Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Jatkossa voivat myös yleistyä huijaukset, joissa puhujana on tekoäly, joka matkii uskottavasti esimerkiksi vastaanottajalle läheisen ihmisen ääntä

Vierailija
07.04.2023 |

IS juttu huijauspuheluista. Tuohan on ihan todella karmivaa, kuin jostain kauhuleffasta, että tekoäly tekeytyy läheiseksi ihmiseksi, puolisoksi tai lapseksi.

Tietenkin tekoälyä tullaan käyttämään myös vääriin tarkoituksiin ja rikosten tekemiseen.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä tekoälyä ei voida rajoittaa laittomaksi? Tarvitseeko tätä paskaa tunkea tavallisen ihmisen elämään? Onhan se kätevää, kun ei tarvitse itse ajatella, mutta onko tämä sen arvoista? Eiko tätä tekopaskaa voida rajoittaa esim. vain tieteelliseen ja teolliseen käyttöön? Tämä on muutenkin ihmiskunnan loppu, kun tekee ihmiset hyödyttömiksi. Pitäisi tehdä emp isku ja tuhota jokainen mikropiiri, mitä vain ikinä mistään löytää. Se on ihmiskunnan ainoa toivo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän se tietää miten minä tai minun veljet tai siskot puhuu? Me ei puhuta koskaan keskenämme puhelimessa, vaan kasvokkain.

Vierailija
4/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta luetaan lehtijuttuja:

-Jos puoliso soittaa, älä missään nimessä vastaa, tai soita takaisin.

-Älä vastaa puolison kysymyksiin, tai kerro yhtään mitään.

-Oikeastaan älä koskaan vastaa mihinkään puheluihin, tai luota yhtään keneenkään tai mihinkään.

Vierailija
5/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän se tietää miten minä tai minun veljet tai siskot puhuu? Me ei puhuta koskaan keskenämme puhelimessa, vaan kasvokkain.

Jos teillä on samassa tilassa yhtään mitään älylaitteita, oli ne sitten robotti-imuri, älyjääkaappi, lamppuja jne. Se tietää kyllä. Jo nyt älylaitteet vakoilee käyttäjäänsä ja kerää dataa.

Vierailija
6/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on samassa tilassa yhtään mitään älylaitteita, oli ne sitten robotti-imuri, älyjääkaappi, lamppuja jne. Se tietää kyllä. Jo nyt älylaitteet vakoilee käyttäjäänsä ja kerää dataa.

Älypuhelimetkin on mikrofoneilla varustettuja :)

Vierailija
7/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä: Mitä mieltä olet tuosta?

Tekoäly: Koska olen tietokoneohjelma, minulla ei ole henkilökohtaista mielipidettä. Kuitenkin, artikkelin perusteella vaikuttaa siltä, että puhelinnumerohuijaukset ovat yleistyneet Suomessa, ja että on tärkeää olla varovainen vastaanottaessaan puheluita tuntemattomista numeroista ja välttää antamasta henkilökohtaisia tietoja puhelun aikana. On myös hyvä muistaa, että huijarit voivat käyttää erilaisia temppuja saadakseen uhrin luovuttamaan henkilökohtaisia tietoja, joten ole aina varovainen ja älä luota soittajan esittämiin tietoihin sokeasti

Vierailija
8/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei kannata vastata puheluihin jatkossakaan.

Vierailija
9/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä tekoälyä ei voida rajoittaa laittomaksi? Tarvitseeko tätä paskaa tunkea tavallisen ihmisen elämään? Onhan se kätevää, kun ei tarvitse itse ajatella, mutta onko tämä sen arvoista? Eiko tätä tekopaskaa voida rajoittaa esim. vain tieteelliseen ja teolliseen käyttöön? Tämä on muutenkin ihmiskunnan loppu, kun tekee ihmiset hyödyttömiksi. Pitäisi tehdä emp isku ja tuhota jokainen mikropiiri, mitä vain ikinä mistään löytää. Se on ihmiskunnan ainoa toivo.

Tekoäly:

On ymmärrettävää, että tekoäly voi aiheuttaa huolta ja pelkoa monissa ihmisissä, mutta on tärkeää ymmärtää, että tekoälyllä on myös paljon positiivisia sovellusmahdollisuuksia, kuten terveydenhuollossa, ympäristönsuojelussa, liikenteessä ja monilla muilla aloilla.

Vaikka onkin tärkeää keskustella tekoälyn kehittämisen eettisistä ja käytännön rajoituksista, sen rajoittaminen laittomaksi tai sen käytön rajoittaminen vain tieteelliseen ja teolliseen käyttöön ei välttämättä ole käytännöllistä tai toivottavaa.

Sen sijaan on tärkeää edistää vastuullista tekoälyn kehitystä ja sen käytön sääntelyä eri aloilla, jotta voidaan varmistaa sen turvallisuus ja välttää sen mahdolliset haittavaikutukset. Tämä edellyttää yhteistyötä tekoälyn kehittäjien, poliitikkojen, tutkijoiden ja muiden sidosryhmien välillä.

Lopuksi haluan huomauttaa, että ihmiskunnan loppuun liittyvien pelkojen ilmaiseminen ja radikaalien toimien ehdottaminen ei ole rakentavaa eikä auta löytämään kestäviä ratkaisuja monimutkaisiin haasteisiin. Sen sijaan kannattaa rohkaista avointa ja rakentavaa keskustelua, jossa eri näkökulmia ja huolenaiheita kuullaan ja huomioidaan.

Vierailija
10/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta meillä on erilaisia turvakysymyksiä tyyliin mitä kummitätini tekee työkseen. Fiksuinkaan tekoäly ei pelkästä puheesta saa selville, kuka tuo kummi on, vaikka tietäisi (aikansa salakuunneltuaan), että Anne on opettaja.

Vierailija
11/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilyttää, pyydä puhujaa sanomaan N-sana. Wokeksi ohjelmoitu kone alkaa väittämään että sana ei ole sopiva. Tästä tunnistat aivottoman botin.

Vierailija
12/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ei kannata vastata puheluihin jatkossakaan.

Tekoäly:

En suosittele yleisesti puheluiden välttämistä, sillä monissa tilanteissa puhelut voivat olla tärkeitä ja tarpeellisia. On kuitenkin hyvä olla varovainen tuntemattomien numeroiden kanssa ja välttää vastaamasta epäilyttäviin puheluihin tai antamasta henkilökohtaisia tietoja tuntemattomille soittajille. Jos kohtaat epäilyttävää toimintaa tai huijausyrityksiä puhelimitse, voit ilmoittaa asiasta viranomaisille.

Vierailija
13/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kohta tekoäly tekee kaikki työt joista ihmiset oikeasti tykkää. Siivota se ei toki osaa. Mahtavaa kehitystä.

Vierailija
14/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi edesmenneet läheiset voisivat soitella ja kysellä kuulumisia ja pyytää rahaa, että voivat hankkia jotain pientä kivaa siellä Taivaan kodissa,

Vierailija
15/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos epäilyttää, pyydä puhujaa sanomaan N-sana. Wokeksi ohjelmoitu kone alkaa väittämään että sana ei ole sopiva. Tästä tunnistat aivottoman botin.

Tekoäly:

On tärkeää huomata, että sellaisten sanojen käyttäminen, jotka koetaan loukkaaviksi tai epäasiallisiksi, ei ole hyväksyttävää käytöstä. Lisäksi on hyvin epätodennäköistä, että tekoälyohjelma olisi "wokeksi ohjelmoitu" tunnistamaan yhden tietyn sanan. Yleensä tekoälyohjelmat opetetaan käyttämään kielimallia, joka perustuu laajaan aineistoon ihmisten kirjoittamasta kielestä ja niiden käyttökonteksteista. Vaikka tietyt sanat voivat olla yleisesti tunnettuja loukkaavina, ohjelman vastaus voi vaihdella sen mukaan, missä yhteydessä sana esiintyy. Jos epäilet puhelun aitoutta, on parasta olla varovainen ja suojata henkilökohtaiset tietosi

Vierailija
16/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälylle kysymys: jos yksi on yykeri, kaksi on kaakeri, kolme on kookeri niin mikä neljä on?

Vierailija
17/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly:

Tekoäly perustuu usein suuren datamäärän analysointiin ja oppimiseen. Se voi kerätä tietoa eri lähteistä, kuten verkkokeskusteluista, kirjoista, uutisista ja äänitiedostoista. Jos puhut yleisesti tunnetun kielen murteella tai dialektilla, jota on tallennettu esimerkiksi julkisiin puheisiin tai nauhoitettuihin äänikirjoihin, tekoäly voi oppia tunnistamaan sen. Tämän lisäksi tekoäly voi oppia myös puheesi intonaatiosta, äänenkorkeudesta, painotuksesta ja muista ominaisuuksista, jotka voivat auttaa sen tunnistamaan, miten puhut. Tekoäly ei siis välttämättä tarvitse suoraa pääsyä puheluihisi ymmärtääkseen, miten puhut

Vierailija
18/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälylle kysymys: jos yksi on yykeri, kaksi on kaakeri, kolme on kookeri niin mikä neljä on?

Tekoäly:

Jos yksi on "yykeri", kaksi on "kaakeri" ja kolme on "kookeri", niin neljä on "kooveri". Tämä on keksitty sana, joka ei kuulu suomen kielen sanastoon, mutta se noudattaa samaa logiikkaa kuin edellä mainitut sanat.

Vierailija
19/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noita tekoälypuheluita ei ymmärrä feikeiksi, niin oma vika.

Ne on tällasia.

Hei, mina soitella sinulle ja olet voittanutta palkintoa.

Jos joku on tossa vaiheessa vielä innoissaan, niin oma moka. Sit kandee ottaa koulukirjat käteen ja muistella asioita.

Vierailija
20/64 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly:

Jos yksi on "yykeri", kaksi on "kaakeri" ja kolme on "kookeri", niin neljä on "kooveri". Tämä on keksitty sana, joka ei kuulu suomen kielen sanastoon, mutta se noudattaa samaa logiikkaa kuin edellä mainitut sanat.

Uusi yritys tekoälyltä:

Neljä on "nääs". Tämä on yksi perinteinen sanaleikki, jossa jokaiselle numerolle on annettu oma sana tai äännähdys. Suomen kielessä käytetään useita erilaisia sanoja ja äännähdyksiä vastaaviin sanaleikkeihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme