Korianteri ja jeera
Miksi kaikkiin ruokiin nykyään tungetaan näitä mausteita? Korianteri maistuu saippualta ja juustokumina muuten vaan pahalta.
Onko nyt jotenkin trendikästä käyttää näitä itämaisia, pahoja mausteita? Itse minulle riittää oikein hyvin perinteiset pippurit ja yrtit kuten basilika, oregano, salvia ja timjami plus monta muuta.
Vinoilua tulee tietysti heti mutta tarkoitan vaikkapa sitä, että jos viikonloppuna haluaisi mennä hetken helpommalla ja tilata vaikka kebapin, tulos mitä saa, on syömäkelvoton. Koko ruoka on läpeensä pilattu näillä pahoilla mausteilla.
Kommentit (13)
Juustokumina on kyllä hirveä mauste. Itse en ole kyllä kovin monessa ruoassa siihen törmännyt
Jeera on ihan hyvää, mutta jos sitä laittaa liikaa ruoka maistuu sukkahieltä.
Korianterissa on saippuan maku vain joidenkin mielestä. Itse en sellaista ole havainnut koskaan. Varmaan joku makuaistiin liittyvä geneettinen juttu.
Se on jotenkin niin surullista kun suomalainen valittaa siitä että ruoka maistuu jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Se on jotenkin niin surullista kun suomalainen valittaa siitä että ruoka maistuu jollekin.
On niitä hyviäkin mausteita olemassa. Et säkään varmaan kaikesta yhtä paljon pidä?
Minulle kelpaa hyvin kumpikin. Miljardit ihmiset ovat muinaisista ajoista asti syöneet näitä mausteita tyytyväisinä.
Mutta edelleen tosiaan moni suomalainen on mauttoman ystävä.
Ap, olen täysin samaa mieltä kanssasi. Juuri noita inhoan. En kyllä oikein tykkää myöskään esim. inkivääristä tai kanelista ruoassa.
Ärsyttävää, kun lukuisissa ruokaohjeissa noita käytetään nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kelpaa hyvin kumpikin. Miljardit ihmiset ovat muinaisista ajoista asti syöneet näitä mausteita tyytyväisinä.
Mutta edelleen tosiaan moni suomalainen on mauttoman ystävä.
Monet mausteet myös aktivoivat aineenvaihduntaa, mikä omalta osaltaan voi ehkäistä ylipaino-ongelmien muodostumista.
Vierailija kirjoitti:
Juustokumina on kyllä hirveä mauste. Itse en ole kyllä kovin monessa ruoassa siihen törmännyt
Lähes kaikessa texmex-ruoassa sitä on. Nykyisin myös moni lihanjalostamo työntää sitä lihojen marinadeihin, ikävä kyllä. Liekö sitten halpa mauste, kun tuon käyttö on noin paljon laajentunut.
Hassua. Korianteri ja jeera ovat itselläni juuri ne käytetyimmät mausteet pippureiden, chilin, sipulin ja paprikan lisäksi. Korianteri ja jeera ovat mielestäni suht neutraaleja ja sopivat moneen eri ruokaan, ehkä siksi muutkin tykkäävät niitä käyttää? Ne myös ovat melko mietoja, mutta samalla erimakuisia kuin perinteisemmät Suomessa käytetyt mausteet. Itse taisinkin lähteä etsimään uusia makuja ja nämä sitten jäi käyttöön ihan vakkarimausteiksi, kun huomasin, että sopivat moneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikessa texmex-ruoassa sitä on. Nykyisin myös moni lihanjalostamo työntää sitä lihojen marinadeihin, ikävä kyllä. Liekö sitten halpa mauste, kun tuon käyttö on noin paljon laajentunut.
Ilmankos ei ole tullut törmättyä kun marinoin itse. Kebabit ja muut lähi-idän ruoka-annokset ovat olleet ainoita joissa olen sitä syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin surullista, että joku on pilannut makuaistinsa niin, että ennen paljon mainostettu puhdas suomalainen ruoka ei enää kelpaa. Pitää saada väkisin ulkomaan makua, vaikka se ei sopisi siihen raaka-aineeseen yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen täysin samaa mieltä kanssasi. Juuri noita inhoan. En kyllä oikein tykkää myöskään esim. inkivääristä tai kanelista ruoassa.
Ärsyttävää, kun lukuisissa ruokaohjeissa noita käytetään nykyään.
Jos olisit laittanut kanelin tilalle kardemumman, olisin ollut satavarma siitä, että siippa kirjoittelee:) Tosin kaneli menee meillä yleisimmin vain leipomuksiin.
Saippuan maku taitaa tulla vain tuoreista lehdistä, korianterin siemenistä tehty jauhe ei maistu samalta.