Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooniset myöhästyjät

Vierailija
20.02.2025 |

En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis? 

Kommentit (447)

Vierailija
101/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte kiukutella myöhästelijöille mutta varmaa on että myöhästelijälle on tästä ominaisuudesta paljon enemmän haittaa kuin teille. Ja kyllä, krooniselle myöhästyjälle se on ominaisuus johon ei pysty itse vaikuttamaan.

Ilmeneekö tämä ominaisuus myös, kun olet lähdössä esim lomalle? Montako kertaa olet myöhästynyt lennolta?

Vai ilmeneekö se pelkästään silloin, kun siitä ei ole juuri sinulle haittaa? 

Sä voit itsellesi selittää ihan mitä vaan, mutta loppujen lopuksi kysymys on sun välinpitämättömyydestä. Sulle se, että muut joutuvat odottamaan on merkityksetöntä.

Miksi ei ilmenisi? On tullut juostua paniikissa lentokoneisiin ja laivoihin muutamaankin kertaan. Usko jo i.diootti, kukaan ei tee sitä tahallaan!

eri

Tullut juostua, mutta oletko myöhästynyt? Juoksetko yhtä paniikissa kaverisi kanssa sovittuun tapaamiseen, jossa tiedät hänen jo odottavan?

Vierailija
102/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokousahdistus. Tulen usein 2-5 minuuttia myöhässä työkokouksiin ja inhoan sitä itsekin. Jos on kahdenkeskisiä kokousia laitan usein tekstarin, että olen  n. x minuuttia myöhässä, eikä toinen kokoukseen osallustuja yleensä siitä suutu, kun saa tietoa myöshästymisestä. Isommat kokouset ovat pahempia.

En kyllä ymmärrä logiikkaasi. Vaikka toinen osapuoli ei ääneen sanoisikaan niin todennäköisesti ärsyyntyy tästä. Ei se kokous ainakaan paremmin mene jos myöhästelet pikemmin luot entistä negatiivisemman ilmapiirin kokoukselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikaoptimisti, jumpista aina 1 min myöhässä, bussille juoksen, töistä pari min. jne.

Vierailija
104/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juoksen. Olen siis eri, tuo krooninen myöhästelijä joka tuossa ylempänä kerroin,että en vain tajua lähteä ajoissa. Sitten kaahaan. Ja juoksen. 

Myöhästyminen ärsyttää minua itseäni eniten ja hävettää. Ja joka kerta olen vielä puoli tuntia aikaisemmin luullut, että tänään ainakin ehdin ajoissa.

Vierailija
105/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte kiukutella myöhästelijöille mutta varmaa on että myöhästelijälle on tästä ominaisuudesta paljon enemmän haittaa kuin teille. Ja kyllä, krooniselle myöhästyjälle se on ominaisuus johon ei pysty itse vaikuttamaan.

Ilmeneekö tämä ominaisuus myös, kun olet lähdössä esim lomalle? Montako kertaa olet myöhästynyt lennolta?

Sä voit itsellesi selittää ihan mitä vaan, mutta loppujen lopuksi kysymys on sun välinpitämättömyydestä. Sulle se, että muut joutuvat odottamaan on merkityksetöntä.

Miksi ei ilmenisi? On tullut juostua paniikissa lentokoneisiin ja laivoihin muutamaankin kertaan. Usko jo i.diootti, kukaan ei tee sitä tahallaan!

eri

Edelleenkään en ymmärrä, että jos tiedät, että tavoiteaikana jossain oleminen on sulle mahdotonta, niin miksi et laita sitä tavoiteaikaasi vaikka puoli tuntia aikaisemmaksi, jolloin voisit myöhästyä sen ominaisuuden aiheuttaman puoli tuntia ilman ongelmia?

Vierailija
106/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ilmenisi? On tullut juostua paniikissa lentokoneisiin ja laivoihin muutamaankin kertaan. Usko jo i.diootti, kukaan

Tullut juostua, mutta oletko myöhästynyt? Juoksetko yhtä paniikissa kaverisi kanssa sovittuun tapaamiseen, jossa tiedät hänen jo odottavan?

Mä olen ainakin myöhästynyt junasta parikin kertaa. Nykyään ostan lipun vasta kun olen junalaiturilla, ettei mene rahaa enää hukkaan. Lentokentälle lähtiessä myöhästyn joka kerta siitä suunnittelemastani aikataulusta ja olen paikalla viime hetkellä.

Vierailija
107/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.

Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille. 

Mä en alkanut lakkaamaan niitä kynsiä, kun huomasin, ettei siihen ole mitenkään aikaa vaikka hetkeä aiemmin luulin, että ehdin hyvin..

Kyllä, näin toimii normaali, toisia kunnioittava ihminen.

Niin. Paitsi että mä myöhästyin silti vaikka en tehnyt mitään ylimääräistä, eli en kunnioittanutkaan?

Vierailija
108/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sairaudet voi aiheuttaa, esim. vatsan sairaudet (wc-käynnit).

Vierailija
109/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästelijät eivät yksinkertaisesti kunnioita muita ihmisiä. Jos tapaaminen on klo 7.00 niin tullaan 7.15 ja kerrotaan myötätuntoa kalasteleva tarina siitä kuinka elämä on vaikeaa, mutta sitten klo 8.00 tapaamiseen tullaan taas myöhässä. Jos olisi joku käytännön ongelma ehtiä ennen 7.15 niin 8.00 pitäisi hyvin ehtiä.

Vierailija
110/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusipäisyys on syynä. Minähän en muita odottele, mutta muut saavat odottaa minua.

Vierailija
111/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästelijät eivät yksinkertaisesti kunnioita muita ihmisiä. Jos tapaaminen on klo 7.00 niin tullaan 7.15 ja kerrotaan myötätuntoa kalasteleva tarina siitä kuinka elämä on vaikeaa, mutta sitten klo 8.00 tapaamiseen tullaan taas myöhässä. Jos olisi joku käytännön ongelma ehtiä ennen 7.15 niin 8.00 pitäisi hyvin ehtiä.

Alleviivaat näillä kommenteilla vain sitä kuinka pösilö olet.

Vierailija
112/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ilmenisi? On tullut juostua paniikissa lentokoneisiin ja laivo

Mä olen ainakin myöhästynyt junasta parikin kertaa. Nykyään ostan lipun vasta kun olen junalaiturilla, ettei mene rahaa enää hukkaan. Lentokentälle lähtiessä myöhästyn joka kerta siitä suunnittelemastani aikataulusta ja olen paikalla viime hetkellä.

Mutta miksi et seuraavalla kerralla lentokentälle mennessäsi lisää aikataulusuunnitelmaasi yhden ylimääräisen tunnin? Esim. ajattelet olevasi tunnilla kaksi tuntia ennen lentoa, mutta tällä kertaa tähtäätkin siihen, että olet kolme tuntia ennen lentoa. Sitten otat kentällä vaikka kahvin ja rentoudut jos jää ylimääräistä aikaa.

Vierailija
113/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tullut juostua, mutta oletko myöhästynyt? Juoksetko yhtä paniikissa kaverisi kanssa sovittuun tapaamiseen, jossa tiedät hänen jo odottavan?"

No jos juoksen paniikissa, arvannet, että olen jo myöhästynyt reippaasti tavoiteaikataulustani. Ja monta kertaa se kaveri on odottanut minua juurikin siellä satamassa / junalaiturilla jne.

Vierailija
114/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että te jaksatte jankata tuota kunnioittamista. Kun siitä ei ole kyse, se on selitetty tässäkin ketjussa jo moneen kertaan! Vai onko itsetuntonne niin heikko, että siksi koette, ettei teitä kunnioiteta?

Vierailija
115/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku teistä tehnyt Gradua? Miksi et tehnyt gradua valmiiksi heti ja pitänyt paria kuukautta lomaa?

Vierailija
116/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ilmenisi? On tullut juostua paniikissa lentokoneisiin ja laivoihin muutamaankin kertaan. Usko jo i.diootti, kukaan

Edelleenkään en ymmärrä, että jos tiedät, että tavoiteaikana jossain oleminen on sulle mahdotonta, niin miksi et laita sitä tavoiteaikaasi vaikka puoli tuntia aikaisemmaksi, jolloin voisit myöhästyä sen ominaisuuden aiheuttaman puoli tuntia ilman ongelmia?

Tämä juuri. Mielestäni ihmisen älyssä täytyy olla jo jotain vikaa, jos hän tekee joka ikinen kerta saman virheen eikä koskaan muuta käyttäytymistään. 

Vierailija
117/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Ne jotka oikeasti kärsii tästä niin voi myöhästyä vaikka joka päivä töistä. Usein vielä täsmälleen saman verran eli junan ovet meni kiinni naaman edestä ja töissä ollaan sitten 20 min myöhässä. Kukaan ei pysty selittämään mistä se johtuu.

No selitä sitten edes se, että miten tällainen ihminen ei sitten edes tajua pyytää muilta anteeksi sitä haittaa mitä on myöhästymisellään aiheuttanut, vaan päin vastoin suuttuu itse jos joku huomaa hänen myöhästyneen?

Ei sokeakaan pyydä anteeksi vammaisuuttaan.

Eli olet fyysisesti täysin kykenemätön olemaan ajoissa? Mitenköhän tuo on selitettävissä?

Tiede ei osaa selittää sitä.

Tiedekään ei osaa selittää idiotismia.

Vierailija
118/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei ole älystä kiinni. Et ymmärrä että sinäkään et toimi älyllä.

Vierailija
119/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonisen myöhästyjän kanssa kannattaa sopia 15 min aikaisempi ajankohta, niin hän saapuu sitten yhtäaikaa muiden kanssa. 

Vierailija
120/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että te jaksatte jankata tuota kunnioittamista. Kun siitä ei ole kyse, se on selitetty tässäkin ketjussa jo moneen kertaan! Vai onko itsetuntonne niin heikko, että siksi koette, ettei teitä kunnioiteta?

Minun aikani on tärkein omaisuus mitä minulla on. Kun odotutat minua turhaan sinä viet minulta sitä omaisuutta. Mistä muusta se voi johtua, kuin siitä että sinä et pidä sitä arvokkaana? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme