Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!

Vierailija
17.02.2025 |

Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla. 

Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen. 

Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa. 

Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua. 

Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.

Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.

Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.

Kommentit (301)

Vierailija
281/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydy kaikesta. Nyt on sauma saada äiti suoraan palvelutaloon ja se ratkaisisi tulevatkin ongelmat.

Kertokaas muuten te kaikkitietävät, että miten luottotiedottomalle vuokrataan noin vain asunto?

Sossu hoitaa takuuvuokran ja maksaa vuokratuen osuuden suoraan vuokranantajalle. Jos sitte luottotiedoton ei loppuosaa maksa, tulee taas häätö ja kierre on loputon.

Ei vaan Kela.

Vierailija
282/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on aikuinen. Sosiaalitoimeen yhteyttä ja he hoitavat hänen kanssaan asiat. Jos on jo vanhainkotipaikkaa tarjottu eikä mene, niin ei ole sinun vastuulla hommata uutta kotia toiselle aikuiselle. Hänellä kerta ajatus edelleen juoksee ja pystyy itsestään huolehtimaaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva nähdä, että on näin paljon ihmisiä, jotka aikoo hoitaa omaisensa itse, eivätkä halua heitä laitoksiin

Vierailija
284/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on sellainen kuvitelma, että kaikki vanhukset ovat leppoisia kiikkutuolissa istuvia höppänöitä. Eräs sukulainen päätti hakea tätinsä hoitokodista aikomuksenaan hoitaa tämä loppuun asti kotona. Hänellä oli melkoinen hätä heti seuraavana päivänä, kun tajusi, mihin oli lupautunut. Täti kun oli höntännyt yöllä ympäri taloa, teki tarpeet housuun, ei tunnistanut häntä, puhui aggressiivisesti, kiroili jne. Yritettiin puhua hänelle järkeä, että ottaisi ensin tädin viikonloppuhoitoon, mutta uhmakkaasti hän irtisanoi hoitokotipaikan. Luojan kiitos hän sai paikkansa takaisin.

Potaskaa!

Ihan totista totta. Tämä täti oli meidän suvun ensimmäinen hoitokotiin joutunut, joten sukulaisella ei ollut hajuakaan siitä, millainen tämä täti on.

Vierailija
285/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva nähdä, että on näin paljon ihmisiä, jotka aikoo hoitaa omaisensa itse, eivätkä halua heitä laitoksiin

Olisipa mielenkiintoista nähdä, miten moni lunastaa lupauksensa, kun omainen sekoilee, tekee kaikki tarpeet housuun, sotkee eritteillä, hönttää yötä päivää levottomana, ei osaa enää syödä itse, tarvitsee apua joka asiassa jne.

Vierailija
286/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju. 

Joo, molemmille lapsille kuuluu vastuu. Mutta lapsille se kuuluu, ehdottomasti.

Ei kuulu niin pitkään, kun siitä ei makseta ja lasten on käytävä töissä ja hoidettava oma perheensä.

Hyi olkoon. "En huolehdi vanhemmistani jos ei makseta". Karma sinut periköön. Ois saanu isäs laukoa lakanalle.

Minun isäni laukoi itseään haulikolla rintaan kun olin 14:sta.

Kiitos, ei tarvi käydä syöttämässä, pesemässä, kuoli heti..oli 40v

Vierailija
287/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta dementia vanhuksen (MYÖS ITSENI) voisi lopettaa kuin eläimen.

Olen ateisti, ajattelin rttä lopetan, kun en enää kykene elättämään itseäni (ja näitä sekoja makamillani veroilla)

Isäni lopetti itsensä 40 vuotiaana laukauksella.

Vierailija
288/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju. 

Ei kuulu niin pitkään, kun siitä ei makseta ja lasten on käytävä töissä ja hoidettava oma perheensä.

Hyi olkoon. "En huolehdi vanhemmistani jos ei makseta". Karma sinut periköön. Ois saanu isäs laukoa lakanalle.

Minun isäni laukoi itseään haulikolla

Vierailija
289/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vapaaehtoisesti lapseton nainen.

Maapallo ei tarvitse ihmistä yhtään mihinkään...sinänsä outoa..geenini ovat hyvät..olen ilmeisesti liian älykäs lisääntymään tai uskomaan esim jeesukseen. En myöskään pidä koiraa orjanani.

Vierailija
290/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan kiukuttelet. Yksikään ei pärjää ilman rahaa eikä viisikymppisen kannata luopua työpaikastaan.

Vierailija
291/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YÖÖÖKKK..mitä täällä tapahtuu???  YÖÖÖKKKK

Vierailija
292/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vapaaehtoisesti lapseton nainen.

Maapallo ei tarvitse ihmistä yhtään mihinkään...sinänsä outoa..geenini ovat hyvät..olen ilmeisesti liian älykäs lisääntymään tai uskomaan esim jeesukseen. En myöskään pidä koiraa orjanani.

Vanhukset , joilla ei aivotoimintaa ,voisi lopettaa resursseja syömästä.

Vierailija
293/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun ole pakko hoitaa äitisi asioita jos et halua ja varsinki jos välit olleet tulehtuneet, sano niille sossuille että hoitaa hommansa ja sua ei tarvitse ahdistella asiasta enää. Ja vinkkinä voit laittaa ne sossujen numerot estoon niin ei soittele ja postit voi heittää roskiin. Mietippä ei veljesikään ole pakotettu hoitamaan asioita vaikka samalla kylällä asuu niin miksi sinun pitäisi? älä ole se kiltti tyttö sano asiasta vastaan. Ja jos tuntuu pahalta niin susta tuntuis joka tapauksessa pahalta jos rupeaisit omais hoitajaksi, mutta toi ensimmäinen menee ohi ja toinen jatkuu pitkäänkin monessa eri muodossa katkeruutena, miksi minä ajatteluna, mahdollisesti jotain tärkeää mennyt ohi elämässä koska pitää olla hoitajana jne.

Vierailija
294/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette äitinne lähiomaisia, tottakai asia kuuluu teille.

Suomessa viranomainen on lähiomainen. 

Vierailija
295/301 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi karulta mutta näissä kommenteissa jossa sanotaan että ET ota luoksesi edes hetkeksikään asumaan tai et saa rauhaa, ollaan ihan oikeassa. Minullakin kokemusta siitä miten täysipäiväisessä työssä oleva vaimo valjastettiin kaupungin puolelta liikuntakyvyttömän miehensä omaishoitajaksi ilman minkäännäköistä omaishoitosopimusta tai tukea kaupungin puolelta. Vaimo joutui muuttamaan miehen eri asuntoon että kaupunki suostui myöntämään minkäännäköistä apua. Lähellä kävi avioerokin.

Vierailija
296/301 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

!

Vierailija
297/301 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat sairaalalle että samalla kylällä asuva veljesi hoitaa äitinne asiat kun kerran paikkakuntalainen on. Sinä et muualla asuvana ja paikkakunnan käytäntöjä tuntemattomana voi auttaa. Veljesi ei voi tosta vaan pestä käsiään tai jos voi niin voit yhtä lailla sinäkin. Missään nimessä älä suostu ottamaan äitiäsi luoksesi koska siinä tilanteessa hän ei ikinä saa paikkaa muualta. Äidillesi voit sanoa ja samoin veljelle että jos ei kelpaa vainhainkoti niin sitten on omillaan. Asunto on tarjolla jos ei kelpaa niin muuttakoon vaikka telttaan.  joskus ihmiset, etenkin iäkkäät, ei ymmärrä omaa parastaan. Kasikymppiselle jo kertaalleen lonkkansa murtabneelle hoivakoti on paras vaihtoehto.

Vierailija
298/301 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te nuoret naiset, jotka vihaatte iäkkäitä naisia, niin muistakaa se, että sama tulevaisuus odottaa teitäkin. Katsotaan sitten muuttuuko ääni kellossa, kun itse joudutte vanhainkotiin vasten omaa tahtoaan ulkomaalaisten hoitajien läsittäväksi.

Todella typeriä neuvoja annatte täällä ap:lle. Sillä myös se "80-vuotias" on ihminen, joka on hoitanut aikanaan teitä. Nykyään ihmiset ovat todella itsekkäitä ja tunnekylmiä. Valmiina viemään omat vanhempansa vanhainkotiin pois silmistä, ja jättämään heidät sinne hitaasti kuolemaan.

N 55

Vierailija
299/301 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te nuoret naiset, jotka vihaatte iäkkäitä naisia, niin muistakaa se, että sama tulevaisuus odottaa teitäkin. Katsotaan sitten muuttuuko ääni kellossa, kun itse joudutte vanhainkotiin vasten omaa tahtoaan ulkomaalaisten hoitajien läsittäväksi.

Todella typeriä neuvoja annatte täällä ap:lle. Sillä myös se "80-vuotias" on ihminen, joka on hoitanut aikanaan teitä. Nykyään ihmiset ovat todella itsekkäitä ja tunnekylmiä. Valmiina viemään omat vanhempansa vanhainkotiin pois silmistä, ja jättämään heidät sinne hitaasti kuolemaan.

N 55

Mitä ihmettä selität? Ihmiset käyvät töissä ja hoitavat lapsensa. Oletko koskaan ollut missään tekemisissä sekaisin olevan harhaluuloisen vanhuksen kanssa. Pelkästään tunti puhelimessa vie yöunet. 

Vanhainkoteja ei edes ole enää. 

Vierailija
300/301 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N 55

Ja sitten joku vieraantunut todellisuudesta täysin. Lääkkeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi