Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!

Vierailija
17.02.2025 |

Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla. 

Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen. 

Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa. 

Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua. 

Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.

Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.

Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.

Kommentit (301)

Vierailija
261/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju. 

Joo, molemmille lapsille kuuluu vastuu. Mutta lapsille se kuuluu, ehdottomasti.

Mitä sä rutiset?

Näytäppä lakikirjasta missä lukee näin?

Kuka sitten on vastuussa lapsettomista vanhuksista?

Jep. Ilmoitin tuon *sossun* joka lain vastaisesti ohjailee täällä ihmisiä väärin.

Vierailija
262/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo nyt mitään. Olen itse joutunut tahtomattani vanhempani kotiorjaksi ja joudun siis asumaan tuon kanssa. Olen itse keski-ikäinen mielenterveysongelmista kärsivä autismikirjolla oleva työtön, enkä pysty huolehtimaan edes itsestäni. En saa edes nukkua tarpeeksi. Sekin vähäinen ilo, joka itselläni on joskus ollut on mennyt täysin. Valtavan kuormituksen ja liian vähäisen nukkumisen vuoksi myös muistini on kärsinyt, keskittymiskykyyn on mennyt täysin, enkä jaksa yhtään mitään. Lisäksi vihaan vanhempani raivostuttavaa lääkeautomaattia liian aikaisin alkavine valituksineen, että tekisi mieli heittää koko automaatti pois. Tuo nimittäin on heikentänyt elämänlaatuani entisestään. Tilanne huonontuu koko ajan, mutta joudun todennäköisesti asumaan vanhempani luona niin kauan kun vanhempanikin tässä asuu. Huomaan haaveilevan lähinnä vaan kunnollisista yöunista. 

Mitä jos pyytäisit aikuissosiaalityöstä apua itsenäistymiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydy kaikesta. Nyt on sauma saada äiti suoraan palvelutaloon ja se ratkaisisi tulevatkin ongelmat.

Kertokaas muuten te kaikkitietävät, että miten luottotiedottomalle vuokrataan noin vain asunto?

Sossu hoitaa takuuvuokran ja maksaa vuokratuen osuuden suoraan vuokranantajalle. Jos sitte luottotiedoton ei loppuosaa maksa, tulee taas häätö ja kierre on loputon.

Vierailija
264/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei provo niin äiti vaan vanhainkotiin. Luottotiedottoman maksuista vastaat sinä, mikäli siihen ryhdyt. Sinun tulisi vaatia äidillesi edunvalvojaa, näin sinun vastuu katoaa. Lähiomainen ei ole vastuussa toisesta ihmisestä. Sossut on sitä varten.

Vierailija
265/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis äitisi asuu talossa jossa ei ole edes vettä ja sinä harmittelet kuinka sinua asiasta vaivataan?!

No, äitillä ollut mahollisuus itse vaikuttaa asiaan. Ap ja kuka tahansa ei ole vastuussa vanhemmistaan.

Vierailija
266/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista että Suomessa ei edes omasta suvusta huolehdita.

Luottotiedoton! Ei muuta ku kaiva kuvetta, jos noin harmittaa.

Vierailija
267/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niitä tilanteita, miksi kunnan kannattaisi maksaa kotihoidon tukea omaisille. Joku voisi reilun tonnin korvauksella hoitaa vanhempansa.

Nyt sitten kunta joutuu maksamaan ehkä 4000 euroa kuussa hoitokodissa.

Vierailija
268/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan hoitanut huonokuntoista vanhusta? Huolenpito vastaa taaperon tarvetta! Kaikki pitää auttaa, käyttää vessassa, pestä, syöttää, auttaa tuolista ylös, auttaa istumaan, varmistaa kävely jne. Ei sitä työn ohella hoideta. Etenkin jos olet kokopäivä töissä ja on lapset vielä hoidettavana. 

Itse käyn omilla vanhuksilla noin 2krt viikko (asuvat hoivakodissa), silti puuhaa piisaa ja aika ei meinaa riittää. Käyn heille kaupassa (ostelen nameja yms), katselen/viikkailen/järjestelen/ostan vaatteet, korjaan asioita, vähän siivoan, hoidan elektroniikkaa (telkkarit toimii ynnä muuta) jne juoksevia asioita. Ei tulisi mitään jos päälle pitäisi hoitaa joka päivä ruoat, vessakäynnit, vaipat jne. Lisäksi muut sukulaiset käyvät toiset 2-4 krt vk, ja silti tarvitaan vielä hoivakoti, jotta päivittäiset toimet onnistuu. Täystyötä. 

Aloittaja tiukkana vaan! 

Vierailija
269/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on melko hyytävän kylmä ketju, mutta toki näilläkin jutuilla on oikeutuksensa näkyvyyteen.

Vierailija
270/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jokaisen miettiä, miten tulevaisuudessa järjestää vanhempiensa hoidon kun yhteiskunta sitä tuskin enää kauaa tekee. 

Hoivakotipaikka maksaa sen 5000e/kk, joten jos vanhuksen oma eläke on tonnin luokkaa niin mistä puuttuvat rahat saadaan? Vai ostetaanko vanhukselle halvempi hoivapaikka Virosta?

Vierailija
271/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jokaisen miettiä, miten tulevaisuudessa järjestää vanhempiensa hoidon kun yhteiskunta sitä tuskin enää kauaa tekee. 

Hoivakotipaikka maksaa sen 5000e/kk, joten jos vanhuksen oma eläke on tonnin luokkaa niin mistä puuttuvat rahat saadaan? Vai ostetaanko vanhukselle halvempi hoivapaikka Virosta?

Siihen tarvitaan ensi lakimuutos.

Vierailija
272/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on sellainen kuvitelma, että kaikki vanhukset ovat leppoisia kiikkutuolissa istuvia höppänöitä. Eräs sukulainen päätti hakea tätinsä hoitokodista aikomuksenaan hoitaa tämä loppuun asti kotona. Hänellä oli melkoinen hätä heti seuraavana päivänä, kun tajusi, mihin oli lupautunut. Täti kun oli höntännyt yöllä ympäri taloa, teki tarpeet housuun, ei tunnistanut häntä, puhui aggressiivisesti, kiroili jne. Yritettiin puhua hänelle järkeä, että ottaisi ensin tädin viikonloppuhoitoon, mutta uhmakkaasti hän irtisanoi hoitokotipaikan. Luojan kiitos hän sai paikkansa takaisin.

Vierailija
273/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen tarvitaan ensi lakimuutos.

Eiköhän tämä raiavoisa vihan kyllästämä sakki aja tappolain läpi ja kas ongelma on sillä ratkaistu. Surullista, että ihmiset ovat tässä jamassa, tässä onnellisten kympin maassa.

Vierailija
274/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on melko hyytävän kylmä ketju, mutta toki näilläkin jutuilla on oikeutuksensa näkyvyyteen.

En oikein ymmärrä, että miten tämä on hyytävä ketju?

Mielestäni on fiksua, jos/kun aikuiset ihmiset tunnistavat omat voimavaransa ja rajansa eivätkä naiset (koska heitä tämä useimmiten koskee) suostu käymään töissä ja siinä samalla hoitamaan omat lapset, vanhempansa ja pahimmillaan appivanhempansa myös. 

Oman mummin kohdalla käytös oli aivan kylmäävää, häntä olisi pitänyt tyttärien ja tyttärien tytärten (nimenomaan naisten, pojille ei ollut vaatimuksia) auttaa selviämään vanhassa omakotitalossa. Tilillä satojatuhansia, mutta palveluja ei suostunut ostamaan, kunnes oli pakko.

Vierailija
275/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on niitä tilanteita, miksi kunnan kannattaisi maksaa kotihoidon tukea omaisille. Joku voisi reilun tonnin korvauksella hoitaa vanhempansa.

Jos kk palkka on 2600 netto. Kunta maksaisi reilun tonnin omaistaan hoitavalle henkilölle. Kumman valitset? 

Vierailija
276/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan hoitanut huonokuntoista vanhusta? Huolenpito vastaa taaperon tarvetta! Kaikki pitää auttaa, käyttää vessassa, pestä, syöttää, auttaa tuolista ylös, auttaa istumaan, varmistaa kävely jne. Ei sitä työn ohella hoideta. Etenkin jos olet kokopäivä töissä ja on lapset vielä hoidettavana. 

Itse käyn omilla vanhuksilla noin 2krt viikko (asuvat hoivakodissa), silti puuhaa piisaa ja aika ei meinaa riittää. Käyn heille kaupassa (ostelen nameja yms), katselen/viikkailen/järjestelen/ostan vaatteet, korjaan asioita, vähän siivoan, hoidan elektroniikkaa (telkkarit toimii ynnä muuta) jne juoksevia asioita. Ei tulisi mitään jos päälle pitäisi hoitaa joka päivä ruoat, vessakäynnit, vaipat jne. Lisäksi muut sukulaiset käyvät toiset 2-4 krt vk, ja silti tarvitaan vielä hoivakoti, jotta päivittäiset toimet onnistuu. Täystyötä. 

Aloittaja tiukkana vaan! 

Ei, siinä hoitaa kolme taaperoa verrattuna yhteen vanhukseen. Änkyröivää vanhusta ei saa edes kannattua pois toieen huoneeseen kuten taaperot.

Vierailija
277/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne yrittää tuota niin kauan kun sanot selvästi EI. Koska sotella ei ole rahaa liikaa, ohje on ensin yrittää omaiset saada "sitoutettua hoitoon" eli kirjoittaa sinne papereihin että tytär hoitaa vanhuksen asiat.

Sanot että et tee asialle mitään, ja soten on pakko ottaa asiat hoitaakseen.

Äitisi teki kyllä tyhmästi kun kieltäytyi vanhainkotipaikasta. Mutta kunnan sosiaaliviranomainen hoitaa hänelle sitten yksiön ja auttaa Kelan asioissa.

Kieltäytyi vanhainkotipaikasta. No sitä suuremmalla syyllä ei ole aloittajan ongelma kun muori olisi saanut apua. Oma moka 

Ja miten sossu kuuntelee tuollaista hurumummoa ettei se halua. Mitä ihmettä - halusi tai ei niin vanhainkotiin kun muualla ei enää pärjää. 

Ne vetoaa ettei muori halua kun viranomaiset ei halua/rahaa hoitaa muoria. 

No huh, kuvitteletko, että täysivaltainen aikuinen ihminen voidaan väkisin vastoin omaa tahtoaan asuttaa johonkin hoivakotiin? 

Vierailija
278/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan jäisi töistä pois edes tonnilla ja hoitaisi dementoitunutta äitiäni kotonsa

Ensinnäkin se on ympärivuorokautista työtä ja toiseksi se pienentäisi eläkettä i monta sataa. 

Joten kotihoito saa edelleen tehdä käyntinsä ja minä käyn, milloin ehdin

Vierailija
279/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että pojalla "on oikeus" kieltäytyä äitinsä asioiden hoitamisesta, mutta tyttärellä muka ei?

tytär vaikuttaa olevan hieman idari. hölmöä helpompi puijata

Vierailija
280/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on sellainen kuvitelma, että kaikki vanhukset ovat leppoisia kiikkutuolissa istuvia höppänöitä. Eräs sukulainen päätti hakea tätinsä hoitokodista aikomuksenaan hoitaa tämä loppuun asti kotona. Hänellä oli melkoinen hätä heti seuraavana päivänä, kun tajusi, mihin oli lupautunut. Täti kun oli höntännyt yöllä ympäri taloa, teki tarpeet housuun, ei tunnistanut häntä, puhui aggressiivisesti, kiroili jne. Yritettiin puhua hänelle järkeä, että ottaisi ensin tädin viikonloppuhoitoon, mutta uhmakkaasti hän irtisanoi hoitokotipaikan. Luojan kiitos hän sai paikkansa takaisin.

Potaskaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan