Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaako kukaan suomalainen bolognese-kastikkeeseen parmesania, selleriä, punaviiniä ja lihalientä?

Vierailija
21.02.2025 |

https://www.saturdaysinrome.com/blog/italian-ragu-bolognese/

Autenttiseen bologneseen tai raguun niitä menee, mutten ole ikinä tavannut suomalaista joka tekee kastikkeen noin. Samoin tomaatin pitäisi olla kuorittua tomaattia tai paseerattua.

Suomessa se menee siten että siihen laitetaan jauheliha, sipuli, jauhoja ja ehkä jopa aromisuolaa (jota itse henk. koht vihaan koska sitä oli lapsuudessa kaikkialla). Maku ei ole yhtään sellainen kuin italialaisessa ravintolassa.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketsuppi korvaa nuo kaikki.

Ketsupissa on joko sokeria n. 25% painosta tai sitten n. 15% painosta jonka lisäksi myös keinotekoisia makeutusaineita.

Aika harva ruoka maistuu hyvältä siten että lapat sinne lusikkakaupalla sokeria.

No ketsuppia ei tietenkään voi käyttää tomaattimurskan tms. korvikkeena, mutta ketsuppi on oikein oiva maustekastike, ja monet ruoat kaipaa nimenomaan pientä makeutta - ja happoa ja umamia, joita kaikkia saa ketsupista.

Heston Blumenthalin bolognesessakin on hieman ketsuppia mausteena. 

Vierailija
42/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen näin: sipulia, oliiviöljyä. Soijarouhetta. Porkkanaa, varsiselleriä, kesäkurpitsaa. Mutti säilyketomaattia. Suolaa. Lisää öljyä. Lautaselle pastaa, kastiketta ja raastettua parmesaania. 

Ei ole aito, mutta tosi hyvää ja terveellistä, paljon kasviksia on tuossa.

Onko tuo mielestäsi Bolognese? 

No, minäkin teen hernekeittoa ja käytän siihen vettä, ananasrenkaita ja omenan. 

Puritaanisimmat eivät ehkä pidä aitona, mutta jano lähtee.

Älä nyt ole typerä. Aitoa bologneseahan tuo ei ole, eikä kirjoittaja niin väittänyt, mutta erittäin hyvän kuuloinen bolognese-tyyppinen kastike. Et varmasti voi vakavalla naamalla väittää, että hernekeitto-vertauksesi olisi mitenkään osuva tässä tapauksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Suomessa se menee siten että siihen laitetaan jauheliha, sipuli, jauhoja ja ehkä jopa aromisuolaa. "

Ei viddu mene noin mulla.

Vierailija
44/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellerin saisi kyllä unohtaa ammattikeittiöistä, se on hengenvaarallinen allergeeni aika monille. Joku selkeä selleripyre lisukkeena ei haittaa, mutta tuollainen piiloselleri, josta ei tarjoilijakaan välttämättä tiedä, on todella hanurista. 

Hyvin harvinainen allergia.

Vierailija
45/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellerin saisi kyllä unohtaa ammattikeittiöistä, se on hengenvaarallinen allergeeni aika monille. Joku selkeä selleripyre lisukkeena ei haittaa, mutta tuollainen piiloselleri, josta ei tarjoilijakaan välttämättä tiedä, on todella hanurista. 

Hyvin harvinainen allergia.

Eiköhän selleriallergikot jouda uuniin. TOIVOTTAVASTI eivät ainakaan sukuaan jatka.

Vierailija
46/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sellerillä? Sitä palaselleriäkö? Olen joskus laittanut varsiselleriä ja hyvää oli. 

Vierailija
47/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyllä värittää nyt vähän. Aromisuolaahan halveksutaan nykyään oikein joukolla. Jauhojakaan en oo koskaan nähnyt kenenkään laittavan ns. bologneseen. Sen sijaan soffritto-pohjaa ei ehkä monet käytä, eikä sitä viiniä ja maitoa, vaan pelkkää sipulia, jauhelihaa ja tomaattimurskaa, ja haudutusaikakin voi jäädä aika lyhyeksi. 

Vierailija
48/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sellerillä? Sitä palaselleriäkö? Olen joskus laittanut varsiselleriä ja hyvää oli. 

Varsiselleriä laitetaan bologneseen. 

Vierailija
49/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuota tulee laitettua, ja lihaliemenä on tietysti itse tehty lihaliemi.

Vierailija
50/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italialaisten mukaan paras kasvisten suhde soffritossa on kaksi osaa sipulia ja yksi osa varsiselleriä ja porkkanaa.

Vierailija
51/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulia, tomaattia, selleriä ja lihalientä (ei kuutiota) juusto vasta lautaselle.

Vierailija
52/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisesti bologneseen tulee mukula- eli juuriselleriä mutta kyllä mun mielestä voi varsiselleriäkin laittaa. Se on voimakkaampaa, joten ehkä määrällisesti vähän vähemmän.

Varsiselleristä tulee myös ihanan tymäkkä ja rouskuva waldorfinsalaatti, nam.

Vierailija
53/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ja jenkit ovat bastardisoineet niin monen eri ruokakulttuurin annoksia, etten ottaisi mitään mallia.

Tiedän epäironisesti jopa tyypin joka tekee "voikanan" siten että siinä on kirjaimellisesti kanaa lillumassa voissa jossa on suolaa ja pippuria. Butter Chickenissä on tosiasiassa monta eri maustetta kuten sarviapila, valkosipuli ja kumina, ja pohjana toimii kerma/jogurtti. Voi (kirkastettu) on vain yksi ainesosa.

Tartun tähän, koska monelle on käynyt moka. Tuo mainitsemasi kumina ei ole voikanassa kumina, vaan juustokumina eli jeera, englanniksi cumin. Kumina taas on englanniksi caraway. Ovat siis aivan eri mausteita.

Vierailija
54/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteisesti bologneseen tulee mukula- eli juuriselleriä mutta kyllä mun mielestä voi varsiselleriäkin laittaa. Se on voimakkaampaa, joten ehkä määrällisesti vähän vähemmän.

Ei todellakaan tule perinteisesti mitään mukulaselleriä. Googleta soffrito jos et ole tästä ketjusta sitä jo miljoonaan kertaan lukenut. Ja ethän sinä ole.

Vierailija
55/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ja jenkit ovat bastardisoineet niin monen eri ruokakulttuurin annoksia, etten ottaisi mitään mallia.

Tiedän epäironisesti jopa tyypin joka tekee "voikanan" siten että siinä on kirjaimellisesti kanaa lillumassa voissa jossa on suolaa ja pippuria. Butter Chickenissä on tosiasiassa monta eri maustetta kuten sarviapila, valkosipuli ja kumina, ja pohjana toimii kerma/jogurtti. Voi (kirkastettu) on vain yksi ainesosa.

Tartun tähän, koska monelle on käynyt moka. Tuo mainitsemasi kumina ei ole voikanassa kumina, vaan juustokumina eli jeera, englanniksi cumin. Kumina taas on englanniksi caraway. Ovat siis aivan eri mausteita.

Englanniksi cum in. Eli spermat sisään.

Vierailija
56/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tule perinteisesti mitään mukulaselleriä. Googleta soffrito jos et ole tästä ketjusta sitä jo miljoonaan kertaan lukenut. Ja ethän sinä ole.

Mirepoix - sipuli, varsiselleri, porkkana. Monen ruoan/liemen peruspohja. 

Vierailija
57/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mää tunnen kaikki suomalaiset.

Öööh, niin minäkin.

Vierailija
58/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miksi aloittaja puhuu bolognesesta ja ruskeasta jauhelihakastikkeesta ihan niin kuin ne olisivat jotenkin verrannollisia. Kaksi ihan eri ruokaa. 

Vierailija
59/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tule, vaan nimenomaan varsiselleriä. 

Ja waldorfinsalaatti taas tehdään juuriselleristä. 

Vierailija
60/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirepoix - sipuli, varsiselleri, porkkana. Monen ruoan/liemen peruspohja. 

Tässä keskusteltiin bolognesesta, joka ei ole Ranskan maakunta, vaan Italian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi