Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
921/1942 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun yksi tyylimalli on Audrey Hepburn. Etsin jatkuvasti sen tyylisiä vaatteita mitä olen nähnyt hänen elokuvissaan ja mitä voisin kuvitella hänen pitäneen. Tämä nyt siis vanhojen elokuvien ja kuvien perusteella.

Sitten tykkään myös 50-luvun kellohelmaisista hameista ja istuvista yläosista.

Myös kantrityylistä tykkäisin.

Nämä nyt tuli mieleen kun joku kysyi, että millaisia vaatteita haluaisin.

Oletko löytänyt jonkin Hepburn-tyylille sopivan merkin?

Fiftarimekoista pidän itsekin, ja minulla on muutama Collectifin kellohelmamekko. Kiinassa tehtyjä, mutta sentään kestäviä. Collectif valitettavasti lopetti. 

https://www.vivienofholloway.com

Kohderyhmä on niin rajattu, että tuskin menisi kotimaisena tuotantona. 

Noista kuoseista tulisi tällä palstalla paljon valitusta, jos olisivat suomalaisen valmistajan vaatteissa. 

Vierailija
922/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun yksi tyylimalli on Audrey Hepburn. Etsin jatkuvasti sen tyylisiä vaatteita mitä olen nähnyt hänen elokuvissaan ja mitä voisin kuvitella hänen pitäneen. Tämä nyt siis vanhojen elokuvien ja kuvien perusteella.

Sitten tykkään myös 50-luvun kellohelmaisista hameista ja istuvista yläosista.

Myös kantrityylistä tykkäisin.

Nämä nyt tuli mieleen kun joku kysyi, että millaisia vaatteita haluaisin.

Oletko löytänyt jonkin Hepburn-tyylille sopivan merkin?

Fiftarimekoista pidän itsekin, ja minulla on muutama Collectifin kellohelmamekko. Kiinassa tehtyjä, mutta sentään kestäviä. Collectif valitettavasti lopetti. 

Onko tämä tuttu 40 ja 50 luvun muodista pitäville?

Vaatteet on tehty aikakauden kaavoilla, ja minulla on näitä useampia. Ommellaan englannissa

Onpa ihania vaatteita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos joka vinkkasit Toive firman frillan. Tosi kivoja perusvaatteita, ja hinnat ei kirpaise! Ribbimekko, mukava housut, ja monta hyvää perusvaatetta lähti kokeiluun. 

Ribbimekko oli ainakin minulle tervetullut lisä vaatekaappiin. Löysin värin, joka sopii omiin sävyihini täydellisesti. Ostaisin  mielelläni myös lyhyemmän version vähän avarammalla pääntiellä neuletakkien ja paitamekkojen alla pidettäväksi. 

Vierailija
924/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaatekaapin käytetyin vaate on ihonmyötäinen perustoppi ja yksivärinen t-paita. Olisi ihana jos löytyisi joku luottomerkki, jolta voisi tällaisia ostaa. 

Vinkkejä mistä löytyis? 

Vierailija
925/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vaatekaapin käytetyin vaate on ihonmyötäinen perustoppi ja yksivärinen t-paita. Olisi ihana jos löytyisi joku luottomerkki, jolta voisi tällaisia ostaa. 

Vinkkejä mistä löytyis? 

Yksivärisiä t-paitoja on Toiveella, mustia ja valkoisia Aarteella, Kaikolla, Tam-Silkilläkin on ollut. Nansolla ja Noshilla varmasti, mutta en tiedä onko tuotanto edes EU:ssa enää. Tänään minulla on Noshin elastaaniton t-paita, nyppyyntymätön ja ryhdikäs, hankittu ennen koronaa  

Toppi voi tarkoittaa melkein mitä vain. Yllämainituilla merkeillä on niitäkin. Kaikolla paljon korkeakauluksisia, jotka eivät ole minun juttuni. Värit olisivat kyllä mieleeni. Omassa vakiokäytössä ovat Aarteen pitkähihaiset ribbipaidat. Heillä taitaa olla hihatonkin versia. 

Vierailija
926/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ostoksilla ja ostin Milano nimiseltä merkiltä paidan. Ei ollut suomalainen. Ei siellä kaupoissa ollut suomalaisvaatteita.

Onko Milano millainen merkki?

Vierailija
927/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin ostoksilla ja ostin Milano nimiseltä merkiltä paidan. Ei ollut suomalainen. Ei siellä kaupoissa ollut suomalaisvaatteita.

Suomalaisia merkkejä saa yleensä vain heidän omista liikkeistä ja verkkokaupoista. Jälleenmyyjän käyttäminen nostaisi hintaa roimasti, kun hekin tahtovat tietysti osansa tuotteen hinnasta. 

Vierailija
928/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia merkkejä saa yleensä vain heidän omista liikkeistä ja verkkokaupoista. Jälleenmyyjän käyttäminen nostaisi hintaa roimasti, kun hekin tahtovat tietysti osansa tuotteen hinnasta.

Ei pidä paikkaansa. Tätä vaatetta viljelty useamman kerran täällä ja voitte itse verrata menemällä vaikkapa Aarren sivulle ja sitten jonkun jälleenmyyvän kivijalkaliikkeen kuten, Kure tai Miela, verkkosivuille ja todeta saman hinnan vaatteelle.

Vierailija
929/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Tätä vaatetta viljelty useamman kerran täällä ja voitte itse verrata menemällä vaikkapa Aarren sivulle ja sitten jonkun jälleenmyyvän kivijalkaliikkeen kuten, Kure tai Miela, verkkosivuille ja todeta saman hinnan vaatteelle.

Ja lisään vielä, että myymälässä on sama hinta kuin verkossa, esim Kurella. Omalla paikkakunnallani esim Lasten lintukoto jälleenmyy esim Versonpuodin vaatteita myymälässä ja verkossa. Jälleenmyyjällä on välillä tarjouksia mitä valmistavalla taholla ei ole, ja esim Lasten lintukodolta saa pienemmällä ostosummalla ilmaisen toimituksen kuin suoraan esim Versonpuodilta jne.

Vierailija
930/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tätä väitettä. Ei vaatetta :D

Vierailija
931/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Toiven Arki t-paita, hinta Toiveella 49 €, sama Toiveen Arki t-paita Kurella 49 €

Vierailija
932/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perwoille feti$$ivaatteita, eivät voi olla ostamatta.

Vierailija
933/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan vielä tähän kirjoitukseen, kun en ymmärrä, mikä sen kirjoittajaa motivoi. 

Nyt on esimerkiksi muodissa aika väljät bleiserit. Kuinka moni näistä suomalaisista firmoista valmistaa niitä, vaikka niissä ei muutama sentti sinne tai tänne vaikuta?

-Jo mainitun Andiatan, Voglian ja Aarteen lisäksi Noshilla ja tietenkin rilsillä on tai hiljattain ollut tuotannossa bleisereitä. Muunkinlaisia kevyitä takkeja on, esim. Nomen Nesciolla.

Andiatalla ja Voglialla on toki myös kotelomekot :)

Entä pallohame? Kellohame? Vekkihame? Entä paidat? On raglanhihaa, pussihihaa, lepakkohihaa, alennettua hihaa ja trumpettihihaa ja silti se on lähes aina se ihan perus teepaita hiha ja joskus sitten se iänikuinen frilla siihen hihansuuhun jujuksi.

Hameita en ole hirveästi seurannut. Hihoista: itse omistan suomimerkkien vaatteita, joissa on mm.

-pussihihat

-raglanhihat pussilla

-puhvihihat (frillalla :P )

laskettu hartiasauma

-kimonohihat

-istutetut hihat, korostetut olkapäät

-lepakkohihat

-käänteet ja kalvosimet nappeineen

Näistä lepakkohihat trikoopaidassa, muut elastaanittomassa puuvillassa tai viskoosissa. Ulkotakkien hihat vielä erikseen.

Miten selität, että ihmiset ostavat farkkuja valmiina kaupasta, vaikkei niissä mitään kuminauhavyötäröä olekaan? Samoja merkkejä vielä.

- en tiedä, kenelle osoitat kysymyksesi. Monet ihmiset ostavat huonosti istuvia ja/tai huonosti kestäviä farkkuja, toiset löytävät heille sopivia hyvälaatuisia malleja kivijalkaliikkeistä. Farkut ovat vähentyneet katukuvassa, ja sileät joustavat arkihousut ovat vallanneet alaa. Somessa moni kansainvälinekin firma mainostaa sellaisia. Farkuilta näyttävät housut ovatkin nykyisin jeggingsit *kuminauhavyötäröllä*, ja ne ovat useimmiten globaaleja pikamuotituotteita, eivät suomalainen keksintö.

Muihin farkkukysymyksiisi onkin jo vastattu. Aarteen vastikään myyntiin tuoma lappuhaalari on muuten myyty loppuun kaiken kokoisena. Nomen Nescion denim on heidän uusin mallistonsa. NN on keskittynyt pelkästään mustiin unisex-vaatteisiin ja pysynyt pystyssä vuosia. 

Minua ihmetyttää, miksi väität asioiden olevan toisin kuin ne ovat? Tai miksi esität väitteitä aihepiiristä, jota selvästi et tunne lainkaan?

Vierailija
934/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henna Lampisella on muuten uusi mallisto Stockmannilla. Koosta 48 ylöspäin. 

Vierailija
935/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sellainen yhteinen iso verkkokauppa suomalaisille vaatteille. Ei noi pienet liikkeet yksin pärjää. 

Niin. Mielalla todellakin on jo se kaipailtu showroom Helsingin (ja Tampereen!) keskustassa sekä verkkokauppa. 

Ivalo.com myy muunkinmaalaista eettistä muotia, mutta suomimerkit ihan hyvin edustettuna. 

Tiedän, että tämä on sanottu ketjussa moneen kertaan, mutta silti näitä ehdotetaan kerta toisensa jälkeen uutena keksintönä. 

Mielan verkkokauppaan tästä:

https://www.mieladesignroom.fi/collections/uutuudet

Vierailija
936/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois railakkaat kuosit ja arkkitehtimaiset laatikkomallit. 

Nämä sopivat vain harvoille, arkkitehtimaisille henkilöille jotka tahtovat näyttää luovilta ja graafisilta.

Vierailija
937/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä sopivat vain harvoille, arkkitehtimaisille henkilöille jotka tahtovat näyttää luovilta ja graafisilta.

Kertoisitko, mitä toivoisit tilalle? Mitä haluaisit ostaa?

Vierailija
938/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ko. kommentoija, mutta olisiko se niin vaikea tehdä naisellisia, laadukkaita, istuvia vaatteita hillityillä kuoseilla/kauniilla väreillä. Mallia voi ottaa vaikka Ranskasta ja Italiasta.

Jotain muuta siis kuin suoraan toimistopukeutumiseen suunnattuja vaatteita, tai niitä iänikuisia räikeitä kolttuja. Ei mitään vintage reproductio-osastoa jossa väritkin ovat samalta vuosikymmeneltä ja saavat kantajansa vaan näyttämään joltain naamiais-pelleltä. 

Vierailija
939/1942 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ko. kommentoija, mutta olisiko se niin vaikea tehdä naisellisia, laadukkaita, istuvia vaatteita hillityillä kuoseilla/kauniilla väreillä. Mallia voi ottaa vaikka Ranskasta ja Italiasta.

Jotain muuta siis kuin suoraan toimistopukeutumiseen suunnattuja vaatteita, tai niitä iänikuisia räikeitä kolttuja. Ei mitään vintage reproductio-osastoa jossa väritkin ovat samalta vuosikymmeneltä ja saavat kantajansa vaan näyttämään joltain naamiais-pelleltä. 

Tarkempi kuvaus sinullakin vain ei-sitä-ei-tätä-osastoa. 

Tuntuu ainakin itsestä hassulta, kun ostan vaatteita sekä Pariisista että Suomi-merkeiltä. 

Eri

Vierailija
940/1942 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suomimerkit ei myy näitä missään muualla kuin netissä, niin en viitsi ostaa. Se on niin sian ostamista säkissä kun ei yhtään tiedä mitä saa.

Ja olen laiska palauttamaan. Helpompi ostaa kaupasta ja marista sitten täällä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme