Krooniset myöhästyjät
En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis?
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.
Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille.
Myöhästelijät priorisoi ihan samoja asioita. Kyse ei ole siitä mistä luulet. Sori vaan.
No, jos myöhästyn niin en kyllä siitä ala kenellekään vihoittelemaan, että siinä mielessä en osaa neuvoa. Mulle on huomautettu myöhästymisestä ystävälliseen sävyyn, jonka jälkeen olen yrittänyt olla ajoissa. Onko aika hänelle sellainen, että on mahdollista olla ajoissa kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
No, jos myöhästyn niin en kyllä siitä ala kenellekään vihoittelemaan, että siinä mielessä en osaa neuvoa. Mulle on huomautettu myöhästymisestä ystävälliseen sävyyn, jonka jälkeen olen yrittänyt olla ajoissa. Onko aika hänelle sellainen, että on mahdollista olla ajoissa kuitenkin?
On jos haluaa. Nyt oli selitys että oli perunat kiehumassa.
Vierailija kirjoitti:
Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.
Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille.
Ei se mene noin. Myöhästyjä joka kerta kuvittelee olevansa ajoissa ja ehtivänsä tällä kertaa hyvin. Hänen kykynsä arvioida omaa ajankäyttöään on vaan pysyvästi puutteellinen. Mutta joo, jos se harrastus on joka viikko niin kyllä sitä voi kehittyä tuossa ajoissa olemisessa. Laittaa vaikka kamat aina aamulla valmiiksi, eväät valmiiksi tms. keinoja jotenkin aikatauluttaa itsensä valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille.Myöhästelijät priorisoi ihan samoja asioita. Kyse ei ole siitä mistä luulet. Sori vaan.
Vaan mistä? Ja turha selittää mistään ominaisuuksista. Oikeita syitä, ei tekosellaisia.
Riippuu kulttuurista mikä on epäsovinnaista. Italiassa ajoissa olijat ovat niitä röyhkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille.Ei se mene noin. Myöhästyjä joka kerta kuvittelee olevansa ajoissa ja ehtivänsä tällä kertaa hyvin. Hänen kykynsä arvioida omaa ajankäyttöään on vaan pysyvästi puutteellinen. Mutta joo, jos se harrastus on joka viikko niin kyllä sitä voi kehittyä tuossa ajoissa olemisessa. Laittaa vaikka kamat aina aamulla valmiiksi, evää
Millä helvetillä ajantaju sanoo että voit olla ajoissa, jos näet olevasi myöhässä jo silloin kun lähdet?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kulttuurista mikä on epäsovinnaista. Italiassa ajoissa olijat ovat niitä röyhkeitä.
Nyt ollaan kuule Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en alkanut lakkaamaan niitä kynsiä, kun huomasin, ettei siihen ole mitenkään aikaa vaikka hetkeä aiemmin luulin, että ehdin hyvin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille.Mä en alkanut lakkaamaan niitä kynsiä, kun huomasin, ettei siihen ole mitenkään aikaa vaikka hetkeä aiemmin luulin, että ehdin hyvin..
Kyllä, näin toimii normaali, toisia kunnioittava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli juuri juttu jommassa kummassa iltapaskassa. Myöhästelijää pitää nykyään kutsua aikapositiiviseksi. Taidan itsekin lähteä seuraavalla kerralla lennolle puoli tuntia myöhässä. Aikapositiivisuus on supervoima hei!
aikaoptimisti sitä tulee itsekin välillä oltua..mutta jotta ehtii oikeasti niin herätyksen voi laittaa aikaisemmaksi, samoin olen laittanut kelloni aina muutaman minuutin aikaa edelle eli lähden riittävän ajoissa bussille etc. Jatkuvasti myöhästelijät ovat tottuneet siihen että pääsee kun koira veräjästä. Kyllä jokainen oppii halutessaan ennakoimaan. Eiköhän se oli parempi että tollanen rutisija jätetäänkin pois harrastuksesta, käykööt sitten vaikka kuntosalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli juuri juttu jommassa kummassa iltapaskassa. Myöhästelijää pitää nykyään kutsua aikapositiiviseksi. Taidan itsekin lähteä seuraavalla kerralla lennolle puoli tuntia myöhässä. Aikapositiivisuus on supervoima hei!
aikaoptimisti sitä tulee itsekin välillä oltua..mutta jotta ehtii oikeasti niin herätyksen voi laittaa aikaisemmaksi, samoin olen laittanut kelloni aina muutaman minuutin aikaa edelle eli lähden riittävän ajoissa bussille etc. Jatkuvasti myöhästelijät ovat tottuneet siihen että pääsee kun koira veräjästä. Kyllä jokainen oppii halutessaan ennakoimaan. Eiköhän se oli parempi että tollanen rutisija jätetäänkin pois harrastuksesta, käykööt sitten vaikka kuntosalilla.
Olen toki kokeillut aiemmin heräämistä. Se ei auttanut yhtään. Aamutoimet vain sujuivat entistä hitaammin. Ja mitä hyötyä olisi laittaa kello edelle? Minähän tietäisin että se on edellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toki kokeillut aiemmin heräämistä. Se ei auttanut yhtään. Aamutoimet vain sujuiv
Mitä jos teet itsellesi tarkan aikataulun aamulle? Klo 7.10 herätys, 7.15 pitää olla hampaat pesty, 7.25 aamupala jne.? Ja jos myöhästyt tämän päivän aikataululla niin huomiseen herätys ja jokainen vaihe pari minuuttia aiemmin.
Myöhästelijäthän ne on niitä, jotka kuvittelee olevansa parempia kuin muut. Jokaisen muun kun täytyy odottaa että koska nämä arvovieraat mahtaa suvaita saapua paikalle.
Myöhästelijät, mitä te ajattelette siitä, että tiedätte, että kaverinne / perheenne joutuu odottamaan teitä, kun ette pidä lupauksianne? Onko valehtelu teistä ihan yhdentekevää? Vai mitä tunteita se herättää? 696
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jos haluaa. Nyt oli selitys että oli perunat kiehumassa.
Eli ei ehkä ollut osannut ajoittaa sitä perunoiden keittämistä niin, että olisi päässyt ajoissa lähtemään. Jotkut vaan on ihan onnettomia näissä. Ärsyttäväähän se on.
Toki sitten on niitäkin, jotka eivät vaan välitä.
Kokousahdistus. Tulen usein 2-5 minuuttia myöhässä työkokouksiin ja inhoan sitä itsekin. Jos on kahdenkeskisiä kokousia laitan usein tekstarin, että olen n. x minuuttia myöhässä, eikä toinen kokoukseen osallustuja yleensä siitä suutu, kun saa tietoa myöshästymisestä. Isommat kokouset ovat pahempia.
Vierailija kirjoitti:
Myöhästelijät, mitä te ajattelette siitä, että tiedätte, että kaverinne / perheenne joutuu odottamaan teitä, kun ette pidä lupauksianne? Onko valehtelu teistä ihan yhdentekevää? Vai mitä tunteita se herättää? 696
Tuntuu todella paskalta olla myöhässä. On vaikuttanut erittäin negatiivisesta itsetuntooni. Eli ei todellakaan pidä paikkaansa tuo mitä jotkut haluavat uskoa, että pitäisin omaa aikaana jotenkin arvokkaampana kuin muiden.
"Millä helvetillä ajantaju sanoo että voit olla ajoissa, jos näet olevasi myöhässä jo silloin kun lähdet?"
Varmaan siinä vaiheessa tajuaa, mutta eihän se enää mitään auta.