Kanttori huolissaan: Omaisten omat menot ajavat hautajaisten yli yhä useammin
Hautajaiskulttuuri on muuttunut valtavasti reilun 20 vuoden aikana Suomessa. Aikaisemmin kuolema pysäytti omaisten arkielämän, alettiin suruaika ja hautajaisjärjestelyt tehtiin itse. Mutta nykyisin vainajat haudataan yhä useammin yksin ilman omaisten läsnäoloa ja yhä harvempaa kiinnostaa edesmenneen hautajais tilaisuuteen osallistuminen sillä ihmisillä on omia menoja ja harrastuksia, jotka yhä useammin menevät poisnukkuneen sukulaisen tai perheenjäsenen hautajaisten edelle.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Hän myös kritisoi sitä kuinka ihmiset jättävät hautajaisten järjestelyn hautaustoimiston järjestettäväksi. Itse taas ymmärrän tämän puolen todella hyvin. En ole järjestänyt koskaan kenenkään omaiseni hautaamista, mutta juuri siksi ilomielin jättäisin ammattilaisten käsiin käytännön asiat surun keskellä. Kyllä järjesteltävää ja päätettävää silti jää. Surullekin on oltava aikaa ja kaikki eivät sure puuhastelemalla. Tätä kritiikkiä en ollenkaan ymmärtänyt.
Et siis järjestäisi itse edes oman lapsesi hautajaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän myös kritisoi sitä kuinka ihmiset jättävät hautajaisten järjestelyn hautaustoimiston järjestettäväksi. Itse taas ymmärrän tämän puolen todella hyvin. En ole järjestänyt koskaan kenenkään omaiseni hautaamista, mutta juuri siksi ilomielin jättäisin ammattilaisten käsiin käytännön asiat surun keskellä. Kyllä järjesteltävää ja päätettävää silti jää. Surullekin on oltava aikaa ja kaikki eivät sure puuhastelemalla. Tätä kritiikkiä en ollenkaan ymmärtänyt.
Et siis järjestäisi itse edes oman lapsesi hautajaisia?
Ohis..hautaustoimistolle voi antaa nk vapaat kädet tai sitten hautaustoimistosta saat esitteitä kukkalaitteista, arkusta, muistotilaisuuden tarjottavista yms ja sitten vaan valitset haluamasi. Hautaustoimisto hoitaa homman valintasi mukaan. Mun mielestä omaiselta - varsinkin surun murtamalta - pitäisi riittää oikein hyvin tämä hautajaisten järjestämiseksi. Ihan sama, mitä joku kanttori kitisee.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaiset syntymiseen ja kuolemiseen liittyvät rituaalit nyt vaan muuttuvat siinä kun muukin kulttuuri.
Nykyihmiselle ei ole niin välttämätöntä mennä fyysisesti paikan päälle kuuntelemaan virrenveisuuta surrakseen ja kunnioittaakseen.
Tää oli hyvä kommentti, miksihän näihin ei saa osallistua etäyhteydellä? Eihän tarvittaisi kuin pelkkä pappi, vainaja ja pieni tila toimitukselle.
Mun äidin siunaustilaisuus olisi voitu striimata niitä sukulaisia varten, jotka eivät syystä tai toisesta pysty osallistumaan siunaustilaisuuteen. Ja pappi siis kysyi, halutaanko tällainen. Ei tarvittu, koska kaikki äidin ja myös isän sisarukset, serkut ja ystävät olivat jo kuolleet.
Voisiko tämän saada twitsiin?
Nro 225: "Voisiko tämän saada twitsiin? "
En osaa sanoa. Sen verran tiedän, että ainoastaan siunaustilaisuuden äänet olisi saanut striimattua. Ja tämä sen vuoksi, että ilman paikalla olijoiden lupaa tilaisuutta ei voi kuvata. Käsittääkseni seurakunnalla on jokin oma kanava, missä se striimi olisi ollut ja siitä linkin olisi voinut lähettää niille sukulaisille, jotka eivät pääse itse osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
"Lomat ovat lakisääteisiä. Vapaapäivä naapurin, anopin, exän tai entisen pomon hautajaisiin taas ei ole. "
Entä jos pyytää lomapäivän, mutta ei kerro, että menee hautajaisiin? Sanoo työnantajalle, että käy kolonoskopiassa tai menee shoppailemaan.
Kolonoskopiasta saa lääkärintodistuksen ja shoppailureissuun työnantajan ei tarvitse antaa ylimääräistä vapaapäivää. Noin yleisesti ottaenhan on ihan hyvä koittaa ensin sopia, voisko naapurin/kummin/kissan hautajaisiin saada käyttää yhden lomapäivän. Työnantajalle on ihan sama, miten käytät lomapäiväsi, mutta lomasi ajankohdasta joudut kuitenkin sopimaan työnantajan kanssa.
Minä en olisi saanut kolonoskopiasta sairauslomaa siksi päiväksi, joten piti ottaa lomapäivä, koska en halunnut palkatonta. Mitä se lääkärintodistus olisi auttanut, kun sen jälkeen olisi pitänyt mennä loppupäiväksi töihin ja poissaolotunnit olisi pitänyt korvata?
Jos en saisi lomapäivää hautajaisten takia, en jatkossa joustaisi yhtään työnantajan suuntaan mistään syystä.
Ja joku kanttori vielä kehtaa ihmetellä miten hautajaisiin ei osallistuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanttorin mukaan surutyön välttämiselle löytyy myös laajempiakin syitä. "Suru ei ole kovin hyväksyttyä tässä yhteiskunnassa, joka korostaa tehokkuutta ja tuottavuutta." Nykymenossa suremista ei katsota tuottavaksi ja tehokkaaksi tekemiseksi vaan turhaksi ja tarpeettomaksi ajankäytöksi kuten kaikkia tunteita ylipäätään.
Kanttori voisi vetää päänsä perseestään ja miettiä mitä soopaa suustaan päästää.
Miksi kritisoidaan kanttoria, joka vain kertoo, että hautajaiskulttuuri on muuttunut?
Onhan se selvästikin muuttunut. Ja jos on pitkään ollut jo tuossa työssä, niin tietenkin hän on sen merkille pannut jo omin silminkin.
Ennen hautajaisia pidettiin isompana asiana kuin nykyään. Työnantajatkin su
En usko
Nro 225: "Voisiko tämän saada twitsiin? "
En osaa sanoa. Sen verran tiedän, että ainoastaan siunaustilaisuuden äänet olisi saanut striimattua. Ja tämä sen vuoksi, että ilman paikalla olijoiden lupaa tilaisuutta ei voi kuvata. Käsittääkseni seurakunnalla on jokin oma kanava, missä se striimi olisi ollut ja siitä linkin olisi voinut lähettää niille sukulaisille, jotka eivät pääse itse osallistumaan.
Tämä on kyllä hienoa nykyaikaa!
Vierailija kirjoitti:
Nro 192: "On sitten todella ihmeellinen tuuri, jos ison yrityksen jokaiselta työntekijältä kuolee saman vuoden aikaan läheinen, sukulainen tai puolituttu, jonka hautajaisiin pitää mennä. Sen lisäksi lähes kaikki hautajaiset on nykyään vain lähipiirin kesken, kaikille avoimia kutsuja näkee hyvin harvoin."
Pointti onkin siinä, että jos työnantaja olisi velvollinen antamaan vapaapäivän jokaiselle ihan kenen tahansa kissankumminkaiman hautajaisia varten, niin se vaikeuttaisi työnantajan asemaa. Sen vuoksi, jotta jokaista työntekijää voidaan kohdella yhdenmukaisesti, vain lähiomaisen ( = omat vanhemmat, oma puoliso ja omat lapset) katsotaan lähiomaisiksi.Miten tuollaisessa yrityksessä työnteijät voivat pitää vuosilomiaan, kun yhden yksittäisen lomapäivän pitäminen saa koko yrityksen konku
Lomat ovat lakisääteisiä. Vapaapäivä naapurin, anopin, exän tai entisen pomon hautajaisiin taas ei ole.
Kyllä meidän työehtosopimuksessa myös appivanhemmat lasketaan lähiomaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanttorin mukaan surutyön välttämiselle löytyy myös laajempiakin syitä. "Suru ei ole kovin hyväksyttyä tässä yhteiskunnassa, joka korostaa tehokkuutta ja tuottavuutta." Nykymenossa suremista ei katsota tuottavaksi ja tehokkaaksi tekemiseksi vaan turhaksi ja tarpeettomaksi ajankäytöksi kuten kaikkia tunteita ylipäätään.
Kanttori voisi vetää päänsä perseestään ja miettiä mitä soopaa suustaan päästää.
Miksi kritisoidaan kanttoria, joka vain kertoo, että hautajaiskulttuuri on muuttunut?
Onhan se selvästikin muuttunut. Ja jos on pitkään ollut jo tuossa työssä, niin tietenkin hän on sen merkille pannut jo omin silminkin.
Ennen hautajaisia pidettiin isompana asiana kuin nykyään. Työnantajatkin su
Nykyään hautajaismaksuissa on yhteisvelvollisuus eli hautajaiset tilaava joutuu maksumieheksi jos kuolinpesässä ei ole varoja. Pitävät huolen että saavat rahansa.
Eikä joudu vaan sossu maksaa, jos pesässä ei ole varoja.
Nro 230: "Kyllä meidän työehtosopimuksessa myös appivanhemmat lasketaan lähiomaisiksi."
Niin, työehtosopimuksessa voikin olla parempia työehtoja kuin mitä on lainsäädännössä.
Mitä tuossa edes paheksutaan, kun valitetaan, että hautajaisjärjestelyitä ei tehdä itse, vaan ne tehdään hautaustoimiston kautta? Pitäisikö jokaisen siis vuokrata Paku Kympillä ja kärrätä se arkku kirkkoon? Ja valmistaa omin pikku kätösin siunaustilaisuuden tarjottavat? Ja vainajakin pitäisi varmaan pukea itse, eikä jättää sitä hommaa toisille?
Vaikka ne isoimmat järjestelyt (vainajan ja arkun kuljetukset, vainajan valmistelu arkkuun, muistotilaisuuden tarjoilut) jättää hautaustoimistolle, niin jäähän siinä itselle vielä hommaa hoitaa ne kutsut, valita virret ja miettiä muistotilaisuuden ohjelma.
Vai tarkoitettiinko tuossa, että hautaustoimistolle annetaan kaikki sukulaisten puhelinnumerotkin, että soittele näille ja kutsu hautajaisiin? Ja pyydettäisiin valitsemaan virret ja muut hautajaismusiikki, tilaamaan joku juontaja muistotilaisuuteen ja valmiiksi mietitty ohjelma?
Kun ihminen kuolee, niin siinä on jälkeenjääneillä melkoinen soppa setvittäväksi. Hautajaiset on vain yksi osa kaikista hoidettavista asioista. Eikä kaikilla ole varaa tai mahdollisuutta ottaa töistä pitkää palkatonta vapaata. Mitä pahaa siinä on, että käyttää edes hautajaisten järjestelyssä ammattilaisten apua, omaa taakkaa keventääkseen? Miksi kaikesta pitäisi selvitä itse, kun tarjolla on ammattitaitoisia ihmisiä, jotka tienaavat leipänsä sillä, että helpottavat omaisten taakkaa raskaassa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnat voisi joustaa ja sallia siunaamisen tuhkauksen jälkeen jolloin asia hoituisi yhdellä kertaa; siunaus ja uurnan lasku / tuhkien sirottelu
nyt ensin siunataan ja sitten järkätään uurnan lasku / tuhkien sirottelu erikseen
Mummoni tuhkattiin ja vasta uurnan laskun yhteydessä siunattiin. Eikö tämä muka ole yleisesti käytössä oleva vaihtoehto?
Ei ainakaan Etelä-Savossa onnistu, täällä srk ei tähän suostu
Mummo kuoli Espoossa ja hänen uurna laskettiin kotikylälle parin sadan kilometrin päähän. Muistaakseni jokin taho tuota meille suosittelikin, ettei tarvitse arkkua kuljettaa toiselle puolelle Suomea.
Nro 192: "On sitten todella ihmeellinen tuuri, jos ison yrityksen jokaiselta työntekijältä kuolee saman vuoden aikaan läheinen, sukulainen tai puolituttu, jonka hautajaisiin pitää mennä. Sen lisäksi lähes kaikki hautajaiset on nykyään vain lähipiirin kesken, kaikille avoimia kutsuja näkee hyvin harvoin."
Pointti onkin siinä, että jos työnantaja olisi velvollinen antamaan vapaapäivän jokaiselle ihan kenen tahansa kissankumminkaiman hautajaisia varten, niin se vaikeuttaisi työnantajan asemaa. Sen vuoksi, jotta jokaista työntekijää voidaan kohdella yhdenmukaisesti, vain lähiomaisen ( = omat vanhemmat, oma puoliso ja omat lapset) katsotaan lähiomaisiksi.
Kumminkaimat erikseen toki, mutta esimerkiksi velipuoli tai äitipuoli voi toisinaan vertautuu veljeen ja äitiin.
Vierailija kirjoitti:
Pointti onkin siinä, että jos työnantaja olisi velvollinen antamaan vapaapäivän jokaiselle ihan kenen tahansa kissankumminkaiman hautajaisia varten, niin se vaikeuttaisi työnantajan asemaa. Sen vuoksi, jotta jokaista työntekijää voidaan kohdella yhdenmukaisesti, vain lähiomaisen ( = omat vanhemmat, oma puoliso ja omat lapset) katsotaan lähiomaisiksi.Kumminkaimat erikseen toki, mutta esimerkiksi velipuoli tai äitipuoli voi toisinaan vertautuu veljeen ja äitiin.
Kyllä ja työehtosopimuksetkin voivat sitten anttaa ytöntekijälle enemmän oikeuksia kuin mitä työlainsäädäntö antaa. Eli vaikka Maijan alalla työehtosopimuksessa joku henkilö laskettaisiin lähiomaiseksi, Matin alan työehtosopimuksessa ei lasketakaan. Työnantaja voi myös halutessaan vaikka antaa työntekijälle viikon palkallisen vapaan, kun työntekijäön hamsteri kuoli, eikä tämä ole missään kiellettyä. Mutta työnantajan pitää sitten antaa samanlainen kaikille muillekin työntekijöilleen, joilta kuolee hamsteri. Laki, työehtosopimus ja työnantajan hyväntahtoisuus. Nämä vaikuttavat siihen, kenen hautajaisiin saat töistä vapaata ja kenen et.
Vierailija kirjoitti:
"Lomat ovat lakisääteisiä. Vapaapäivä naapurin, anopin, exän tai entisen pomon hautajaisiin taas ei ole. "
Entä jos pyytää lomapäivän, mutta ei kerro, että menee hautajaisiin? Sanoo työnantajalle, että käy kolonoskopiassa tai menee shoppailemaan.
Monilla työpaikoilla saa yksittäisiä lomapäiviä ilman perustelujakin. Ne kun otetaan vuosilomasta.
Kerran vain kuollaan ja hautajaiset ovat vainajan viimeinen juhla. Siksi olen halunnut olla paikalla.
En ihan ymmärrä miksi tuossa yritetään syyllistää omaisia. Ei ole omaisten syytä, että yhteiskunnasta on kadonnut joku 40-luvun kyläyhteisömäisyys milloin hautajaiset erosi aika paljon nykyisestä.
Luin tuon Ilta-Sanomien jutun vielä uudelleen ja jäin miettimään, mistä tämä kanttori tietää, mitä se vainaja on itse halunnut? Viittaan siis tähän: "Olen kyllä törmännyt siihenkin, että ihmisen kuoltua omainen valtuuttaa hautaustoimiston hoitamaan vainajan mahdollisimman edullisesti suoraan tuhkaukseen, tuhka muistolehtoon ja lasku omaiselle. Ei mitään hautajaisia." Entä, jos tuo onkin ollut vainajan oma toive? Tuo on esimerkiksi mun toiveeni. Tosin sillä erotuksella, että mun tuhkiani ei ripotella minnekään muistolehtoon vaan metsään. Halvin arkku tietenkin, koska ilman arkkua ei nyt toistaiseksi saa tuhkata. Älytön ajatuskin hankkia joku kallis arkku, joka muutaman tunnin päästä tuikataan polttouuniin. Jos mun lapset haluavat pistää muutamassa tunnissa paritonnia sileäksi, niin ostakoon vaikka itselleen jotain kivaa sillä rahalla. Ei tarvita pappeja, kanttoreita eikä muitakaan seurakunnan työntekijöitä. Hautaustoimisto ja krematorio vaan. Tunnen muitakin ihmisiä, jotka ajattelevat omasta kuolemastaan ihan samalla tavalla.
Noista kukkalaitteista muuta kommentoimatta. Kannattaa kysyä omaisilta mistä kukkakaupasta he ovat tilanneet omat hautajaiskukat. Tilaus kannattaa tehdä sieltä, niin usein saa toimituksen kappeliin ilmaiseksi. Me on saatu lasku sähköpostiin, niin homma on mennyt vaivattomasti. Ei ole tarvinnut kuljetella kukkia tai miettiä kukkakaupan aukioloaikoja.