Laittaako kukaan suomalainen bolognese-kastikkeeseen parmesania, selleriä, punaviiniä ja lihalientä?
https://www.saturdaysinrome.com/blog/italian-ragu-bolognese/
Autenttiseen bologneseen tai raguun niitä menee, mutten ole ikinä tavannut suomalaista joka tekee kastikkeen noin. Samoin tomaatin pitäisi olla kuorittua tomaattia tai paseerattua.
Suomessa se menee siten että siihen laitetaan jauheliha, sipuli, jauhoja ja ehkä jopa aromisuolaa (jota itse henk. koht vihaan koska sitä oli lapsuudessa kaikkialla). Maku ei ole yhtään sellainen kuin italialaisessa ravintolassa.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Mä teen noin, mites muuten? Tosin en tee uusin, koska en kovinnpidä jsuheliharuuidta, joskus teen hitaasti hauduttamalla kokolihasta.
Ragua kuuluukin hauduttaa monta tuntia. Se on vanhojen italialaisten nonnien sydämellä tehtyä maaseudun lohturuokaa.
Siksi se ei sovi itselleni arkiruokana. Arkena olen niin väsynyt että paistan vaan jonkun lihan 10 minuutissa ja syön sen.
Jos on vähän korkeampi vireystaso, jaksan tehdä kastiketta ehkä 15 min.
Nostan hattua niille jotka jaksaa kokata arkena. Itse en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muita noista laitan, mutta en punaviiniä. Olen sille allerginen.
Voit laittaa myös valkoviiniä, sopii hyvin tomaattipohjaiseen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Laitan AINA oliiviöljyä, punaviiniä, porkkanaa, sipulia, selleriä ja palsternakkaa, valkosipulia, punaviiniä, paseerattua tomaattia ja Mutti kirsikkatomaatteja, lihalientä, basilikaa, oreganoa ja timjamia. Ja tietysti jauhelihaa. Haudutan pari tuntia. Parmesanin säästän raasteeksi annoksen päälle. Ai että tulee herkullista!
Ai niin, usein laitan myös aurinkokuivattua tomaattia, semidried öljyssä.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen näin: sipulia, oliiviöljyä. Soijarouhetta. Porkkanaa, varsiselleriä, kesäkurpitsaa. Mutti säilyketomaattia. Suolaa. Lisää öljyä. Lautaselle pastaa, kastiketta ja raastettua parmesaania.
Ei ole aito, mutta tosi hyvää ja terveellistä, paljon kasviksia on tuossa.
Onko tuo mielestäsi Bolognese?
No, minäkin teen hernekeittoa ja käytän siihen vettä, ananasrenkaita ja omenan.
Puritaanisimmat eivät ehkä pidä aitona, mutta jano lähtee.
Kyllä olen laittanut noita kaikkia, sen mukaan mitä kaapista löytyy. Mutta olen tämän palstan silmissä pahinta paarialuokkaa: en laita bologneseen lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen näin: sipulia, oliiviöljyä. Soijarouhetta. Porkkanaa, varsiselleriä, kesäkurpitsaa. Mutti säilyketomaattia. Suolaa. Lisää öljyä. Lautaselle pastaa, kastiketta ja raastettua parmesaania.
Onko tuo mielestäsi Bolognese?
No, minäkin teen hernekeittoa ja käytän siihen vettä, ananasrenkaita ja omenan.
Puritaanisimmat eivät ehkä pidä aitona, mutta jano lähtee.
Kuten sanoin, ei ole aito, vaan herkullinen, terveellinen, helppo ja nopea arkiversio. Tätä syödään meillä usein. Suosittelen.
Sinä kuulostat muuten mukavalta tyypiltä!
Vierailija kirjoitti:
Bolognese ragù
10 2/3 oz of beef mince, 15% fat
5 1/3 oz of pork mince
1 3/4 oz of unsalted butter
1 3/4 oz of onion, finely chopped
1 3/4 oz of carrots, finely chopped
1 3/4 oz of celery, finely chopped
4 1/4 fl oz of red wine
1 1/16 oz of tomato paste, triple concentrated
4 1/4 fl oz of whole milk
salt, to taste
black pepper, to taste
Learn how to make a classic Bolognese ragù, or Ragù alla Bolognese, with Filippo Trapella's family recipe.
https://www.greatitalianchefs.com/recipes/bolognese-ragu-recipe
En ole koskaan väittänyt tekeväni bolognesea tai ragua. Olen tehnyt joko kermaista tai tomaattista (Mutti tomaattimurskalla) jauhelihakastiketta. Voisikin joskus kokeille ihan tuollaista "oikeaoppista" Italialaista kastiketta.
Teen aina noin, koska muuten se on vain jauhelihakastie, josta en pidä. Pitkän kaavan mukaan 3 tuntia hauduttamalla sitä tuleekin tehtyä vaan muutaman kerran puoleen vuoteen isomman satsin! Kannattaa kyllä testata, on hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ei ole aito varsinkaan soijarouheen kanssa, mutta autenttisempi kuin 99% niistä nistipadoista mitä suomiblogeissa näkee.
No tuohon en osaa sanoa, mutta hyvää toi on. Reseptistä tosiaan unohtui valkosipuli. Tuossa on niin paljon kaikkea, että kukaan ei ole vielä koskaan tajunnut, että soijarouhe ei olekaan jauhelihaa. Soijarouhe pitää siis ensin paistaa siinä öljyssä.
Jos joku haluaa kokeilla, niin porkkanat ja kesäkurpitsa raastetaan. Tulee nopeasti.
Kunnon kastike ei tarvitse kuin öljyssä ruskistetut jauhot ja aromisuolaa. Pyhänä voi lisätä vaikka jauhelihan tai nakkiviipaleet. Meillä jäisi nuo ulkomaiden sötkötykset syömättä.
Kysytyistä ainesosista laitan selleriä ja kasvislientä sekä parmesania ehdottomasti syöntivaiheessa. Viiniä meillä on tosi harvoin, joten sitä ei tule laitettua. Lihalientä en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon kastike ei tarvitse kuin öljyssä ruskistetut jauhot ja aromisuolaa. Pyhänä voi lisätä vaikka jauhelihan tai nakkiviipaleet. Meillä jäisi nuo ulkomaiden sötkötykset syömättä.
Nakkiiviipaleet jauhossa ja aromisuolassa on kyllä yhtä "bolognesea" kuin Paavo Väyrynen on Japanin keisari.
Sellerin saisi kyllä unohtaa ammattikeittiöistä, se on hengenvaarallinen allergeeni aika monille. Joku selkeä selleripyre lisukkeena ei haittaa, mutta tuollainen piiloselleri, josta ei tarjoilijakaan välttämättä tiedä, on todella hanurista.
En käsitä jauhelihan suosiota. Jos syön lihaa, haluan laatua. Määrä ei korvaa laatua koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmin tapa pilata ruoka kuin ruoka on laittaa sinne Aromisuolaa, kaikki maistuu sen jälkeen tunkkaiselta.
Ap unohti porkkanan ja maidon tuosta.
Kyllä mä aina sillä soffritto-pohjalla aloitan. Jos aitoo bolognesea teen, niin sit käytän viiniä ja maitoa, ja haudutan vähintään kaksi tuntia, mieluummin pidempään. Parmesaania ei tietenkään sotketa kastikkeeseen, vaan lisätään lautasella.
Useammin kyllä teen vaan bolognese-tyyppistä soosia, eli muuten sama, mutta ei viiniä ja maitoa eikä tuntikausien haudutusta.
Ja kasvissyöjänä teen soijarouheesta.
Niin ja yks tärkeimmistä jutuista on tietysti kastikkeen ja pastan sekoittaminen keskenään heti kun pasta on keitetty. Tätä monet suomalaiset ei tee pastan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti? Ootko sä trolli? Vai jos et niin Sä jättäisit syömättä kun resepti on erilainen kuin sun oman keittiön jauhokastike? Se KUNNON kastike?
No tuohon en osaa sanoa, mutta hyvää toi on. Reseptistä tosiaan unohtui valkosipuli. Tuossa on niin paljon kaikkea, että kukaan ei ole vielä koskaan tajunnut, että soijarouhe ei olekaan jauhelihaa. Soijarouhe pitää siis ensin paistaa siinä öljyssä.