Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus yleisesti aiheeseen, kannattaisin mieluusti kotimaista mutta käytännössä näitä olen ite pohtinut:
Vaatteet ovat usein kovin kalliita ja designia, tuntuu ettei niitä ole edes suunnattu minulle. Realiteetit iskee, rahaa ei vain ole.
Kuosit, mallit ja kuviot ovat usein sellaisia että tuntuu että ne on suunnattu varakkaille design-ihmisille tai nuorille hipstereille. Tulee se olo etteivät ole suunnattu mulle.
Pienistä merkeistä ei kuule, joten en edes tiedä olisiko siellä minulle sopiva.
Isoissa laatu on laskenut siitä mitä se oli joskus.
Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle. Jos on tuntematon merkki, sitä ei heti edes osaa mieltää kotimaiseksi tai erottaa mikä on oikeasti kotimainen. Tai edes sitä mikä on ns merkkituote ja mikä ei, vertaa jotkut halvemmat maahantuontimer
Mut ihan kiinnostavaa keskustelua. Merkille pantavaa on, että suomalaismerkkien vaatteet on käsittämättömän kalliita vs. joku muu eurooppalainen merkki, joka valmistuttaa myös vaikka Turkissa tai Kiinassa.
No aika samoissa pyörii Sézane, kun vertaa samanlaisia materiaaleja keskenään. Ja Ralph Lauren onkin sitten reilusti kalliimpi.
Moni suomalainen teettää Virossa ja Portugalissa, Eu-maissa joissa sekä työntekijöiden oikeuksia että materiaaleja on helpompi valvoa.
North Outdoor tekee joitakin neuleita Suomessa, muut missä lie.
Vastuullisuuden selvittäminen on pirullista hommaa. Onneksi hyvä vaate kestää vuosia, niin ei tarvitse koko ajan tarkistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia näin pienikokoisena kolmekymppisenä. Itselleni Suomibrändien ongelma on aina ollut se etteivät leikkaukset ja mallit sovi vartalolleni. Joku täällä mainitsikin että monien brändien XS sopii tavallisesti M-kokoa käyttävälle. Ketä tämä palvelee että koot seilaavat miten sattuu.
Katselin paria eri verkkokauppaa ja siellä valikoima jakautuu aika selkeästi tosi simppeleihin puuvillatrikoomekkoihin (joko vartaloa nuolevia ribbimekkoja tai sitten vähän laatikkomaisia t-paitamekkoja) sekä riemunkirjaviin kukka- ym. printteihin. Moni varmasti tykkää kirkkaanvärisistä ja isoista printeistä mutta sellaisia kokeiltuani näytin naamasta lähinnä sairaalta. :D En usko täysin värianalyysiin, mutta toiset värit saavat toiset hehkumaan ja toiset näyttämään valjuilta; itse kuuluin selvästi jälkimmäisiin.
Pisti myös silmään miten epäimartelevia leikkauksia monissa vaatteissa on. S
Haluaisin tietää mistä saisi tämmöisiä romanttistyylisiä vaatteita. En ole löytänyt vielä suomalaisia versiota.
https://www.sezane.com/eu/product/noelie-cardigan/cream#size-XXS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus yleisesti aiheeseen, kannattaisin mieluusti kotimaista mutta käytännössä näitä olen ite pohtinut:
Vaatteet ovat usein kovin kalliita ja designia, tuntuu ettei niitä ole edes suunnattu minulle. Realiteetit iskee, rahaa ei vain ole.
Kuosit, mallit ja kuviot ovat usein sellaisia että tuntuu että ne on suunnattu varakkaille design-ihmisille tai nuorille hipstereille. Tulee se olo etteivät ole suunnattu mulle.
Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle. Jos on tuntematon merkki, sitä ei heti edes osaa mieltää kotimaiseksi tai erottaa mikä on oikeasti kotimainen. Tai edes sitä mikä on ns merkkituote
Suomessa on pääasiassa designer-brändejä ja keskihintaa tarjoilevat esimerkiksi Prisma, City market, Tokmanni ja Icepeak. Makia on myös enemmän tätä kategoriaa kuin designer-brändi, vaikka onkin vähän kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia näin pienikokoisena kolmekymppisenä. Itselleni Suomibrändien ongelma on aina ollut se etteivät leikkaukset ja mallit sovi vartalolleni. Joku täällä mainitsikin että monien brändien XS sopii tavallisesti M-kokoa käyttävälle. Ketä tämä palvelee että koot seilaavat miten sattuu.
Katselin paria eri verkkokauppaa ja siellä valikoima jakautuu aika selkeästi tosi simppeleihin puuvillatrikoomekkoihin (joko vartaloa nuolevia ribbimekkoja tai sitten vähän laatikkomaisia t-paitamekkoja) sekä riemunkirjaviin kukka- ym. printteihin. Moni varmasti tykkää kirkkaanvärisistä ja isoista printeistä mutta sellaisia kokeiltuani näytin naamasta lähinnä sairaalta. :D En usko täysin värianalyysiin, mutta toiset värit saavat toiset hehkumaan ja toiset näyttämään valjuilta; itse kuuluin selvästi jälkimmäisiin.
Pisti myös silmään miten
Lähimmäksi pääsevät varmaan voglia, andiata ja r-collection ainakin tuon muun malliston perusteella. Tekijäkenttä ei suomessa ole ihan niin laaja, että jokaista yksittäistä trendiä tulisi välttämättä tänne saataville, kuten nyt tässä tapauksessa linkkaamasi harvinainen, kokopitsinen villatakki. Tuollaisia erikoisjuttuja kannattaa ostaa aina kun niitä löytää, eikä lähteä metsästämään mitään suomiversiota. Iso osa trendeistä ei koskaan tule tänne, ja tuo trendikin on trendannut oikeasti varmaan joskus 50-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Itse kaipaisin sellaista t-paitaa, jossa olisi kyynärpäähän yltävät hihat, u-mallinen tai v-mallinen pääntie, ei liian avara, o-mallinenkin pääntie on hyvä, kun ei ylety ihan kurkkuun asti. Malliiltaan paita saa olla vartaloa myötäilevä, ei liian ohutta tai läpinäkyvää puuvillaa, mutta ei myöskään jäykkää ja paksua puuvillaa. Liiallinen elastaanin määrä voi tehdä paidasta epämiellyttävän kumimaisen.
Hyviä nämä vastaukset kyllä kerta kaikkiaan. Miten saada teollisuus nousuun? "No minä haluaisin tällaisen tietynlaisen spesifin niin ja joo pitää olla istuva eli juuri minun mitoille valmistettu"
Eiköhän jokaiselle joka tätä ketjua lukee käy selväksi, että ongelma on asiakkaissa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle. Jos on tuntematon merkki, sitä ei heti edes osaa mieltää kotimaiseksi tai erottaa mikä on oikeasti kotimainen. Tai edes sitä mikä on ns merkkituote ja mikä ei, vertaa jotkut halvemmat maahantuontimer
Tampereella on parikin teollisen teollisen tuotantoketjun omaavaa yritystä, mutta jotka ovat jääneet useita vuosikymmeniä alan kehityksestä jälkeen. Tamsilk taisi juuri alkaa uudistamaan mallistoaan konkurssin tehneen vanhan suunnittelijan kanssa. Että siitä voi päätellä millaiseen nousukiitoon ovat tämän jo syntyessään 50v vanhentuneen uudistuksen tehdessään päätymässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisti myös silmään miten
Haluaisin tietää mistä saisi tämmöisiä romanttistyylisiä vaatteita. En ole löytänyt vielä suomalaisia versiota.
https://www.sezane.com/eu/product/noelie-cardigan/cream#size-XXS
Aivan kaikkea ei näin pienestä maasta löydy. Mitä jos tilaisit tuon?
Kiinassa tehty, kuitenkin GOTS-serti löytyy. 100% puuvilla ennustaa pitkää käyttöikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisti myös silmään miten
Onpa nätti! Tuollaisen ostaisin, jos tulisi kaupassa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle. Jos on tuntematon merkki, sitä ei heti edes osaa mieltää kotimaiseksi tai erottaa mikä on oikeasti kotimainen. Tai edes sitä mikä on ns merkkituote
Tampereella on parikin teollisen teollisen tuotantoketjun omaavaa yritystä, mutta jotka ovat jääneet useita vuosikymmeniä alan kehityksestä jälkeen. Tamsilk taisi juuri alkaa uudistamaan mallistoaan konkurssin tehneen vanhan suunnittelijan kanssa. Että siitä voi päätellä millaiseen nousukiitoon ovat tämän jo syntyessään 50v vanhentuneen uudistuksen tehdessään päätymässä...
Ohiksena: konkurssissa saa velkoja anteeksi, se on toisille bisnestä siinä missä muukin.
Tam-Silkin valikoima on selvästi kaventunut ja esittelytekstit kirjoittaa nykyään joku kirjoitustaidoton. Toivoisin parempien aikojen olevan vielä edessä. Tilaisin kannatuksen vuoksi mielelläni muutaman topin tai t-paidan. Ehkä niitä tulee. Mekkouutuudet eivät nyt osu minulle.
Pitäisi laskea työn verotusta reilusti, niin ihmisillä olisi varaa ostaa kalliimpia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?
Maksaahaan ne halpamaissa tehdytkin sen verran.
Suomalaisten naistenvaatteiden kokoluokitus on muuttunut niin, että 20 vuoden takainen M-koko on nykyään XXXS eikä sitäkään löydä enää mistään. Miestenmalleihinkin ovat tulleet mm. päärynäpersehousut. Ei tässä vauhdissa pysy mukana enää muut kuin kiinalaiset Temu ja Shein.
Suomalaisilla malleilla usein rumia tatuointeja. Vievät huomion esiteltävästä asusta, tekee nuhjuisen näköiseksi.
En ole ketjua lukenut mutta Nosh ja Paapii ainakin täysin kotimaisia vaatevalmistajia.
Vierailija kirjoitti:
En ole ketjua lukenut mutta Nosh ja Paapii ainakin täysin kotimaisia vaatevalmistajia.
Nosh teettää Virossa, Ukrainassa ja osan Kiinassa. Paapii tekee Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle. Jos on tuntematon merkki, sitä ei heti edes osaa mieltää kotimaiseksi tai erottaa mikä on oikeasti
Kyllä, mutta seurasin tuota kyseistä konkurssia ja yseessä oli elämäntapayritys eikä mikään bro-startup-touhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle. Jos on tuntematon merkki, sitä ei heti edes osaa
Kyllä, mutta seurasin tuota kyseistä konkurssia ja yseessä oli elämäntapayritys eikä mikään bro-startup-touhu.
Uskon sinua ja lähden nyt stalkkaamaan, kuka kyseessä :D
Se, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kans vasta hiljattain tilannut Toiveelta, joka toimi aiemmin nimellä Riva Clothing. Luulin aiemmin ulkomaiseksi niin en tutustunut vasta kun nyt Toive- nimellä. Ja mikä tän palstan ihmisiä vaivaa? Eivät edes googlettaa osaa. Kaikilla mainitsemillani myymälöillä on kyllä toimivat verkkokaupatkin, mutta tuskin sellaiset mitään tilatakaan sieltä osaa jos eivät osaa googlettaa. Ja kun eivät myymälöihin halua Helsingin räntäsateeseen eikä muuttotappiokunnille niin kulkekoot alasti tai ehkä lahjoitusvaatteissa. Myymälöitä mainitsin muutaman mitä tiedän niille jotka viittasi Haloseen tai Kekäleeseen kun kuvittelin toivovan liikettä missä pääsee sovittamaan jos verkkokauppa tuntuu vieraalle. Suomalaismerkeillä kaikilla huiput verkkokaupat kun tuotteen tarkat mitat esillä ja hyvin kuvia jne. Helppo tilata jos osaa nettiä käyttää. Ainakin
Asiakas tarkoittaa asiakkaita noin yleisesti, ei vaan muutamaa ketjuun osunutta aaveemammaa. Heidät on nyt informoitu millaisia kaikenlaisia kotimaisia firmoja on olemassa, mutta mitenkäs nämä muut mahdolliset asiakkaat, jotka eivät ole edes huomanneet tai avanneet koko ketjua. Eivät ehkä edes lue vauvaa. Koska näidenkin piirissä on ihmisiä, jotka voisivat olla asiakkaita, mutta he eivät koskaan tule näkemään sitä sinun linkkiäsi tai listaasi niistä firmoista.
Se on ongelma kun asiakkaat eivät tunne yrityksiä, ihan millä alalla tahansa. Moni ajattelee, ettei niitä edes ole, jos niistä ei kerran edes puhuta. Ei se ihan oikeasti ole asiakkaan vika, jos on 200 firmaa, mutta hän luule, että niitä on 50, koska on vain kuullut niistä 50 firmasta.
Suomen vaateteollisuudella meni lujaa kun bulkkia rahdattiin Neuvostoliittoon. Tänään otsikon kysymys on yhtä hyvä kuin vastaava kysymys koskien Grönlantia.
Ylempi on kauhea mutta alempi sellainen normaali. Jos tykkää väristä ja kukista. Itse en kietaisumalleista välitä. Mutta tuo nyt on sellainen tavallinen mekko kuitenkin.