Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooniset myöhästyjät

Vierailija
20.02.2025 |

En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis? 

Kommentit (447)

Vierailija
41/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri, jolla ei tunnu olevan ajantajua. Saatamme sopia vaikkapa shoppailukierrokselle lähdöstä. Hän saa määritellä ajan, milloin tulee hakemaan. Hän saattaa kolmekin kertaa siirtää aikaa puoli tuntia eteenpäin. Siinä mä sitten istun valmiina odottamassa ja mietin, mitä kaikkea olisin ehtinyt tekemään, jos olisin tiennyt, että lähtö on vasta 1,5 tuntia myöhemmin. 

Vierailija
42/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Ne jotka oikeasti kärsii tästä niin voi myöhästyä vaikka joka päivä töistä. Usein vielä täsmälleen saman verran eli junan ovet meni kiinni naaman edestä ja töissä ollaan sitten 20 min myöhässä. Kukaan ei pysty selittämään mistä se johtuu.

No selitä sitten edes se, että miten tällainen ihminen ei sitten edes tajua pyytää muilta anteeksi sitä haittaa mitä on myöhästymisellään aiheuttanut, vaan päin vastoin suuttuu itse jos joku huomaa hänen myöhästyneen?

Ei sokeakaan pyydä anteeksi vammaisuuttaan.

Eli olet fyysisesti täysin kykenemätön olemaan ajoissa? Mitenköhän tuo on selitettävissä?

Tiede ei osaa selittää sitä.

Sokeuden osaa. Älä siis vertaa itseäsi todellisiin vammoihin, vaan ota ihan itse vastuu omasta toiminnastasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetella? Kuinka tyhmä pitää olla jos vaikka ajaa kotoa töihin aamulla 5 krt viikossa eikä ikinä ole ajoissa? 

No jos on huono ajantaju ja -hallinta, mahdollisesti myös toiminnanohjauksen ongelmaa, niin ei se itsestään onnistu. 

Sitten pitää varmaan harrastaa sellaisia asioita mihin ei liity aikatauluja? Kävelylenkille voi mennä koska tahansa ilman että sotkee 10 muun aikataulut. Eivät ne vammaisetkaan täällä samoilla säännöillä pelaa, kuin kaikki muut, eivätkä mene urheiluharrastuksiin vaatimaan, että muiden pitää muuttaa sääntöjä heidän vuokseen. Kaikille on tilaa ja tekemistä, mutta kaikki eivät sovi kaikkiin paikkoihin

Vierailija
44/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetella? Kuinka tyhmä pitää olla jos vaikka ajaa kotoa töihin aamulla 5 krt viikossa eikä ikinä ole ajoissa? 

No jos on huono ajantaju ja -hallinta, mahdollisesti myös toiminnanohjauksen ongelmaa, niin ei se itsestään onnistu. 

Ei sen itsestään tarvitsekaan onnistua, sitä tarvitsee opetella jos ei muuten osaa. Ihan kuten me muutkin joudumme opettelemaan sellaisia asioita jotka ei meille tule luontaisesti. 

Vierailija
45/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Ne jotka oikeasti kärsii tästä niin voi myöhästyä vaikka joka päivä töistä. Usein vielä täsmälleen saman verran eli junan ovet meni kiinni naaman edestä ja töissä ollaan sitten 20 min myöhässä. Kukaan ei pysty selittämään mistä se johtuu.

No selitä sitten edes se, että miten tällainen ihminen ei sitten edes tajua pyytää muilta anteeksi sitä haittaa mitä on myöhästymisellään aiheuttanut, vaan päin vastoin suuttuu itse jos joku huomaa hänen myöhästyneen?

Ei sokeakaan pyydä anteeksi vammaisuuttaan.

Sokeakin osaa ennakoida oman haittansa hidastavan vaikutuksen ja varata matkaan enemmän aikaa. Ellei ole selityksiä keksivä kusipää ja energiavampyyri.

Et tajua. Ei se auta. Jos varaat 15 minuuttia enemmän aikaa olet silti sen 15 minuuttia myöhässä. Kyse ei ole siitä etteikö aikaa olisi tarpeeksi vaan pään sisäinen koneisto pakottaa toimimaan näin.

Vierailija
46/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi kaveri, jolla ei tunnu olevan ajantajua. Saatamme sopia vaikkapa shoppailukierrokselle lähdöstä. Hän saa määritellä ajan, milloin tulee hakemaan. Hän saattaa kolmekin kertaa siirtää aikaa puoli tuntia eteenpäin. Siinä mä sitten istun valmiina odottamassa ja mietin, mitä kaikkea olisin ehtinyt tekemään, jos olisin tiennyt, että lähtö on vasta 1,5 tuntia myöhemmin. 

Sallit sen jostain syystä ja toistuvasti. Jospa seuraavalla kerralla vastaat, että mennään paremmalla ajalla. Tuo kaverisi toiminta kun tarkoittaa ettei kunnioita sovittua aikaa eikä sinun aikaasi. 

Vierailija
47/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on olemassa ulottuvuus jossa myöhästelijä on ajoissa, ja sitten on toinen ulottuvuus jossa myöhästelijä myöhästyy. Jotenkin näinhän se menee kvanttiteoriassa. Se kai olisi lähinnä tieteellinen selitys.

Vierailija
48/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sallit sen jostain syystä ja toistuvasti. Jospa seuraavalla kerralla vastaat, että mennään paremmalla ajalla. Tuo kaverisi toiminta kun tarkoittaa ettei kunnioita sovittua aikaa eikä sinun aikaasi. 

Tämän kokemukseni perusteella kyllä ymmärrän miksi ihmiset sallii tuota toimintaa. Eihän se mukavaa ole että tulee koko ryhmän edessä haukutuksi ja syyllistetyksi, vaikka mielestäni vika yhä on myöhästyjän eikä sen joka siitä pahastuu.

ap

Vierailija
49/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ihan uskomattomilta nuo myöhästelijöiden tavat. Oma ajatus kun on se, että ajoissa on oltava ja myöhästyminen on todella noloa. 

Se onkin noloa ja tekee mieli olla kokonaan menemättä tai hypätä rotkoon.

T. Myöhästyjä

Vierailija
50/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen krooninen myöhästelijä, ollut koko elämäni ja myöhästelen myös töistäkin usein - nykyään tosin harvemmin kun kellossa on hälytys milloin pitää lähteä. Harvemmin tosin onnistun lähtemään silloin kun kello soi, mutta jos edes seuraavaan bussiin ehtii niin hyvä. Lapsena myöhästelin koulusta. Minulla vaan vissiin on niin toivoton ajantaju, en muista aikatauluja, unohdun ajatuksiini jne.

Vierailija
51/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono ajantaju, ei osaa arvioida miten paljon aikaa vaatii perille pääsyyn tai ei huomaa ajan kulua, että osaisi lähteä ajoissa. Tai sit vaan ei välitä. Minua kyllä hävettää olla myöhässä, enkä noin paljon muista olleeni myöhässä. 

Viikosta toiseen ajaa sen saman matkan, mutta ei osaa arvioida kauanko siihen kuluu aikaa?

Eikä päässä herää ajatuksia aiemmin lähtemisestä, kun huomaa olevansa myöhässä?

Tilanne korjaantuu, kun lähtee puoli tuntia aiemmin matkaan.

Voit päättää lähteä, mutta käytännössä et lähde. Miksi? Kukaan ei tiedä. Heräämisen ajankohdalla ei ole merkitystä.

Mulla oli eilen koko päivä aikaa lähteä

Olisikohan tämä muuten se yleinen selitys, että myöhästyjällä itse asiassa onkin liian paljon aikaa käytettävänään? Tämä alkuperäinen hahmokin kun vain harrastelee työntekoa muutaman tunnin päivässä, ei lapsia, eikä juurikaan muitakaan velvoitteita. Pitääkö jotenkin pyrkiä tekemään itsensä kiireisen ja tärkeän oloiseksi sillä että on joka paikasta myöhässä?

ap

Vierailija
52/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte kiukutella myöhästelijöille mutta varmaa on että myöhästelijälle on tästä ominaisuudesta paljon enemmän haittaa kuin teille. Ja kyllä, krooniselle myöhästyjälle se on ominaisuus johon ei pysty itse vaikuttamaan.

Vierailija
53/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli juuri juttu jommassa kummassa iltapaskassa. Myöhästelijää pitää nykyään kutsua aikapositiiviseksi. Taidan itsekin lähteä seuraavalla kerralla lennolle puoli tuntia myöhässä. Aikapositiivisuus on supervoima hei! 

Nii kaikki ADHD oireet on nykyisin supervoimia. Passittakaa ne myöhästyjät testeihin. Todennäköisesti niiden aivoissa on todellakin kehityshäiriö. 

Noniin, amfetamiinit jakoon vaan.

Vierailija
54/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen itsestään tarvitsekaan onnistua, sitä tarvitsee opetella jos ei muuten osaa. Ihan kuten me muutkin joudumme opettelemaan sellaisia asioita jotka ei meille tule luontaisesti. 

Niinhän minä tuolla aiemmin kirjoitin 

Vierailija
55/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex-ystävä oli tai on varmaan vieläkin krooninen megamyöhästelijä, kerran mm. oltiin menossa hänen kyydillä reissuun ja oli tulossa hakemaan meitä kotoa niin myöhästyi 2h ilmoittamastaan ajasta eikä edes pahoitellut kun "onhan se nyt kaikille ollutkin selvää etten mä ajoissa tuu". No olin näin arvellut mutta mielestäni olisi ollut niin kauheaa olla itse myöhässä kun kyyti tulee, että olin laittanut herätyksen epämukavan aikaiselle, jotta sitten olisin valmis ajankohtana jonka hän oli ilmoittanut. Lisäksi vielä matkaan lähdettyä selvisi että oli puuhaillut kaikkea täysin turhaa siellä kotona ennen lähtöä. Inhoaa kiireen tunnetta joten ei vain kiirehdi vaikka olisi miten myöhässä. Lisäksi muutenkin jotenkin huono tekemään kompromisseja ja haluaa kaiken olevan täydellistä, joten jos on vaikka ajatellut että reissuun tehdään sitten koko porukalle ihanat taiteelliset eväät (mistään tällaisesta ei oltu sovittu että hän toisi kaikille syötävää), niin tekee nämä vaikka olisi jo tosi paljon myöhässä siinä vaiheessa.

Itse olen krooninen melkein-myöhästyjä, siis sellainen että joudun tosi usein juoksemaan että ennätän paikalle, enkä yleensä ole minuuttiakaan myöhässä. Mutta minä kestänkin sitä kiireen tuntua. Myöhästyisin kaikkialta 5-15min jos en osaisi juosta tarvittaessa. 

Vierailija
56/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitte kiukutella myöhästelijöille mutta varmaa on että myöhästelijälle on tästä ominaisuudesta paljon enemmän haittaa kuin teille. Ja kyllä, krooniselle myöhästyjälle se on ominaisuus johon ei pysty itse vaikuttamaan.

Henkilön pituus on esimerkki ominaisuudesta johon ei pysty vaikuttamaan. Henkilön käyttäytyminen taas on omien valintojen tulosta. Toki niihin asioihin ei pysty vaikuttamaan joihin ei edes halua vaikuttaa.

Vierailija
57/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minä ehdin vielä tehdä tämän ja tämän ennen kuin pitää lähteä"

Vierailija
58/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilön pituus on esimerkki ominaisuudesta johon ei pysty vaikuttamaan. Henkilön käyttäytyminen taas on omien valintojen tulosta. Toki niihin asioihin ei pysty vaikuttamaan joihin ei edes halua vaikuttaa.

Et tiedä mistä puhut. Joissain asioissa ihmiset noudattaa omia mekanismejaan kuten eläimet tai jopa hyönteiset. Yksi sellainen on tämä ajoissa / myöhässä ilmiö.

Vierailija
59/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä mistä puhut. Joissain asioissa ihmiset noudattaa omia mekanismejaan kuten eläimet tai jopa hyönteiset. Yksi sellainen on tämä ajoissa / myöhässä ilmiö.

Niin, toiset ihmiset tosiaan huomioi muutkin kun taas toiset tuijottaa vain omaa napaansa.

Vierailija
60/447 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, toiset ihmiset tosiaan huomioi muutkin kun taas toiset tuijottaa vain omaa napaansa.

Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän