Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä kuinka vähän pitää syödä että laihtuu

Vierailija
21.02.2025 |

Mielestäni syön suunnilleen saman verran kuin normaalipainoiset tuttavat. Ja silti mutta on 20 kg ylipainoa. 

Esim tänään:

Aamupala ruisleipä voilla, juustolla ja kurkulla, 2 kuppia kahvia. 

Lounas joku valmis smoothie, näkkileipä ja kahvi.

Päivällinen annos riisiä, kanakastiketta ja puoli lautasellista salaattia.

Iltakahvit ja yksi donitsi. 

Joo kyllä, donitsin olisi voinut jättää syömättäkin. Mutta tuntemani normaalipainoiset syövät melkein päivittäin kahvin kanssa jotain makeaa. Ymmärtäisin jos olisin vähän pulska, mutta olen lihava. En tiedä kuinka vähän pitäisi syödä. Töissä olen koko ajan liikkeellä. Tänään ei ollut mitenkään erityisen hyvä päivä syömisten suhteen, en jaksanut panostaa. Mutta rehellinen päivä! Sellaisia ne usein on, töihin en jaksa/ehdi tekemään kunnon eväitä. 

Kommentit (309)

Vierailija
161/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi myös olla niin, että syö liian vähän, jolloin elimistö menee säästöliekille. Vähän lisäämällä ruokamäärää paranee aineenvaihdunta ja energiankulutus kasvaa ja paino lähtee laskuun. Ruoan laatu on kyllä tärkeä. Ei voita vaan pehmeitä kasvirasvoja. Sokeria kannattaa välttää. Riittävästä proteiininsaannista on huolehdittava. 

Vierailija
162/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanotaan että liian vähäisellä syömisellä ei laihdu kun aineenvaihdunta hidastuu miten ne syömishäiriöiset anorektikot sitten laihtuu luurangoksi kun eivät syö juuri mitään.

Eivät laihdu vaan kuihtuvat, näivettyvät ja vaarantavat henkensä. Laihtumisen tarkoitus on elämän pidentäminen ja keventäminen. Temppu onkin siinä, miten hoikistut menettämättä lihasmassaasi tai mitään muuta tärkeää. Vinkki: kitudieetti ei ole oikea vastaus. Johtaa juuri tuollaiseen touhuamiseen kuten aapeellä, joka pidättäytyy syömästä lounasta mutta korvaa sen pikahiilihydraattipommilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei ymmärrä että pitää treenata paljon että laihtuu. 2 tuntia kunnon liikunttaa joka päivä 6 kuukautta ja minä laihduin 30 kg. Kun itse on sen työn tehnyt niin ymmärtää että pitää oikeesti liikkua myös eikä luottaa ruokavalioon pelkästään.

Onhan tuossakin perää. Mutta silti, ei tarvitse treenata, jos ruokavalio on kunnossa. Liikkua pitää, se tekee koko elimistölle hyvää ja ilman sitä vaivumme insuliiniresistenssiin. Liikuntakyvytönkin voi silti tervehtyä ja hoikistua.

Treenin painottamisessa on se ongelma, että ihmiset ajavat itsensä umpisolmuun ja uupumukseen yrittäessään samaan aikaan lisätä treeniä ja vähentää syömistä. Tässäkin keskustelussa on porukkaa, joka ehdottaa jokaisen paheellisen kohdan korvaamista päivän aterioissa jollain köykäisellä, mikä ei anna tarvittavia ravintoaineita edes levossa. Mutta silti pitäisi lähteä punttia retuuttamaan. Silloin aletaan ottaa omista rakennusaineista, kun niitä ei tule suun kautta lisää.

Syökää ennemmin kunnolla ja paastotkaa välillä, että saatte rasvanpolttonne toimimaan arjessakin. Ei ole mitään ideaa syödä niin vähän, että vapisuttaa ja viluttaa eikä jaksa mitään.

Vierailija
164/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän 12-15 tunnin paaston. Syön vain aamupalan, päiväruuan ja iltapalan.

Yleensä syön näin:

Aamulla 2,5 dl mustikoita ja noin 2 dl rasvatonta laktoositonta ja maustamatonta rahkaa ja/tai ABjugurttia, yhden ruisleivän levitteellä, kananmunalla tai juustolla, kurkkua, tomaattia, 2-3 taatelia, maitokahvia 2 teemamukillista

Päivällä keittoa 3-4 dl ja joku hedelmä tai joku muu ruoka ja salaatti, ei leipää, riisiä enkä pastaa syö lainkaan

Illalla kaurapuuro raejuustolla tai maitoon keitettynä tai rasvaton maustamaton rahka/jugu/viili, marjoja tai mehukeitto, lisäksi 2 hedelmää tai 1 hedelmä ja ruis/kauraleipä+levite/juusto/kananmuna/kurkku/paprika/tomaatti/porkkana

En syö siis ollenkaan vehnää, ohraa, sokeria, riisiä. Paha ihottumani parani kokonaan tällä.

Ulkoilen koiran kanssa 2-3 tuntia päivittäin, vesijuoksen ja jumppaan 3 krt 45 min ja uin 3 krt 45 min tehokkaasti vapaauintia, selkää, rintauintia.

Olen nyt laihtunut 10 kiloa puolessa vuodessa. Vielä 20 kiloa pitäisi saada pois ja päästä eroon mahdollisesti muista terveysongelmistani. Nivelkivut on jo helpottaneet huomattavasti. 

Yritän pitää päivittäiset kalorit 1500-1800 tasolla. Jos syön vähemmän, iskee paha nälkävelka, mikä kostautuu holtittomana syömisenä seuraavina päivinä.

Haaveilen kuntosalista, mutta aika ei vielä riitä, kotona kehonpainoharjoituksia tietysti voisi tehdä. 

Vierailija
165/309 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi myös olla niin, että syö liian vähän, jolloin elimistö menee säästöliekille. Vähän lisäämällä ruokamäärää paranee aineenvaihdunta ja energiankulutus kasvaa ja paino lähtee laskuun. Ruoan laatu on kyllä tärkeä. Ei voita vaan pehmeitä kasvirasvoja. Sokeria kannattaa välttää. Riittävästä proteiininsaannista on huolehdittava. 

Jos saa proteiinia alle gramman/kehin painokilo ja kalorit ovat alle 1200 ja laihtuu keskimäärin yli puoli kiloa viikossa, paukahtaa hyvinkin nopeasti säästöliekille. Ajatelkaapa Nutrilettilla ja vastaavilla periaatteilla toimivaa VLCD-kuuria. Jos ne olisivat lopullinen ratkaisu, niitä ei enää myytäisi kaupoissa vaan apteekeissa. Kaupoissa on tuotteen ansaittava oma hyllypaikkansa tai kilpaileva tuote tulee tilalle. Jos VLCD-tuotteet eivät käy kaupaksi marketissa, niiden tilalle tulee uusi tuote. Ymmärrän kyllä VLCD-tuotteiden tarkoituksen esimerkiksi kun on paljon ylipainoa ja pitää mennä pakolliseen leikkaukseen ja haluaa vähentää painon ja anestesian yhteisriskejä. Silloin on pakko käyttää VLCD-tuotteita max 4 kuukautta lääkärin valvonnassa. 

Muiden on järkevämpää turvautua maltillisempaan dieettiin tai elämäntapamuutokseen.

Vierailija
166/309 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä tuo aineenvaihdunta. 

Itse nyönnän, että syön liikaa. Ylipainoa on n 15 kg. Sitä vain en käsitä miten äitini oli ylipainoinen. Ei syönyt oikeastaan mitään herkkuja, söi harvoin ja vain kotiruokaa. Ei mitään naposteluita, välipaloja eikä oikeastaan syönyt hedelmiäkään. 

Vierailija
167/309 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää syödä yllättävän paljon, että laihtuu. Kyse on siitä mitä syö.

Usein se "syön tosi vähän", pitääkin sisällään:

- Aamulla pari viipaletta ruisleipää voilla ja juustolla

- välipalana yksi viipale leipää, ehkä pieni suklaapatukka ja omena

- lounaalla mittaamatta lapataan lautaselle noin 4dl pastaa, 200g rasvaista ja kermaista kastiketta (ei näytä kovin isolta määrältä) ja salaattia jonka päälle salaatinkastiketta

- kotona ihan nopeasti vain yksi leipäviipale juustolla ja pari hedelmää

- päivällisellä "ihan vähän" pastaa ja jauhelihakastiketta (eli noin 3dl pastaa ja 200g kastiketta)

- iltapalaksi vielä ihan vain yksi viipale leipää

Vaihtoehtoisesti syödään aamulla ja lounaalla tosi kevyesti ja kasvatetaan nälkää iltaa kohden. Illalla sitten sorrutaan vetäisemään överit.

Moni on ruokamäärilleen täysin sokea. Ruuat pitäisi oikeasti punnita, kunnes oppii silmämääräisesti ottamaan oikeat määrät.

Vierailija
168/309 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap 

Se persoonallisuus vaikuttaa. Älä vertaile liikaa muihin.

Normaalipainoinen jättää pullapäivänä jotain syömättä myöhemmin illalla. Tai sitten syö kevyttä ruokaa tyyliin kaalilaatikko mahansa täyteen eikä jaksa syödä hedelmää enempää iltapalaa.

Ei, vaan normaalipainoinen syö edelleen riitävästi terveellistä ja täyttävää ruokaa. Isoin virhe on korvata normaali ruoka pullalla tms. Siitä on lyhyt matka syödä liikaa, kun nälkäisenä ei enää yksi pulla riitäkään

Vierailija
169/309 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap 

Se persoonallisuus vaikuttaa. Älä vertaile liikaa muihin.

Normaalipainoinen jättää pullapäivänä jotain syömättä myöhemmin illalla. Tai sitten syö kevyttä ruokaa tyyliin kaalilaatikko mahansa täyteen eikä jaksa syödä hedelmää enempää iltapalaa.

Ei, vaan normaalipainoinen syö edelleen riitävästi terveellistä ja täyttävää ruokaa. Isoin virhe on korvata normaali ruoka pullalla tms. Siitä on lyhyt matka syödä liikaa, kun nälkäisenä ei enää yksi pulla riitäkään

Eikö kaalilaatikko ole muka terveellistä ja täyttävää ruokaa? Sehän on niin kevyttä, ettei ainakaan sitä syömällä pääse kukaan lihomaan. 

Vierailija
170/309 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksilöllistä tuo aineenvaihdunta. 

Itse nyönnän, että syön liikaa. Ylipainoa on n 15 kg. Sitä vain en käsitä miten äitini oli ylipainoinen. Ei syönyt oikeastaan mitään herkkuja, söi harvoin ja vain kotiruokaa. Ei mitään naposteluita, välipaloja eikä oikeastaan syönyt hedelmiäkään. 

Osalla vain on hidas aineenvaihdunta joko geneettisesti tai sairaudesta johtuen. Osa lihoo lääkityksen vuoksi vuosien saatossa huomaamattaan.

Vierailija
171/309 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian vähällä syömisellä ei valitettavasti laihdu.

Kannattaa ajatella niin, että syö vähintään sen ravitsemussuosituksen 500 gramman minimin kasviksia, hedelmiä, marjoja ja sieniä. Keveyden lisäksi ne muokkaavat suoliston mikrobistoa oikeaan suuntaan ja ovat terveellisiä. Kannattaa vertailla niissäkin laatueroja eli ei kannata haaskata rahojaan salaattisilppuun kun samalla rahalla voi ostaa parsakaalia, jossa on enemmän ravintoaineita. 

Harmillista kyllä, se salaattisilppu ei ärsytä vatsaa, mutta parsakaali ärsyttää. Yhtä harmillista on, että melkoinen osa edullisista ja hyvistä kasviksista kuuluu samaan sarjaan eli kaalit, sipulit, pavut, punajuuri, lanttu jne. Moni hedelmä myös. En ole nähnyt ohjeita siitä, miten se suositeltu 800g kasviksia ruokavalio koostetaan, jos vatsa ei kestä kuin pienen osan kasviksista. Menee aika lailla salaatti, kurkku, tomaatti, porkkana, banaani ja appelsiini linjalla.

-eri

Vierailija
172/309 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolan määrästä hyvä juttu tänään Hesarissa. Suomalaiset saavat aivan liikaa suolaa ruoastaan. Eineksissä, ravintolaruoissa ja leivässä on ihan liikaa suolaa. Valmiskastikkeet, mausteseokset ym. turvottavat etenkin keski-ikäistyvää ihmistä ja paino sitä myöten nousee. Aikuinen ei tarvitse kuin 1,5g suolaa vuorokaudessa. Monet saavat huomaamattaan yli 10g. Omakohtaisesti sokerin, suolan, vehnän ja alkoholin karsiminen auttaa. Lisää marjoja, chian-siemeniä ja kauraleseitä, niin terveys kiittää. 

Mutta et kai esitä, että kansakunnan paino nousee suolan nostamana, kun suolaa joka tapauksessa syödään nykyisin vähemmän kuin aiempina vuosikymmeninä?

Vierailija
173/309 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta!!!

Älä aja aina autolla. 

Ruokaa yksi lautasellinen. Ei santseja!!!

Ei paljon siidereitä yms. 

Yhdessä illassa ei syödä yhtä suklaalevyä 

Vierailija
174/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa leivissä voi olla pelkästään 600+ kaloria, riisiannos voi olla helposti myös 600+ kaloria, donitsi 500 kaloria eli noissa kolmessa on jo naisen lepokulutuksen verran kaloreita ja jos haluat laihtua se pitää syödä tuosta vähemmän.

Miten ihmeessä saat leipään ja riisiin noin paljon kaloreita?! 

Vierailija
175/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa leivissä voi olla pelkästään 600+ kaloria, riisiannos voi olla helposti myös 600+ kaloria, donitsi 500 kaloria eli noissa kolmessa on jo naisen lepokulutuksen verran kaloreita ja jos haluat laihtua se pitää syödä tuosta vähemmän.

Laskurin mukaan päivittäinen energiantarpeeni on 2600 kcal. Olen pitkä melkein 180cm nainen ja tavallinen aktiivisuus. Mutta en tosiaan haluaisi ylläpitää tätä painoa joten selkeästi vähemmän tulisi edelleen syödä... mutta en tiedä kuinka vähän :( 

Lisää proteiinia ja pehmeitä rasvoja. Juusto on rasvapommi. Itselläni vain 10% käytössä. Syön  riisin, makaroonin ja leivän täysjyvänä. Nyrkkisääntöä käytän riisissä ja pastassa. Leipää en välttämättä syö joka päivä. Marjat, hedelmät ja kasvikset käytössä. Punaista lihaa en juurikaan syö. Broileri, kala, rahka, raejuusto, soija, kananmuna. Syön perusruokaa päivittäin lounaalla ja päivällisellä, aamupuuro ja riippuen päivän pituudesta ja aktiviteetista 1-2 proteiini painotteista välipalaa, johon lisään rasvoja esim. pähkinöitä. 

Laihdun n.0,5kg/viikko. Lautasmalli käytössä, olen 54 vuotias nainen, alle 170cm ja alle 70kg. En laske kaloreita. 

Vierailija
176/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti söisit noin vähän joka päivä vaikka kuukauden ajan niin kyllä takulla laihtuisit, taidat vain kituutella jonain päivinä ja ahmia viikon kalorit kerralla viikonloppuna.

Ei vähäisellä syömisellä laihdu, ennemmin ajan saatossa kuihtuu.

Vierailija
177/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen N47, 170 pitkä ja painoa nyt 58. Oon pudottanut muutaman kilon nyt (en tiedä tarkkaan, ehkä neljä?) muutamassa viikossa syömällä 1500-1600 kcal. Nyt oon nostanut 1800 kcaliin. Yritän löytää nyt sellaisen ruokamäärän jolla paino pysyisi suht samassa. Peruskulutus mulla on suurin piirtein tuo 1500 mutta harrastan paljon liikuntaa. 

Mun pitää kyllä laskea kalorit ja merkata kaikki ylös. Muuten mun tulee syötyä huomaamatta enemmän kuin ajattelenkaan. Siksi se paino oli päässyt nousemaankin muutaman kilon. 

Vierailija
178/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ohjeet suosittavat päivittäiseksi määräksi 1200 kaloria. Pelkästään se donitsi voi olla 500 kaloria. 

Olen pienempi kuin sinä, mutta minulle on tuonut tulosta vasta se, että olen syönyt noin tuhat kaloria useimpina päivinä ja/tai harrastanut lihaskuntoliikuntaa monta tuntia viikossa ja lisäksi kävellyt paljon.

Kyse ei ole siitä, että nyt söisit liikaa. Olet vain jossain vaiheessa kerryttänyt painoa. Valitettavasti paino ei putoa ilman selvää kalorivajetta, ainakaan nopeasti eli esimerkiksi puoli kiloa vkossa.

Suosittelen, että lataat jonkin appin, johon merkkaat syömiset. Lisäksi kannattaa ainakin aluksi punnita ruoka. Siinä näet selvästi, missä on vika. Nuo appit laskevat myös hiilarit ja proteiinit. Jälkimmäisen syöminen on erittäin tärkeää ja se lihaskuntoliikunta, ellet tavoittele laihaläskeyttä ilman lihaksia tulevaisuudessa. 

Vain 1000kcal ja kovaa liikuntaa! En usko! Tuohon kcal määrään et saa millään noudatettua tuota liikuntamäärää. Itse yritin 1250kcal/päivä, en käy salilla, paljon jalkojen päällä töissä ja kävelen työmatkat reilu 3km yhteensä. Kuihduin, vaikka söin laskelmien mukaan. Olin suorastaan nälkäkuurilla. Nyt syön lautasmallin mukaan, edelleen 4-5xpv, olen laihtunut vähintään 0,5kg/viikko. Kärsii myös herkutella, toki kohtuus.

Vierailija
179/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen normaalipainon ylärajoilla pienemmällä syömisellä kuin sinä. Olen 50+ ja olin vielä 45 v normaalipainon alarajalla/lievästi alipainoinen. Jos olet keski-ikäinen nainen niin todella vaikeaa on. 

Kyllä. Keski-ikäisellä naisella on vaikeaa. Minä olin 50 v asti bmi 23. Tämän jälkeen paino vain nousee, vaikka mitä muutoksia tekee. 

Mene lääkäriin. Minulla ei tuollaista ja ikää 54v, syön ja nautin elämästä. 

Vierailija
180/309 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanotaan että liian vähäisellä syömisellä ei laihdu kun aineenvaihdunta hidastuu miten ne syömishäiriöiset anorektikot sitten laihtuu luurangoksi kun eivät syö juuri mitään.

Kuihtuu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi