Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
1681/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaan Suomessa valmisteluja löytyy mm Suomikin alta. Näillä on välillä yhteisiä tapahtumia  ja seuraava näyttäisi olevan toukokuussa Helsingissä. 

https://suomikki.fi

Jyväskylässä on monta Suomi-merkkiä myymälöineen. Ainakin Toive, Alpa, Ommellinen, Melli Ekodesign. Toive tosin taitaa valmistaa Portugalissa suomalaisten omistamassa tehtaassa, joka on mulle ok. 

Vierailija
1682/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin vaatemerkeillä on noita ennakkomyyntejä niin mietin, että eikö niillä saisi kannattavuutta nostettua kun tehtäisiin enimmäkseen se määrä kuin kysyntää on? Tai en tiedä, ei tuo varmaan kaikille toimi jos tilaavat kankaat ensin jne niin kuluttaja ei jaksa odottaa kovin pitkään jo maksamaansa tuoteta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1683/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kans vasta hiljattain tilannut Toiveelta, joka toimi aiemmin nimellä Riva Clothing. Luulin aiemmin ulkomaiseksi niin en tutustunut vasta kun nyt Toive- nimellä. Ja mikä tän palstan ihmisiä vaivaa? Eivät edes googlettaa osaa. Kaikilla mainitsemillani myymälöillä on kyllä toimivat verkkokaupatkin, mutta tuskin sellaiset mitään tilatakaan sieltä osaa jos eivät osaa googlettaa. Ja kun eivät myymälöihin halua Helsingin räntäsateeseen eikä muuttotappiokunnille niin kulkekoot alasti tai ehkä lahjoitusvaatteissa. Myymälöitä mainitsin muutaman mitä tiedän niille jotka viittasi Haloseen tai Kekäleeseen kun kuvittelin toivovan  liikettä missä pääsee sovittamaan jos verkkokauppa tuntuu vieraalle. Suomalaismerkeillä kaikilla huiput verkkokaupat kun tuotteen tarkat mitat esillä ja hyvin kuvia jne.

Asiakas tarkoittaa asiakkaita noin yleisesti, ei vaan muutamaa ketjuun osunutta aaveemammaa. Heidät on nyt informoitu millaisia kaikenlaisia kotimaisia firmoja on olemassa, mutta mitenkäs nämä muut mahdolliset asiakkaat, jotka eivät ole edes huomanneet tai avanneet koko ketjua. Eivät ehkä edes lue vauvaa. Koska näidenkin piirissä on ihmisiä, jotka voisivat olla asiakkaita, mutta he eivät koskaan tule näkemään sitä sinun linkkiäsi tai listaasi niistä firmoista. 

Se on ongelma kun asiakkaat eivät tunne yrityksiä, ihan millä alalla tahansa. Moni ajattelee, ettei niitä edes ole, jos niistä ei kerran edes puhuta. Ei se ihan oikeasti ole asiakkaan vika, jos on 200 firmaa, mutta hän luule, että niitä on 50, koska on vain kuullut niistä 50 firmasta.

Olen pitkälti eri mieltä kanssasi. Kun lukee tätä keskustelua, monen vaatemerkin potentiaalinen ostajakunta tuntee merkkejä pääosin hyvin. 

Olin tänäänkin töissä Helsingin keskustan alueella ja poikkesin Unioninkadulla Designkavereiden ystävämyynnissä, josta siis löytyy tuttuun tapaan useampia Suomi-merkkejä. Remontista kärsivän Pitkänsillan kupeessa keskellä tiistaipäivää liikkeessä oli useita muitakin asiakkaita. 

Uskon, että monet brändit ovat analysoineet kohderyhmänsä ja suunnanneet tiedotuksen sen mukaan. 

Comfort movementin aalloilla keinuvat hipsterit hankkivat väljiä telttoja ja muotisävyisiä lippiksiä - ja saavat niistä tiedon seuraamalla somea. Täällä vanhan kansan tapalaihduttajat paheksuvat normaalipainoisia tai (voi kamala sentään pulleita malleja) tatuointeineen - eivät he hanki Aarteen froteekuvioitua tomaatinpunaista haalaria vaikka siitä tiedotettaisiin Ylen Ykkösellä tai Ilkka-Pohjalaisen pääkirjoituksessa. 

Löysin muuten Kapp-Ahlin mainoksesta nimen joustovyötäröhousuille: ne myydään isompien brändien kuluttajille pull-up-housuina 😅

Vierailija
1684/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus yleisesti aiheeseen, kannattaisin mieluusti kotimaista mutta käytännössä näitä olen ite pohtinut:

Vaatteet ovat usein kovin kalliita ja designia, tuntuu ettei niitä ole edes suunnattu minulle. Realiteetit iskee, rahaa ei vain ole.

Kuosit, mallit ja kuviot ovat usein sellaisia että tuntuu että ne on suunnattu varakkaille design-ihmisille tai nuorille hipstereille. Tulee se olo etteivät ole suunnattu mulle.

Pienistä merkeistä ei kuule, joten en edes tiedä olisiko siellä minulle sopiva. 

Isoissa laatu on laskenut siitä mitä se oli joskus.

Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle. Jos on tuntematon merkki, sitä ei heti edes osaa

Kyllä, mutta seurasin tuota kyseistä konkurssia ja yseessä oli elämäntapayritys eikä mikään bro-startup-touhu.

Minun on pakko sanoa, että ihailin Arelaa. Upeilla neuleilla oli niin kovat hinnat, että firma ehti lopettaa sinä aikana, kun kypsyttelin ostopäätöstä. Ei ole ihme, ettei ostajia riittänyt.

Vierailija
1685/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkälti eri mieltä kanssasi. Kun lukee tätä keskustelua, monen vaatemerkin potentiaalinen ostajakunta tuntee merkkejä pääosin hyvin. 

Ja minä taas erimieltä siitä, että tämä potentiaalinen ostajakunta tuntee. Ketjuun kirjoittavat eivät ole kuin murto-osa sitä potentiaalista ostajakuntaa ja lukemattomat heistäkin vaikuttaa olevan tietämättömiä niistä firmoista.

Jossain on vika, jos ne merkit ei menesty. Siitä kai voimme olla samaa mieltä. Joten jos sinusta ne firmat tunnetaan, niin silloin jossain muussa on vikaa, vai mitä? Tuote on vääränlainen tai hinta ei ole kohdallaan? 

Minulle minun uskomisella ei ole mitään merkitystä. Minä en tiedä onko joku firma analysoinut ja tiedottaako ylipäätään. Ehkä joku on, ehkä joku ei.

Monen kohdalla se tiedottaminen ei ole kovin menestyksekästä ollut selvästikään, kun jopa osa aiheesta kiinnostuneet, jota jokainen ketjuun kirjoittaja melkein pakosta on, ei niitä tunne. 

Suomalaisen vaatteen ostaja lukee iltapäivälehtiä, käy Prismassa, Cittarissa tai Lidlissä. Hän katsoo suomalaisia kanavia ja palelee talvisin, ellei ole pukeutunut paksusti. Hän käy töissä tai opiskelee. Netissä hän seuraa tuttuja ja selailee muuten vaan kaikenlaista sekalaista siellä.

Ei he mitään tietoa vaatteista tai firmoista aktiivisesti etsi, mutta jos se tulee vastaan, niin kyllähän he tietoa osaavat omaksua. Joten joku Me naisten juttu Minna Parikasta, Kirsti Paakkasesta, Paola Suhosesta, Bille Beinosta tai Katri Niskasesta on paljon tehokkaampaa kuin mitkään somepostaukset koskaan. Mutta tuon tyyppinen mainoksen antaminen ei vaikuta olevan näiden lehtien intresseissä suomalaisyrityksille. He kirjoittavat mielummin Kim Kardashianista. 

En minä näe mitään suurempaa paheksumista ketjussa. Kirjoittajat nyt kertovat lähinnä mielipiteitään. Kuka tykkää mistäkin ja sanoo sen. Ei sitä pidä ottaa liian henkilökohtaisesti. Jotkut nyt vaan ei tykkää tatuoinneista tai lihavista malleista. Sellaisen elämä on, makuja on monia.

Vierailija
1686/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä taas erimieltä siitä, että tämä potentiaalinen ostajakunta tuntee. Ketjuun kirjoittavat eivät ole kuin murto-osa sitä potentiaalista ostajakuntaa ja lukemattomat heistäkin vaikuttaa olevan tietämättömiä niistä firmoista.

Jossain on vika, jos ne merkit ei menesty. Siitä kai voimme olla samaa mieltä. Joten jos sinusta ne firmat tunnetaan, niin silloin jossain muussa on vikaa, vai mitä? Tuote on vääränlainen tai hinta ei ole kohdallaan? 

Minulle minun uskomisella ei ole mitään merkitystä. Minä en tiedä onko joku firma analysoinut ja tiedottaako ylipäätään. Ehkä joku on, ehkä joku ei.

Monen kohdalla se tiedottaminen ei ole kovin menestyksekästä ollut selvästikään, kun jopa osa aiheesta kiinnostuneet, jota jokainen ketjuun kir

En minä näe mitään suurempaa paheksumista ketjussa. Kirjoittajat nyt kertovat lähinnä mielipiteitään. Kuka tykkää mistäkin ja sanoo sen. Ei sitä pidä ottaa liian henkilökohtaisesti. Jotkut nyt vaan ei tykkää tatuoinneista tai lihavista malleista. Sellaisen elämä on, makuja on monia

Kuka sanoo, etteivät menesty?

Lopettaneet lopettivat, se on selvä. Itse ajattelen niistä monen lopettaneen aivan muista syistä kuin tunnettuuden puutteesta. Tällä hetkellä vaikeuksissa olevat tietämäni merkit ovat hyvin pieniä (Televisio, joka lopetti jo, ja Yo Zen, joka on avoimesti kertonut vaikeuksistaan) - ja sitten Tam-Silk on oma lukunsa, sen toimari ajoi itse firman päin seinää.

Toiset merkit taas pystyvät tuottamaan useampia mallistoja kuin ennen ja lisäämään kokovalikoimaa. Kasvun merkkejä.

On sinun tulkintaasi, että ottaisin ketjussa normaalipainoisia ja pluskoon malleja vieroksuvat henkilökohtaisesti. Ymmärrät varmaan kuitenkin, että yritys tekee arvo- ja bisnesvalinnan valitessaan mallin.

Suomessa selvästi ns. tavismallit puhuttelevat tiettyä ostajakuntaa. Toisia ne häiritsevät niin, ettei eräskään kirjoittaja edes nähnyt pluskoon mallikuvan vieressä olevaa hoikan mallin kuvaa.

Ilmiö on melko voimakkaasti sukupolvikysymys: nuoremmat polvet tiedostavat nollakoon naiskuvan haitat, ja toisaalta suuret ikäluokat kokevat edelleen laajasti oikeudekseen arvostella mielestään vääränlaisia kehoja, osa ei haluaisi niitä nähdäkään.

Vierailija
1687/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kaipaisin sellaista t-paitaa, jossa olisi kyynärpäähän yltävät hihat, u-mallinen tai v-mallinen pääntie, ei liian avara, o-mallinenkin pääntie on hyvä, kun ei ylety ihan kurkkuun asti. Malliiltaan paita saa olla vartaloa myötäilevä, ei liian ohutta tai läpinäkyvää puuvillaa, mutta ei myöskään jäykkää ja paksua puuvillaa. Liiallinen elastaanin määrä voi tehdä paidasta epämiellyttävän kumimaisen. 

Hyviä nämä vastaukset kyllä kerta kaikkiaan. Miten saada teollisuus nousuun? "No minä haluaisin tällaisen tietynlaisen spesifin niin ja joo pitää olla istuva eli juuri minun mitoille valmistettu"

Eiköhän jokaiselle joka tätä ketjua lukee käy selväksi, että ongelma on asiakkaissa :D

Tarkoitatko, että tuon mallinen t-paita ei ole normaali vaan on jollakin tavalla erikoinen tuote? Eli tarjotaan vaan niitä paksusta kankaasta tehtyjä laatikkomaisia unisex t-paitoja, joissa kaula-aukko puristaa kurkkua. Tämä pitää käydä heillekin, joilla on normaali vartalo ja kapeahko vyötärö. 

Vierailija
1688/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kans vasta hiljattain tilannut Toiveelta, joka toimi aiemmin nimellä Riva Clothing. Luulin aiemmin ulkomaiseksi niin en tutustunut vasta kun nyt Toive- nimellä. Ja mikä tän palstan ihmisiä vaivaa? Eivät edes googlettaa osaa. Kaikilla mainitsemillani myymälöillä on kyllä toimivat verkkokaupatkin, mutta tuskin sellaiset mitään tilatakaan sieltä osaa jos eivät osaa googlettaa. Ja kun eivät myymälöihin halua Helsingin räntäsateeseen eikä muuttotappiokunnille niin kulkekoot alasti tai ehkä lahjoitusvaatteissa. Myymälöitä mainitsin muutaman mitä tiedän niille jotka viittasi Haloseen tai Kekäleeseen kun kuvittelin toivovan  liikettä missä pääsee sovittamaan jos verkkokauppa tuntuu vieraalle. Suomalaismerkeillä kaikilla huiput verkkokaupat k

Comfort movementin aalloilla keinuvat hipsterit hankkivat väljiä telttoja ja muotisävyisiä lippiksiä - ja saavat niistä tiedon seuraamalla somea. Täällä vanhan kansan tapalaihduttajat paheksuvat normaalipainoisia tai (voi kamala sentään pulleita malleja) tatuointeineen - eivät he hanki Aarteen froteekuvioitua tomaatinpunaista haalaria vaikka siitä tiedotettaisiin Ylen Ykkösellä tai Ilkka-Pohjalaisen pääkirjoituksessa. 

Lisätään nyt vielä keskustelun höysteeksi tämä haalari. Olisin jo tilannut tämän ja menisin siinä varmaan koko kesän, ellei väri olisi melkein vaikein mahdollinen omien sävyjeni kanssa.🍅

https://aarrelabel.com/products/andy-haalari-square-red?variant=4127110…

Vierailija
1689/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kaipaisin sellaista t-paitaa, jossa olisi kyynärpäähän yltävät hihat, u-mallinen tai v-mallinen pääntie, ei liian avara, o-mallinenkin pääntie on hyvä, kun ei ylety ihan kurkkuun asti. Malliiltaan paita saa olla vartaloa myötäilevä, ei liian ohutta tai läpinäkyvää puuvillaa, mutta ei myöskään jäykkää ja paksua puuvillaa. Liiallinen elastaanin määrä voi tehdä paidasta epämiellyttävän kumimaisen. 

Hyviä nämä vastaukset kyllä kerta kaikkiaan. Miten saada teollisuus nousuun? "No minä haluaisin tällaisen tietynlaisen spesifin niin ja joo pitää olla istuva eli juuri minun mitoille valmistettu"

Eiköhän jokaiselle joka tätä ketjua lukee käy selväksi, että ongelma on asiakkaissa :D

Tarkoitatko, että tuon mallinen t-paita ei ole normaali vaan on jollakin tavalla erikoinen tuo

Olen eri. Tulin vain sanomaan, että tuollaisia paitoja kyllä saa kaupasta. Itsellänikin oli juuri tänään sellainen töissä. 

Boxy, laatikkomainen t-paitatyyli on nyt muotia, sitä suosivat nuoret tai ainakin minua nuoremmat. Ei ole vyötäröstä kiinni. 

Vierailija
1690/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Löysin muuten Kapp-Ahlin mainoksesta nimen joustovyötäröhousuille: ne myydään isompien brändien kuluttajille pull-up-housuina 😅"

Pull on olisi ehkä parempi ilmaisu 🙂

Vierailija
1691/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Löysin muuten Kapp-Ahlin mainoksesta nimen joustovyötäröhousuille: ne myydään isompien brändien kuluttajille pull-up-housuina 😅"

Pull on olisi ehkä parempi ilmaisu 🙂

Olet oikeassa ja virhe on varmaankin minun, ei suinkaan Kappahlin :D

Vierailija
1692/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus yleisesti aiheeseen, kannattaisin mieluusti kotimaista mutta käytännössä näitä olen ite pohtinut:

Vaatteet ovat usein kovin kalliita ja designia, tuntuu ettei niitä ole edes suunnattu minulle. Realiteetit iskee, rahaa ei vain ole.

Kuosit, mallit ja kuviot ovat usein sellaisia että tuntuu että ne on suunnattu varakkaille design-ihmisille tai nuorille hipstereille. Tulee se olo etteivät ole suunnattu mulle.

Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimaisuusaste näissä jää monasti suunnittelun tasolle

Kun ei tuota siellä kiinassa ja bangladeshissa vaan toimii näillä av:nkin vaatimilla periaatteilla niin hintaa tulee. Arelalla oli kyllä hyvä brändi, onnisuivat säilyttämään sen kasvot. En kuitenkaan usko, että pystyy pumppaamaan tam-silkkiä pinnalle, he tekevät niin erilaista mummomuotia ja jakelukanavat ovat.. Noh. Aikamoiset

Vierailija
1693/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että tuon mallinen t-paita ei ole normaali vaan on jollakin tavalla erikoinen tuo

V-pääntie ja kyynärpäähän yltävät hihat ovat todellakin erikois-t-paita. Tuo kyynärpäihin yltävät hihat on trendi jota huomioisin itse vain yhdessä sesongissa, suomimallistossa en välttämättä ollenkaan. Ja tuo tyköistuvuus on jopa trikoovaatteissa nykyään aika ongelma. Nuoriso jakautuu selvästi sporttaajiin ja isojen vaatteiden käyttäjiin, ja tyköistuvaa puuvillatrikoota et saa myytyä näistä kummallekaan, puhumattakaan jostain erikoishihoista. Vanhusten palvelu nyt sitten taas on sellaista, että maksatteko mistään? Vai istutteko vaan rahakirstunne päällä komentelemassa kuin Roope Ankat. 

Vierailija
1694/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useat vaatteet tehdään ulkomailla, joten kotimai

Kun ei tuota siellä kiinassa ja bangladeshissa vaan toimii näillä av:nkin vaatimilla periaatteilla niin hintaa tulee. Arelalla oli kyllä hyvä brändi, onnisuivat säilyttämään sen kasvot. En kuitenkaan usko, että pystyy pumppaamaan tam-silkkiä pinnalle, he tekevät niin erilaista mummomuotia ja jakelukanavat ovat.. Noh. Aikamoiset

Juu, en tarkoittanut pahalla mainita kallista hintaa, itse vain tuohon aikaan tarvitsin rahani muuhun ja jäin sitten miettimään liian pitkään. Muistan ne hehkuvat värit Roban liikkeessä, ja nettisivujakin tuijottelin monesti. 

Nuo Tam-Silkin uudet kirkkaat värit selittyvät heti, kun tietää, kuka on suunnittelemassa. 

Vierailija
1695/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vanhan kansan tapalaihduttajat paheksuvat normaalipainoisia tai (voi kamala sentään pulleita malleja) tatuointeineen 

On sinun tulkintaasi, että ottaisin ketjussa normaalipainoisia ja pluskoon malleja vieroksuvat henkilökohtaisesti. Ymmärrät varmaan kuitenkin, että yritys tekee arvo- ja bisnesvalinnan valitessaan mallin.

Totta, se on tosiaan aivan minun tulkintani tekstistäsi, jos kirjoitat tuollaisen lauseen ja minä vedän johtopäätöksen. Annat kuvan, että koet sen pilkattavaksi, kun sinusta (tietämättä yhdenkään kirjoittajan ikää) määrätynikäiset vanhemmat henkilöt, jotka muka itse laihduttavat paheksuvat pulleita malleja, joilla on tatuointeja.

On selkeää, että sinä pidät sellaista mallikuvista, etkä pidä siitä, että niitä arvostellaan. Se on sinun mielipiteesi ja oikeutesi, mutta se ei ole haukkumista, vaan mielipiteen ilmaisemista, jos joku sanoo, että minä haluaisin katsella vaatteita laihojen ja tatuoimattomien mallien päällä. 

Minusta siinä ei ole mitään suurta arvovalintaa, kenet firmat valikoivat malliksi. Joku firma haluaa huippumallin, joku kysyy siskoaan, joku toinen parhaita kavereitaan. Viime aikoina monet suurista muotitaloista on valikoinut nepobabyjä, koska sekin tuo näkyvyyttä. 

Suomessa alkaa olla niin paljon lihavia, että tästä on näköjään tullut ongelma, kuka kuvissa poseeraa. Toiset tykkää, toiset ei. Monessa muussa maassa tätä keskustelua ei edes käydä. 

Nollakoon ja koko 50 välillä on ihan järkyttävä määrä kiloja ja kokoja. Se mitä lääkärit pitävät terveellisenä on naisilla 90cm vyötärö ja sen on yleisesti jotain kokoa 44. Ja jotain L-XL kirjaimissa ja onhan sitä jo sen jälkeen aika isokokoinen nainen, eikä toisista se ole kaunista ja kun kerran niitä kuvia katsoo, niin moni haluaisi tietysti nähdä sellaista minkä itse kokee kauniiksi. Sekä mallit, että vaatteet.

Etkä sinä nyt jollain arvovalinta kortilla ihmisten ajattelua muuta. Päinvastoin, trendit näyttävät, että palaamme takaisin niihin oikein laihoin malleihin, eikä plusmallit tahdo kunnolla enää löytää edes töitä.

Kirjoitat:

Ilmiö on melko voimakkaasti sukupolvikysymys: nuoremmat polvet tiedostavat nollakoon naiskuvan haitat, ja toisaalta suuret ikäluokat kokevat edelleen laajasti oikeudekseen arvostella mielestään vääränlaisia kehoja, osa ei haluaisi niitä nähdäkään.

Haluatko sanoa, ettei vanhemmat ikäpolvet, jotka ovat eläneet heroinchic aikakauden ymmärrä mitä muodin luomat mielikuvat voivat aiheuttaa? Se, että sanoo haluavansa nähdä enemmän tai ennemmin jotain muuta, ei ole sama asia kuin arvostelu. Se, että joku sanoo tykkää nähdä vaatteet tasopiirrustuksena, koossa 36 tai tekoälyn tekemään 54 koon mallin päällä on mielipide. Eikä siitä pidä vetää johtopäätöksiä ettei 58 vuotiaat hyväksy erillaisia kehoja.

Vierailija
1696/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että tuon mallinen t-paita ei

Onneksi on ulkomaat joista voi ostaa näinkin erikoisia t-paitoja, eikä tarvitse tyytyä nuorisomuotiin. Jotkut kaipaavat vähän parempia vaatteita, eikä vain jotakin rönttöisiä nuorisomuotirytkyjä, ja istuvuutta ja hyviä leikkauksia odotankin vaatteilta. Mistä tiesit, että olin juuri täyttämässä rahakirstuani? 

Vierailija
1697/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vanhan kansan tapalaihduttajat paheksuvat normaalipainoisia tai (voi kamala sentään pulleita malleja) tatuointeineen 

Totta, se on tosiaan aivan minun tulkintani tekstistäsi, jos kirjoitat tuollaisen lauseen ja minä vedän johtopäätöksen. Annat kuvan, että koet sen pilkattavaksi, kun sinusta (tietämättä yhdenkään kirjoittajan ikää) määrätynikäiset vanhemmat henkilöt, jotka muka itse laihduttavat paheksuvat pulleita malleja, joilla on tatuointeja.

On selkeää, että sinä pidät sellaista mallikuvista, etkä pidä siitä, että niitä arvostellaan. Se on sinun mielipiteesi ja oikeutesi, mutta se ei ole haukkumista, vaan mielipiteen ilmaisemista, jos joku sanoo, että minä haluaisin katsella

Ja tuo "läskittely" alkaa olla pikkuhiljaa kiusantekoa ihan tavan kansalaisille. Kaikkia syytetään "läskifobiasta" sun muusta vaikka ei olisi eläessään sanonut ketään läskiksi eikä noteeraisi heidän touhujaan mitenkään. Menee samaan kategoriaan "homofobian" ja "rasismin" kanssa. Näistä kaikista minua on syytetty vailla perusteita vaan siksi, että olen hoikka, valkoinen ja hetero.

Vierailija
1698/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Niitä tuottavat ne brändit, jotka saavat ne myytyä, ja suomibrändien kannattaa tuottaa sellaisia tuotteita, mitä ne saavat myytyä. Joku vila ja vero moda saattaisivat tuottaa tuollaiset (bestsellerin liikevaihto 3mrd), miksei joku trikootalo kuten nanso. Nansolta kyllä odotan lähinnä kuolinkorahdusta.

Vierailija
1699/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokaiselle joka tätä ketjua lukee käy selväk

Niinpä. Niitä tuottavat ne brändit, jotka saavat ne myytyä, ja suomibrändien kannattaa tuottaa sellaisia tuotteita, mitä ne saavat myytyä. Joku vila ja vero moda saattaisivat tuottaa tuollaiset (bestsellerin liikevaihto 3mrd), miksei joku trikootalo kuten nanso. Nansolta kyllä odotan lähinnä kuolinkorahdusta.

Nanson linja hämmentää itseänikin. Paljon kyllä kivojakin vaatteita, koska todellakin tekee miltei jokaiselle jotakin. Mutta aika halvalla mennään. Kaverini osti pellavahousut viime kesänä, ne eivät selvinneet syksyyn. 

Tässä kuitenkin tällainen paita:

https://nanso.com/products/naisten-t-paita-basic-musta

Onko pääntie jo liian väljä? Eräällä toisella suomimerkillä on v-pääntie, mutta pitkät hihat. Laitan linkin mikäli se kiinnostaa  tuota aiempaa kirjoittajaa.

Vierailija
1700/1942 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On selkeää, että sinä pidät sellaista mallikuvista, etkä pidä siitä, että niitä arvostellaan. Se on sinun mielipiteesi ja oikeutesi, mutta se ei ole haukkumista, vaan mielipiteen ilmaisem

Ja tuo "läskittely" alkaa olla pikkuhiljaa kiusantekoa ihan tavan kansalaisille. Kaikkia syytetään "läskifobiasta" sun muusta vaikka ei olisi eläessään sanonut ketään läskiksi eikä noteeraisi heidän touhujaan mitenkään. Menee samaan kategoriaan "homofobian" ja "rasismin" kanssa. Näistä kaikista minua on syytetty vailla perusteita vaan siksi, että olen hoikka, valkoinen ja hetero.

Tässäkin ketjussa on väitetty, ettei mustan mallin ihoa erota mustasta vaatteesta, ja julistettu boikotti yritykselle, joka tekee yhteistyötä miesparin kanssa. 

Mutta se oli varmaan joku aivan muu. . .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan