Miten jakaa asumiskulut parisuhteessa, jos vain toinen omistaa asunnon?
Puolisoni on muuttamassa minun omistamaani kerrostalokaksioon. Miten sinun mielestäsi olisi reilua molempien kannalta jakaa asumiskulut jatkossa? Tavoite olisi tietysti, että molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta taloudellisesti suht tasapuolisesti. Entä miten tulisi jakaa mahdolliset remppakulut (nyt suunnitelmissa ei ole remonttia)? Olemme molemmat palkkatöissä ja keskituloisia (brutto noin 3000/hlö). Alla lukuja, joita voi määrittelyssä hyödyntää.
hoitovastike 189 €
lainan lyhennys 270 €
lainan korkokulut 230 €
puolison aiemman asunnon vuokra 600 €
omistamani asunnon arvioitu markkinavuokra 700 €
PS. Päätökset teemme toki puolison kanssa yhdessä, mutta mielelläni kuulen muiden mielipiteitä ja myös kokemuksia, jos olet joskus vastaavassa asumisjärjestelyssä ollut.
Kommentit (858)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikanaan nykyinen vaimo vain muutti minun luokse asumaan. Ei minulle tullut mieleenkään pyytää mitään rahaa. Myöhemmin möin asunnon ja ostettiin yhdessä uusi tilalle. Omistan 80% ja vaimo 20%. Lainat maksettiin puokkiin.
Todella epäreilua vaimollesi jos omistaa vain 20% ja maksanut kuitenkin puolet asunnosta. Jos teille tulee ero, häviää tuossa. Mutta sinua se tuskin haittaa. Tunnetusti kaksilahkeiset turvaa oman selustan omistusasioissa, maksattavat juoksevat kulut kuten suurimman osan ruuista naisella ja itse ostavat sitten esim. osakkeita.
Onko sinulla äänioikeus? Ei tulisi olla... Avioliitossa omaisuus on yhteistä 50- 50 jos katsotaan että molemmat ovat yhtälaisesti osallistuneet omaisuuden hankintaan ja maksamiseen. Tiedän omasta kokemuksesta, verottajan päätöksellä. Vaimo omisti kahdesta ensimmäisestä asunnostamme 49% ja kolmannesta minä 80 % jotta vältyimme 80% varainsiirtoverosta. Asunto oli minulle ensiasunto ja vero maksettiin vain vaimon omistusosuudesta (20%)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikanaan nykyinen vaimo vain muutti minun luokse asumaan. Ei minulle tullut mieleenkään pyytää mitään rahaa. Myöhemmin möin asunnon ja ostettiin yhdessä uusi tilalle. Omistan 80% ja vaimo 20%. Lainat maksettiin puokkiin.
Todella epäreilua vaimollesi jos omistaa vain 20% ja maksanut kuitenkin puolet asunnosta. Jos teille tulee ero, häviää tuossa. Mutta sinua se tuskin haittaa. Tunnetusti kaksilahkeiset turvaa oman selustan omistusasioissa, maksattavat juoksevat kulut kuten suurimman osan ruuista naisella ja itse ostavat sitten esim. osakkeita.
Onko sinulla äänioikeus? Ei tulisi olla... Avioliitossa omaisuus on yhteistä 50- 50 jos katsotaan että molemmat ovat yhtälaisesti osallistuneet omaisuuden hankintaan ja maksamiseen. Tiedän omasta kokemuksesta, verottajan päätöksellä. Vaimo omisti kahd
Sori, vaimo omisti 51%.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on hölmöä porukkaa... En ikinä ottaisi ketään nurkkiini asumaan käytännössä ilmaiseksi, jos hän hyötyisi siitä taloudellisesti moninverroin minua enemmän ja maksaisi asumiskuluja vain muutaman satasen vs aiempi 600 e täysin tuntemattomalle vuokranantajalle... Asukoon omassa vuokra-asunnossaan jatkossakin jos oikeudenmukainen säästö hänelle 400 e kk ja minulle 200 e kk vrt ettei asuttaisiin yhdessä. Asunto myös kuluu tuplasti kahden käyttäjän toimesta kuin yhden plus elämisessä tulee ottaa aina se toinen huomioon.
Noh muistathan sitten maksaa aina pääomatuloveron kun markkinahintaan vuokraat
"Käytännössä tämä "maksetaan puolet markkinahintaisesta vuokrasta" kuulostaa lähinnä siltä, että halutaan verottomasti ja pimeästi aluvuokratuloja - mutta ilman vuokrasopimusta eli ilman että vuokralaisella olisi samoja oikeuksia, mitä virallisessa vuokrasuhteessa olisi. Vuokranmaksu naamioidaan joksikin muuksi, jotta voidaan väittää, ettei se mitään vuokraa ole, kun kumppani maksaa vaan kuluja saman verran, mitä alivuokrasumma olisi. Eräänlaista harmaalla alueella liikkuvaa puolipimeää vuokratuloa siis. "
Kerro sitten perusteluineen, mikä on kohtuullinen korvaus siten, että se on tasapuolista molemmille niin kuin ap kysyi. Painotus sanalla molemmille.
"Noh muistathan sitten maksaa aina pääomatuloveron kun markkinahintaan vuokraat"
Ei siitä mitään veroja tarvitse maksaa, kun kyse ei ole ollenkaan vuokrauksesta vaan kulujen jakamisesta avoparin kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole epäreilua ollenkaan. Omistussuhde on varmaan määräytynyt molempien rahallisuuden mukaan, mikä helpottaa jos pari lähtisi erilleen. Uusi laina ja uusi omistus on käypänen. Ajattele tilannetta oikeudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Käytännössä tämä "maksetaan puolet markkinahintaisesta vuokrasta" kuulostaa lähinnä siltä, että halutaan verottomasti ja pimeästi aluvuokratuloja - mutta ilman vuokrasopimusta eli ilman että vuokralaisella olisi samoja oikeuksia, mitä virallisessa vuokrasuhteessa olisi. Vuokranmaksu naamioidaan joksikin muuksi, jotta voidaan väittää, ettei se mitään vuokraa ole, kun kumppani maksaa vaan kuluja saman verran, mitä alivuokrasumma olisi. Eräänlaista harmaalla alueella liikkuvaa puolipimeää vuokratuloa siis. "
Kerro sitten perusteluineen, mikä on kohtuullinen korvaus siten, että se on tasapuolista molemmille niin kuin ap kysyi. Painotus sanalla molemmille.
Jos suhde ei lähtökohtaisesti ole tasapuolinen vaan sitä pitää tasapuolistaa esim. kulujen puoliksi jakamisella, on parempi unohtaa koko juttu.
Jos yhteenmuuton kysymysmerkki on miten paljon rahaa saan kun muutetaan yhteen, niin ei tule onnistumaan. Järkevää olisi puolet hoitovastikkeesta ja juoksevista kuluista. Muutin miehen omistusasuntoon, eikä hän minulta mitään vuokraa lainanmaksuihinsa pyytänyt. Nyt on jo yhteinen omistusasunto.
Enkä minä mikään lokki ollut.
Lainakuli ja arvonnosto sinun kulut, sijoituksesi vai luovutatko osaa miehellesi, jolloin osallistuu kaikkiin asumiskuluihin 50%
Mies 50% muista juoksevista kuluista
Olisi kyllä upeaa löytää sellainen näpsäkkä nuorehko nainen, joka suostuisi kulujen jakoon täällä olevien kommenttien perusteella. Eli nainen omistaa puolen miljoonan asunnon, johon pääsen asumaan. Nainen maksaa lyhennykset ja korot ja toki vastikkeet (koska nehän omistaja maksaisi asun siellä tai en). Sähkö, vesimaksu ja ruuat puoliksi. Ja olisi vielä naisella autokin. Saisin säästettyä 4 tonnia kuussa. Viiden vuoden päästä sitten sama tilanne uuden naisen kanssa, rahaa säästössä vajaat 250 tonnia + sijoitustuotot. =)
Mies muutti aikanaan luokseni, asunto oli minun. Hän maksoi vastikkeen, minä maksoin muut kulut. Asuttiin siinä 3vuotta ja ostettiin yhteinen asunto. Yhdessä on oltu 22 vuotta. Hän elätti minua, kun opiskelin. On saatu lapsia, olen tehnyt lyhennettyä työaikaa. Elämä on erilaisia vaiheita. Unohda jotkut vuokramarkkinat. Kokeile miten yhteiselo sujuu.
Vierailija kirjoitti: Olisi kyllä upeaa löytää sellainen näpsäkkä nuorehko nainen, joka suostuisi kulujen jakoon täällä olevien kommenttien perusteella. Eli nainen omistaa puolen miljoonan asunnon, johon pääsen asumaan. Nainen maksaa lyhennykset ja korot ja toki vastikkeet (koska nehän omistaja maksaisi asun siellä tai en). Sähkö, vesimaksu ja ruuat puoliksi. Ja olisi vielä naisella autokin. Saisin säästettyä 4 tonnia kuussa. Viiden vuoden päästä sitten sama tilanne uuden naisen kanssa, rahaa säästössä vajaat 250 tonnia + sijoitustuotot. =)
Ei ihme että olet sinkku.
Vastike ja muut kulut puoliksi. Sinä maksat lainan ja korot,koska olet omistaja
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vain laina korkoa, isolta tuntuu lyhennykseen nähden...
En tiedä, liittykö tämä nyt mihinkään, mutta korko vaikuttaa aikas isolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut enempää kuin että tienaatte 3000e/kk. Juu. Mikä estää ostamasta yhteistä asuntoa?
Kuka hullu ostaa yhteisen asunnon, jos päivääkään ei ole vielä yhdessä asuttu?
Oliko asuttu yhdessä?
Jos asuntosi markkinavuokra olisi 700e, niin puoliso maksaa 350e sinulle. Puoliksihan vuokrankin maksaisitte?
Lisäksi hoitovastike, sähkö- ja vesilasku puoliksi.
Molemmat saavat näin saman hyödyn yhdessä asumisesta/jaetuista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuntosi markkinavuokra olisi 700e, niin puoliso maksaa 350e sinulle. Puoliksihan vuokrankin maksaisitte?
Lisäksi hoitovastike, sähkö- ja vesilasku puoliksi.
Molemmat saavat näin saman hyödyn yhdessä asumisesta/jaetuista kuluista.
Lainan kaikki kulut on 500, mies maksaisi 350? Sen lisäksi vastike ja kulut puoliksi? Miksi kukaan suostuisi?
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vain laina korkoa, isolta tuntuu lyhennykseen nähden...
En tiedä, liittykö tämä nyt mihinkään, mutta korko vaikuttaa aikas isolta.
Varmaan melko tuore asunto.
En ihmettele, että yksin asuvien osuus on nousussa.
Käytännössä tämä "maksetaan puolet markkinahintaisesta vuokrasta" kuulostaa lähinnä siltä, että halutaan verottomasti ja pimeästi aluvuokratuloja - mutta ilman vuokrasopimusta eli ilman että vuokralaisella olisi samoja oikeuksia, mitä virallisessa vuokrasuhteessa olisi. Vuokranmaksu naamioidaan joksikin muuksi, jotta voidaan väittää, ettei se mitään vuokraa ole, kun kumppani maksaa vaan kuluja saman verran, mitä alivuokrasumma olisi. Eräänlaista harmaalla alueella liikkuvaa puolipimeää vuokratuloa siis.