Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vanhan kansan tapalaihduttajat paheksuvat normaalipainoisia tai (voi kamala sentään pulleita malleja) tatuointeineen
On sinun tulkintaasi, että ottaisin ketjussa normaalipainoisia ja pluskoon malleja vieroksuvat henkilökohtaisesti. Ymmärrät varmaan kuitenkin, että yritys tekee arvo- ja bisnesvalinnan valitessaan mallin.
Totta, se on tosiaan aivan minun tulkintani tekstistäsi, jos kirjoitat tuollaisen lauseen ja minä vedän johtopäätöksen. Annat kuvan, että koet sen pilkattavaksi, kun sinusta (tietämättä yhdenkään kirjoittajan ikää) määrätynikäiset vanhemmat henkilöt, jotka muka itse laihduttavat paheksuvat pulleita malleja, joilla on tatuointeja.
On selkeää, että sinä pidät sellaista mallikuvista, etkä pidä siitä, että niitä arvostellaan. Se on sinun mielipiteesi ja oikeutesi, mu
Oikeassahan se oli vaikka sitä ei kai saisikaan sanoa. Mustat mallinuket on sama asia. Vaate ei erotu edukseen jos ei ole vaalea.
Tässäkin ketjussa on väitetty, ettei mustan mallin ihoa erota mustasta vaatteesta, ja julistettu boikotti yritykselle, joka tekee yhteistyötä miesparin kanssa.
Mutta se oli varmaan joku aivan muu. . .
Niin, no kyllähän tähän maailmaan mielipiteitä mahtuu. Joku olisi voinut kirjoittaa, että koko vaatteiden tekeminen pitäisi lopettaa ja silloin ei tarvittaisi enää edes malleja. Joku ei ehkä erota mustia vaatteita mustilla malleilla ja jollain on vaikeuksia nähdä koko malli. Toiset valittavat kun kuvista ei saa selvää edes mistä vaatteesta on kyse.
Minua ärsyttää kun housuissa ei kuvista näy millainen vetoketju tai napit siinä on ja millainen vyötärönauha tai onko se vyötärö korkea tai matala. Minulle sopisi suoraan, että kuvaavat ilman mallia, lähikuvia taskuista, kankaasta ym, ja kirjoittaisivat kankaan painon ja kudoksen ja piiiros ja mitat.
Minua ei kiinnosta joku malli, oli laiha tai lihava, koska tiedän mitä haluan vaatteesta ja haluaisin, että se tuodaan esille. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa katsoa laihaa tai lihavaa mallia, joka seisoo kädet taskussa kauniiina, mutta en näe kuinka leveät hihat siinä paidassa on.
Mitä tuohon homopariin tulee, niin toisia tämä seksuaalisuuden tuominen kaikkeen alkaa tympiä. Koska eihän se nyt oikeasti vaatteisiin liity. Voin ymmärtää, että vastaavanlainen reaktio tulisi, jos niissä mainoksissa olisi kauheasti jotain uskonnollista sanomaa ja selitettäisiin sitä omaa uskonnollisuutta, joka käänteessä. Kaikkia tuon tyyppiset asiaan liittymättömät jutut nyt vaan ei kiinnosta yhtään, vaan lähinnä ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kaipaisin sellaista t-paitaa, jossa olisi kyynärpäähän yltävät hihat, u-mallinen tai v-mallinen pääntie, ei liian avara, o-mallinenkin pääntie on hyvä, kun ei ylety ihan kurkkuun asti. Malliiltaan paita saa olla vartaloa myötäilevä, ei liian ohutta tai läpinäkyvää puuvillaa, mutta ei myöskään jäykkää ja paksua puuvillaa. Liiallinen elastaanin määrä voi tehdä paidasta epämiellyttävän kumimaisen.
Hyviä nämä vastaukset kyllä kerta kaikkiaan. Miten saada teollisuus nousuun? "No minä haluaisin tällaisen tietynlaisen spesifin niin ja joo pitää olla istuva eli juuri minun mitoille valmistettu"
Eiköh
Minulla on yksi heidän normaali t-paita, hihat pahimoilleen liian lyhyet, vetäytyvät kainaloon, ja kangas liian kumimainen. Kuvassa oleva t-paita näyttää ihan hyvältä, ja kaula-aukkokaan ei liian iso.
Toi lainaustoiminto on surkea. Yhtään ei tiedä mihin kommenttiin on vastattu.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa on väitetty, ettei mustan mallin ihoa erota mustasta vaatteesta, ja julistettu boikotti yritykselle, joka tekee yhteistyötä miesparin kanssa.
Niin, no kyllähän tähän maailmaan mielipiteitä mahtuu. Joku olisi voinut kirjoittaa, että koko vaatteiden tekeminen pitäisi lopettaa ja silloin ei tarvittaisi enää edes malleja. Joku ei ehkä erota mustia vaatteita mustilla malleilla ja jollain on vaikeuksia nähdä koko malli. Toiset valittavat kun kuvista ei saa selvää edes mistä vaatteesta on kyse.
Minua ärsyttää kun housuissa ei kuvista näy millainen vetoketju tai napit siinä on ja millainen vyötärönauha tai onko se vyötärö korkea tai matala. Minulle sopisi suoraan, että kuvaavat ilman mallia, lähikuvia taskuista, kankaasta ym, ja kirjoittaisivat kankaan painon ja kudoksen ja piiiros ja mitat.
Minua
Useissa suomalaisen muodin verkkokaupoissa on kuvat vaatteesta ilman mallia, sanallinen kuvaus, piirros mittoineen ja/tai mittataulukko. Kankaan painonkin olen nähnyt mainittavan. Kudos ja laatu näkyy aina.
Kuvia on myös vaatteista mallien päällä, eri kokoisten ja väristen.
Ehkäpä me todellakin olemme eri kohderyhmää, kun selvästi asioit verkkokaupoissa, mutta näitä ei ole tullut sinulle vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua
Mitä tuohon homopariin tulee, niin toisia tämä seksuaalisuuden tuominen kaikkeen alkaa tympiä. Koska eihän se nyt oikeasti vaatteisiin liity. Voin ymmärtää, että vastaavanlainen reaktio tulisi, jos niissä mainoksissa olisi kauheasti jotain uskonnollista sanomaa ja selitettäisiin sitä omaa uskonnollisuutta, joka käänteessä. Kaikkia tuon tyyppiset asiaan liittymättömät jutut nyt vaan ei kiinnosta yhtään, vaan lähinnä ärsyttää.
Haluaisitko kertoa, missä kohden Ommellisen, Kimmon ja Mikon yhteispostausta puhuttiin seksuaalisuudesta? Itse en nähnyt yhtäkään sellaista kohtaa.
Tuskin tarkoitat sanaa unisex, se on neutraali, ikivanha termi vaatteelle, joka sopii niin miehille kuin naisille.
Jännä, että juuri tämä somepostaus on nähty laajalti, kun muuten keskustelussa vakuutellaan, ettei some tavoita potentiaalisia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kun housuissa ei kuvista näy millainen vetoketju tai napit siinä on ja millainen vyötärönauha tai onko se vyötärö korkea tai matala. Minulle sopisi suoraan, että kuvaavat ilman mallia, lähikuvia taskuista, kankaasta ym, ja kirjoittaisivat kankaaMinulle on tullut vastaan vaikka millaista verkkokauppaa. Joskus jopa myydään tuotteita, joissa ei ole edes kuvaa. Kyllä minäkin tiedän, että on verkkokauppoja, jossa jopa valmistava tehdas tai kuka on valmistanut kankaan on mainittu. Pointti oli, että ihmiset kertovat ketjussa mielipiteitä, eikä ne ole henkilökohtaisia hyökkäyksiä, joihin tarvitsee suuremmin reagoida.
Annat ymmärtää kuinka laatu tai kankaan kudos näkyisi jotenkin selkeästi noista kuvista aina. Ei näy suurimmassa osassa. Mitä on paksu pellava? 210g/m2 vai 300g/m2 ? Kyllä se on aika harvinaista, että nuo grammamäärät laitetaan. Ei sikseen, suurimmalle osalle ne ei sano mitään.
Mistä tiedät millaista laatua se on, kuvasta, jossa joku malli seisoo 2 metriä kamerasta? Sinä, et jotain kuidun pituutta jostain kuvasta näe. Et edes ompelujälkeä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kaipaisin sellaista t-paitaa, jossa olisi kyynärpäähän yltävät hihat, u-mallinen tai v-mallinen pääntie, ei liian avara, o-mallinenkin pääntie on hyvä, kun ei ylety ihan kurkkuun asti. Malliiltaan paita saa olla vartaloa myötäilevä, ei liian ohutta tai läpinäkyvää puuvillaa, mutta ei myöskään jäykkää ja paksua puuvillaa. Liiallinen elastaanin määrä voi tehdä paidasta epämiellyttävän kumimaisen.
Hyviä nämä vastaukset kyllä kerta kaikkiaan. Miten saada teollisuus nousuun? "No minä haluaisin tällaisen tietynlaisen spesifin niin ja joo pitää olla istuva el
Minulla on yksi heidän normaali t-paita, hihat pahimoilleen liian lyhyet, vetäytyvät kainaloon, ja kangas liian kumimainen. Kuvassa oleva t-paita näyttää ihan hyvältä, ja kaula-aukkokaan ei liian iso.
https://www.r-collection.fi/product/5849/rauha-ribbipaita-musta
tässä ei ole elastaania lainkaan. Ribbi on tiheää ja vaikuttaa siksi sileältä. Hihat vain täyspitkät.
Minä en ole nähnyt postausta, eikä minulla ole hajuakaan kuka Kimmo ja Mikko on, vastasin vaan siihen, että sanot, että joku boikotoi homojen kanssa yhteistyötä tekevää yritystä. Jostain hän nyt oli saanut kuitenkin tietää näiden olevan homoja, joten sen verran sitten ainakin asiaa on tuotu esille. Toisille se riittää ja ehkä on ollut se viimeinen pisara. Onhan näitä syitä miksi boikotoida vaikka ku8nka paljon ja jos meinaa kaikkia miellyttää, niin tosi neutraali saa olla.
Minä itse ostan jopa ihan suoraan miestenosastolta, eikä minuun unisex tai miestenmalli nimike vaikuta mitenkään. Kaikki vaatteet lähtee kaavoista ja kankaasta, ommellaan yhteen ja laitetaan myyntiin. Minusta jokainen ostakoot parhaiten päälleen istuvat vaatteet. Vaikka sitten vauvojen osastolta, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kun housuissa ei kuvista näy millainen vetoketju tai napit siinä on ja millainen vyötärönauha tai onko se vyötärö korkea tai matala. Minulle sopisi suoraan, että kuvaavat ilman mallia, lähikuvi
Tam-Silk ja R-Collection ilmoittavat kankaan grammat per neliömetri. Noukilta saa tilattua kangasnäytteet.
Kirjoitat:
Minulle on tullut vastaan vaikka millaista verkkokauppaa. Joskus jopa myydään tuotteita, joissa ei ole edes kuvaa. Kyllä minäkin tiedän, että on verkkokauppoja, jossa jopa valmistava tehdas tai kuka on valmistanut kankaan on mainittu. Pointti oli, että ihmiset kertovat ketjussa mielipiteitä, eikä ne ole henkilökohtaisia hyökkäyksiä, joihin tarvitsee suuremmin reagoida.
Siis et halua vastauksia puheenvuoroihisi keskustelupalstalla?
Kyllä minä vastauksia itselleni tietysti haluan, mutta ei jonkun kirjoittajan mielipide ole mikään syytös ja sinun vastuksistasi tulee olo, että koet jonkun toisen mielipiteen sellaisena ja alat väittämään vastaan.
Kirjoitat:
Joku kirjoittaa ettei pidä mustista malleista, koska ei näe kunnolla silloin sitä vaatetta, alat arvostelemaan sitä mielipidettä.
Et kommentoi itse ongelmaa, että näkyykö vai ei se vaate siinä kuvassa ja alat puhumaan arvoista jne, Vastauksesi antaa ymmärtää, että tuollainen väitös on väärin.
Voiko se olla, jos kerran joku kokee hankaluuksia erottaa mustia vaatteita mustalla iholla? Sitten hän kokee ja jollain toisella ei ole mitään hankaluuksia nähdä pieniäkään kontrasteja. Mutta sinua se näyttää häiritsevän, kun kerran otat sen esille.
Joku ei halua nähdä suunnittelijoiden elämäntapa tyylien esiintuomista missään muodossa. No, se on mielipide. Joku toinen lukisi suunnittelijoiden koko sukukertomuksen sivulta. Onhan se tietysti aika vahva reaktio boikotoida yritystä tuollaisten asioiden takia, mutta toiset ovat selkeästi herkkiä määrätyille jutuille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vastauksia itselleni tietysti haluan, mutta ei jonkun kirjoittajan mielipide ole mikään syytös ja sinun vastuksistasi tulee olo, että koet jonkun toisen mielipiteen sellaisena ja alat väittämään vastaan.
Kirjoitat:Tässäkin ketjussa on väitetty, ettei mustan mallin ihoa erota mustasta vaatteesta, ja julistettu boikotti yritykselle, joka tekee yhteistyötä miesparin kanssa.
Joku kirjoittaa ettei pidä mustista malleista, koska ei näe kunnolla silloin sitä vaatetta, alat arvostelemaan sitä mielipidettä.
Et kommentoi itse ongelmaa, että näkyykö vai ei se vaate siinä kuvassa ja alat puhumaan arvoista jne, Vastauksesi antaa ymmärtää, että tuollainen väitös on väärin.
Voiko se olla, jos kerran joku kokee hankaluuksia erottaa mustia vaatteita mustalla iholla? Sitten hän kokee ja jollain toisella ei ol
Teen sen verran yhteistyötä valokuvaajien ja kuvankäsittelijöiden kanssa, että voin kertoa sinulle tämän:
Jos musta vaate ei erotu mallin ihosta, kyseessä on joko
-kuvaajan /kuvankäsittelijän virhe tai tietoinen valinta
-vika kuvaruudussa, näytössä tai painojäljessä
-katsojan näkökyvyn häiriö, esimerkiksi kaihi
Jos joku tulkitsee asian johtuvan ihonväristä, eikä kuitenkaan näe ongelmaa siinä, että valkoihoiset mallit käyttävät beigejä tai valkoisia vaatteita, niin kyllä minä henkilökohtaisesti ajattelen sen johtuvan rasismista. Ei siitäkään tarvitse pillastua, sehän on vain minun ajatukseni ja mielipiteeni :)
Sama juttu, kun vaatefirman yhteistyökumppaneiden etunimet ovat Mikko ja Kimmo eivätkä esimerkiksi Jenni ja Jukka: jos täällä kirjoittaja alkaa fantasioida Pridestä, Tom of Finlandista ja seksuaalisuuden tyrkyttämisestä, minä näen sen homofobiana. Yhtä relevanttia näet olisi Jennin ja Jukan kyseessä ollessa alkaa selittää seksuaalisuudesta ja vaikka Tangomarkkinoista sekä Matti Nykäsestä, koska hei, olihan hänkin hetero.
Ei sitä tarvitse kokea hyökkäyksenä, keskusteluahan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat:Tässäkin ketjussa on väitetty, ettei mustan mallin ihoa erota mustasta vaatteesta, ja julistettu boikotti yritykselle, joka tekee yhteistyötä miesparin kanssa.
Voiko se olla, jos kerran joku kokee hankaluuksia erottaa mustia vaatteita mustallaEn minä näe tätä missään nimessä hyökkäyksenä minua kohtaan, enkä minä koe tarvetta puolustella yhtään ketään tai mitään. Olen jo aikoja sitten oppinut, että ihmisillä on mitä ihmeellisimpiä syitä mielipiteilleen. Jollain voi tosiasia olla huono näyttö ja ihan vaan sen takia ei tykkää kun mustaa on tummaihoisten päällä kuvissa.
Mutta väliäkö sillä, mikä se syy alkujaan on, jos monelle se on ongelma jostain syystä. koska vaikka se olisi rasistinen tai homofobinen, niin en usko, että yksittäisten vaatefirmojen tulisi kyetä edes ratkaista se pakkotyrkyttämällä jotain, vaan se on lähinnä virallisten instanssien ratkaistava ongelma, koska muuten olemme tilanteessa, jossa sekä mallit, että firmat kärsivät ja ihmiset saattavat jopa pahentaa tilannetta.
Tietenkään en kannata rasismia ja ymmärrän, että se monelle helppoa ajatella, kun tummista malleista on kyse motiivit ovat sen tyyppisiä, mutta sitä ne vaan ei aina ole todellakaan.
Kuten sanottua minä en ole nähnyt Kimmo ja Mikko postausta, enkä voi edes sanoa mielipidettä asiasta tuputettiinko siinä jotain vai ei. Kunhan halusin sanoa että toisille on alkanut riittämään tai jopa suorastaan ärsyttämään ihan mikä tahansa, joka edes viittas siihen aiheeseen ja luulisi, että sinäkin olet alkanut huomaamaan tämän trendin. Ja ehkä se on juuri sitä, että homofobia nostaa päätään tai sitten ihan vaan kyllästymistä, koska koetaan, että siitä on nyt tehty homofobiaa hyväksikäyttävä manipuloiva markkinointikeino. Joko ostat tai olet homofobinen. Niinkin sen saattaa joku tulkita.Miten ikinä, en itse oikein kannata tätä, kuinka toisten ihmisten seksuaalisuus valjastetaan markkinointikoneistoiden käyttöön ja sillä pyritään lisäämään myyntiä. Se ei ole homofobista, mutta siltikin kyseenalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko se olla, jos kerran jokuMiten ikinä, en itse oikein kannata tätä, kuinka toisten ihmisten seksuaalisuus valjastetaan markkinointikoneistoiden käyttöön ja sillä pyritään lisäämään myyntiä. Se ei ole homofobista, mutta siltikin kyseenalaista.
Yritin kysyä tätä jo aikaisemmin. Mikä tekee tästä yhteistyöstä seksuaalisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kommentoi itse ongelmaa, että näkyykö vai ei se vaate siinä kuvassa ja alat puhumaan arvoista jne, Vastauksesi antaa ymmärtää, että tuollainen väitösNo minusta se, että jonkun suunnittelijan seksuaalinen suuntautuminen tuodaan suorasti tai epäsuorasti esille, kun jotain vaatetta tai muuta tuotetta esitellään on täysin turhaa, aivan kuten se, että joku on katolinen tai perheenäiti.
Ei kyseessä nyt suoraan tietysti ole mikään seksuaalinen toiminta, jos ymmärsit asian niin, vaan lähinnä seksiin ja seksuaalisen suuntauksen esiintuominen asiayhteyksissä joihin sitä ei tarvita, Mutta viimevuosina varsinkin tätä mikä on kaikkea muuta kuin heteroa, on käytetty niin runsaalla kädellä markkinoinnissa, että osaa ihmisistä se alkaa jo tympimään, Mutta jokainen markkinoi tietysti omaa firmaansa juuri sillä tyylillä millä tykkää.
Puhun nyt yleisesti, koska minä en ole nähnyt somepostausta eikä minulla ole hajuakaan keitä nuo miehet ovat ja mistä firmasta on kyse. Mutta usein Priden alla kuulee paljon samantyyppistä puhetta useista eri firmoista, jotka tuovat vahvasti esille juuri tuota määrättyä agendaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää kehittää uusia kuituja luonnosta, kuten sellusta jne
ja laatua mukaan, niin kyllä se siitä
Spinnova-kuitu on suurissa vaikeuksissa. Osake on halpa, muttei ole tullut ryntäystä pelastamaan Spinnovaa suurin kansanjoukoin siitä huolimatta, että tuote ja innovaatio on erinomainen ja vastaisi tulevaisuuden tarpeisiin. Mahdollisuudet Suomen seuraavaksi Nokiaksi jos joku uskoisi.
Suurin osa valmistajista kyllä panostaa verkkokauppaansa ja niihin kuviin, mutta ei kaikki. Koko ajan kotimaisten valmistajien verkkokauppoja selatessa tulee vastaan niitä, joilla kuvat on ottanut joku kiva tuttu ja malliksi on pyydetty pari kaveria. Ja siltä ne kuvat sitten todella näyttävätkin. Malleja ei ole stailattu eivätkä näytä mitenkään luontevilta kameran edessä, taustana joku oma piha, vaatteet rypyssä, mustasta ei erotu yksityiskohdat kun ei osata valaista oikein...
Ihmettelen tätä kuvauskuluissa säästämistä, kun sehän on tärkein homma koko myynnissä! Kiinnostavat ja laadukkaat kuvat ovat koko homman clue, koska niiden perusteella asiakas verkkokaupassa ostaa ja useimmille toimijoille se verkkokauppa on ainoa kauppa, harvalla on kivijalkaa. Että jos johonkin, niin verkkokaupan toimivuuteen, ulkonäköön ja hyviin kuviin kannattaa panostaa. Miten tätä eivät kaikki ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika montaa vaikuttaa täällä alapeukutus perusteella harmittavan, se että halutaan sopivan mallisia, värisiä ja hintaisia kotimaisia vaatteita. Jos nämä ovat kerran vääriä vastauksia, niin mitkäs olisivat sitten oikeita?
Minua ihmetyttää (ja siksi alapeukutan), että
- aikuinen ihminen ei osaa kertoa tai antaa esimerkkiä siitä, millainen vaate sitten olisi sopivan näköinen ja värinen
- ei nähdä yhteyttä kotimaan elinkustannusten ja työn hintatason välillä.
Kiitos teille muutamalle, jotka olette kertoneet selkeästi, millaiset vaatteet teitä miellyttävät.
Ei tarvitse olla ruudinkeksijä löytääkseen kommenteista noita vastauksia. Kirkkaita värejä vaikuttaisi joidenkin vastanneiden mielestä olevan liikaa samassa vaatteessa: vaatteet ovat liian kirjavia. Omasta mielestäni printit ovat kotimaisissa vaatteissa liian lapsenomaisia. Monessa kommentissa toistuu sana "telttamainen". Kotimaiset vaatteet ovat siis liian väljiä. Sopivannäköisiä vaatteita on mielestäni vaikkapa H&M:llä ja Chanel:lla, kun kerran esimerkkejä kaivattiin. Suomimuodin korjausta kaipaavat viat käyvät tosin ilmi kommenteista hyvin ilman esimerkkejäkin.
Kyllä ihmiset ymmärtävät taloutta. Fakta on kuitenkin se, että monella ei vain riitä varat kotimaisen vaateteollisuuden tukemiseen. Kun ulkomaiset myyvät halvemmalla, niin ostetaan sitten ulkomaista.
https://umu.fi/tuote/on-the-go-takki-ruskea/
tällaista mainostettiin mulle tänään. Kiitos kuuluu keskustelun aiheuttamalle ahkeralle googlailulle!
Samaa mieltä 👍