Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä kuinka vähän pitää syödä että laihtuu

Vierailija
21.02.2025 |

Mielestäni syön suunnilleen saman verran kuin normaalipainoiset tuttavat. Ja silti mutta on 20 kg ylipainoa. 

Esim tänään:

Aamupala ruisleipä voilla, juustolla ja kurkulla, 2 kuppia kahvia. 

Lounas joku valmis smoothie, näkkileipä ja kahvi.

Päivällinen annos riisiä, kanakastiketta ja puoli lautasellista salaattia.

Iltakahvit ja yksi donitsi. 

Joo kyllä, donitsin olisi voinut jättää syömättäkin. Mutta tuntemani normaalipainoiset syövät melkein päivittäin kahvin kanssa jotain makeaa. Ymmärtäisin jos olisin vähän pulska, mutta olen lihava. En tiedä kuinka vähän pitäisi syödä. Töissä olen koko ajan liikkeellä. Tänään ei ollut mitenkään erityisen hyvä päivä syömisten suhteen, en jaksanut panostaa. Mutta rehellinen päivä! Sellaisia ne usein on, töihin en jaksa/ehdi tekemään kunnon eväitä. 

Kommentit (309)

Vierailija
201/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa leivissä voi olla pelkästään 600+ kaloria, riisiannos voi olla helposti myös 600+ kaloria, donitsi 500 kaloria eli noissa kolmessa on jo naisen lepokulutuksen verran kaloreita ja jos haluat laihtua se pitää syödä tuosta vähemmän.

Laskurin mukaan päivittäinen energiantarpeeni on 2600 kcal. Olen pitkä melkein 180cm nainen ja tavallinen aktiivisuus. Mutta en tosiaan haluaisi ylläpitää tätä painoa joten selkeästi vähemmän tulisi edelleen syödä... mutta en tiedä kuinka vähän :( 

OLET VÄÄRÄSSÄ! Syöt liian ähän ja liian väärin!

PAAAALJON kasviksia, sopivasti proteiinia ja pikkusen lisuketta.

Söin liian vähän ja lä'äkäri kertoi että elimistä tarvii polttoainetta!

Vierailija
202/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtään kaloria ei ainakaan kannata juoda. 

Vaikea välttää jos ei sitten pelkästään vettä litki.

mitä sitten pitäs juoda. (musta) kahvi ja tee taitaa olla myös käytännössä kalorittomia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä sitten pitäs juoda. (musta) kahvi ja tee taitaa olla myös käytännössä kalorittomia

Joo mutta juoppa vaikka teetä ilman makeutusta,kyllä siinä kitalaki kuivuu,pelkkä mustakahvi hyi helv.No ei niistä kovin paljon kaloreita kerry,jos et vedä sokerin ja kerman kanssa.

Vierailija
204/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta juoppa vaikka teetä ilman makeutusta,kyllä siinä kitalaki kuivuu,pelkkä mustakahvi hyi helv.No ei niistä kovin paljon kaloreita kerry,jos et vedä sokerin ja kerman kanssa.

ehkä joku kämänen pussitee tarttee makeutusta. tai no, itse en pussiteetä pysty muutenkaan oikein juomaan, etenkään tyhjään vatsaan kun siitä tulee jotenkin todella kuvottava olo. mitkä lie kemikaalit siinä pussissa tuon tekee, kun irtoteestä ei samaa tule

Vierailija
205/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liian vähän. Lisää liikuntaa muodossa, joka itselle on mukavaa ja mahdollista.

Ruokaesimerkkipäivä:

Aamulla lautasellinen kaurapuuroa, mustikoita, kahvi/tee.

Lounaaksi kasviskeitto, pari ruisleipää, kevyttä rasvaa ja leikkelettä/juustoa (juustoa kannattaa syödä, varsinkin jos ei juo maitoa).

Välipalaksi hedelmä.

Päivälliseksi kalaa/kanaa, juureksia, salaattia, kahvi/tee.

Iltapalaksi salaattia, lisänä pikku proteiini esim, kana tai raejuusto.

Mä syön näin, mutta vain tuohon välipalahedelmään asti. Vettä ja kahvia juon paljon aamulla. Eli lopetan kaiken syömisen klo 16!  Aamulla taas aamupuuro klo 9.  Olen kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava vanha nainen ja sai painoa putomaan 17 kiloa pätkäpaastolla. Lihakset ovat pysyneet, nivelet kunnossa ja nukun hyvin. En ikinä olisi laihtunut noi

Raskasta työtä tekevä, isokokoinen nainen ei jaksaisi tehdä työtään sinun ruokavaliollasi.

Vierailija
206/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kertomat ruokamäärät voi kertoa kolmella, ja lisätä vielä erilaiset välipalat ym. jotka aina "unohtuvat" kehopositiivisten raporteista. 

Oikeastihan tuollaisella syömisellä tietenkin laihtuisi. Ongelma aloittajalla on se, että hän ei ole rehellinen itselleen.

Vierailija
207/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole määrästä, vaan laadusta. Hiilarit minimiin, syöt lihaa ja kasviksia, niin paino putoaa automaattisesti. Tee neljän viikon vähä hiilihydraattinen koejakso, niin huomaat eron.

Vierailija
208/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa leivissä voi olla pelkästään 600+ kaloria, riisiannos voi olla helposti myös 600+ kaloria, donitsi 500 kaloria eli noissa kolmessa on jo naisen lepokulutuksen verran kaloreita ja jos haluat laihtua se pitää syödä tuosta vähemmän.

Laskurin mukaan päivittäinen energiantarpeeni on 2600 kcal. Olen pitkä melkein 180cm nainen ja tavallinen aktiivisuus. Mutta en tosiaan haluaisi ylläpitää tätä painoa joten selkeästi vähemmän tulisi edelleen syödä... mutta en tiedä kuinka vähän :( 

2600 kcal on valtavan korkea. Kokeile 1600 kcal. Aamulla leivät pois. Tee kotona valmis viher smoothie itse tilalle. Ei mitään lisättyä sokeria. Vaihda lautanen pienempään niin ilta-ateria on pienempi. Lounaaksi kevyt keitto. Voit myös kokeilla pätkäpaastoa,voisi onnistua kohdallasi. Ravinnonmäärä on yksinkerta

Lounaaksi kevyt keitto, niin iltapäivällä ja illalla on hirveä nälkä. Sillä tavalla useimmat tuhoavat laihdutusyrityksensä. On helppo syödä vähän päivän aikana vaikka silloin pitäisi syödä selvästi enemmän.

Vierailija
209/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan ruokavaliooni mahdu mikään donitsi, valmissmoothie tai kaupan eväsleipä. Ei ainakaan, jos haluan saada kaikki tarvittavat ravinteet ja pysyä normaalipainossa. Seuraan näitä asioita välillä sovelluksella, koska minulla on sairauden hoitoon erikoisruokavalio ja sen koostamisessa saa olla tarkka, että ravinteita on riittävästi. Voin sanoa, että AP:n esimerkkipäivässä on paljon pielessä.

Päivittäinen energiantarpeeni on 1600 kCal. Olen 160 cm pitkä toimistotyötä tekevä nainen, joka harrastaa reipasta liikuntaa noin viisi tuntia viikossa ja siihen vielä joogaa päälle. Olen vapaa-ajalla aktiivinen, puuhaan koko ajan jotain.

Suosittelen hyväksymään sen faktan, että kaupan valmisvaihtoehdoista ei saa koostettua ravitsemuksellisesti ja painonhallinnan kannalta järkevää ruokavaliota. Itse ne eväät pitää tehdä.

Vierailija
210/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuulostat rasittavalta 🤔 onko sulla ystäviä vai oletko aina täällä?"

Ensin itketään, ettei laihduta vaikka mitä tehtäisiin ja sitten kerrotaan, jakseta ja viitsitä tehdä itseasiassa mitään, mutta donitsi kyllä maistuu.

Tätä kun sitten kommentoi, niin meneehän se tunteisiin ja vastakommenttina tulee jotain täysin epä-älyllistä ja asiatonta, joten jatketaan samalla linjalla; olet vaan niin tyypillinen kitsevä ja aivoton ikiläski nahjus mamma, etkä tule ikinä laihtumaan, koska sinusta ei ole siihen ja tiedät sen itsekin, joten itke ihmeessä lisää.

Ja joo, on ystäviä, jotka pitävät itsestään ja muista huolta ja tutuissa jopa sinun kaltaisesi, mutta sen pidän etäällä. Se, jos kuka on raskas, kun katsos kaikki on aina niin vaikeeta. Tuo voi minua läskipoloista ulina, ilman että yrittää ikinä tehdä asialleen mitään, se on raskasta kuunnella ha katsella, varsinkin kun asenne ihan kaikkeen on sama. Katso peiliin

😂😂😂😂😂 Huono

Vierailija
211/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen peruslepokulutus edellyttää hämmentävän pientä ruokamäärää näin keski-ikäisenä. Annoskoko on olennainen sen lisäksi, että syö vain  rajoitetusti  energiatiheitä ruokia. Hyviä rasvoja tarvitsee jokainen, mutta siinä 40 grammaa päivässä on ihan riittävä määrä. Öljyssä on melkein 900 kaloria sadassa grammassa ja jo ruokalusikallisesta saa 130 kaloria. Margariinissa ja voissa on noin 500/100g. Täysjyvävilja on suositeltavaa mm. kuidun vuoksi, mutta ei sitäkään voi syödä kovin paljoa. Kannattaa suosia kauraa, mistä saa beetaglukaania (sitouttaa kolesterolia) ja laittaa esim. kaurapuuron sekaan lisäksi kauralesettä samoin kuin esim smootheihein/rahkoihin, se tasaa verensokeriakin. Desi hiutaleita ja muutama ruokalusikallinen lesettä riittää. Pari hedelmää ja marja-annosta päivässä tuo antioksidantteja. Pähkinöitä ja manteleita voi syödä noin 30 grammaa. Proteiineja kannattaa syödä riittävästi ja loput eri kasviksia ja vihanneksia monipuolisesti. AP:llä korostuu liikaa vilja ja kasviksia on liian vähän. Proteiinejakin liian vähän? Kotiruoka ei ole mikään autuaaksi tekevä asia, koska se voi olla ihan mitä vain, joko ravitsevaa ja terveellistä tai liian rasvaista ja yksipuolista, lihottavaa. Joku mainitsi kaalilaatikon - senkin voi tehdä monella tapaa, vaikka kaali toki on terveellistä, Liian rasvainen jauheliha, liikaa siirappia ja valkoinen puuroriisi eivät olet hyviä valintoja. 

Vierailija
212/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos söis vähemmän kuin kuluttaa?

Tämähän se oikea neuvo olisi. Ei vain millään tahdo kaikille kelvata.

Vierailija
213/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödä vähemmän kuin kuluttaa on hyvä neuvo perusterveelle liikuntakykyiselle ihmiselle, jolla elämä on vähästressistä ja ennustettavaa, mutta osalle ihmisiä sen toteuttaminen tuottaa hankaluutta. Joillain kylläisyyshormonit eivät toimi tavanomaisesti, mikä vaikeuttaa syömisen säätelyä. Joillain taas stressi ja mahdolliset univaikeuden saa kortisolituotannnon laukalle, mikä kerryttää energiaa vyötärölle ja ylipäätään  väsyneenä ei jaksa kiinnittää huomiota syömisiin tietoisesti, samoin jos perheessä on jotain mikä aiheuttaa suurta stressiä, kuten rahahuolet tai sairaudet ja muut menetykset. Kaikilla ei ole samat voimavarat ja elämäntilanteet. Joiltain puuttuu myös tietoa. Kyse ei ole kelpaako tuo neuvo vaan siitä, että joillekin niiden noudattaminen on paljon vaikeampaa kuin toisille, ja vaatisi aikaa ja energiaa keskittyä omaan itseensä ja omaan hvyinvointiin enemmän kuin rahkeet riittävät. En itsekään esim. sairauksien kipujaksoilla pysty ja jaksa kiinnittää syömisiin yhtä paljon huomiota kuin silloin kun olen paremmassa kunnossa ja ylipäätän pystyn tekemään ruokaa, esim kuorimaan hedelmiä tai pilkkomaan kasviksia. Kovissa kipujaksoissa tulee syötyä mitä saa helposti kaapista eikä silloin huomio kiinnity kalorimääriin tms. Mikään liikkuminenkaan ei silloin onnistu. 

Vierailija
214/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän ruokaa... En pysyisi tuollaisella aamiaisella tolpillani.

T. hoikka

Vierailija
215/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon lautasellasi on riisiä? Voisit koittaa vähentää riisiä, perunaa yms. ja vastaavasti lisätä lihan / proteiinin määrää. Joskus "lihavuus" voi olla myös turvotusta liiasta hiilarista.

Ei pidä paikkaansa. Mä oon aina laihduttanut syömällä joka aterialla myös hiilaria. Hyvää hiilaria, ei tietenkään donitseja. Kestävää laihdutusta on sellainen, ettei siitä tule nälkävelkaa. Proteiinin liiallinen syöminen on huonoksi munuaisille. 

Vierailija
216/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liian vähän. Lisää liikuntaa muodossa, joka itselle on mukavaa ja mahdollista.

Ruokaesimerkkipäivä:

Aamulla lautasellinen kaurapuuroa, mustikoita, kahvi/tee.

Lounaaksi kasviskeitto, pari ruisleipää, kevyttä rasvaa ja leikkelettä/juustoa (juustoa kannattaa syödä, varsinkin jos ei juo maitoa).

Välipalaksi hedelmä.

Päivälliseksi kalaa/kanaa, juureksia, salaattia, kahvi/tee.

Iltapalaksi salaattia, lisänä pikku proteiini esim, kana tai raejuusto.

Aamupala tässä esimerkissäsi on ensinnäkin ihan olematon. Kyllä sinne kuuluu proteiini eli vaikka kananmunaa tai rahkaa! 

Vierailija
217/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin pt:lle, kun halusin laihtua ja alkaa kuntoilla tavoitteellisemmin. Ihan ensiksi ruokavaliota muokattiin niin paljon, että en jaksanut mitenkään syödä niitä määriä ja ne tuntuivat ihan hirveiltä! :D mitään ei tapahtunut aluksi ja pt kysyi, että noudatanko hänen syömisohjeitaan, en. Liikuin vaan kuin hullu vatsa kurnien. Aloin oikeasti syömään ja paino lähti heti laskuun! Uskomatonta, mutta totta. Kalorit n. 2500. Eipä kauheasti jää tilaa mm. herkuille.

Vierailija
218/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lihastreeniä pelkillä "kaloreilla" et onnistu.Se on se treeni,riittävä proteiini ja sopiva kalorimäärä jolla rasva palaa.Muuten kuluu lihaksia eikä rasvaa energiaksi.

Vierailija
219/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäsosa lautasesta tärkkelystä eli riisiä, perunaa ja pastaa on usein liikaa, etenkin jos proteiini on kasviproteiinia, sitä voi syödä enemmän ja tärkkelystä vähemmän. Riisiä ei muutenkaan kannata syödä kovin usein, varsinkaan jos se ei ole täysjyväriisiä. Se nostaa eniten verensokeria tärkkelyksistä ja se sisältää arseenia, mikä on haitallista. Riiisi pitää aina huuhdella tai liottaa hyvin ennen käyttöä. Annoksessa voi siis hyvin olla perunaa, riisiä tai pastaa (täysjyvä), mutta maltillinen määrä. Peruna on siitä hyvä, että se sisältää kaliumia, mikä laskee verenpainetta. Täysjyväviljoissa taas on kuitua, mikä on tarpeen. 

Vierailija
220/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman lihastreeniä pelkillä "kaloreilla" et onnistu.Se on se treeni,riittävä proteiini ja sopiva kalorimäärä jolla rasva palaa.Muuten kuluu lihaksia eikä rasvaa energiaksi.

Tämä. No, jotkut haluavat vaan huonokuntoisiksi laihaläskeiksi... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan