Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!

Vierailija
17.02.2025 |

Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla. 

Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen. 

Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa. 

Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua. 

Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.

Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.

Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.

Kommentit (301)

Vierailija
181/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan sossuille että sinua eivät äitisi asiat kiinnosta ja kiellät ottamasta enää yhteyttä.

Vierailija
182/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan sossuille että sinua eivät äitisi asiat kiinnosta ja kiellät ottamasta enää yhteyttä.

Tämä. Numero estoon ellei uskota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että asut kaukana etkä pysty hoitamaan äitisi asioita tai ottamaan häntä luoksesi, huonot välit, omassakin elämässä riittävästi puuhaa jne. Sossu hoitaa minkä hoitaa, jokuhan hoitaa nekin joilla ei ole ollenkaan omaisia.

Ei tarvitse selitellä mitään. Mikä selitysvalvollisuus aloittaja muka olisi. Sanoo ei ja sulkee puhelimen. Ja jatkaa omaa elämää.

Vierailija
184/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkoteja ei enää edes ole, nykyään se on ympärivuorokautinen palveluasuminen.

Mutta sinne ei kyllä joudu /, pääse ellei ole pahasti dementoitunut ja liikuntakyvytön, niin ettei mikään kotiavun määrä riitä.

Kerrot ystävällisesti, että sinulla ei ole mahdollisuutta ottaa äitiäisi luoksesi. Teet sen heti selväksi. Sinun velvollisuus ei myöskään ole etsiä uutta majapaikkaa hänelle. Kannattaa olla todella tiukka tässä ja tehdä peli selväksi. Mielellään omaisia hyppyyttävät ja syyllistävät. Ei, se ei ole sinun velvollisuus! 

Hoitaja 

Vierailija
185/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisten hoitokoteja ollaan lopettamassa ja tilalle tulee kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista, jossa ei ole hoitajamitoitusta.

Vierailija
186/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista että Suomessa ei edes omasta suvusta huolehdita.

Yleensä historia on sellainen ettei kyseessä ole mikään vuoden äiti/isä. 

Joten pää kiinni.

Vierailija
187/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisilla on 8 h työ ja omat lapset ja eläkkeellä olevat vanhemmat hoidettavana.

Ja sitten minä olen työtön, lapset aikuisia ja toinen vanhempi kuollut.

Eläkkeellä olo ei edellytä erityistä hoitamista. 

Vierailija
188/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista että Suomessa ei edes omasta suvusta huolehdita.

Yleensä historia on sellainen ettei kyseessä ole mikään vuoden äiti/isä. 

Joten pää kiinni.

Tämän lisäksi on myös aina muistettava ne jumalattomat verot, jotka myös vanhushoidostamme maksamme. 

Vierailija
189/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.

Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse. 

Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005861397.html

Vierailija
190/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten hoitokoteja ollaan lopettamassa ja tilalle tulee kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista, jossa ei ole hoitajamitoitusta.

Eläkeläisyys ei edellytä hoitokotia. Niitä tarvitaan siinä vaiheessa kun ei pärjää enää kotona edes kotihoidon käyntien turvin. 

Vierailija
191/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa."  https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/

Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin. 

Vierailija
192/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne yrittää tuota niin kauan kun sanot selvästi EI. Koska sotella ei ole rahaa liikaa, ohje on ensin yrittää omaiset saada "sitoutettua hoitoon" eli kirjoittaa sinne papereihin että tytär hoitaa vanhuksen asiat.

Sanot että et tee asialle mitään, ja soten on pakko ottaa asiat hoitaakseen.

Äitisi teki kyllä tyhmästi kun kieltäytyi vanhainkotipaikasta. Mutta kunnan sosiaaliviranomainen hoitaa hänelle sitten yksiön ja auttaa Kelan asioissa.

Kieltäytyi vanhainkotipaikasta. No sitä suuremmalla syyllä ei ole aloittajan ongelma kun muori olisi saanut apua. Oma moka 

Ja miten sossu kuuntelee tuollaista hurumummoa ettei se halua. Mitä ihmettä - halusi tai ei niin vanhainkotiin kun muualla ei enää pärjää. 

Ne vetoaa ettei muori halua kun viranomaiset ei halua/rahaa hoitaa muoria. 

Vierailija
193/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.

Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista. 

Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "

https://yle.fi/a/74-20058453

Vierailija
194/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Vierailija
195/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…

Vierailija
196/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä asunnottomat lisääntyvät aina talven aikoihin terveydenhuollossa :D

Asiasta tietämättömät yllättyisivät kuinka paljon ihmisiä (vanhuksia) edelleen asuun ihan kaameassa kunnossa olevissa rintsikkataloissa jossain peräkylän laidoilla. 

Itse ensihoitajana aina vuosittain muutama käynti huoli-ilmoituksen vuoksi tulee tehtyä tälläisiin taloihin, ja lattialta löytyykin vaarin ruho, jota kukaan ei ole viikkoihin kaivannut. Surullisia juttuja 

Eihän niitä saa mihinkään muuttamaan. Haluavat tehdä ja asua juuri niin kuin itse haluavat. Järkipuhe menee kuuroille korville.

Se ei ole ap ongelma.

Asukoon sitten missä tykkää jos vanhuslaitos ei kelpaa. 

Vierailija
197/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/

Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin. 

Vierailija
198/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
199/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"240000 saa leskeneläkettä. Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias."

https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/leskenelake-muuttumassa-maaraaikai…

Vierailija
200/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No järjestä sinne kotiin sukulaisten kanssa asiat hyvin (taloon) ja juokseva vesi tai joku systeemi. Tai jotain muuta. Ei äitisi voi jäädä sairaalaan.

Ei ole aloittajan tehtävä/velvollisuus.

Ei ole pakko laittaa tikkua ristiin.

Ei tarvitse edes sanoa puhelimessa EI, vaan sulkee vain puhelimen sanomatta sanaakaan. 

Tämän toiminnan tarjoaa/takaa Suomen laki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi