Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!

Vierailija
17.02.2025 |

Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla. 

Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen. 

Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa. 

Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua. 

Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.

Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.

Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.

Kommentit (301)

Vierailija
141/301 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap, pysy vahvana. Ymmärrän että perhe on aina pahin mutta ei ole sun asias kaikkien taakkaa kantaa.

Vierailija
142/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kalahti korvaan aloituksessa tuo "alko" ja täten ymmärrän hyvin ap:n nihkeän suhtautumisen asiaan. Ap:n äidille on tarjottu kahta "vanhainkotipaikkaa", jotka eivät ole kelvanneet eli ei ole mitenkään heitteillä. Persaukisena ja luottotiedottomana ei pitäisi olla niin nirso. Jättäisin asioiden hoidon viranomaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi tehdä mitään mitä et halua. Et ole äitisi huoltaja. 

Vierailija
144/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista vastauksista ja tuesta, mukava tietää että muutkin näkevät tilanteen järjettömyyden! Sukulaisilta (varsinkin veljeltä) tullut paljon syyllistämistä, kuinka en voi jättää omaa äitiä heitteille. Ongelma kuitenkin nimenomaa se mitä moni on arvellut, äiti niin jääräpäinen ettei suostu vanhainkotiin, muttei halua omaan taloon palata. Hänellä on tarkat rajat minkälainen asunnon tulisi olla ja millä kustannuksilla. Ei yhtään realisoidu tilanteeseensa, ettei vettä saa enää vuoden kertamaksulla tai sähköä voi kuitata taloyhtiön piikkiin. 

Tilanne on todella hankala, mutta aion pitää kantani. En ota sisällä tupakoivaa vanhaa naista meille oleskelemaan, en usko että suostuisi enää lähtemään. Jos johonkin palvelutaloon muuttaa niin voin kalusteet kuljettaa paikalle, en muuta. ap

Mikä se sun veli on mitään sulle sanomaan?

Kyllä sitä veljeäkin voi syyllistää. Voit kysellä, että muistatko, miten äiti teki sinulle lapsena lettuja ja antoi hilloa, jne. Kunnolla psykologiaa peliin, ja muistuttaa, miten osti sitä ja tätä veljelle. Aina siis, jos syyllistää sua.

Vierailija
145/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kai nuo vanhukset siirretään kuntoutukseen pois sairaalasta ja siellä sitten aletaan miettiä sitä lopullista sijoituspaikkaa. Ei sairaalassa. Vanhainkotipaikkoja ei ole enää olemassakaan eikä sinne oteta sellaisia, jotka kykene itse liikkumaan ja pää skulaa. Jos juttu on tosi niin haette yhteiskunnalta apua, jotain remppoja saa kustannettua sen piikkiin.

Vierailija
146/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ne painostaa että saavat muorin käsistä pois jonkun muun maksettavaksi. Sano ettei sua kiinnosta ja lopeta puhelu.

Vierailija
147/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lain edessä on vastuussa tasan alaikäisistä lapsistaan. Jos sossut yrittää kusettaa ja hyväksikäyttää niin luu kurkkuun ja numerot estoon.

Vierailija
148/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lain edessä on vastuussa tasan alaikäisistä lapsistaan. Jos sossut yrittää kusettaa ja hyväksikäyttää niin luu kurkkuun ja numerot estoon.

Tämä. En tajua miten nuo sossut edes kehtaavat. Jokaisen pitäisi lukea niille lakia ja olla lähes hyökkääviä; niin karua lööperiä nykyisin ihmisille laskettelevat. Vaarallisia ja pahoja ihmisiä.

Vierailija
149/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole mitenkään velvollinen ottamaan koppia äidistäsi. Sairaalasta otetaan yhteys sossuun, jotka alkavat järjestellä näitä asioita. Raha-asioiden yms. hoitoon voidaan nimetä edunvalvoja. 

Vierailija
150/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä.

Vierailija
151/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu järjestää kotiin maksulliset palvelut.

Vierailija
152/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki palvelut kotiin maksaa. Kelan hoitotukea voi saada jonkin verran ehkä.

Vierailija
153/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on varaton? Väitätkö, että silloin joutuu katuojaan? Kyllä vaan sossu maksaa.

Vierailija
154/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla ei ole työntekijöitä jotka siivoaisivat eläkeläisten koteja.

Eläkeläinen ei saa avustajaa, hänelle on maksulliset kotihoidon palvelut.

Maksuhintoja löytyy netistä kotihoidon sivuilta.

Vierailija
155/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on varaton? Väitätkö, että silloin joutuu katuojaan? Kyllä vaan sossu maksaa.

Ei eläkeläinen ole varaton.

Takuueläke on 980 netto.

Vierailija
156/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään eläkeläistä jolla kävisi kotihoitaja, varmaan siksi, kun palvelut maksaa.

Vierailija
157/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju. 

Veljeä ei voisi vähempää kiinnostaa, aiemmin äidille käynyt kaupassa maksua vasten, mutta ei todellakaan ole letkauttamassa evääsäkään tälle asialle. 

Ja eipä minuakaan kiinnosta. En ymmärrä mitä minä voisin tehdä paremmin kuin sairaalan sosiaalityöntekijät ja muu henkilökunta. ap

No kait sinä paremmin äitisi tunnet kuin viranomaiset. Oletko käynyt siellä talolla katsomassa tilannetta?

Kuule viranomaiset on nähneet lukemattomia asuntoja ja jokin käsitys yleisellä tasolla on siitä mikä asuttava koti. Huomioonottaen vanhuksen kyky liikkumiseen ja itsensä hoitamiseen. Siellä pihasaunamme ei huonojalkainen enää itseään pese eikä lämmitä vettä. 

Vierailija
158/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sanon vaan että myöhemmin äitisi kuoltua sinua harmittaa asenteesi nyt. Toivottavasti omat lapsesi olet hoitanut niin että välittävät sinusta kun olet vanha ja heikko.

Vierailija
159/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et järjestele yhtään mitään. Sitten saat palvella äitiäsi loputtomasti eikä mitään kotihoitoa tai muita palveluita tarjota, koska vanhuksella on omainen, joka hoitaa. T. Hoitaja, joka on nähnyt näitä kuvioita. Lapsettomat ja muut täysin yksinäiset hoidetaan yhteiskunnan taholta. Muut saavat olla omaisten hoidossa.

Vierailija
160/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa eläkeläisistä matkustaa.

Ei valtiolta tulee mitään ilmaissiivoojaa siinä vaiheessa, kun täyttää 87-vuotta ja tulee aivoinfarkti.

Voit säästää rahaa palveluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme