Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!
Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla.
Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen.
Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa.
Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua.
Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.
Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.
Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Surullista että Suomessa ei edes omasta suvusta huolehdita.
Ota sinä ap:n vanha ja sairas ja juoppo äiti nurkkiisi asumaan.
Äitisi on ihan täysvaltainen ihminen, joka voi hoitaa itse asiansa ja näin on tehnytkin, kun on annetuista hoiva paikoista kieltäytynyt. Aikuinen tekee mitä haluaa. Se on lääkäriin ja sosiaalityöntekijän käsissä miten homma etenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa se asunto äidillesi, jos siellä on mistä vuokrata. Alat tälle edunvalvojaksi ja tämän varsoista maksat vuokran.
Ei vaikea asia, kun alat asiaa viedä eteenpäin. Äidilläsi ei enää pitkää aikaa ole tämän maan päällä, aika tasan siihen paikkaan loppuu stressi tästä.
No ei pidä ryhtyä äidin asioiden hoitajaksi ja maksajaksi. Sinäkö maksat ap:n äidin juoppokämpän rempan ja vuokrarästit?
Sulla nyt jäi kokonaan huomiotta viestini toinen virke, jossa puhun edunvalvonnasta. Edunvalvonnassa on edunvalvojalla käytössään asiakkaansa varat, eli tässä tapauksessa äitinsä.
Työssäni vanhuspalvelussa olen nähnyt useita juoppovanhuksia, jotka tervehtyvät tultuaan palvelutaloon. Voivat elää monta hyvää vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia on koko ajan yhä enemmän kun nuoria vähemmän, ja eläkkeet jatkavat vain kasvuaan vaikka maksajia vähemmän. Jotain pitäisi keksiä. Sairaalapaikat ovat todella kalliita, ja niitä tarvittaisiin oikeasti tarvitseville. Meillä ei kuitenkaan riitä rahaa eikä ihmisiä hoitajiksi vielä nyt jo valtavien eläkekustannusten lisäksi.
Suomessa kuolee enemmän ihmisiä kuin syntyy.
Mediaani-ikä 42,56 vuotta
014-vuotiaat 14,9 %
1564-vuotiaat 61,8 %
65 vuotta täyttäneet 23,4 %
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia on koko ajan yhä enemmän kun nuoria vähemmän, ja eläkkeet jatkavat vain kasvuaan vaikka maksajia vähemmän. Jotain pitäisi keksiä. Sairaalapaikat ovat todella kalliita, ja niitä tarvittaisiin oikeasti tarvitseville. Meillä ei kuitenkaan riitä rahaa eikä ihmisiä hoitajiksi vielä nyt jo valtavien eläkekustannusten lisäksi.
Suomessa kuolee enemmän ihmisiä kuin syntyy.
Mediaani-ikä 42,56 vuotta
014-vuotiaat 14,9 %
1564-vuotiaat 61,8 %
65 vuotta täyttäneet 23,4 %
OK.
Ohjelma ei näytä osaavan kopioida väliviivaa.
Ei äitisi ole asunnoton, tarjottu kaksi hoivakotipaikkaa? Outo aloitus ja huh kuinka raakoja te olette, kyseessä ihminen ei kijolohi kute juuri Ylen ohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Työssäni vanhuspalvelussa olen nähnyt useita juoppovanhuksia, jotka tervehtyvät tultuaan palvelutaloon. Voivat elää monta hyvää vuotta!
Monet menevät myös sekaisin, kun paikka vaihtuu ja noudatetaan sääntöjä. Sekavuuskohtaus, josta ei toivu. Alkoholin pilaamat aivot nääs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju.
ÄITI vuokraa asunnon itselleen, ei lapset. Ei luottotiedottomiakaan tässä maassa jätetä asunnottomiksi.
Ilmoita, että tästä lähtien lähiomainen on veljesi.
Vai että ei jätetä luottotiedottomiakaan asunnottomaksi? On sulla herttaiset luulot järjestelmän toiminnasta. Vaikka olisi luottotiedot kunnossa ja päihteetön, niin toki sitä voi joutua asunnottomaksi. Siis aivan missä tahansa tilanteessa voi Suomessa joutua asunnottomaksi.
Eihän nytkään ole jätetty. Kahta paikkaa tarjottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis äitisi asuu talossa jossa ei ole edes vettä ja sinä harmittelet kuinka sinua asiasta vaivataan?!
Kenenkään ei tartte juoppoa aikuista vastuulleen ottaa edes sukulausuuden takia.
Ap voit ilmoittaa, ettet ala asiaa hoitamaan, hoitakoon sossu.
Onhan se riski ottaa iäkäs ja huonokuntoinen vanhus asumaan omaan kotiin. Jos Ap heittää hänet ulos jonkin ajan kuluttua, häntä syytetään iheitteillejätöstä. Jos joku suostuu omaishoitajaksi, hän on pääsemättömissä. Seurasin sivusta sukulaisen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa luettavaa. Miten voitte olla noin hirveitä omaa äitiänne kohtaan!
Kuinka niin. Olen vasta 52-vuotias ja jo nyt järjestänyt vanhuuteen liittyviä asioita. Ei tulisi kuuloonkaan, että heittäytyisin lasteni riesaksi.
Ajat muuttuvat. Saattaa olla, että kuitenkin jäät lastesi riesaksi.
Maailmantilanne on epävakaa. Vanhuudenturvat voidaan menettää.
En jää. Olen kannustanut aina tarttumaan ulkomaan tilaisuuksiin työuralla ja näin asiat tulevat myös menemään.
Vierailija kirjoitti:
Mä vaatisin listaa nähtäväksi,onko muita syitä kun juokseva vesi miksei siellä voi asua.
Sen listan kun vaadit niin kunta vaatii sinua korjaamaan puutteet. Olet hurjan typerä.
Jos on hyvässä iskussa niin hittoako ne lapsille soittelee aikuisen ihmisen asioista?? Kyllä kunnalta kämpän saa luottotiedottomatkin että antaa vaan sossujen hoidella. Jos tämä tarina nyt on totta...
Vierailija kirjoitti:
Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju.
Tämä asioiden hoito ei onnistu ilman edunvalvontavaltuutusta eikä sellaista tarvitse ottaa hoitaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa luettavaa. Miten voitte olla noin hirveitä omaa äitiänne kohtaan!
Kuinka niin. Olen vasta 52-vuotias ja jo nyt järjestänyt vanhuuteen liittyviä asioita. Ei tulisi kuuloonkaan, että heittäytyisin lasteni riesaksi.
Ajat muuttuvat. Saattaa olla, että kuitenkin jäät lastesi riesaksi.
Maailmantilanne on epävakaa. Vanhuudenturvat voidaan menettää.
En jää. Olen kannustanut aina tarttumaan ulkomaan tilaisuuksiin työuralla ja näin asiat tulevat myös menemään.
Kyllä!
Jokaisen ikääntymässä olevan henkilön kannattaa miettiä hyvissä ajoin miten haluaa vanhuudenpäivänsä viettää ja miten haluaa itseään kohdeltavan arjessa ja ongelmatilanteissa. Näillä asioilla ei tarvitse edes aikuisia lapsiaan vaivata, vaan asiat voi järjestää mieleisekseen ihan perheen ulkopuolisin voimin. Näin vältytään tilanteilta, joka tässä keskustelussa ehkä kuivitteellisessa alkutarinassa on päässyt tapahtumaan.
Kiitos kaikista vastauksista ja tuesta, mukava tietää että muutkin näkevät tilanteen järjettömyyden! Sukulaisilta (varsinkin veljeltä) tullut paljon syyllistämistä, kuinka en voi jättää omaa äitiä heitteille. Ongelma kuitenkin nimenomaa se mitä moni on arvellut, äiti niin jääräpäinen ettei suostu vanhainkotiin, muttei halua omaan taloon palata. Hänellä on tarkat rajat minkälainen asunnon tulisi olla ja millä kustannuksilla. Ei yhtään realisoidu tilanteeseensa, ettei vettä saa enää vuoden kertamaksulla tai sähköä voi kuitata taloyhtiön piikkiin.
Tilanne on todella hankala, mutta aion pitää kantani. En ota sisällä tupakoivaa vanhaa naista meille oleskelemaan, en usko että suostuisi enää lähtemään. Jos johonkin palvelutaloon muuttaa niin voin kalusteet kuljettaa paikalle, en muuta. ap
Vierailija kirjoitti:
Onko se mamma kaiken lisäksi vielä juoppo?
80-vuotias, lonkka leikattu, talo asuinkelvoton, ei juoksevaa vettä, luottotiedoton, juoppo.
Lisätään listaan vielä, että tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista vastauksista ja tuesta, mukava tietää että muutkin näkevät tilanteen järjettömyyden! Sukulaisilta (varsinkin veljeltä) tullut paljon syyllistämistä, kuinka en voi jättää omaa äitiä heitteille. Ongelma kuitenkin nimenomaa se mitä moni on arvellut, äiti niin jääräpäinen ettei suostu vanhainkotiin, muttei halua omaan taloon palata. Hänellä on tarkat rajat minkälainen asunnon tulisi olla ja millä kustannuksilla. Ei yhtään realisoidu tilanteeseensa, ettei vettä saa enää vuoden kertamaksulla tai sähköä voi kuitata taloyhtiön piikkiin.
Tilanne on todella hankala, mutta aion pitää kantani. En ota sisällä tupakoivaa vanhaa naista meille oleskelemaan, en usko että suostuisi enää lähtemään. Jos johonkin palvelutaloon muuttaa niin voin kalusteet kuljettaa paikalle, en muuta. ap
Mikä se sun veli on mitään sulle sanomaan? Kysele sinä siltä, että miksi ei ota äitiään asumaan. Kysele aina ja oikein monta kertaa, kun näette tai muuten olette yhteyksissä. Voit sanoa niille hoitajillekin, että kysykää veljeltä.
Sanot, että tämän ihmisen asiat ei kuulu sulle pätkääkään eikä kiinnosta viheltävän perseen vertaa, ja lyöt luurin kiinni. Toistat kunnes uskovat, etkä jää puhelimeen kälättämään.