Ruoat jotka on parempia valmisruokana kuin itse tehtynä?
Lihapullat
Hernekeitto
Perunasalaatti
Kalapuikot
Maksalaatikko
Leipä
Pinaattikeitto
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasia, mutta onkohan sekin lähinnä luuloa että niissä olisi niin kovin eroa?
Kai ne kuitenkin aikalailla samoin tehdään.
On pelkkää luuloa tämä. Moni kuvittelee, että tehtaassa valmistettu ruoka on epäterveellistä myrkkyä vaikka raaka-aineet olisivat samat kuin kotona. Ja että jostain pääkallon kuvalla varustetusta pussista kaadetaan epämääräisiä aineita joka ruokaan.
Ei ole mitään pelkkää luuloa. Minulla on hyvä makuaisti ja olen hyvä kokkaamaan. Keittiöstäni ei löydy pitkää rivia purtiloita joissa olisi niitä E-koodilisäaineita ja säilöntäaineita. Et voi olla niin naivi että luulet teollisesti tuotetun elintarvikkeen olevan parasta laatua raaka-aineista tuotettu. Niin halvalla tehdään kuin mahdollista teolliset elintarvikkeet kuten einekset ja muut mössöt.
&n
Lue tämä kohta ajatuksella: vaikka raaka-aineet olisivat samat kuin kotona.
Hämmentävän moni kuvittelee, että valmisruoat on jotain lisäainemössöä vaikka niissä olisi käytetty täysin samoja aineita ja samassa suhteessa kuin pyhässä kotiruossa.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee
Sinäkin voisit jo mennä, etkä tulla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummo teki itse maksalaatikkoa, oli kyllä hyvää. Itse teen tosi harvoin, ei siksi että siinä olisi edes mikään erityisen iso työ, mutta jostain syystä ei vain ole tullut tehtyä. Ehkä jauhettua maksaa ei ole kaupassa enää nykyään niin tarjolla? Maksalaatikko tulee ostettua valmiina.
Samoin. Mummo ja äiti vielä tekivät maksalaatikoitakin ja paljon muuta mitä saa nykyään valmiina. Koulussa oli jo makunautinto, negatiivinen kun maistoin ensimmäisen kerran niiden maksalaatikkoa. Einekset on vielä pahempia. Koirillehan niitä pidettiin hätävarana jääkaapissa jos ei ollut muuta ruokaa eli kotiruokaa riittävästi. Toisaalta hyvä jos valmisruuilla joku pärjää ja niihin tyytyy, on elintarviketeollisuudella ja kaupalla töitä. Ja verottajakin hyötyy kalliista tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä olisi parempi, mutta veriletut ja hernekeitto melkein yhtä hyviä. Perunasalaattikin ja vinegrettesalaatti ihan syötäviä.
Veriletut on itsetehtynä satakertaa parempia kuin valmisletut.Ja helppo tehdä kun katsoo reseptistä.
Minusta itsetehdyt oli pettymys, ei olleet sen kummempia kuin valmiit. Yllätyin kyllä tästä.
Syynä on se, että nykyään ei saa ostaa tuoretta verta lihatiskiltä kuten ennen. Lapsuuteni veriletut olivat ihania. Muistan vieläkin hyvän maun. Äitini oli huono ruoanlaittaja, mutta tämä ruoka oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pelkkää luuloa tämä. Moni kuvittelee, että tehtaassa valmistettu ruoka on epäterveellistä myrkkyä vaikka raaka-aineet olisivat samat kuin kotona. Ja että jostain pääkallon kuvalla varustetusta pussista kaadetaan epämääräisiä aineita joka ruokaan.
Ei nyt niinkään, mutta teollisen valmistusprosessin aikana raaka-aineista katoaa ravinto ja maku, joiden puutetta sielä paikataan erinäisillä lisäaineilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Croissant
Kaikki, missä on lehtitaikinaa
Ai nämä ruoat, mistä lentelee aina pieniä murusia lautaselle ja jopa lattialle asti? Yöks sentään koko lehtitaikina, oli leivonnainen sitten kaupasta tai kotiuunista. Voitaikinakin murustaa vähän, mutta ei niin pahasti kuin lehtitaikina. Varsinkin kaupan joulutortut lehtitaikinasta ovat joulutorttujen irvikuvia.
Ostin ekan kerran croissanteja paistopisteestä mennessä kaverille kahveille. Voi vain muistella millaisia ne ovatkaan siellä jossain missä pieni leipomo tai kahvilan porukka tekee ne itse. Saati jonkun kotona tekemät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt niinkään, mutta teollisen valmistusprosessin aikana raaka-aineista katoaa ravinto ja maku, joiden puutetta sielä paikataan erinäisillä lisäaineilla.
Ei voi kuin nauraa tällaiselle hömpälle :D Ei se ruoka tiedä minkä kokoisessa kattilassa sitä keitellään.
Ihmeen moni on sitä mieltä, että purkkihernekeitto on hyvää. Monia olen maistanut ja kertaakaan en hyvää sellaista. Itsetehty on aina tuhat kertaa parempaa.
Olen helvetin hyvä kokki, joten...
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen moni on sitä mieltä, että purkkihernekeitto on hyvää. Monia olen maistanut ja kertaakaan en hyvää sellaista. Itsetehty on aina tuhat kertaa parempaa.
Meillä on kyse lähinnä realismista, kun syödään purkkihernekeittoa. Omatekoinen on hyvää, sitä ei käy kieltäminen ja tekokin on helppoa. Sen oikeaoppinen hauduttaminen vaan vie niin paljon aikaa, ettei sitä kannata tehdä kahden hengen annosta. Koko iso kattilallinen sitä pitää tehdä ja siis suurin osa pakastaa. Sekin menee sitten siellä pakastimessa huonoksi meidän sopansyöntiväleillä eli pari kertaa vuodessa, koska kummankaan maha ei kestä jatkuvaa hernarin syöntiä. On kaikin puolin järkevämpää ostaa joskus se purkkihernari, omaan makuun sattuva purkki löytyy lähikaupastakin.
Hernekeitto
Maksalaatikko
Italianpata
Vierailija kirjoitti:
Saarioisten maksalaatikko
Tämä meilläkin. Olisi omatekoinenkin hyvää, mutta nykyisin jauhemaksasta, entisestä halvimmasta lihatuotteessta, on tullut kallis harvinaisuus. Omassa lähikaupassa sitä ei ole myynnissä kuin joulun alla, jos silloinkaan, koska kauppa on lihatiskitön moderni kauppa. En lähde jahtaamaan jauhemaksaa muihin kauppoihin, varsinkin kun saan kaikki muut tarvitsemani elintarvikkeet tuosta kävelymatkan päässä olevasta kaupasta. Siksi maksalaatikon hinkuun riittää Saarioisten laatikko oikein hyvin ja totta kai rusinoilla, sehän se on muutenkin alkuperäinen versio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se "teollinen valmistusprosessi" eroaa kotona kokkaamisesta, pestäänkö jauheliha Saarioisten tehtaalla?
Silakkalaatikko ja Kokkikartanon pinaattikeitto.
Vierailija kirjoitti:
Silakkalaatikko 👴🏻👍🏻
Oujee🥳🥳🥳
Vierailija kirjoitti:
Silakkalaatikko ja Kokkikartanon pinaattikeitto.
Noi pinaattikeitot on kaikki samanlaisia. Halvin menee ihan hyvin.
Ei mikään.