Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!

Vierailija
17.02.2025 |

Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla. 

Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen. 

Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa. 

Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua. 

Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.

Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.

Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.

Kommentit (301)

Vierailija
241/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinkö te ajattelette vahuksista, vahemmistanne? Hirveää, toivottavasti teillä ei ole omia lapsia.

t. isovanhempia ja vanhempia hellyydellä, kiitollisuudella ja kaipauksella muisteleva äiti

Oma äitini on varakas, joten sitten kun tarvitsee palveluita, voi ostaa niitä omilla rahoillaan. 

Voin toki auttaa äitiäni, mutta sitten tarvitsen vapaata töistä eli mistä saan palkkaa tuona aikana? Kuka hoitaa lapseni? Mieheni, joka hoitaa oman äitinsä asioita? 

Tunnistan oman jaksamiseni. Haluan pitää itsestäni huolta, haluan tehdä työni hyvin ja olla mukana lasteni arjessa (koulu, harrastukset jne). Jos minun on valittava talkootyö lapsen harrastuksen hyväksi vai ikkunoiden pesu äitini luona, valitsen lapsen harrastuksen. 

Toivon, että jokainen vanhus ymmärtäisi sen, että aikuiset lapset eivät ole velvollisia auttamaan heitä. Sitten, kun ei jaksa hoitaa mökin pihaa, niin palkataan joku hoitamaan piha tai mökki myydään. Lapsilta voi toki kysyä, että pääsevätkö auttamaan, mutta jos eivät pääse, siitä ei tehdä numeroa/loukkaannuta. 

Vierailija
242/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju. 

Joo, molemmille lapsille kuuluu vastuu. Mutta lapsille se kuuluu, ehdottomasti.

Ei kuulu niin pitkään, kun siitä ei makseta ja lasten on käytävä töissä ja hoidettava oma perheensä.

Hyi olkoon. "En huolehdi vanhemmistani jos ei makseta". Karma sinut periköön. Ois saanu isäs laukoa lakanalle.

Millä rahalla sitten eletään, kun ei pysty töissä käymään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vttu alustan mänteillä on patistella lapsia (tyttäriä)  huolehtimaan pulivanhuksista ja dementikoista?

Ei ole lakia, joka pakottaisi. Yhteiskunta huolehtii. Kyllä ne osaa terveyskeskuksesta sosiaalitoimen vanhuspalveluihin  yhteyttä ottaa ja mummulle hoitopaikan ja edunvalvojan hommata.

Ap ei vain ole sanonut ei.  Sano niille EI.

Ovat itse vanhoja, jotka olettavat ja edellyttävät, että lapset hoitaa kaiken kun siihen tulee tarvetta.

Vaikea kuvitella niin suurta typeryyttä. Lapsilla on omat elämät elettävänä, työt tehtävänä, omat lapset huolehdittavana.

N59

No suuret ikäluokat ovat koko elämänsä vaatineet ja saaneet. Muut ihmiset, kuten lapsetkin ovat vain heitä vart

Älä edes aloita, paskahousu. Ap:n äiti ei edes ole suuria ikäluokkia. 

Vierailija
244/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette äitinne lähiomaisia, tottakai asia kuuluu teille.

Teidän tehtävänne on ilmoittaa sosiaalipuolelle, että äitinne tarvii apua asunnon hankinnassa. Heille maksetaan palkkaa ihmisten auttamisesta. Kokeilevat vaan kepillä jäätä, josko voisivat moralisoimalla saada omaiset tekemään heidän työnsä.

Vierailija
245/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju. 

Ei kuulu niin pitkään, kun siitä ei makseta ja lasten on käytävä töissä ja hoidettava oma perheensä.

Hyi olkoon. "En huolehdi vanhemmistani jos ei makseta". Karma sinut periköön. Ois saanu isäs laukoa lakanalle.

Tajuatko sä ollenkaan, mitä kotona pärjäämättömän vanhuksen hoitaminen vaatii? Häntä ei voi jättää yksin työpäivien ajaksi.

Vierailija
246/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinkö te ajattelette vahuksista, vahemmistanne? Hirveää, toivottavasti teillä ei ole omia lapsia.

t. isovanhempia ja vanhempia hellyydellä, kiitollisuudella ja kaipauksella muisteleva äiti

Mennyvittuun

Vierailija
247/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt mitään. Olen itse joutunut tahtomattani vanhempani kotiorjaksi ja joudun siis asumaan tuon kanssa. Olen itse keski-ikäinen mielenterveysongelmista kärsivä autismikirjolla oleva työtön, enkä pysty huolehtimaan edes itsestäni. En saa edes nukkua tarpeeksi. Sekin vähäinen ilo, joka itselläni on joskus ollut on mennyt täysin. Valtavan kuormituksen ja liian vähäisen nukkumisen vuoksi myös muistini on kärsinyt, keskittymiskykyyn on mennyt täysin, enkä jaksa yhtään mitään. Lisäksi vihaan vanhempani raivostuttavaa lääkeautomaattia liian aikaisin alkavine valituksineen, että tekisi mieli heittää koko automaatti pois. Tuo nimittäin on heikentänyt elämänlaatuani entisestään. Tilanne huonontuu koko ajan, mutta joudun todennäköisesti asumaan vanhempani luona niin kauan kun vanhempanikin tässä asuu. Huomaan haaveilevan lähinnä vaan kunnollisista yöunista. 

Vierailija
248/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kunnilla on jonkintyyppisiä senioriasuntoja. Varsinaiseen laitoshoitoon on turha mennä jos vanhus kykenee itse siellä pärjäämään. Niihin saa asumistukea jos on siihen oikeutettu. On lämpö, vesi, suihku ym. ja yleensä myös joku vanhusten  ruokailumahdollisuus lähistöllä. 

Jos äiti on nyt sairaalahoidossa kannattaa ottaa yhteyttä sairaalan sosiaalihoitajaan vai mikä lie nimike nykyään. Ilmoittaa, että itse ei halua hoitaa äidin asioita ja antaa velvoituksen heille. 

Vierailija
249/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko sä ollenkaan, mitä ko

Ei tajua. Ja kyllä minä sanon, että jos paskon kotona alleni muistamattomana ja paikat paskana, niin viimeinen jolta haluan *hoitoapua* on kädetön insinööripoikani 😳 Tuohan olisi täysin vastuutontakin molempien kannalta!

Vierailija
250/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo nyt mitään. Olen itse joutunut tahtomattani vanhempani kotiorjaksi ja joudun siis asumaan tuon kanssa. Olen itse keski-ikäinen mielenterveysongelmista kärsivä autismikirjolla oleva työtön, enkä pysty huolehtimaan edes itsestäni. En saa edes nukkua tarpeeksi. Sekin vähäinen ilo, joka itselläni on joskus ollut on mennyt täysin. Valtavan kuormituksen ja liian vähäisen nukkumisen vuoksi myös muistini on kärsinyt, keskittymiskykyyn on mennyt täysin, enkä jaksa yhtään mitään. Lisäksi vihaan vanhempani raivostuttavaa lääkeautomaattia liian aikaisin alkavine valituksineen, että tekisi mieli heittää koko automaatti pois. Tuo nimittäin on heikentänyt elämänlaatuani entisestään. Tilanne huonontuu koko ajan, mutta joudun todennäköisesti asumaan vanhempani luona niin kauan kun vanhempanikin tässä asuu. Huomaan haaveilevan lähinnä vaan kunnollisista yöunista. 

Tänäänkin aloitti komentelun, valituksen ja syyllistämisen aikaisin aamulla kun olisin halunnut nukkua ja pakotti nousemaan ja auttamaan. Sitten alkoi käsittämättömästä syystä aikaisin katsomaan televisiota niin en voinut nukkua lisää. Syytti myös siitä kun kävin aikaisin aamulla vessassa. Joudun nukkumaan olohuoneessa, enkä pysty nukkumaan vessassa, vaikka olenkin jatkuvasti sitä yrittänyt. Vanhempani ei pärjää yksin tässä asunnossa, mutta ei suostu muuttamaan jonnekin, jossa pärjäisi paremmin. Tämä siis tosiaan tarkoittaa sitä, että joudun elämään tuon vallan alla tuon säännöillä kotiorjana. Itselläni ei ole säästöjä tai omaisuutta tai paikkaa, mihin mennä. Välimme ovat olleet aina huonot. Pakenen vessaan ja yritän puhua mahdollisimman vähän. En tosiaan odota mitään, paitsi ehkä seuraavia eduskuntavaaleja ja hallituksen kaatumista.

Vierailija
251/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennyvittuun

Niinkö, sääli etkö pääse millään ulos.

Vierailija
252/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi joutua vastuuseen tai olla syyllinen siihen, että vanhempani on vanha, sairas ja vihainen tai omaan syntymääni tai siihen, että olin hankala lapsi, koska olin nykyisten käsitteiden mukaan erityislapsi. Diagnoosin sain toki vasta aikuisena. En ole velkaa kenelkekään siitä, että sain syntyä, vaikka olinkin ei toivottu, eikä tuon velan maksaminen, jota en pysty koskaan maksamaan saisi tarkoittaa joutumista vanhempani kotiorjaksi varsinkin kun se tuhoaa itseni kokonaan. Mutta vanhempani haluaa ilmeisesti kostaa syntymäni tällä tavalla. 

Vierailija
253/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET OTA KOTIISI, EDES PÄIVÄKSI.

Äitisi jää siihen muutes ja viranomaiset pesevät kätensä tosta keissistä.

Pidä pääsi nytten.

Meillä olisivat aikoinaan sairaalasta laittaneet dementikkoisämme takas kotiin. Kotihoito olis käynyt pari kertaa päivässä. Todennäkösesti jäärä ei olis laskenut niitä sisään. Sano myös itse että jos tyttäret vähä auttais.

Onneksi oltiin itsepäisiä, johan löyty hoivakotipaikka.

Me tyttäret ollaan töissä, vielä todennäkösesti kymmenen vuotta ennenku päästään eläkkeelle.

Talot ja perheet. Minulla vielä erityislapsia jotka tarvitsevat enemmän huolenpitoa.

Ap soitat sille joka äitisi sijottaa ja sanot että et ota kotiisi.

Sun ei ole pakko ottaa äitiäsi kotiisi.

Se että äitisi kieltäytyy sijotuksista ei ole sinun vikasi.

Vierailija
254/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla tämä vaikuttaa niin vahvasti sinuun, että toivot ettei ap olisi syntynytkään? Sinä et ole tässä se osapuoli joka joutuu miettimään miten hoidan tämän. Totuus on että toimintakyvyttömän vanhuksen kanssa arjen pyörittäminen on paljon raskaampaa kuin esim. pikkulapsen. Pahimmassa tapauksessa ihmistä ei voi päästää hetkeksikään silmistä ja esim jo vessaressuissa tarvitaan enemmän nostovoimaa.

Vierailija
255/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ET OTA KOTIISI, EDES PÄIVÄKSI.

Äitisi jää siihen muutes ja viranomaiset pesevät kätensä tosta keissistä.

Pidä pääsi nytten.

Meillä olisivat aikoinaan sairaalasta laittaneet dementikkoisämme takas kotiin. Kotihoito olis käynyt pari kertaa päivässä. Todennäkösesti jäärä ei olis laskenut niitä sisään. Sano myös itse että jos tyttäret vähä auttais.

Onneksi oltiin itsepäisiä, johan löyty hoivakotipaikka.

Me tyttäret ollaan töissä, vielä todennäkösesti kymmenen vuotta ennenku päästään eläkkeelle.

Talot ja perheet. Minulla vielä erityislapsia jotka tarvitsevat enemmän huolenpitoa.

Ap soitat sille joka äitisi sijottaa ja sanot että et ota kotiisi.

Sun ei ole pakko ottaa äitiäsi kotiisi.

Se että äitisi kieltäytyy sijotuksista ei ole sinun vikasi.

Soitat ja sanot. Sanot myös että tästä ei enää tarvitse soittaa.

Toi kunta missä äitisi asuu ja samoin veljesi mielellään siirtäsivät sun äitis sun luo. Eri kuntaan niin vierittäisivät näin ongelman sille toiselle kunnalle ja toisille päättäjille.

Vierailija
256/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis äitisi asuu talossa jossa ei ole edes vettä ja sinä harmittelet kuinka sinua asiasta vaivataan?!

Talo pysyy kunnossa ilman huonosti tehtyä kylpyhuonetta ja jäätyviä vesijohtoja. Kaivo on kejsitty. Saunassa peseydytään. Teräsmummo pysyy kunnossa hakkaamalla itse polttopuut. Saa ne tilaamallakin. Mailla ei läträtä vedellä.

Vierailija
257/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin ja unilääkettä?

Vierailija
258/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vuokrakämppä?

Yritä saada nimesi kanssa vuokrasopimukseen.

Niin voit sitten kun vanhus joutuu hoitokotiin jatkaa asunnossa asumista.

Vierailija
259/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin ja paperi, että elää itse kohtuuttomassa tilanteessa jaksamattomana. Tarvitsee itsekin tuettua asumista, ja nyt on jäänyt loukkoon vanhempiensa hoitoon vasten tahtoaan.

Vierailija
260/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä rutiset?

Näytäppä lakikirjasta missä lukee näin?

Kuka sitten on vastuussa lapsettomista vanhuksista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme