Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!
Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla.
Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen.
Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa.
Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua.
Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.
Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.
Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa luettavaa. Miten voitte olla noin hirveitä omaa äitiänne kohtaan!
Kuinka niin. Olen vasta 52-vuotias ja jo nyt järjestänyt vanhuuteen liittyviä asioita. Ei tulisi kuuloonkaan, että heittäytyisin lasteni riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavavanhus (ei sukulainen), oli pitkälle dementoitunut ja sitä ei voinut olla huomaamatta, mutta vastusti kysyttäessä hoitokotipaikkaa, niin kärräsivät kotiinsa ja viikossa se kuoli sinne, kun oli kaatunut. Mitä näiltä sitä oikeasti aletaan kyselemään?
OHAN oikein jäärälle😀
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavavanhus (ei sukulainen), oli pitkälle dementoitunut ja sitä ei voinut olla huomaamatta, mutta vastusti kysyttäessä hoitokotipaikkaa, niin kärräsivät kotiinsa ja viikossa se kuoli sinne, kun oli kaatunut. Mitä näiltä sitä oikeasti aletaan kyselemään?
No, mikä elämänlaatu pitkälle dementoituneella olisi ollut siellä hoitokodissa? Hidas kuolema hiljalleen vaippavuodepotilaaksi vajoten?
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Työeläkkeet kylläkin maksetaan eläkerahastoista, eikä verovaroista. Vain pienet kansaneläkkeet ja takuueläkkeet maksetaan veroista.
Hei!
Meillä lähes vastaava juttu anopin kanssa. Juomanaisia ja asuu nykyisen "miehensä" kanssa semmoisessa alkoholisti asuntolassa. Ei ole mikään virallinen paikka, vaan tuo romutalon omistaja on antanut sen sossulle (?) käyttöön pientä korvausta vastaan. Vetonen talo, jossa on pakkasta nurkissa. Siellä sitten asuu nistejä ja juoppoja kuudessa eri asunnossa.
Emme ole olleet kummosissakaan väleissä. Ei olla esim koskaan käyty siellä sisällä- en uskalla mennä ja miestä v*tuttaa niin paljon, ettei mene.
Anoppi sairastui ja joutui sairaalaan pidemmäksi aikaa. Hän sieltäkin otti hatkat kahdesti, kun viinan kutsu oli iso. Lähti dokaamaan ja parin päivän päästä palasi takas itse.
Anopin sisko on tämän lähinomainen. Hän sitten meillepäin kertoo asioita. Käytiin kerran sairaalassakin moikkaamassa ja siitä sitten sairaalansossu nappas jotenkin kiinni, että rouvalla on lapsikin.
Alkoi älytön pommitus, että eikö teille mahtuisi toipilaana asumaan? Mies oli aika tulistunut, että se nainen on lähtenyt sairaalastakin kahdesti dokaamaan ja nyt pitäisi sitten asuttaa meille kahden taaperon kotiin?! Ryyppyremmi ja össönsössön mies seuraa perässä. - EI KIITOS!
Sen jälkeen ei enää tullut anoppitarjousta. Vaan alkoi rahan pyytäminen asunnon etsintään. Tarvii uuden paremman paikan asua. Nykyisessä sairastuu varmasti uudelleen. Sehän selvä, muttei meidän vastuulla.
Kyllä sossu sen loppupeleissä sitten hoitikin. Ensin tietty yrittävät kaikkensa, että omaiset hoitaa. Tuo ei vaan koskaan ollut hoitanut poikaansakaan saati muutakaan velvoitetta, joten eipä me häntäkään auteta. Etenkään kun ei ole itse kiinnostunut parantumaan. Jos näyttää, että juominen ja aineet jää pidemmäksi aikaa, niin otetaan asia uudelleen puheeksi.
Asuu ukkonsa kanssa "kaupungin" yksiössä ja sama elämä jatkuu. Saas nähdä kuinka kauan. ei lääkärit sen munuaisille kovin pitkää aikaa antaneet, jos ei mikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju.
ÄITI vuokraa asunnon itselleen, ei lapset. Ei luottotiedottomiakaan tässä maassa jätetä asunnottomiksi.
Ilmoita, että tästä lähtien lähiomainen on veljesi.
Vai että ei jätetä luottotiedottomiakaan asunnottomaksi? On sulla herttaiset luulot järjestelmän toiminnasta. Vaikka olisi luottotiedot kunnossa ja päihteetön, niin toki sitä voi joutua asunnottomaksi. Siis aivan missä tahansa tilanteessa voi Suomessa joutua asunnottomaksi.
Yli 80-vuotiasta lonkkansa murtanutta mummoa ei silti tässä maassa jätetä asunnottomaksi.
Vanhuksia on koko ajan yhä enemmän kun nuoria vähemmän, ja eläkkeet jatkavat vain kasvuaan vaikka maksajia vähemmän. Jotain pitäisi keksiä. Sairaalapaikat ovat todella kalliita, ja niitä tarvittaisiin oikeasti tarvitseville. Meillä ei kuitenkaan riitä rahaa eikä ihmisiä hoitajiksi vielä nyt jo valtavien eläkekustannusten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka vaativat lasten hoitavan vanhempansa, kertoisitteko mistä toimeentulo? Jos hoivaa tarvitaan 24/7 ei töissä voi käydä.
Omaishoidontuki
Ei sillä elä eikä kartuta riittävää eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Moni äiti on aivan kamala lastaan kohtaan alusta saakka. Kuten tuossa pitkän rimpsun jo anopista kirjoitin. Ikänä ei ole lapsestaan huolta pitänyt. Jätti ensin vanhemmilleen. Sitten leikki hetken kotia ja jätti pojan 4-5 vuotiaan ryyppyreissuiksi yksin pärjäämään. Anopin sisaret ja vanhemmat hakivat pojan useita kertoja pois sieltä kämpästä. Oli ollut ilman ruokaa ja ihan mitä vaan perustarpeita useamman päivän. Pääsi lopullisesti sieltä pois ja isovanhemmilta sai pysyvän kodin.
MIksi tuommoisesta äidistä pitäisi nyt huolehtia? Toisekseen tuo ei edes halua apua, vaan pärjää hyvin omillaan.
Vähän kuin mun anoppi. Ensin mikään ei kelpaa ja kotihoito häädetään pois, sitten itketään lapset hoitamaan ja kiukutellaan, kun kunta ei hoida.
Kieltäydy hoitamasta. Sossu hoitaa kyllä. Ja jos ei, niin sitten hän asuu siellä vedettömässä kämpässä kun ei vanhainkoti kelpaa. Älä tee kuten mieheni, joka alkoi äitinsä asioita hoitaa eikä nyt pääse niistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia on koko ajan yhä enemmän kun nuoria vähemmän, ja eläkkeet jatkavat vain kasvuaan vaikka maksajia vähemmän. Jotain pitäisi keksiä. Sairaalapaikat ovat todella kalliita, ja niitä tarvittaisiin oikeasti tarvitseville. Meillä ei kuitenkaan riitä rahaa eikä ihmisiä hoitajiksi vielä nyt jo valtavien eläkekustannusten lisäksi.
Eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan ja kotihoitoa lisätään. Lisäksi tulee yhteisöllistä asumista, missä ei ole hoitajamitoitusta ja omaisten vastuuta lisätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin. Olen vasta 52-vuotias ja jo nyt järjestänyt vanhuuteen liittyviä asioita. Ei tulisi kuuloonkaan, että heittäytyisin lasteni riesaksi.
Ajat muuttuvat. Saattaa olla, että kuitenkin jäät lastesi riesaksi.
Maailmantilanne on epävakaa. Vanhuudenturvat voidaan menettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka vaativat lasten hoitavan vanhempansa, kertoisitteko mistä toimeentulo? Jos hoivaa tarvitaan 24/7 ei töissä voi käydä.
Omaishoidontuki
Ja sillähän elättää itsensä ja omat lapsensa eikä joudu työmarkkinoilta pihalle 50+ vuotiaana?
Mää olen 50+ ja omaishoidontuella.
Törkeän pieni tuki. Saan vähemmän kuin työmarkkinatuella, vaikka sidoksissa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Työeläkkeet kylläkin maksetaan eläkerahastoista, eikä verovaroista. Vain pienet kansaneläkkeet ja takuueläkkeet maksetaan veroista.
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla."
Vuokraa se asunto äidillesi, jos siellä on mistä vuokrata. Alat tälle edunvalvojaksi ja tämän varsoista maksat vuokran.
Ei vaikea asia, kun alat asiaa viedä eteenpäin. Äidilläsi ei enää pitkää aikaa ole tämän maan päällä, aika tasan siihen paikkaan loppuu stressi tästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ap:n ongelma.
Kunta hoitaa.
Kunta ei hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa se asunto äidillesi, jos siellä on mistä vuokrata. Alat tälle edunvalvojaksi ja tämän varsoista maksat vuokran.
Ei vaikea asia, kun alat asiaa viedä eteenpäin. Äidilläsi ei enää pitkää aikaa ole tämän maan päällä, aika tasan siihen paikkaan loppuu stressi tästä.
No ei pidä ryhtyä äidin asioiden hoitajaksi ja maksajaksi. Sinäkö maksat ap:n äidin juoppokämpän rempan ja vuokrarästit?
Et yksinkertaisesti suostu. Et ole velvollinen etkä ehkä kykeneväkään hoitamaan vanhaa ja sairasta äitiäsi omassa kodissasi.
Vai että ei jätetä luottotiedottomiakaan asunnottomaksi? On sulla herttaiset luulot järjestelmän toiminnasta. Vaikka olisi luottotiedot kunnossa ja päihteetön, niin toki sitä voi joutua asunnottomaksi. Siis aivan missä tahansa tilanteessa voi Suomessa joutua asunnottomaksi.