Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanttori huolissaan: Omaisten omat menot ajavat hautajaisten yli yhä useammin

Vierailija
20.02.2025 |

Hautajaiskulttuuri on muuttunut valtavasti reilun 20 vuoden aikana Suomessa. Aikaisemmin kuolema pysäytti omaisten arkielämän, alettiin suruaika ja hautajaisjärjestelyt tehtiin itse. Mutta nykyisin vainajat haudataan yhä useammin yksin ilman omaisten läsnäoloa ja yhä harvempaa kiinnostaa edesmenneen hautajais tilaisuuteen osallistuminen sillä ihmisillä on omia menoja ja harrastuksia, jotka yhä useammin menevät poisnukkuneen sukulaisen tai perheenjäsenen hautajaisten edelle.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011037220.html

Kommentit (256)

Vierailija
241/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin tuossa haluttaisiin arvostella toisten tapaa järjestää hautajaisia. Eihän sellaista ole, jokainen järjestää hautajaiset siten kuin haluaa tai on mahdollista.

Vierailija
242/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Luin tuon Ilta-Sanomien jutun vielä uudelleen ja jäin miettimään, mistä tämä kanttori tietää, mitä se vainaja on itse halunnut? Viittaan siis tähän: "Olen kyllä törmännyt siihenkin, että ihmisen kuoltua omainen valtuuttaa hautaustoimiston hoitamaan vainajan mahdollisimman edullisesti suoraan tuhkaukseen, tuhka muistolehtoon ja lasku omaiselle. Ei mitään hautajaisia." Entä, jos tuo onkin ollut vainajan oma toive? Tuo on esimerkiksi mun toiveeni. Tosin sillä erotuksella, että mun tuhkiani ei ripotella minnekään muistolehtoon vaan metsään. Halvin arkku tietenkin, koska ilman arkkua ei nyt toistaiseksi saa tuhkata. Älytön ajatuskin hankkia joku kallis arkku, joka muutaman tunnin päästä tuikataan polttouuniin. Jos mun lapset haluavat pistää muutamassa tunnissa paritonnia sileäksi, niin ostakoon vaikka itselleen jotain kivaa sillä rahalla.  Ei tarvita pappeja, kanttoreita eikä muitakaan seurakunnan työntekijöitä. Hautaustoimisto ja krema

Aattelen täysin samoin. Tuhkat omaan metsään ja siihen saa osallistua ketkä haluaa ja juoda vaikka kaffet siellä metsässä termarista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni isä kuoli ulkomailla, kuoleman jälkeen piti järjestää asiat paikallisesti sekä tietty kuljetus tänne, sinkkiarkussa. Täällä tehtiin vielä oikeuslääketietellinen kuolinsyynselvitys, minkä jälkeen sai hautausluvan. Sen jälkeen alettiin järjestää hautajaisia, piti valikoida sopiva päivä mikä sopi meille, minun vanhemmille, miehen vanhemmille ja muille läheisimmille. Hautajaiset oli melkein parin kuukauden kuluttua.

Vierailija
244/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa? Kyse on vain jätehuollosta. Jo on aikakin luopua taikauskoisista rituaaleista.

Kuolema-ruumishuone-uuniin-kaatopaikalle. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 242: Aattelen täysin samoin. Tuhkat omaan metsään ja siihen saa osallistua ketkä haluaa ja juoda vaikka kaffet siellä metsässä termarista. "

Juuri näin.  Jos olisi säilytystilaa, niin tekisin arkunkin itse. Uurnan, jolla tuhkat saa sitten haettua krematoriosta, varmaan teenkin itse. Voi odotella tossa mun yöpöydälläni siihen asti, että siihen tulee täytettä. Lemmikkieni uurnien vieressä. Löysin netistä ihan kivan arkun, minkä joku oli tehnyt itse:

https://rauhantervehdys.fi/artikkelit/arkunrakentajat/

Vierailija
246/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 242: Aattelen täysin samoin. Tuhkat omaan metsään ja siihen saa osallistua ketkä haluaa ja juoda vaikka kaffet siellä metsässä termarista. "

Juuri näin.  Jos olisi säilytystilaa, niin tekisin arkunkin itse. Uurnan, jolla tuhkat saa sitten haettua krematoriosta, varmaan teenkin itse. Voi odotella tossa mun yöpöydälläni siihen asti, että siihen tulee täytettä. Lemmikkieni uurnien vieressä. Löysin netistä ihan kivan arkun, minkä joku oli tehnyt itse:

Ei kannata alkaa arkkua nikkaroimaan. Ikean valkoinen vaatekaappi on kuulemma oiva arkun korvike. 

Vierailija
247/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi muuttaa lakia niin että edesmenneen omaisen saisi käydä jättämäzsä jonnekin metsänperälle tai ojanpohjaa jos ei ole varaa hautajaisiin, juhliin ja hautapaikkaan. Siellä se sitten kierrättyisi tehokkaasti luonnon käyttöön ja olisi hyödyksi eikä mitään menisi hukkaan.

Vierailija
248/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uurnaakaan ei ole pakko ostaa. Tuhkan voi hakea itse krematoriolta pahvipussissa. 

terveisin monen ihmisen tuhkat sirotellut. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata alkaa arkkua nikkaroimaan. Ikean valkoinen vaatekaappi on kuulemma oiva arkun korvike. 

Kelpaako se krematoriolle? Siis järkevintä ja ekologisintahan olisi vaan laittaa paperiseen säkkiin tai pahvilaatikkoon, mutta käsittääkseni ne ei kelpaa krematoriolle. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uurnaakaan ei ole pakko ostaa. Tuhkan voi hakea itse krematoriolta pahvipussissa. 

terveisin monen ihmisen tuhkat sirotellut. 

Kiitos tiedosta!

Vierailija
251/256 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krematoriollä eiväy huvikseen nillitä arkusta.

Ihmisruumis tarvitsee paloenergiaa, jota tulee siitä arkusta. Pitää päästä suureen lämpötilaan ja palamisen tehokkuuteen.

Tuhka on lähinnä sen arkun puuosien palamisesta jäänyttä puutuhkaa. Joitakin tiettyjä luunpaloja jää jäljelle ja ne otetaan erilleen ja jauhetaan.

Tämä luujauho sekoitetaan arkun palotuhkaan ja se on se, mitä krematorioon viedystä vainajasta jää.

Uurnaa ei tarvitse ostaa mutta arkun on täytettävä tietyt vähimmäisedellytykset.

Usein kuulostaa siltä, että ihmiset kuvittelevat että se on kuin paljaiden ihmishalkojen heittämistä isoon takkaan.

Uuni on automatisoitu. Ei siellä 1200 asteisen suuren uunin vierellä voi kukaan työntekijä mätäneviä ruumiita käsitellä.

Arkku menee hihnaa pitkin uuniin jne. Arkky on olennainen osa itse palamista ja myös ruumiin asiallista ja arvokasta kuljetusta eri paikkoihin.

Tuhkauurnassa on vain tuhkaa, hädintuskin edes ihmisperäistä ainesta ja sitä ei tarvitse enää erityisellä hartaudella säilyttää.

Kunhan se tuhka noudetaan vuoden sisään, sitä ei jaeta eikä sirotella kuin maanomistajan luvalla taikka erikseen tähän käyttöön rajatulle vesialueelle.

Kun tajuaa ja hyväksyy, mitä siellä uurnassa on ja ennen kaikkea mitä siellä ei ole, niin tämä nykyajan tuhkan siunaamisen vaatimus kirkolta on kyllä typerä.

ihmiskeho ei pala tuhkaksi niin kuin puu. Vesi höyrystyy, rasva sulaa tms. En ole krematoriossa töissä niin en osaa tarkemmin sitä kuvata.

Mutta tuhkaa meistä ei jää, vain luunpalasia, jotka omaisten tunteiden tähden jauhetaan sinne puutuhkan joukkoon.

Vierailija
252/256 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kyynel. Kanttorit eivät välttämättä tiedä kaikkia taustalla vaikuttavia asioita.

Vierailija
253/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä tässä siis oli ongelma?

Aika harva jää hautaamatta kuitenkaan.

Vierailija
254/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työikäinen ei saa vakituista työpaikkaa eikä edes asuntolainaa joten ei he hautajaisista maksa enempää kuin on pakko. 

Jokainen vieras tuo yhden ruusun arkulle ja muistokahvit kotona, kaupasta kahvipaketti ja pullat. 

Vierailija
255/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä juttuja oikein tulee? Vasta jokin aika sitten oli  vastaava uutinen papin näkökulmasta, nyt kanttorin. Seuraavaksi varmaan seurakunnan taloustoimisto avautuu, kun omaiset ei osaa järjestää hautajaisia oikealla tavalla. 

Äitini kuoli vastikään ja hautajaiset oli merkittävä tapahtuma meille kaikille. Hänellä oli hyvin laaja sosiaalinen verkosto ja ystäväpiiri. Hän oli mukana vapaaehtoistoiminnassa, järjestöissä ja häntä kaipaamaan jäi iso joukko ihmisiä eri viiteryhmistä. 

Mitähän kaikkia virheitä me teimme, kun halusimme järjestäjä hautajaiset viikonloppuna?

Ilmeisesti olisi pitänyt ottaa seurakunnalta heti seuraava vapaa mahdollinen aika jollekin arkipäivälle. Minä varmaan olisin päässyt esim. klo 13 paikalle mutta olisinko ehtinyt olla koko siunaustilaisuuden ja hautaanlaskun ajan. Sisareni ei olisi varmasti päässyt lainkaan. Yliopistoikäiset lapsenlapset eivät myöskään olisi päässeet osallistumaan. Tätini olisi voinut kätevästi tulla kirkkoon suoraan työvaatteet päällä viereisestä hammashoitolasta. Äitini ja isäni ovat omien lasten lisäksi kasvattaneet setäni neljä lasta, mutta mitäpä väliä heillä. Eikä myöskään ole väliä äitini ystävillä, käviväthän he vajaan puolen vuoden sairastamisen aikana usein äitiä katsomassa sairaalassa, kuten myös äidin  veljen lapset. 

Eikö seurakunta ole olemassa seurakuntalaisia varten?

Vierailija
256/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän mahtaa tarkoittaa että arkielämä pysähtyi? Eiköhän ennenkin jatkettu töitä ihan normaalisti. Eläimet piti ruokkia ja lehmät lypsää ja aivan varmasti tehdastyötläisetkin joutuivat töihin.

Meillä on tulossa mummoni hautajaiset parin viikon päästä ja ne on onneksi lauantaina. Ei ihan yksi palkaton päivä riittäisi jos pitäisi olla keskiviikkona klo 13 hautajaisissa ja välimatkaa on 600km. Lasten kanssa ei viitsisi yötä myöden matkustaa. Ei ole myöskään ihan halpaa hankkia viisihenkiselle perheelle sopivaa vaatetta, matkustaa ja kenties vielä maksaa majoituksestakin.

Ymmärrän hyvin jos jollakin ei ole varaa mennä hautajaisiin. Ja ymmärrän senkin ettei joku peru tärkeää työmatkaa anopin hautajaisten takia. Itse aikanaan jätin väliin läheisen vanhuksen hautajaiset, koska olin opiskelijavaihdossa ulkomailla eikä minulla ollut varaa lentää Suomeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme