ETUAJASSA olevat ihmiset ärsyttää!
Spin offina toisesta ketjusta:
En kestä ihmisiä, jotka tulevat vaikkapa kylään tai ovelta hakemaan 10 tai jopa 30minuuttia sovittua aikaisemmin, kun itse olen ihan vaiheessa!
Ärsyttävää on myös se, että he itse tulevat johonkin sovittuun tapaamispaikkaan puoli tuntia etuajassa ja sitten kun myöhästyn pari minuuttia niin kauhea valitus, kuinka he ovat odottaneet niin ja niin kauan. (Jos olisivat itse tulleet sovittuna aikana, niin ei olisi tarvinnut montaa minuuttia odottaa, tuskin olisivat edes huomanneet myöhästymistäni.)
Kommentit (108)
Voi voi, mä olen aina valmis väh. 30 min ennen sovittua aikaa. Ei haittaa jos joku tulee n. 10min liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin juhlat kun täytin pyöreitä. Vieraat oli kutsuttu paikalle klo 13. Juhlien laitto oli vielä pahasti kesken , pöytien kattaus, kakun koristelut ym. Vieraat tulivat klo 11!!. Näin melkein punaista kun olin niin vihainen. Että miten eivät katsoneet kutsussa olevaa kellonaikaa!! Minua otti niin päähän tämä epäkunnioitus minua ja juhliakin kohtaan että siltä osin juhlat pilalla minulta.
Mutta sehän olisi ollut mukavan rentoa yhdessä juhlien laittoa sitten-näin minä olisin asian tulkinnut. Etuajassa tulijat pääsevät mukaan valmisteluihin ja kivoihin yhteisiin ruuanlaittohetkiin.
Yleensä se on kaikkea muuta kuin rentoa yhdessä laittoa, kun vieraat eivät tiedä, mistä mitäkin löytyy, keittiössä on vähän tilaa ja vieras tönöttää vain tiellä. Olen kerran mennyt sanomaan puolisolleni, että hoitaa tuon sukulaisensa pois keittiöstä ja pitää huolen että pysyy myös poissa sieltä, että pystyn tekemään keittiössä sen, mitä pitää. Yksi siis oli koko ajan jossain tiellä, kiva nostella kuumia peltejä uunista ja laitella uusia ja aina kun ottaa askeleen jonnekin päin, niin aina on tiellä. Tuo sukulainen änkeää aina etuajassa, eikä kyseessä ole edes se, että pitäisi varata matkalle aikaa (kuten monien satojen kilometrien päästä tulessa), kun hänen luotaan kävelee vajaassa kymmenessä minuutissa.
Samoin olisi mukava käydä suihkussa ennen juhlien alkua kaikessa rauhassa. Meillä on suora näköyhteys olohuoneesta kylpyhuoneen ovelle.
Jouluaaton viettoon tulivat ennen sovittua aikaa ja pyysivät vielä ompelukonetta käyttöön kun oli joku kauluksen sauma lapsen joulukaulukseen jäänyt kesken. Hopealangalla! Hei miten tää puolataan?!!!! Mulla kaikki hommat pahasti kesken ja pitää raivata tilaa ja kaivaa ompelukone jostain. Ja samalla meinaa pää hajota, juu ei tässä mitään....
On teillä ongelmat Olispa maailman vaikeudet tätä luokkaa.
Anoppi on näitä aina etuajassa olevia. Hän sai meidät kerran vakuutettua, että yksiin sukujuhliin pitääkin mennä tuntia aikaisemmin, kun mitä olimme alunperin kuulleet.
Oli kyllä todella noloa olla isossa ravintolan "juhlasalissa" paljon ennen juhlien järjestäjien saapumista, kun henkilökunta vielä kattoi pöytiä tuota juhlaa varten. Anoppi ei edes ollut mitenkään mukana noissa juhlajärjestelyissä, vaikka antoikin puheissaan ymmärtää, että hänkin olisi niissä mukana ja sen takia pitää olla aikaisin paikalla.
Moi!
- Moi. Joo tilaa sinäkin saman tien, me tässä jo odotellaan pääruokia.
? ?
Mitä, ootteko jo tilanneet? Kelloaan on vasta viittä vaille ja
- Joo kato kun me tultiin jo yli puoli tuntia sitten ja oli kauhea nälkä niin ajateltiin aloitella saman tien. Ajateltiin että kai sinäkin kohta tulet. Oli muuten hyvä tuo lohikeitto jonka otin alkuruoaksi. Niin että etsihån nyt tarjoilija niin saat sinäkin jotain nopeaa syödäksesi. Meidän ruoat varmaan tulee ihan just.
Aijaa. Mut aattelin.. No kai mä sit.. ? (Mitä villua nyt taas..)
Minä olen etuajassa joka paikassa koska en halua myöhästyä, mutta en kyllä mene sisälle kenenkään luokse ennen sovittua tai valita niille jotka tulee sovittuna aikana. Saatan vaikka kävellä lähistöllä siihen asti ja kuluttaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne on alinta saastaa!
Kyllä näin on, ovat pahempia kuin ra i skasjaped o fiilit, tappajat ja varkaat yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on tällainen, ärsyttää todella lähteä hänen kanssaan vaikka harrastuksiin, kun perillä joudumme sitten odottamaan puoli tuntia sen alkamista. Siis hän todella haluaa mennä johonkin oven taakse seisomaan tai käytävälle istumaan puoleksi tunniksi, sen sijaan, että oltaisiin täsmällisesti paikalla.
Tapahtumajärjestäjänä tiedän että on tosi paljon ystäväsi kaltaisia ihmisiä. Myös meille he ovat tosi raskaita ja työllistäviä. Laitamme aina tarkasti infon, moneltako ovet aukeavat, mutta silti aina joku ilmaantuu rimputtelemaan ovikelloa puolta tuntia aikaisemmin. Tämä on usein aika hankala tilanne, koska silloin olemme vielä valmistelemassa tilaa ja tiedän että rimputtelija kuulee läsnäolomme mikä häntä ärsyttää tietenkin suuresti. Joskus olen avannut oven esim. esiintyjälle tai pitopalvelulle ja sieltä onkin sitten ajoissaolija livahtanut samalla sisään ja tököttää valmistelujen keskellä kuin tikku paskassa. Vaikeaa häntä on siitä enää häätää oven taakse odottamaan.
Itse olen myös ajoissaolija, mutta en ikinä änkeäisi minnekään ennen sovittua aikaa. Ajoissaoloni johtuu siitä, että olen huolissani myöhästymisistä, ruuhkista ym. ja jos kaikki meneekin hyvin, niin olenkin vahingossa puoli tuntia aiemmin paikalla. Tällöin kuitenkin kulutan ylimääräistä aikaa vaikka sitten kiertämällä korttelia jos ei muuta paikkaa löydy. En änkeä itseäni tilaisuuden järjestäjien haitaksi.
Parhaat ystävyyssuhteet ovat muodostuneet niiden kanssa, jotka ottavat rennosti. Pitkää ystävyyssuhdetta ei ole muodostunut kenenkään kanssa, jolla on pakkomielle olla reilusti ajoissa silloinkin kun saapumisajalla ei ole merkitystä. Nipotus nimittäin näkyy monessa muussakin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on tällainen, ärsyttää todella lähteä hänen kanssaan vaikka harrastuksiin, kun perillä joudumme sitten odottamaan puoli tuntia sen alkamista. Siis hän todella haluaa mennä johonkin oven taakse seisomaan tai käytävälle istumaan puoleksi tunniksi, sen sijaan, että oltaisiin täsmällisesti paikalla.
Mullakin oli tällainen kaveri, joka oli kaikkialla tarpeettoman aikaisin. Jos oli sovittu tapaaminen porukalla klo 15, niin hän oli varmuudeksi paikalla jo 14.15 ja laittoi ryhmächattiin viestin tyyliin "Oon jo täällä. Meneekö teillä vielä kauan?".
Aivan hlvetin ärsyttävää
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä voi istua autossa odottelemassa ja astua sisälle sitten vasta lähempänä kutsujen alkamisaikaa. Jos tulee pitkän matkan päästä niin voi olla vaikea saapua perille juuri täsmällisesti. Itse olen huomattavasti mieluummin etuajassa kuin myöhässä.
Näin minäkin teen. Samoin jos on sovittu aika jonnekin, missä ei ole kunnollista odotustilaa tai en tiedä onko sellaista.
Jos on odotustila tai tapaan uuden ihmisen vaikka kahvilassa tai on jokin koulutus alkamassa, niin menen noin varttia tai 10min ennen. Samoin tiettynä kellonlyömänä alkaviin juhliin ja tilaisuuksiin, kuten hautajaiset, häät, konsertit. Ehkä näihin jopa aiemmin.
Epävirallisiin juhliin tms. aikaisintaan mainittuna kellonlyömänä, mieluiten 5-10 minuuttia yli. Lakkiaisiin ja sellaisiin pistäydyn annetun aikahaarukan sisällä itselleni sopivaan aikaan. Mutta jos on jotkut syntymäpäivät tai syömäkutsut pienelle porukalle, niin ei etuajassa, muttei myöskään kovin myöhässä, riippuen vähän miten kutsussa on muotoiltu. On sekin ärsyttävää, jos on kutsuttu vain muutama ihminen esim. syömään tai kakkukahville, ja sitten yhtä odotellaan. Tai vaikkei odotettaisi, niin se pölähtää siihen, kun muut ovat jo lähdössä porukalla esim. baariin ja nyt se on ruokaa vailla. Tai muut lähtevät kotiin ja itsekin haluaisi jo rentoutua, niin sitten onkin vielä yksi passattava ja jututettava siinä.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat ystävyyssuhteet ovat muodostuneet niiden kanssa, jotka ottavat rennosti. Pitkää ystävyyssuhdetta ei ole muodostunut kenenkään kanssa, jolla on pakkomielle olla reilusti ajoissa silloinkin kun saapumisajalla ei ole merkitystä. Nipotus nimittäin näkyy monessa muussakin asiassa.
Tämä on totta. Ymmärrän sen, että teatteriin tai konserttiin mennään ajoissa, mutta kahvilakäyntiin ei tarvitse varata puolta tuntia pelivaraa. Ei ole kivaa kahvitella tällaisen tyypin kanssa, joka on ehtinyt istua kahvilassa jo hyvän tovin ja juonut kahvinsakin ennen tapaamisajan alkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä voi istua autossa odottelemassa ja astua sisälle sitten vasta lähempänä kutsujen alkamisaikaa. Jos tulee pitkän matkan päästä niin voi olla vaikea saapua perille juuri täsmällisesti. Itse olen huomattavasti mieluummin etuajassa kuin myöhässä.
Näin minäkin teen. Samoin jos on sovittu aika jonnekin, missä ei ole kunnollista odotustilaa tai en tiedä onko sellaista.
Jos on odotustila tai tapaan uuden ihmisen vaikka kahvilassa tai on jokin koulutus alkamassa, niin menen noin varttia tai 10min ennen. Samoin tiettynä kellonlyömänä alkaviin juhliin ja tilaisuuksiin, kuten hautajaiset, häät, konsertit. Ehkä näihin jopa aiemmin.
Epävirallisiin juhliin tms. aikaisintaan mainittuna kellonlyömänä, mieluiten 5-10 minuuttia yli. Lakkiaisiin ja sellaisiin pistäydyn annetun aikahaarukan sisällä itselleni sopivaan aikaan. Mutta jos on jotkut syntymäp
Ja siis en oleta, että se toinen tulee sinne kahvilaan yhtä aikaisin. Haluan vain itse vähän katsella ympärilleni ja saapua ilman kiirettä. Sitten hoksaan paremmin kuka se on kenet olen tapaamassa. Mutta pidän kohteliaana, jos hän tulee 2-5 minuuttia etuajassa, epäkohteliaana jos myöhässä. Tutulle kaverille ei niin minuutin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtumajärjestäjänä tiedän että on tosi paljon ystäväsi kaltaisia ihmisiä. Myös meille he ovat tosi raskaita ja työllistäviä. Laitamme aina tarkasti infon, moneltako ovet aukeavat, mutta silti aina joku ilmaantuu rimputtelemaan ovikelloa puolta tuntia aikaisemmin. Tämä on usein aika hankala tilanne, koska silloin olemme vielä valmistelemassa tilaa ja tiedän että rimputtelija kuulee läsnäolomme mikä häntä ärsyttää tietenkin suuresti. Joskus olen avannut oven esim. esiintyjälle tai pitopalvelulle ja sieltä onkin sitten ajoissaolija livahtanut samalla s
Feel you. Ohjaan liikuntatunteja, joita varten vuokraan tilan pariksi tunniksi, ja menen puoli tuntia ennen ovien avaamista valmistelemaan.
JOKA KERTA ovikello alkaa soida heti kun olen päässyt sisään. En voi avata ovea koska sopimukseni mukaan olen vastuussa vuokraamastani tilasta jossa on esim myyntituotteita, enkä siis voi jättää asiakasta vastaanottotilaan itsekseen hengaamaan sillä välin kun valmistelen liikuntasalia.
Joskus nämä ovat valmiina odottamassa jo kun itse tulen paikalle. Käytännössä mulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin sanoa että anteeksi, sisään pääsee vasta puolen tunnin päästä.
En tiedä mitä nämä ihmiset ajattelee. Saan eniten palautetta juuri tästä, että pitäisi päästä aikaisin tilaan hengaamaan. Eli minun pitäisi maksaa siitä ajasta lisävuokraa, ja pitää heille seuraa se puoli tuntia jonka he haluavat istua odottamassa liikuntatunnin alkua. En vaan tavoita heidän ajatuksenkulkua. Todennäköisesti se on se, ettei he vaan ajattele kenenkään muun näkökulmasta.
Jos tullaan kylään tai juhliin, pitäisi tulla suunnilleen kutsuttuna aikana. Ei mua haittaa jos tulee 10min aiemmin, mutta puoli tuntia aiemmin tilanne voi olla todella kesken. 10min toiseenkaan suuntaan ei ole mun mielestä paha.
paremi etuajassa kun 3 tuntia myöhässä
Mä en enää tapaile ystävääni jota aina jouduin odottelemaan. Mulla on muita ystäviä, jotka on ajoissa. Ja jos me sovittais ap sun kanssas jotain, me tehtäis oharit ja lähdettäis ilman sua, koska oltiin ajoissa ja sinä myöhässä :D
Vierailija kirjoitti:
paremi etuajassa kun 3 tuntia myöhässä
Minusta on paljon parempi tulla myöhässä kuin 3 tuntia etuajassa.
Järjestettiin juhlat erillisessä juhlapaikassa, koska kotiimme ei mahdu. Tarjoomukset tilattiin pitopalvelusta suoraan juhlapaikalle. Juhlien oli määrä alkaa klo 13, minulla oli töitä klo 10 asti ja miehellä klo 13 asti, mutta hän oli sopinut lähtevänsä kotiin vaatteita vaihtamaan klo 12. Kun tulin kotiin 10.30, meidän kotipihassa oli autollinen juhlaväkeä ihmettelemässä. Tosi kiva. Minun piti vielä toimittaa koira hoitoon, käydä suihkussa ja ruokakaupassa, pukea ja laittaa itseni. Ja kämppä tietysti siivoamatta, koska meille ei ollut tarkoitus kenenkään tulla!