Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!
Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla.
Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen.
Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa.
Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua.
Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.
Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.
Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Et järjestele yhtään mitään. Sitten saat palvella äitiäsi loputtomasti eikä mitään kotihoitoa tai muita palveluita tarjota, koska vanhuksella on omainen, joka hoitaa. T. Hoitaja, joka on nähnyt näitä kuvioita. Lapsettomat ja muut täysin yksinäiset hoidetaan yhteiskunnan taholta. Muut saavat olla omaisten hoidossa.
No, miten sen nyt ottaa. Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla.
Meillä naapurissa asui muistisairas eikä siellä enempää käyty. Muistisairas lähti myös ulos asunnosta yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ja sanon vaan että myöhemmin äitisi kuoltua sinua harmittaa asenteesi nyt. Toivottavasti omat lapsesi olet hoitanut niin että välittävät sinusta kun olet vanha ja heikko.
Minä olen omille lapsilleni toitottanut, että minut saa kylmänviileästi jättää hoitamatta, kun en itsestäni pysty enää huolehtimaan. Aivan hirveää katsottavaa, kun läheiset joutuvat hoitamaan sekä oman perheensä että vanhukset. Siinä menee läheisten elämä aivan pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et järjestele yhtään mitään. Sitten saat palvella äitiäsi loputtomasti eikä mitään kotihoitoa tai muita palveluita tarjota, koska vanhuksella on omainen, joka hoitaa. T. Hoitaja, joka on nähnyt näitä kuvioita. Lapsettomat ja muut täysin yksinäiset hoidetaan yhteiskunnan taholta. Muut saavat olla omaisten hoidossa.
No, miten sen nyt ottaa. Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla.
Meillä naapurissa asui muistisairas eikä siellä enempää käyty. Muistisairas lähti myös ulos asunnosta yksin.
Jep. Sitten poliisi etsii. Yhä vain on annettava yhteiskunnan hoitaa tai olla hoitamatta töitään ja vastuitaan. Muutoin ei muutu mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on lapsia lähellä, et saa edes tuota ainakaan ilman taistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sanon vaan että myöhemmin äitisi kuoltua sinua harmittaa asenteesi nyt. Toivottavasti omat lapsesi olet hoitanut niin että välittävät sinusta kun olet vanha ja heikko.
Minä olen omille lapsilleni toitottanut, että minut saa kylmänviileästi jättää hoitamatta, kun en itsestäni pysty enää huolehtimaan. Aivan hirveää katsottavaa, kun läheiset joutuvat hoitamaan sekä oman perheensä että vanhukset. Siinä menee läheisten elämä aivan pilalle.
Itsellä on omat lapset aikuisia ja toinen vanhempi kuollut ja olen työtön.
No, mutta siivoan oman kodin ja ehkä tulee lapsenlapsia hoidettavaksi jossain kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on lapsia lähellä, et saa edes tuota ainakaan ilman taistelua.
Mulla on toinen vanhempi kuollut enkä ole ainoa lapsi.
Toisilla on 8 h työ ja omat lapset ja eläkkeellä olevat vanhemmat hoidettavana.
Ja sitten minä olen työtön, lapset aikuisia ja toinen vanhempi kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on 8 h työ ja omat lapset ja eläkkeellä olevat vanhemmat hoidettavana.
Ja sitten minä olen työtön, lapset aikuisia ja toinen vanhempi kuollut.
No, aina olisi omassa kodissa siivoamista.
Pitäisi pestä kahvinkeitin ja vaihtaa verhot.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kai nuo vanhukset siirretään kuntoutukseen pois sairaalasta ja siellä sitten aletaan miettiä sitä lopullista sijoituspaikkaa. Ei sairaalassa. Vanhainkotipaikkoja ei ole enää olemassakaan eikä sinne oteta sellaisia, jotka kykene itse liikkumaan ja pää skulaa. Jos juttu on tosi niin haette yhteiskunnalta apua, jotain remppoja saa kustannettua sen piikkiin.
Tämä. Jotain kriisipaikkaa tms varmaan tarjottu. Pysyvää paikkaa ei näillä tiedoilla ole voinut saada. Missä välissä sitä olisi ehditty hakea, saati päätöstä tulla. Kahdesta eri vielä? Uskomatonta kyllä sekin, että olisi annettu sairaalassa olla. Täällä nämä kieltäytyjät kotiutetaan sitten vaan omaan kotiin jos muu ei kelpaa. Ap:n ei kannata tehdä mitään, kuten jo sanottu. Ei ainakaan ottaa äitiä kotiinsa, koska sen jälkeen asia on kokonaan ap:n hoidettava, eikä tule olemaan helppoa päästä äidistä eroon.
"Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa."
____
A) Ei ketään voi nimetä omaiseksi vasten tahtoaan. Sanot, että ottavat nimesi pois lähiomaisen kohdasta. Niin minäkin pyysin isäni kohdalla, että poistavat nimeni.
B) Ei pidä ottaa äitiä kotiinsa. Ei ole pakko. Kukaan ei pysty pakottamaan! Suomen laissa ei ole valvoitetta huilejtua omista vanhemmistaan! (Linkki lopussa.) Jos otat luoksesi niin vaikea on päästä enää eroon, kun viranomaiset saavat sysättyä vastuun sinulle + sanovat, että äidillösi on jo koti eli äiti ei tarvitse kunnan asuntoa/vanhuspaikkaa.
C) Älä maksa mitään asuntoja. Ei ole sinun velvollisuus - etenkään, kun äitis on luottotiedot on ja takaisinmaksut sinulle olisi epätodennäköistä.
____
"Suomessa lapsilla ei ole mitään oikeudellista velvollisuutta pitää huolta omista vanhemmistaan.
Oikeustieteen tohtori, apulaisprofessori Laura Kalliomaa-Puha on todennut, että lainsäädäntöön sisältyy Suomessa omaisolettama, jonka mukaan omaisten odotetaan osallistuvan läheistensä hoivaan.
Lainsäädäntö on ristiriitainen. Omaisten odotetaan auttavan ja heidät lasketaan vanhustenhoidon pyyteettömäksi voimavaraksi, vaikka mitkään voimassa olevat lait eivät velvoita vähääkään."
https://www.etlehti.fi/blogit/geron/pitaako-aikuisena-huolehtia-omista-…
"Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa."
____
A) Ei ketään voi nimetä omaiseksi vasten tahtoaan. Sanot, että ottavat nimesi pois lähiomaisen kohdasta. Niin minäkin pyysin isäni kohdalla, että poistavat nimeni.
B) Ei pidä ottaa äitiä kotiinsa. Ei ole pakko. Kukaan ei pysty pakottamaan! Suomen laissa ei ole valvoitetta huolehtia omista vanhemmistaan! (Linkki lopussa.) Jos otat luoksesi niin vaikea on päästä enää eroon, kun viranomaiset saavat sysättyä vastuun sinulle + sanovat, että äidilläsi on jo koti eli äiti ei tarvitse kunnan asuntoa/vanhuspaikkaa.
C) Älä maksa mitään asuntoja. Ei ole sinun velvollisuus - etenkään, kun äitisi on luottotiedoton ja takaisinmaksut sinulle olisi epätodennäköistä.
____
"Suomessa lapsilla ei ole mitään oikeudellista velvollisuutta pitää huolta omista vanhemmistaan.
Oikeustieteen tohtori, apulaisprofessori Laura Kalliomaa-Puha on todennut, että lainsäädäntöön sisältyy Suomessa omaisolettama, jonka mukaan omaisten odotetaan osallistuvan läheistensä hoivaan.
Lainsäädäntö on ristiriitainen. Omaisten odotetaan auttavan ja heidät lasketaan vanhustenhoidon pyyteettömäksi voimavaraksi, vaikka mitkään voimassa olevat lait eivät velvoita vähääkään."
https://www.etlehti.fi/blogit/geron/pitaako-aikuisena-huolehtia-omista-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kai nuo vanhukset siirretään kuntoutukseen pois sairaalasta ja siellä sitten aletaan miettiä sitä lopullista sijoituspaikkaa. Ei sairaalassa. Vanhainkotipaikkoja ei ole enää olemassakaan eikä sinne oteta sellaisia, jotka kykene itse liikkumaan ja pää skulaa. Jos juttu on tosi niin haette yhteiskunnalta apua, jotain remppoja saa kustannettua sen piikkiin.
Tämä. Jotain kriisipaikkaa tms varmaan tarjottu. Pysyvää paikkaa ei näillä tiedoilla ole voinut saada. Missä välissä sitä olisi ehditty hakea, saati päätöstä tulla. Kahdesta eri vielä? Uskomatonta kyllä sekin, että olisi annettu sairaalassa olla. Täällä nämä kieltäytyjät kotiutetaan sitten vaan omaan kotiin jos muu ei kelpaa. Ap:n ei kannata tehdä mitään, kuten jo sanottu. Ei ainakaan ottaa äitiä kotiinsa, koska sen jälkeen asia on kokonaan ap:n hoidettava, eikä tule olemaan helppoa päästä äidistä eroon
Sairaalahoidosta tulee lasku.
Osastohoito sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti, kun maksukatto tulee täyteen ja sen jälkeen 22,80 vuorokausi.
Maksut ei siis lopu tohon maksukaton täyteen tulemiseen.
Täällä jotkut kuvittelevat, että sossut omatoimisesti ilkeyttään yrittävät nakittaa vanhusten hoidon omaisille, vaikka kyseessä on työnantajalta tullut määräys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luuletko tosissasi, että tekevät sen. Ei ihmisen mieli noin toimi.561
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju.
Veljeä ei voisi vähempää kiinnostaa, aiemmin äidille käynyt kaupassa maksua vasten, mutta ei todellakaan ole letkauttamassa evääsäkään tälle asialle.
Ja eipä minuakaan kiinnosta. En ymmärrä mitä minä voisin tehdä paremmin kuin sairaalan sosiaalityöntekijät ja muu henkilökunta. ap
Et mitään. Sanot, että et hoida asioita ja lopetat puhelun. Enää et vastaa puheluihin. Yksinkertaista. Laki ei velvoita huolehtimaan vanhemmista. Se on viranomaisten tehtävä!
Sairaalasta pistetään nykyään aika nopeasti kotiin leikkausten jälkeen, koska sairaalat on täynnä.
Lisäksi sairaalahoidosta tulee lasku, ei siellä ilmaiseksi maata sen jälkeenkään, kun maksukatto tulee täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut kuvittelevat, että sossut omatoimisesti ilkeyttään yrittävät nakittaa vanhusten hoidon omaisille, vaikka kyseessä on työnantajalta tullut määräys.
Nakitus loppuu, kun
1) sanoo EI
2) sulkee puhelimen
3) ei vastaa enää puheluihin eikä soita perään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luuletko tosissasi, että tekevät sen. Ei ihmisen mieli noin toimi.561
Sittenpähän hoitavat. Mutta huonoa omaatuntoa heidän ei tarvitse potea, jos eivät halua/jaksa hoitaa. Töissä on tullut nähtyä näitä loppuunpalaneita omaisia, jotka ovat uhranneet parhaillaan vuosikymmeniä muiden hoitamiseen. Eräs omainen sai vapauden vasta, kun omat lapset olivat kouluikäisiä. Hän oli siis hoitanut oman äitinsä omien lasten sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalasta pistetään nykyään aika nopeasti kotiin leikkausten jälkeen, koska sairaalat on täynnä.
Lisäksi sairaalahoidosta tulee lasku, ei siellä ilmaiseksi maata sen jälkeenkään, kun maksukatto tulee täyteen.
Osalla eläkeläisistä on ulosotossa sairaalalaskuja.
Sano ihan rauhassa. Ketään ei kiinnosta sairas vastuuttamisesi. Noita asioita varten olemme maksaneet veroja hiki hatussa, ja niihin on viranomaiset. Sinun kruunusi ja taivaspaikkasi meni tuolla kommentilla vaikka kuinka yrität hyvesignaloida ja esiintyä jeesuksena.