Krooniset myöhästyjät
En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis?
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhästelijät, mitä te ajattelette siitä, että tiedätte, että kaverinne / perheenne joutuu odottamaan teitä, kun ette pidä lupauksianne? Onko valehtelu teistä ihan yhdentekevää? Vai mitä tunteita se herättää? 696
Tuntuu todella paskalta olla myöhässä. On vaikuttanut erittäin negatiivisesta itsetuntooni. Eli ei todellakaan pidä paikkaansa tuo mitä jotkut haluavat uskoa, että pitäisin omaa aikaana jotenkin arvokkaampana kuin muiden.
Silloin luulisi että sinä edes pyydät anteeksi sitä myöhästymistä? Kun tämä kyseinen tyyppi ei edes tunnu millään tajuavan että olisi tehnyt jotain väärin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos myöhästyn niin en kyllä siitä ala kenellekään vihoittelemaan, että siinä mielessä en osaa neuvoa. Mulle on huomautettu myöhästymisestä ystävälliseen sävyyn, jonka jälkeen olen yrittänyt olla ajoissa. Onko aika hänelle sellainen, että on mahdollista olla ajoissa kuitenkin?
On jos haluaa. Nyt oli selitys että oli perunat kiehumassa.
Eli ei ehkä ollut osannut ajoittaa sitä perunoiden keittämistä niin, että olisi päässyt ajoissa lähtemään. Jotkut vaan on ihan onnettomia näissä. Ärsyttäväähän se on.
Toki sitten on niitäkin, jotka eivät vaan välitä.
Jos nyt taas laskee sen aikajanan että perunat kypsyy noin puoli tuntia ja matka on sen saman puoli tuntia, niin hänen olisi pitän
Voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.
Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille.Mä en alkanut lakkaamaan niitä kynsiä, kun huomasin, ettei siihen ole mitenkään aikaa vaikka hetkeä aiemmin luulin, että ehdin hyvin..
Kyllä, näin toimii normaali, toisia kunnioittava ihminen.
No jotkut asiat nyt on PAKKO tehdä ennen lähtöä. Vai lähdetkö sinä alasti ulos, jos huomaat muuten myöhästyväsi??
No jotkut asiat nyt on PAKKO tehdä ennen lähtöä. Vai lähdetkö sinä alasti ulos, jos huomaat muuten myöhästyväsi??
En tietenkään, vaan alan pukea niitä vaatteita riittävän paljon ennen kuin pitää lähteä. Ei kai tämä nyt oikeasti ole mitään tähtitiedettä?
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään, vaan alan pukea niitä vaatteita riittävän paljon ennen kuin pitää lähteä. Ei kai tämä nyt oikeasti ole mitään tähtitiedettä?
Kyllä voi olla neuroepätyypilliselle. Ja entä jos ennakkoon ajateltu asu ei käykään syystä x, z tai y?
Siitä myöhästelystä on tullut pinttynyt tapa.
Itsekin aloin myöhästelee aavistuksen töistä, kunnes kysyin sopisiko joustavat ajat. Jos oon myöhässä niin saman verran oon myöhempään töissä.
Elämisen rytmit on sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään, vaan alan pukea niitä vaatteita riittävän paljon ennen kuin pitää lähteä. Ei kai tämä nyt oikeasti ole mitään tähtitiedettä?Kyllä voi olla neuroepätyypilliselle. Ja entä jos ennakkoon ajateltu asu ei käykään syystä x, z tai y?
Mitä on nämä syyt x, z ja y ja miksi ne tulee ilmi vasta juuri lähdön hetkellä? En keksi yhtäkään ongelmaa mitä ei olisi voinut ennakoida vaikka jo edellisenä päivänä jos tilaisuus on niin kriittinen että joku asu ei vaan käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhästelijät, mitä te ajattelette siitä, että tiedätte, että kaverinne / perheenne joutuu odottamaan teitä, kun ette pidä lupauksianne? Onko valehtelu teistä ihan yhdentekevää? Vai mitä tunteita se herättää? 696
Tuntuu todella paskalta olla myöhässä. On vaikuttanut erittäin negatiivisesta itsetuntooni. Eli ei todellakaan pidä paikkaansa tuo mitä jotkut haluavat uskoa, että pitäisin omaa aikaana jotenkin arvokkaampana kuin muiden.
Silloin luulisi että sinä edes pyydät anteeksi sitä myöhästymistä? Kun tämä kyseinen tyyppi ei edes tunnu millään tajuavan että olisi tehnyt jotain väärin.
ap
En välttämättä jos räjähdät raivoamaan minulle, koska kyllähän silloin suutun minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En välttämättä jos räjähdät raivoamaan minulle, koska kyllähän silloin suutun minäkin.
Onko se raivoamaan räjähtämistä jos kysyn että huomasitko olevasi myöhässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Samalla logiikalla, entä jos minä varastan lompakostasi satasen. Annatko minun vain pitää sen sanomatta mitään vai huomautatko mahdollisesti asiasta? Onko sinusta oikeutettua että minä suutun jos sinä huomautat huomanneesi asian ja sanot että se haittaa sinua? Minulle nimittäin aika on rahaa ja sitä sinä varastat minulta odotuttamalla turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan olisi selvinnyt sillä, kun ette olisi avanneet ovea myöhästyjälle.
Jos olisi ollut minusta kiinni niin olisin tehnyt juuri sen. Kukaan muu ei kuitenkaan edes ole uskaltanut sanoa olevansa harmistunut siitä että joutuu odottamaan, siksi minusta on nyt tullut se ilkeä joka sai tämän yhden lopettamaan koko lajin. Vaikka en tosiaan muuta kuin huomautin että hän on myöhässä, hän itse nosti siitä hirveän metakan ja totesi lopettavansa.
Toivotaan että lopettaa 🤞🤞🤞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään, vaan alan pukea niitä vaatteita riittävän paljon ennen kuin pitää lähteä. Ei kai tämä nyt oikeasti ole mitään tähtitiedettä?Kyllä voi olla neuroepätyypilliselle. Ja entä jos ennakkoon ajateltu asu ei käykään syystä x, z tai y?
Mitä on nämä syyt x, z ja y ja miksi ne tulee ilmi vasta juuri lähdön hetkellä? En keksi yhtäkään ongelmaa mitä ei olisi voinut ennakoida vaikka jo edellisenä päivänä jos tilaisuus on niin kriittinen että joku asu ei vaan käy.
Kaikki ei osaa ennakoida.
Vierailija kirjoitti:
Voitte kiukutella myöhästelijöille mutta varmaa on että myöhästelijälle on tästä ominaisuudesta paljon enemmän haittaa kuin teille. Ja kyllä, krooniselle myöhästyjälle se on ominaisuus johon ei pysty itse vaikuttamaan.
Ilmeneekö tämä ominaisuus myös, kun olet lähdössä esim lomalle? Montako kertaa olet myöhästynyt lennolta?
Vai ilmeneekö se pelkästään silloin, kun siitä ei ole juuri sinulle haittaa?
Sä voit itsellesi selittää ihan mitä vaan, mutta loppujen lopuksi kysymys on sun välinpitämättömyydestä. Sulle se, että muut joutuvat odottamaan on merkityksetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä, mut nykyään ei ole trendikästä olla aikuinen..aina löytyy joku tekosyy miksi säätää. Eipä kotietätöiden vuoksi itsellenikään toimistopäivät hurjan helppoja ole enkä ole aamuvirkkukaan..siksi ennakointi, vaatteet laitetaan illalla valmiiksi, työlaukku pakataan jo edellisiltana työpäivän päätteeksi valmiiksi eteiseen ettei aamulla aleta pitkin kämppää metsästää läppäriä, laturia ja kuulokkeita. Tukka tulee laitettu edellisenä iltana siihen kuntoon että aamulla riittää pieni fiksaus ja suihkaus hiuslakkaa.
Olen krooninen myöhästelijä. Kyse ei ole siitä, ettenkö kunnioittaisi muita, kyse on ajantajun puutteesta ja ilmeisesti ADD-oireista. (ei diagnosoitu). Olen jo yli 30 vuotta yrittänyt korjata tätä ikävää tapaani, mutta en vain onnistu. Aina jonkin uuden alussa, esim. uusi työ tai uudet opinnot tai uusi harrastus, niin pari ensimmäistä kertaa saavun paikalle etuajassa. Sen jälkeen yritän saapua täsmällisesti, koska en voi sietää etuajassa olemista, ahdistun, jos minun pitää jossakin odottaa turhaan. En tietenkään halua, että muutkaan joutuvat odottamaan minua, mutta usein olen 5minuuttia myöhässä.
Oikeasti olen lähtenyt kotoa niin, että olisin jopa 15min myöhässä, mutta otan ajan kiinni kaahaamalla.
En vain kertakaikkiaan sisäistä sitä lähtöaikaa; mielessäni on se aika kun pitäisi lähteä pihasta. Mutta silloin minä nousen ruokapöydästä tai puhelimelta ja menen pissalle ja pesen hampaat ja puen ulkovaatteet ja etsin kiireessä hukassa olevaa lompakkoa tai tavaraa ja juoksen autolle ja palaan vielä hakemaan unohtunutta puhelinta. Sitten olenkin jo vartin myöhässä aikataulusta. Joka päivä. Viikosta toiseen, vuodesta toiseen, vuosikymmenestä toiseen.
Huomenna taas yritän ehtiä ja herään kaksi tuntia aikaisemmin, että varmasti ehdin. En ehdi, koska en osaa lähteä ajoissa.
ps. En kestä ihmisiä, jotka tulevat vaikkapa kylään tai ovelta hakemaan 10 tai jopa 30minuuttia sovittua aikaisemmin, kun itse olen ihan vaiheessa! Ärsyttävää on myös se, että he itse tulevat johonkin sovittuun tapaamispaikkaan puoli tuntia etuajassa ja sitten kun myöhästyn 5 minuuttia niin kauhea valitus, kuinka he ovat odottaneet niin ja niin kauan. (Jos olisivat itse tulleet sovittuna aikana, niin ei olisi tarvinnut montaa minuuttia odottaa, tuskin olisivat edes huomanneet myöhästymistäni.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.
Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille.Mä en alkanut lakkaamaan niitä kynsiä, kun huomasin, ettei siihen ole mitenkään aikaa vaikka hetkeä aiemmin luulin, että ehdin hyvin..
Kyllä, näin toimii normaali, toisia kunnioittava ihminen.
No ne asiat, jotka on PAKKO tehdä, tehdään hyvissä ajoin. Ja jos tunnistat itsessäsi tavan myöhästyä, varaat niihin tarpeeksi aikaa (niin, että ehtii vaihtaa vaatteet pariin kertaan) ja laitat hälytyksen lähtöajankohtaan. Sen jälkeen sitten voit haahuilla kuten haluat, kunnes hälytys soi.
Ja huom tässä ketjussa puhutaan kroonisista myöhästelijöistä, ei siitä, että jokaiselle varmaan joskus tulee tilanne, että myöhästyy bussista, töissä meni ajateltua pitempään, eikä ehdikään tapaamiseen yms.
Vierailija kirjoitti:
Olen krooninen myöhästelijä. Kyse ei ole siitä, ettenkö kunnioittaisi muita, kyse on ajantajun puutteesta ja ilmeisesti ADD-oireista. (ei diagnosoitu). Olen jo yli 30 vuotta yrittänyt korjata tätä ikävää tapaani, mutta en vain onnistu. Aina jonkin uuden alussa, esim. uusi työ tai uudet opinnot tai uusi harrastus, niin pari ensimmäistä kertaa saavun paikalle etuajassa. Sen jälkeen yritän saapua täsmällisesti, koska en voi sietää etuajassa olemista, ahdistun, jos minun pitää jossakin odottaa turhaan. En tietenkään halua, että muutkaan joutuvat odottamaan minua, mutta usein olen 5minuuttia myöhässä.
Oikeasti olen lähtenyt kotoa niin, että olisin jopa 15min myöhässä, mutta otan ajan kiinni kaahaamalla.
En vain kertakaikkiaan sisäistä sitä lähtöaikaa; mielessäni on se aika kun pitäisi lähteä pihasta. Mutta silloin minä nousen ruokapöydästä tai puhelimelta ja menen pissalle ja pesen hampaat ja puen ulkovaatteet ja ets
Ihan ohiksena: tuli tuosta sun kertomastasi mieleen mun painajaisuneni. Ne ovat aina tuollaisia, että pitää lähteä jonnekin, mutta alan tehdä juuri noita sun mainitsemia asioita. Ja niitä riittää. Katson kelloa ja olen jo monta tuntia myöhässä. Ja ikinä en pääse lähtemään minnekään ennenkuin herään.
Vierailija kirjoitti:
En vain kertakaikkiaan sisäistä sitä lähtöaikaa; mielessäni on se aika kun pitäisi lähteä pihasta. Mutta silloin minä nousen ruokapöydästä tai puhelimelta ja menen pissalle ja pesen hampaat ja puen ulkovaatteet ja ets
Eli sinäkin olet hyvä esimerkki siitä, että vastoin täällä esitettyjä väitteitä ajoissa oleminen ei ole krooniselle myöhästelijälle mikään fyysinen mahdottomuus, vaan se on valinta oman mukavuuden hyväksi toisen ihmisen kustannuksella. Jos kerran pystyt olemaan ajoissa uuden alussa, pystyisit ihan yhtä hyvin tekemään sen muulloinkin, mutta koska koet etuajassa olemisen epämiellyttäväksi päätät että mieluummin annat jonkun muun odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte kiukutella myöhästelijöille mutta varmaa on että myöhästelijälle on tästä ominaisuudesta paljon enemmän haittaa kuin teille. Ja kyllä, krooniselle myöhästyjälle se on ominaisuus johon ei pysty itse vaikuttamaan.
Ilmeneekö tämä ominaisuus myös, kun olet lähdössä esim lomalle? Montako kertaa olet myöhästynyt lennolta?
Vai ilmeneekö se pelkästään silloin, kun siitä ei ole juuri sinulle haittaa?
Sä voit itsellesi selittää ihan mitä vaan, mutta loppujen lopuksi kysymys on sun välinpitämättömyydestä. Sulle se, että muut joutuvat odottamaan on merkityksetöntä.
Miksi ei ilmenisi? On tullut juostua paniikissa lentokoneisiin ja laivoihin muutamaankin kertaan. Usko jo i.diootti, kukaan ei tee sitä tahallaan!
eri
Jos nyt taas laskee sen aikajanan että perunat kypsyy noin puoli tuntia ja matka on sen saman puoli tuntia, niin hänen olisi pitänyt lähteä silloin kun vasta laittoi ne perunat kiehumaan. Ei kai kukaan nyt oikeasti voi olla niin idiootti ettei tajua miten tuo yhtälö ei toimi?