Äiti asunnoton ja vuodeosasto ahdistelee minua sen kannalta!
Äitini jo reilusti päälle 80-vuotias, kuitenkin edelleen hyvässä iskussa. Vuoden vaihteessa kuitenkin tapaturmaisesti kaatui ja lonkka leikattiin. Tästä lähtien ollut sairaalassa osastolla.
Noh, äiti asunut jo kymmeniä vuosia yksin omakotitalossa, isän kuoltua jäi yksin sitä hyysäämään. Alkoa myös mennyt enemmän ja vähemmän. Itse en ole äitini tilanteesta ollut täysin perillä kaikkia vuosia, välimme tulehtuivat pian isän kuoleman jälkeen.
Nyt osastolla olon aikana ilmeisesti hoitajien toimesta tehty huoli-ilmoituksia, koska äiti soittanut suutaan juoksevan veden puutteesta kotona. Siellä talossa nyt käyneet viranomaiset ilmoittaneet talon asuinkelvottomaksi, eikä äitiä voi sinne kotiuttaa.
Tässä siis ongelma, äiti ollut jo monta viikkoa osastolla täysin toipuneena, mutta häntä ei voida sieltä päästää koska talo on huono. Äiti myös torjunut jo kaksi vanhainkoti-paikkaa, ymmärrän ettei halua vielä sinne taantua.
Sosiaalityöntekijät ja sun muut ovat nyt MINUA tästä vaivanneet, minut nimetty äidin lähiomaiseksi, koska veli ei halua asioihin ottaa kantaa (vaikka asuu samalla kylällä ja minä en). Heidän mielestään minun tulisi ottaa äiti edes joksikin aikaa tai alkaa selvittelemään asuntoa. Äidillä ei ole luottotietoja, joten minun ilmeisesti tulisi tämä asunto hänelle löytää ja maksaa.
Tilanne vain turhauttaa, täysin umpikuja. Äiti itse haluaisi uuden asunnon, mutta samalta kylältä ja ensimmäisessä kerroksessa. Tekisi mieli vain sanoa, että laittavat takaisin talollensa. On siellä nämä vuodet tähän asti pärjännyt.
Olisikohan minulla oikeus myös kieltäytyä äidin asioiden ajattelusta, saisi itse tehdä mitä haluaa niin kuin aina ennenkin.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Kai se yksityisellä maksaa
Jos tämäkin raha olisi kunnan käytössä niin saataisiin paljon enemmän vastetta rahalle. Ehkä hoidettua 2-5 mummoa sillä 5000e.
Päinvastoin, yksityinen tuottaa palvelut paljon halvemmalla kuin julkinen. Julkisella tuo maksaisi paljon enemmän.
Tämä. Paikkojen ostaminen Attendolta tulee hyvinvointialueelle halvemmaksi kuin hoivapaikkojen tuottaminen itse. Siitäkin huolimatta, että Attendo käärii voittoa saamistaan verorahoista.
Se on mahdollista, koska yksityisellä palkat ovat pienempiä. Lisäksi Attendo suosii opiskelijoita ja hoiva-avustajia, koska heille ei tarvitse maksaa samaa palkkaa kuin lähihoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju.
Joo, molemmille lapsille kuuluu vastuu. Mutta lapsille se kuuluu, ehdottomasti.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelet veljesi kanssa ja vuokraatte äidillenne asunnon kotikylältä hissitalosta. Sitten rupeatte selvittelemään eläkkeensaajan asumistukia ym. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä, että äiti on vuodeosastolla, käy vielä niin että laitostuu kokonaan eikä itsenäinen asuminen enää suju.
Höpö höpö
Jep. Täällä on sossu joka yrittää vastuuttaa valehdellen myös palstalla. Tekisi mieli nettivinkata poliisille.
Kyllä ennenkin on ilman juoksevaa vettä selvitty. Kaivosta saa.
"Suomessa lapsilla ei ole mitään oikeudellista velvollisuutta pitää huolta omista vanhemmistaan.
Oikeustieteen tohtori, apulaisprofessori Laura Kalliomaa-Puha on todennut, että lainsäädäntöön sisältyy Suomessa omaisolettama, jonka mukaan omaisten odotetaan osallistuvan läheistensä hoivaan.
Lainsäädäntö on ristiriitainen. Omaisten odotetaan auttavan ja heidät lasketaan vanhustenhoidon pyyteettömäksi voimavaraksi, vaikka mitkään voimassa olevat lait eivät velvoita vähääkään."
https://www.etlehti.fi/blogit/geron/pitaako-aikuisena-huolehtia-omista-…
Te olette äitinne lähiomaisia, tottakai asia kuuluu teille.
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa lapsilla ei ole mitään oikeudellista velvollisuutta pitää huolta omista vanhemmistaan.
Oikeustieteen tohtori, apulaisprofessori Laura Kalliomaa-Puha on todennut, että lainsäädäntöön sisältyy Suomessa omaisolettama, jonka mukaan omaisten odotetaan osallistuvan läheistensä hoivaan.
Lainsäädäntö on ristiriitainen. Omaisten odotetaan auttavan ja heidät lasketaan vanhustenhoidon pyyteettömäksi voimavaraksi, vaikka mitkään voimassa olevat lait eivät velvoita vähääkään."
https://www.etlehti.fi/blogit/geron/pitaako-aikuisena-huolehtia-omista-…
Y M M Ä R R E T T Y ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa luettavaa. Miten voitte olla noin hirveitä omaa äitiänne kohtaan!
Kuinka niin. Olen vasta 52-vuotias ja jo nyt järjestänyt vanhuuteen liittyviä asioita. Ei tulisi kuuloonkaan, että heittäytyisin lasteni riesaksi.
Ajat muuttuvat. Saattaa olla, että kuitenkin jäät lastesi riesaksi.
Maailmantilanne on epävakaa. Vanhuudenturvat voidaan menettää.
Aina voi heittäytyä sukujyrkkämältä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas kerran
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aloittajan velikin. Miksi se ei hoida.
Äitini sai aivoinfarktin pari vuotta sitten. Pääsi nopeasti hoitoon, mutta yllättyin siitä, miten sairaalasta kysyttiin jo alkuvaiheessa, että miten voin auttaa äitiäni kotiutumisessa ja kuntoutuksessa. Pyysin lääkäriä kirjaamaan tietoihin, että en voi auttaa, en missään olosuhteessa ala kenenkään läheiseni (poislukien lapset) omaishoitajaksi.
Lopulta äitini kotiutui kuntoutusosaston kautta.
Näissä asioissa kannattaa olla tiukkana. Jos teet edes kerran sen myönnytyksen, että voit auttaa, se kirjataan tietoihin ja tätä käytetään jatkossa, esim kirjataan, että potilaan tytär auttaa arjessa (ja tällä perusteella saatetaan esim evätä kotisairaanhoidon käynnit).
Näinkö te ajattelette vahuksista, vahemmistanne? Hirveää, toivottavasti teillä ei ole omia lapsia.
t. isovanhempia ja vanhempia hellyydellä, kiitollisuudella ja kaipauksella muisteleva äiti
Vierailija kirjoitti:
No eikö kotitaloa voi myydä ja hommata äidille vuokra-asunnon. Vai onko taustalla perintöriidat isän kuoleman jälkeen? Eläkettä kuitenkin tuon ikäinen saa ja tarvittaessa asumistukea.
Vaikuttaa oudolta ap:n ajatustapa. Sairaaloissa on sosiaalityöntekijä, joka kyllä auttaa asunnon haussa. Ei sitä sairasta, vanhaa äitiä tietenkään tarvitse tyttären auttaa, jos ei halua.
Toisen ihmisen omaisuutta ei niin vain mennä myymään. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydy kaikesta. Nyt on sauma saada äiti suoraan palvelutaloon ja se ratkaisisi tulevatkin ongelmat.
Kertokaas muuten te kaikkitietävät, että miten luottotiedottomalle vuokrataan noin vain asunto?
Otetaan selvää, mikä taho kylällä asuntoja vuokraa. Kunta/kaupunkikin vuokraa luottotiedottomalle, jos maksaa korkeammat takuut, m2 vuokraa ilman takuita, myös luottotiedottomalle. Lumollekin pääsee, kun maksaa enemmän takuuvuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu niin pitkään, kun siitä ei makseta ja lasten on käytävä töissä ja hoidettava oma perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Näinkö te ajattelette vahuksista, vahemmistanne? Hirveää, toivottavasti teillä ei ole omia lapsia.
t. isovanhempia ja vanhempia hellyydellä, kiitollisuudella ja kaipauksella muisteleva äiti
Minulla on lapsia. Sen vuoksi en ota lisäriesaksi hoidettavaa vanhusta. Jotain pieniä apuja, kuten kaupassa kuskaamista yms voin tehdä, mutta muuten se vaatisi liikaa. Sinulla ei ole näköjään kokemusta täysin toimintakyvyttömästä vanhuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Surullista että Suomessa ei edes omasta suvusta huolehdita.
Se nyt vaan on niin, että kaikki isät ja äidit eivät ole niitä kaikista mukavimpia tapauksia. Mä en ole tavannut äitiäni 15 vuoteen, enkä aio tavata jatkossakaan. Leikkikööt omissa ympyröissään, mä en siihen halua.
En todellakaan ottaisi huolehtiakseni siitä, jos sellainen tilanne vastaan tulisi. Onneksi sillä on se kultapoika, joka pitää huolen omaisuudesta. Olenko katkera, myönnän olevani, mutta osaan elää mainiosti ilman paskaa äitiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aloittajan velikin. Miksi se ei hoida.
Minähän sanoin TE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu niin pitkään, kun siitä ei makseta ja lasten on käytävä töissä ja hoidettava oma perheensä.
Hyi olkoon. "En huolehdi vanhemmistani jos ei makseta". Karma sinut periköön. Ois saanu isäs laukoa lakanalle.
Pikku vinkki: mikäli sosiaalipuolelta soitellaan, ja sieltä todella _väitetään_ että läheisellä on velvollisuus toimia, kannattaa nämä puhelut tallentaa ja nimet ottaa tarkasti ylös. Nämä henkilöt on hyvä saada valehtelusta vastuuseen ihan oikeustoimin.