Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!
Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla.
Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen.
Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa.
Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua.
Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.
Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.
Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.
Kommentit (301)
"Sosiaaliturvamenoista 34 miljardia euroa vuodessa menee eläkeläisiin. Työttömät on vasta viidentenä."
https://thl.fi/-/sosiaaliturvamenot-olivat-80-miljardia-euroa-vuonna-20…
Ilmoita että veli on lähiomainen, kun vielä asuu samalla paikkakunnalla kuin äidin koti on.
Meiltä työikäisiltä on kaikki leikattu.
Emme ala hoitamaan ilmaiseksi eläkeläisiä.
Siitä ei omaa eläkettä kerry.
Vierailija kirjoitti:
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Ansiosidonnaista leikattiin enkä laita euroakaan bensaan sen takia, että menisin hoitamaan jotain eläkkeellä olevaa vanhempaa.
Joko kokoomus maksaa kunnon ansiosidonnaista tai eläkeläisten hoidon.
Työt on pätkätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikattiin enkä laita euroakaan bensaan sen takia, että menisin hoitamaan jotain eläkkeellä olevaa vanhempaa.
Työt on pätkätyötä.
Tai sitten on se vaihtoehto, että eläkeläiset on ilman hoitoa ja apua.
Itse olen ollut vuodeosastolla töissä ja kyllä ajoittain potilaat jäivät pitkäksi aikaa osastolle sosiaalisin syin, kun kotiin ei voinut palata. Ei sinne kuitenkaan kukaan jäänyt sen jälkeen, kun asuntoa tarjottiin. Sinne asuntoon oli lähdettävä. Omaiset tai sosiaalitoimi järjesti muuton, ja vanhus kärrättiin sinne uuteen kotiin ja järjestettiin kotihoidon arvio.
Vierailija kirjoitti:
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Kai se yksityisellä maksaa
Jos tämäkin raha olisi kunnan käytössä niin saataisiin paljon enemmän vastetta rahalle. Ehkä hoidettua 2-5 mummoa sillä 5000e.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista vastauksista ja tuesta, mukava tietää että muutkin näkevät tilanteen järjettömyyden! Sukulaisilta (varsinkin veljeltä) tullut paljon syyllistämistä, kuinka en voi jättää omaa äitiä heitteille. Ongelma kuitenkin nimenomaa se mitä moni on arvellut, äiti niin jääräpäinen ettei suostu vanhainkotiin, muttei halua omaan taloon palata. Hänellä on tarkat rajat minkälainen asunnon tulisi olla ja millä kustannuksilla. Ei yhtään realisoidu tilanteeseensa, ettei vettä saa enää vuoden kertamaksulla tai sähköä voi kuitata taloyhtiön piikkiin.
Tilanne on todella hankala, mutta aion pitää kantani. En ota sisällä tupakoivaa vanhaa naista meille oleskelemaan, en usko että suostuisi enää lähtemään. Jos johonkin palvelutaloon muuttaa niin voin kalusteet kuljettaa paikalle, en muuta. ap
Huhhuh, kuullostaa ihan omalta anopilta. Kotona ei enää pärjännyt yksin, mutta mikä tahansa hoivakoti ei kunigattarelle kelvannut. Piti olla oma keittiö, tietyltä kylältä, ikkuna etelään, mahdollisuus puutarhaan, oma fysioterapeutti yms.
Ihan ensin olisi halunnut että olisimme remontoineet meidän talon kylkeen hänelle asunnon, että olemme sitten saatavilla kun haluaa. Tästä tuli kovasanaisesti kieltäydyttyä.
Ihan naurettavaa että äitisi kuvittelee voivansa jotai ehtoja asettaa, jos avusta jo kieltäytyi ja vaihtoehtona vedetön kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Verot on maksettu. Kun niitä alkaa tarpeeksi eksymään ja kaduille kuolemaan, niin hommaan tulee muutos. Muutos taas vaatii aina kovat aseet, ja tällä kertaa se on omaisten omien puolien pito vaikka sitten hampaat irvessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt on pätkätyötä.
Tai sitten on se vaihtoehto, että eläkeläiset on ilman hoitoa ja apua.
Periaatteessa omaisen hoitotyö on TYÖTÄ joka ei ole sallittua työttömälle. Joten tämä pitää ensiksi saada paperille työsopimukseksi. Tätä pimeää työtä jossa vanhemmat on hoidettu työn ohessa on Suomen perinne. On se sovittavissa montako tuntia menee viikossa hoitotyöhön ja eläkeläisen kortilla auton tankkaus ja kaupassa käynti tottakai.
"Kiitos kaikista vastauksista ja tuesta, mukava tietää että muutkin näkevät tilanteen järjettömyyden! Sukulaisilta (varsinkin veljeltä) tullut paljon syyllistämistä, kuinka en voi jättää omaa äitiä heitteille."
On veljellä pokkaa, varsinkin kun itse on ensin kieltäytynyt hoitamasta vanhusta vaikka vieressä asuu.
Sikamainen.
Itse lopettaisin yhteydenpidon veljeen(KIN)!
Vierailija kirjoitti:
Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju.
Joo, molemmille lapsille kuuluu vastuu. Mutta lapsille se kuuluu, ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Jos tämäkin raha olisi kunnan käytössä niin saataisiin paljon enemmän vastetta rahalle. Ehkä hoidettua 2-5 mummoa sillä 5000e.
Ei saada. Julkisellakin puolella ympärivuorokautisen hoivan kustannukset ovat sen 5000-6000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju.
Höpö höpö! Ei kuulu! Ihan lain mukaan se kuuluu yhteiskunnalle! Ettäs kehtaat valehdella! Oletko sossu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu lapsille. Hyvinvointialueen sosiaalitoimi vastaa siitä että vanhuksella on tarvitsemansa apu.
Veli mahtaa olla niitä miehiä, jotka vastasivat ylen gallupiin, että vanhustenhoito kuuluu naisille.
Sanoisin sairaalalle, että teillä on nyt erehdys, että lähiomainen on veli, etkä sinä. Ja korostaisin veljen asuvan äidin kotipaikkakunnalla ja jo käyneen kaupassa äidin puolesta eli itse jo ottaneen hoivavastuuta äidistä ja että on luonteva jatko, että hän auttaa äitiä myös asunnon hankinnassa. Sitten vaihdat omaa puhelinnumeroa.
Onko sinut laitettu lähiomaiseksi siksi, koska olet nainen?
Olen kotihoidossa nähnyt, miten vanhus saa jopa ruoanlämmityskäyntejä vaikka hänellä asuisi oma poika tai joku sukulaispoika samassa asunnossa. Kun eihän nyt mieheltä voi vaatia että lämmittäisi ruokaa, ehdottomasti pitää kalliin yhteiskunnan palkkaaman hoitajan se tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, yksityinen tuottaa palvelut paljon halvemmalla kuin julkinen. Julkisella tuo maksaisi paljon enemmän.
"Yli puolet mökinomistajista on eläkkeellä."
https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…