa helposti eli töitä palkkatuella varmaan kyllä riittää. 

Vierailija
110/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei noita ole noudatettu työkokeilussa ja kuntouttavassakaan. 

Jos ei olisi mennyt työkokeiluun työmarkkinatuella olisi tullut karenssi."

Tavallaan lakia noudatetaan noissa koska "asiakkaalta" saadaan allekirjoitus "suunnitelmaan" huijaamalla ja harhaan johtamalla, eli silloin "asiakas" on suostunut kyseisiin palveluihin oikeastaan tajuamattaan mihin on suostunut. Ja sitten lain edessä on vaikea saada oikeutta jos on mennyt laittamaan nimesnä paperiin mitä ei ole ymmärtänyt täysin. Jutun juju on siinä että ihmisten tulee tuntea oikeutensa niin vahinkoa ei pääse tapahtumaan mutta yleinen pahansuopa ajatus maailma työttömiä kohtaan alistaa näille nöyryytys palveluille koska ihmiset ei pahoinvointinsa takia ymmärrä ottaa selvää oikeuksistaan ja ei niitä kukaan pahansuopaihminen kertoisikaan.

Vierailija
111/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun olisi pitänyt kirjoittaa kommenttini selkeämmin, kun sitä ei nyt ymmärretä. Tiedän kyllä että ihmiset pakotetaan sinne karenssin uhalla. Tarkoitin tässä kommentissa sitä, kun luin täältä kommentteja ja monet ovat käyneet siellä ihan innoissaan ja ovat surullisia kun toiminta loppuu. Sitä en ymmärrä. Kiva tietty, että jollakin on ollut siellä kivaa. Itselläni ei olisi edes varaa käydä missään 9e jutuissa. Ei vaan olisi varaa kun matkakuluihin menisi monin verroin enemmän.

Vierailija
112/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltajien työ ei ole liian raskasta, jos sitä tehdään joka neljäs kuukausi yksi kuukausi, jotta kaupunki välttyy sakkomaksuilta. 

Tosin ansiosidonnaista ei saa kerättyä, koska ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. 

Ja toimeentulotukea ei välttis saa työtön kuukausina, koska Kela vaatii tiliotteet koko perheeltä edeltävältä 2 kuukaudelta ja toi palkka on isompi kuin toimeentulotuki ja lasketaan tuloksi useammalle kuukaudelle. 

Vierailija
113/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei noita ole noudatettu työkokeilussa ja kuntouttavassakaan. 

Jos ei olisi mennyt työkokeiluun työmarkkinatuella olisi tullut karenssi."

Tavallaan lakia noudatetaan noissa koska "asiakkaalta" saadaan allekirjoitus "suunnitelmaan" huijaamalla ja harhaan johtamalla, eli silloin "asiakas" on suostunut kyseisiin palveluihin oikeastaan tajuamattaan mihin on suostunut. Ja sitten lain edessä on vaikea saada oikeutta jos on mennyt laittamaan nimesnä paperiin mitä ei ole ymmärtänyt täysin. Jutun juju on siinä että ihmisten tulee tuntea oikeutensa niin vahinkoa ei pääse tapahtumaan mutta yleinen pahansuopa ajatus maailma työttömiä kohtaan alistaa näille nöyryytys palveluille koska ihmiset ei pahoinvointinsa takia ymmärrä ottaa selvää oikeuksistaan ja ei niitä kukaan pahansuopaihminen kertoisikaan.

Karenssi olisi tullut myös siitä, jos ei olisi lsittanut nimeä paperiin. 

Työkokeilu tuli pakolliseksi vuonna 2016, se oli ihan laissa. 

Ja kyllähän noita lakipykäliä voidaan muuttaa, ei niitä avaruusoliot ole määränneet vaan säännöt keksii joku ihminen Suomessa. 

Vierailija
114/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan keväällä. 

Se laitetaan lakiin. 

Ja siitä pidetään kokouksia, kun se pitää saada lakiin oikeaan muotoon. 

Siksi se ei tule nyt heti voimaan vaan myöhemmin keväällä. 

Uusia lakeja mietitään koko ajan. 

Vierailija
115/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut isossa kaupungissa, jossa on kattava julkinen liikenne, niin kyllä kuntouttavassa käyminen kannattaa. Saat luultavasti kunnalta maksarin julkisten kuukausilippuun, että pystyt käymään kuntouttavassa. Silloin se 9€ päivässä on kokonaan verotonta tuloa, jota kela ei kuitenkaan laske tuloksi ja pystyt vielä kulkemaan KAIKKI matkasi ilmaiseksi julkisilla. Hyöty kuukaudessa lasketaan useissa satasissa.

Sitten eri asut jos asut jonkun kuntaliitoskyhäelmän persehikiässä.

Vierailija
116/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuntouttava loppuu niin käykää vaikka joka päivä kirjastossa. 

Vierailija
117/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei näitä kuntoutujia laiteta metsään marjoja poimimaan?

Ei tarvita kalliita toimintatiloja ja raitista ilmaakin saisivat samalla.

Muutama viikko päämäärätöntä haahuilua tuntemattomissa metsissä sitten ratkaisee ongelmat? Käydään kyllä marjassa ja sienessä ihan omin voimin ja silloin kun huvittaa. Lähtisin kyllä mielelläni luonnon helmaan evästetkelle jos joku järjestäisi.

Vierailija
118/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuntouttava loppuu niin käykää vaikka joka päivä kirjastossa. 

Ja kun kevät tulee voi mennä puistoihin istumaan. 

Älkää jääkö sisälle. 

Ja kyllä työkkäri varmaan aktivoi. 

Vierailija
119/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.

Tätä on tutkittu ministeriön toimesta. Työllistymiseen ei kuntouttava johda. Sillä voi kuitenkin olla ns. pehmeitä vaikutuksia esim. arjenhallintaan.

Vierailija
120/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja tykkään. Olen oppinut maalaamaan tauluja, tunnistamaan sienet. paljon kalatietoutta. 

Sanoisin että ne kaikkein laiskimmat puuttuu sieltä. 

Saan ruuan, matkalipun niin eipä ole valittamista.

En muuten ole edes köyhäkään.

Varmasti supistetaan mutta ei lopeteta täysin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi