Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaako kukaan suomalainen bolognese-kastikkeeseen parmesania, selleriä, punaviiniä ja lihalientä?

Vierailija
21.02.2025 |

https://www.saturdaysinrome.com/blog/italian-ragu-bolognese/

Autenttiseen bologneseen tai raguun niitä menee, mutten ole ikinä tavannut suomalaista joka tekee kastikkeen noin. Samoin tomaatin pitäisi olla kuorittua tomaattia tai paseerattua.

Suomessa se menee siten että siihen laitetaan jauheliha, sipuli, jauhoja ja ehkä jopa aromisuolaa (jota itse henk. koht vihaan koska sitä oli lapsuudessa kaikkialla). Maku ei ole yhtään sellainen kuin italialaisessa ravintolassa.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sellerillä? Sitä palaselleriäkö? Olen joskus laittanut varsiselleriä ja hyvää oli. 

Perinteisesti bologneseen tulee mukula- eli juuriselleriä mutta kyllä mun mielestä voi varsiselleriäkin laittaa. Se on voimakkaampaa, joten ehkä määrällisesti vähän vähemmän.

Varsiselleristä tulee myös ihanan tymäkkä ja rouskuva waldorfinsalaatti, nam.

Ei todellakaan tule perinteisesti mitään mukulaselleriä. Googleta soffrito jos et ole tästä ketjusta sitä jo miljoonaan kertaan lukenut. Ja ethän sinä ole.

Mirepoix - sipuli, varsiselleri, porkkana. Monen ruoan/liemen peruspohja. 

Mirepoix tehdään voih

Aivan samantekevää kumpaa käytetään. Itse käytän aina vähän voita ja oliiviöljyä. 

Vierailija
82/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita tullut laitettua jos mirepoix pohjasta alkaa tekemään

Vtun taavi. Bolognese ja mirepoix on aivan eri maista224

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt oikein taavi on? 

Vierailija
84/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun edesmenneen äitini bolognesereseptiin kuului ainakin juuriselleriä porkkanaa sipulia basilikaa timjamia ja punaviiniä. En tiedä muusta mutta se oli ainoa oikea bologneseresepti. Suomalaiset amiskokit luulevat että ruskea jauhelihakastike on bolognese jos siihen lisää tomaattia. Ei niin, amiskokit. Olen omistanut loppuelämäni korrektin bolognesereseptin etsinnälle koska äitini ei jättänyt minulle kirjallista lähdettä. 

Vierailija
85/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muuten kaikkea paitsi punaviinin sijasta vähän punaviinietikkaa.

Vierailija
86/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun edesmenneen äitini bolognesereseptiin kuului ainakin juuriselleriä porkkanaa sipulia basilikaa timjamia ja punaviiniä. En tiedä muusta mutta se oli ainoa oikea bologneseresepti. Suomalaiset amiskokit luulevat että ruskea jauhelihakastike on bolognese jos siihen lisää tomaattia. Ei niin, amiskokit. Olen omistanut loppuelämäni korrektin bolognesereseptin etsinnälle koska äitini ei jättänyt minulle kirjallista lähdettä. 

Tuki lesbo turpasi tai tule pieksämäelle jossa turpasi hakataan umpeen

Vierailija
87/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita mihinkään kastikkeeseen tomaattimurskaa, ja punaviiniä ei tule mihinkään ruokaan tai marinadiin. Mielestäni punaviini sopii ainoastaan lasiin.

Teen aina kastikkeen veloute-pohjaan ja maustan sen muihin ruokiin sopivaksi. Jos tarvitsen happoa, niin käytän ainoastaan kolmesti konsentroitua tomaattisosetta tai ketsuppia.

Vierailija
88/103 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketsuppi korvaa nuo kaikki.

Sit se ruoka maistuu ketsupille ketsuppi ei kyllä korvaa tomaatteja kuin laiskimmilla kokeilla. Ketsuppia ja aromisuolaa?

Varmaan liioittelematta 50% suomalaisista maustaa ruokansa ketsupilla ja aromisuolalla käyttämättä mitään muuta. 2,5 miljoonaa ihmistä ei voi olla väärässä.

Tai sitten herbamare on ainoa mauste. Harva osaa tai jaksaa kokata. Itse kokkaan ehkä kerran kuussa. Jos haluan autenttista tai hyvää ruokaa menen ravintolaan.

En kyllä tunne yhtään suomalaista joka maustaisi ruokansa (pelkästään) ketsupilla ja aromisuolalla. Ehkä joskus 90-luvulla on saattanut olla noin, mutta nykyään suurin osa kyllä käyttää ihan mausteita maustamiseen. 

Vierailija
89/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo kymmeniä vuosia tehnyt jauhelihakastikkeen noin, ainakin jos tarkoitus on syödä se pastan kanssa. Enkä tunne ketään, joka käyttää aromisuolaa ruuanlaitossa tai syö pastan kanssa ruskeaakastiketta jauhelihalla.

N53

Vierailija
90/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirepoix on ranskaa, mutta italialainen soffritto on täsmälleen sama asia eli kuutioitua varsiselleriä, porkkanaa ja sipulia. 

Vierailija
91/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tunne yhtään suomalaista joka maustaisi ruokansa (pelkästään) ketsupilla ja aromisuolalla. Ehkä joskus 90-luvulla on saattanut olla noin, mutta nykyään suurin osa kyllä käyttää ihan mausteita maustamiseen. 

Ei tehty 90-luvullakaan. Ei ainakaan ollut yleistä.

Vierailija
92/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen näin: sipulia, oliiviöljyä. Soijarouhetta. Porkkanaa, varsiselleriä, kesäkurpitsaa. Mutti säilyketomaattia. Suolaa. Lisää öljyä. Lautaselle pastaa, kastiketta ja raastettua parmesaania. 

Ei ole aito, mutta tosi hyvää ja terveellistä, paljon kasviksia on tuossa.

Tämä nyt ei ole bolognesea nähnytkään.

Vierailija
93/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon kastike ei tarvitse kuin öljyssä ruskistetut jauhot ja aromisuolaa. Pyhänä voi lisätä vaikka jauhelihan tai nakkiviipaleet. Meillä jäisi nuo ulkomaiden sötkötykset syömättä.

Oikeesti? Ootko sä trolli? Vai jos et niin Sä jättäisit syömättä kun resepti on erilainen kuin sun oman keittiön jauhokastike? Se KUNNON kastike?

Minusta perinteinen ruskea kastike nyt vain on maukkaampaa kuin kitkerät tomaattikastikkeet

Ei ole kitkerää jos osaa tehdä sen oikein. 😁

Vierailija
94/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhut kahdesta eri kastikkeesta? Ja en tunne ketään joka käyttää aromisuolaa.

Vierailija
95/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selleriä ei laiteta mihinkään. 

Vierailija
96/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo tehnyt sitä kastiketta.

Vierailija
97/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä jauhelihan suosiota. Jos syön lihaa, haluan laatua. Määrä ei korvaa laatua koskaan.

Jauheliha on halvempaa. Eikä sitä kilotolkulla syödä. Ja sairauden takia suositellaan jauhelihaa.

Vierailija
98/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat ovat hyviä omassa lajissaan. Kaksi erilaista kastiketta. 

Kyllä on. Molempia tehdään.

Vierailija
99/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luule ja ei luule moni muukaan. Älä yleistä. Nuo ovat kaksi eri kastiketta. Ruskeakastikkeeseen ei tule tomaattia!

Vierailija
100/103 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen näin: sipulia, oliiviöljyä. Soijarouhetta. Porkkanaa, varsiselleriä, kesäkurpitsaa. Mutti säilyketomaattia. Suolaa. Lisää öljyä. Lautaselle pastaa, kastiketta ja raastettua parmesaania. 

Ei ole aito, mutta tosi hyvää ja terveellistä, paljon kasviksia on tuossa.

Tämä nyt ei ole bolognesea nähnytkään.

Osaatko lukea?

Ei ole aito, ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän