Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanttori huolissaan: Omaisten omat menot ajavat hautajaisten yli yhä useammin

Vierailija
20.02.2025 |

Hautajaiskulttuuri on muuttunut valtavasti reilun 20 vuoden aikana Suomessa. Aikaisemmin kuolema pysäytti omaisten arkielämän, alettiin suruaika ja hautajaisjärjestelyt tehtiin itse. Mutta nykyisin vainajat haudataan yhä useammin yksin ilman omaisten läsnäoloa ja yhä harvempaa kiinnostaa edesmenneen hautajais tilaisuuteen osallistuminen sillä ihmisillä on omia menoja ja harrastuksia, jotka yhä useammin menevät poisnukkuneen sukulaisen tai perheenjäsenen hautajaisten edelle.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011037220.html

Kommentit (256)

Vierailija
161/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni kuoli noin kuusi vuotta sitten. Hautajaisista sovittiin seuraavana päivänä. Ensimmäinen vapaa aika hautajaisiin oli neljän viikon päässä ja sen me otimme.

Joku väitti, että hautajaisia on harvoin. Minä ja mies ollaan kuusikymppisiä ja meidän vanhemmat, sedät, tädit ja enot ovat 80-90-vuotiaita. Tässä viime vuosina on hautajaisia ollut enemmän kuin tahtoisi vaikka monet ovat jääneet meiltä välistä koronarajoitusten takia.

Vierailija
162/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajaakaan sitten mihinkään muovipussiin pistää ja tuo kalmanhaju sitten kun tuodaan lämpimään jos ollut jo kovin pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oikeasti rakkaan ihmisen hautajaisiin pystyy osallistumaan lyhyelläkin varoitusajalla. Itse en todellakaan mädätä ruumista kylmäkaapissa kuukausitolkulla vaan otetaan ensimmäinen aika ja tulee kuka tulee.

Joo. Otetaan ensimmäinen aika, äkkiä vaan pois mielestä. Hällä väliä vaikkei kukaan pääsisi paikalle.

Kuten sanoin, oikeasti läheisen ja rakkaan ihmisen hautajaisiin pääsee kyllä paikalle. Työkiireet yms on vain tekosyy, kun ei huvita järjestellä asioita.

Niin, työt on vaan tekosyy. Kuka sitä nyt ei töistä voisi ottaa vapaata aina kun haluaa.

Hautajaisiin vapaat kyllä järjestyvät.

Vierailija
164/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä vapaata välttämättä saa, jos on hankala työnantaja. Jos hautajaiset eivät ole tes:n mukaan palkallinen vapaapäivä, pitää anoa palkatonta ja sitä ei välttämättä myönnetä. Lisäksi tällä palstallakin on ivattu todella pilkallisesti niitä, jotka ovat läheisen kuoleman johdosta menettäneet  työkykynsä. Pilkataan, haukutaan, ivataan - ei saisi olla hetkeäkään pois, koska poissaolo on heikkouden merkki. Näin kamalaksi, julmaksi ja kylmäksi tämä meidän yhteiskuntamme on mennyt.

Minä en ole kyllä kuullut keneltäkään, etteikö olisi lähiomaisen hautajaisiin päässyt. Ja jos joltain on pääsy evätty, niin sitten on muutakin epäselvää.

Terveisin 30v HR:ssä

Sedät, tädit ja serkut ei ole työehtosopimuksissa lueteltuja lähiomaisia vaikka kuinka läheisiä he joillekin olisivat.

Oma työkaverini sai isänsä hautajaisiin vapaata vain hautajaisten ja muistotilaisuuden ajaksi. Hänen piti tulla takaisin töihin loppupäiväksi. Kilttejä ja tunnonnollisia työntekijöitä voidaan kyykyttää miten paljon tahansa ihan vain koska voidaan.

Vierailija
165/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä vapaata välttämättä saa, jos on hankala työnantaja. Jos hautajaiset eivät ole tes:n mukaan palkallinen vapaapäivä, pitää anoa palkatonta ja sitä ei välttämättä myönnetä. Lisäksi tällä palstallakin on ivattu todella pilkallisesti niitä, jotka ovat läheisen kuoleman johdosta menettäneet  työkykynsä. Pilkataan, haukutaan, ivataan - ei saisi olla hetkeäkään pois, koska poissaolo on heikkouden merkki. Näin kamalaksi, julmaksi ja kylmäksi tämä meidän yhteiskuntamme on mennyt.

Minä en ole kyllä kuullut keneltäkään, etteikö olisi lähiomaisen hautajaisiin päässyt. Ja jos joltain on pääsy evätty, niin sitten on muutakin epäselvää.

Ja sinä varmaan tunnet kaikkien työpaikkojen käytännöt? Myös sellaisten pienien, joissa ei mitään HR:ä

Ihan sama työlainsäädäntö se koskee pieniäkin puljuja.  Kyse ei aina ole käytännöstä, vaan tiettyjä asioita ohjaa työehtosopimukset ja muut määräykset. Eri asia sitten, että miten niitä sitten ne villit pomot noudattaa, mutta se on sitten työntekijöiltä pois. Ja kaikissa paikoissa on kyllä jonkintasoinen HR. Joissakin paikoissa on oma organisaatio, joka hoitaa sitä ja joissakin on sitten se herra tai rouva boss, joka viis veisaa alaisistaan. 

Vierailija
166/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähiomaiseksi katsotaan vain lapset, puoliso, isovanhemmat. Kaikki muut joutuvat sopimaan palkatonta vapaata.

Olimme juuri hautajaisissa. Seurakunta ei antanut vaihtoehdoksi järjestää kirkossa ja hautausmaan kappelin ajat olivat kiven alla. Ilmeisesti vain 1-2 pappia hoitavat kaikki hautajaiset, joten sunnuntain ajankohta oli mahdoton ja lauantait menivät 6 viikon päähän. Näitä arkihautajaisia varten noin 30 ihmistä sopi työasioitansa. Matkojahan ihmiset eivät voi lähteä useinkaan siirtämään, ellei kyseessä ole lähiomaisen hautajaiset.

Vierailija
167/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä varmaan tunnet kaikkien työpaikkojen käytännöt

En tietenkään tunne kaikkia työpaikkoja, mutta uskon kyllä nähneeni aika paljon... On ollut matkan varrella isoa ja pientä. Hyvin hoidettuja paikkoja ja ihan todella paskoja paikkoja, joita käy vaan sääliksi työntekijöiden puolesta. Niistä olen lähtenyt pois ja antanut olla.

Vierailija
168/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähiomaiseksi katsotaan vain lapset, puoliso, isovanhemmat. Kaikki muut joutuvat sopimaan palkatonta vapaata.<

Kyllä minä tuon tiesin, että ketkä luetaan lähiomaisiksi. En ole väittänytkään muuta. Tuo on nyt ihan perusasia numero yksi.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 138: "Kanttorin läheisenä ymmärrän hyvin mitä tässä tarkoitetaan. Usein  omaiset haluavat tiettyjä virsiä tai musiikki siunaustilaisuuteen, ja kanttori (ym asiaan liittyvät, pappi, kirkon varaus, tilavaraus, hautauslupa jne) toimii usein ns yhdistävänä tekijänä ja kun näitä asioita (jos kuuluu kirkkoon) ei voi hoitaa erikseen kaikkien osapuolien kanssa, se kanttori saattaa papin lisäksi olla se yksi kontakti , jonka kanssa näitä aikatauluja yritetään sovittaa yhteen. "

Seurakunnat ja tilanteet on varmaan erilaisia. Kun mun äiti viime keväänä kuoli, pappi kävi isän luona juttelemassa. Ei oletettukaan, että 94v leski alkaisi itse mennä kirkolle sopimaan asioista vaan pappi tuli kotikäynnille. Ja siellä sitten kyseli kaikenlaista äidistä ja äidin elämästä, jotta osasi sitten sen perusteella pitää ne puheensakin. Myös virret yms isä kävi läpi papin kanssa ja pappi välitti sitten tiedon kanttorille. Samoin pappi huolehti, että kirkon seurakuntasali tuli varatuksi siunaustilaisuuden jälkeen meille. Hautaustoimisto taas hoiti sitten pitopalvelun huolehtimaan tarjoiluista. Ja tämä siis ihan Vantaalla eikä minkään pikkupitäjän seurakunnassa. Mitä tulee hautauslupaan, niin sehän ei ole omaisen päätettävissä, milloin sen saa. Varsinkin, jos vainaja ei ole kuollut sairaalassa. Mun äiti kuoli toiveidensa mukaisesti kotona ja kun ruumis oli kuskattu sairaalan ruumishuoneelle ja joku lääkäri kerennyt siellä käydä toteamassa kuoleman, niin ei hautauslupa vielä silläkään irronnut vaan ensin siellä tietenkin oli lääkärin arvioitava, tarvitaanko ruumiinavausta vai ei. Sairaalasta vain kerrottiin, että hautauslupa tulee todennäköisesti parin viikon kuluessa. Kuten sitten tulikin, koska ruumiinavausta ei tarvittu. Mutta olisi voinut mennä myöhemmäksikin, jos olisi tarvittu. Joten ei hautajaispäivää voi alkaa sopimaan, kirkkoa, pitopalvelua yms varaamaan ennenkuin on tiedossa, että milloin hautauslupa tulee. 

Vierailija
170/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kanttarelli saa veroista palkkansa vaikkei pääsekään riivaamaan muita pillitorviulistimillaan.

Suuta suppuun vaan.

Vierailija
171/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhdet hautajaiset järjestänyt (Pk-seutu kyseessä). Menin hautaustoimistoon ja pyysin että he järjestää. Luulin että niin kaikki tekee. Ei olisi ollut mitään aavistusta miten olisin itse saanut varattua kappelin, varattua tilan kappelin viereen muistotilaisuuteen 50 hengelle, järjestettyä sinne pitopalvelun ja siivouksen, järjestettyä vainajan kuljetuksen hautajaispaikalle oikeaan aikaan, hautapaikan, järjestettyä kukkalaitteiden tilauksen useille omaisille suoraan kappeliin jne mitä kaikkea siinä nyt oli. En olisi edes tiennyt että nuo kaikki piti tehdä. Ja olin ihan sekaisin surusta, läheinen kuoli yllättäen onnettomuudessa. Minusta on todella törkeää, jopa rienaavaa, kritisoida sitä että käyttää hautaustoimistoa hautajaisten järjestämiseen.

Vierailija
172/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oikeasti rakkaan ihmisen hautajaisiin pystyy osallistumaan lyhyelläkin varoitusajalla. Itse en todellakaan mädätä ruumista kylmäkaapissa kuukausitolkulla vaan otetaan ensimmäinen aika ja tulee kuka tulee.

Joo. Otetaan ensimmäinen aika, äkkiä vaan pois mielestä. Hällä väliä vaikkei kukaan pääsisi paikalle.

Kuten sanoin, oikeasti läheisen ja rakkaan ihmisen hautajaisiin pääsee kyllä paikalle. Työkiireet yms on vain tekosyy, kun ei huvita järjestellä asioita.

Niin, työt on vaan tekosyy. Kuka sitä nyt ei töistä voisi ottaa vapaata aina kun haluaa.

Hautajaisiin vapaat kyllä järjestyvät.

Jaa. Minä en saanut hautajaisiin palkatonta vapaata päiväksi, vaikka anoin sitä pari viikkoa etukäteen. Kyseessä ei ollut ihan lähiomainen, mutta perheenjäsenen lähiomainen kyllä. Pomo sanoi ei, me emme myönnä tällaisiin palkatonta emmekä anna lomaakaan. Terveydenhuoltoala kyseessä.

Vierailija
173/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jaa. Minä en saanut hautajaisiin palkatonta vapaata päiväksi, vaikka anoin sitä pari viikkoa etukäteen. Kyseessä ei ollut ihan lähiomainen, mutta perheenjäsenen lähiomainen kyllä. Pomo sanoi ei, me emme myönnä tällaisiin palkatonta emmekä anna lomaakaan. Terveydenhuoltoala kyseessä."

Sehän meni ihan oikein. Jos vainaja ei ole oma lapsi, puoliso tai isovanhemmat, niin ei työnantajan tarvitse antaa vapaata. Johonkin se raja on vedettävä. Jos yhdelle antaa luvan joustaa, niin sitten täytyy joustaa kaikille. Eli ihan oikein toimittu työnantajan puolelta.

Vierailija
174/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jaa. Minä en saanut hautajaisiin palkatonta vapaata päiväksi, vaikka anoin sitä pari viikkoa etukäteen. Kyseessä ei ollut ihan lähiomainen, mutta perheenjäsenen lähiomainen kyllä. Pomo sanoi ei, me emme myönnä tällaisiin palkatonta emmekä anna lomaakaan. Terveydenhuoltoala kyseessä."

Sehän meni ihan oikein. Jos vainaja ei ole oma lapsi, puoliso tai isovanhemmat, niin ei työnantajan tarvitse antaa vapaata. Johonkin se raja on vedettävä. Jos yhdelle antaa luvan joustaa, niin sitten täytyy joustaa kaikille. Eli ihan oikein toimittu työnantajan puolelta.

Onhan tuollainen täysin kohtuutonta. Harva ravaa hautajaisissa jatkuvasti niin on täysin kusipäistä evätä vapaatoive, vaikka kyseessä ei olisikaan lähiomainen.

Vierailija
175/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä käynyt läheisteni ja sukulaisten hautajaisissa, mutta en itse pidä hautajaisia mielyttävinä tilaisuuksina ja suurin osa osallistujista saapuu tilaisuuteen vain siksi, että se on yleinen tapa. Itse suren mieluummin rauhassa ja omassa yksinäisyydessäni. Minä taidan tehdä kirjallisen toiveen siitä ettei minulle järjestetä hautajaisia ja ne, jotka todella jäävät minua kaipaamaan ja surevat poismenosani voivat sitten käydä hiljentymässä haudallani.

Vierailija
176/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan ei ole pakko antaa vapaata hautajaisiin, jos vainaja oli esim. paras ystävä, äitipuolen lapsi eli ns. velipuoli, kummitäti vaikka tämä olisi ollut läheisempi kuin oma äiti. Lähiomaisen käsite on vanhentunut kun ydinperheet on käyneet harvinaisemmiksi. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuollainen täysin kohtuutonta. Harva ravaa hautajaisissa jatkuvasti niin on täysin kusipäistä evätä vapaatoive, vaikka kyseessä ei olisikaan lähiomainen.

Ei se ole kohtuutonta. Harva ravaa hautajaisissa jatkuvasti, mutta jos firmassa on vaikka 1000 työntekijää ja jokainen käy kerran vuodessa hautajaisissa, se on 1000 vapapaäivää vuodessa. Oma äiti tai isä voi kuolla vain kerran, mutta jos vaapäivän saisi anopin isäpuolen hautajaisiinkin, niin lukumäärä kasvaisi. 

Vierailija
178/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan ei ole pakko antaa vapaata hautajaisiin, jos vainaja oli esim. paras ystävä, äitipuolen lapsi eli ns. velipuoli, kummitäti vaikka tämä olisi ollut läheisempi kuin oma äiti. Lähiomaisen käsite on vanhentunut kun ydinperheet on käyneet harvinaisemmiksi. 

Itse varmaan ilmoittaisin vain että kyse on vanhemman hautajaisista kun kyseessä olisi äitipuoli. Eihän ne siellä työpaikalla varmaan kuitenkaan mitään sukuselvityksiä ala tekemään, jos työntekijä pyytää vapaata äidin tai isän hautajaisiin.

Vierailija
179/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnat voisi joustaa ja sallia siunaamisen tuhkauksen jälkeen jolloin asia hoituisi yhdellä kertaa; siunaus ja uurnan lasku / tuhkien sirottelu

nyt ensin siunataan ja sitten järkätään uurnan lasku / tuhkien sirottelu erikseen 

Mummoni tuhkattiin ja vasta uurnan laskun yhteydessä siunattiin. Eikö tämä muka ole yleisesti käytössä oleva vaihtoehto?

Ei ainakaan Etelä-Savossa onnistu, täällä srk ei tähän suostu

Eiköhän seurakunta suostu, jos vainaja on jo tuhkattu. Esim. jos on kuollut ulkomailla.

Vierailija
180/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, mikä tässä nyt oli kanttorilla ongelman ydin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi