Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaa asumiskulut parisuhteessa, jos vain toinen omistaa asunnon?

Vierailija
19.02.2025 |

Puolisoni on muuttamassa minun omistamaani kerrostalokaksioon. Miten sinun mielestäsi olisi reilua molempien kannalta jakaa asumiskulut jatkossa? Tavoite olisi tietysti, että molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta taloudellisesti suht tasapuolisesti. Entä miten tulisi jakaa mahdolliset remppakulut (nyt suunnitelmissa ei ole remonttia)? Olemme molemmat palkkatöissä ja keskituloisia (brutto noin 3000/hlö). Alla lukuja, joita voi määrittelyssä hyödyntää.

hoitovastike 189 €

lainan lyhennys 270 €

lainan korkokulut 230 €

puolison aiemman asunnon vuokra 600 €

omistamani asunnon arvioitu markkinavuokra 700 €

PS. Päätökset teemme toki puolison kanssa yhdessä, mutta mielelläni kuulen muiden mielipiteitä ja myös kokemuksia, jos olet joskus vastaavassa asumisjärjestelyssä ollut.

Kommentit (858)

Vierailija
1/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi jos maksaa hoitovastikkeen niin sillä hyvä. Sinä hoidat lainan, koska sinun asunto

Vierailija
2/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 € voisi olla sopiva summa sillä silloin te molemmat hyötyisitte sen summan asumiskuluissa vrt että asuisitte yksin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä teen viikoittain miehen työn. Se kyllä riittää.

Vierailija
4/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi jos maksaa hoitovastikkeen niin sillä hyvä. Sinä hoidat lainan, koska sinun asunto

Ei ole oikein että mies hyötyy järjestelystä yli 400 € vrt aiemman asunnon vuokra ja ap vain 189 €

Vierailija
5/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tuo 600 euroa sitä, että puolisosi asui vuokralla ja maksoi tuon verran vuokraa vai että hän laittaa oman omistusasuntonsa vuokralle ja saa siitä vuokratuloa 600euroa?

Vierailija
6/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein että mies hyötyy järjestelystä yli 400 € vrt aiemman asunnon vuokra ja ap vain 189 €

Mikä mies hyötyy? Ap on nainen ja puoliso on muunsukupuolinen. Tämä mainittiin ihan selvästi aloitusviestissä.

Vierailija
7/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskisin yhteen hoitovastikkeen 189 ja lainan korot 230, eli 419 euroa, ja jakaisin sen kahdella. Silloin maksatte yhtä paljon kuluja asumisesta. Lainan lyhennys taas tulee sinun hyväksesi, joten sen maksat itse.

Vierailija
8/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovastike, ja sähkö-/vesilaskut puoliksi.

Vierailija
9/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puolison pitää saada asuminen markkinavuokraa halvemmalla? Aikamoista hyväksikäyttöä

Vierailija
10/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kartuttaa omaisuuttaan koko ajan, mies ei

Vierailija
11/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskisin yhteen hoitovastikkeen 189 ja lainan korot 230, eli 419 euroa, ja jakaisin sen kahdella. Silloin maksatte yhtä paljon kuluja asumisesta. Lainan lyhennys taas tulee sinun hyväksesi, joten sen maksat itse.

Niistä katosta ja seinistä ei ole mitään hyvää lokkeilijalle?

Vierailija
12/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ostaa oman asunnon ja laittaa sen vuokralle. Sitten sitten naisen asunnon kulut puoleksi, kaikki.

Vierailija
13/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on hölmöä porukkaa... En ikinä ottaisi ketään nurkkiini asumaan käytännössä ilmaiseksi, jos hän hyötyisi siitä taloudellisesti moninverroin minua enemmän ja maksaisi asumiskuluja vain muutaman satasen vs aiempi 600 e täysin tuntemattomalle vuokranantajalle... Asukoon omassa vuokra-asunnossaan jatkossakin jos oikeudenmukainen säästö hänelle 400 e kk ja minulle 200 e kk vrt ettei asuttaisiin yhdessä. Asunto myös kuluu tuplasti kahden käyttäjän toimesta kuin yhden plus elämisessä tulee ottaa aina se toinen huomioon. 

Vierailija
14/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikanaan nykyinen vaimo vain muutti minun luokse asumaan. Ei minulle tullut mieleenkään pyytää mitään rahaa. Myöhemmin möin asunnon ja ostettiin yhdessä uusi tilalle. Omistan 80% ja vaimo 20%. Lainat maksettiin puokkiin. 

Vierailija
15/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko tai haluatko siirtää asunto molempien nimiin, ja menot puoleksi? 

Tosin miehen ehkä kuuluisi myös "ostaa" tähänastisesta maksetusta lainasta puolet, niin asunto on molempien.

Vierailija
16/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni asuin minun asunnossa aikoinaan. Mies kävi töissä ja minä opiskelin työn ohessa ja maksoin ASP-lainaa, aluksi taisin hyödyntää lyhennysvapaitakin.

Mies maksoi muistaakseni yhtiövastikkeen ja osti ruokaa. Katsottiin miehen menoille joku kohtuullinen kokonaissumma joka kuitenkin oli alle 50% vastaavan asunnon vuokrasta. Molemmat hyötyivät järjestelystä.

Nyt 30 vuotta myöhemmin (monien vaiheiden jälkeen) mies on vaurastunut enemmän kuin minä  ja omistaa suurimman osan yhteisestä paljon arvokkaammasta asunnostamme ja maksaa kaiken elämiseni vaikka en sitä häneltä mitenkään odota.  

Vierailija
17/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaksiosi vuokralle, ostatte yhteisen, jonka kulut puoliksi tai tulojen suhteessa. Näin kenenkään ei tarvitse ahtailla toisen nurkissa ja riidellä kuluista. 

Vierailija
18/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuuko tai haluatko siirtää asunto molempien nimiin, ja menot puoleksi? 

Tosin miehen ehkä kuuluisi myös "ostaa" tähänastisesta maksetusta lainasta puolet, niin asunto on molempien.

Ja tässä tilanteessa mahdolliset remontit myös puoleksi.

Vierailija
19/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin yksin hoitovastikkeen ja muista juoksevista kuluista puolet.

Vierailija
20/858 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tuo 600 euroa sitä, että puolisosi asui vuokralla ja maksoi tuon verran vuokraa vai että hän laittaa oman omistusasuntonsa vuokralle ja saa siitä vuokratuloa 600euroa?

Hän asui vuokralla ja maksoi asunnosta vuokraa 600! Hyvä tarkennus :)

Ap