Miten joku kehtaa järjestää juhlat, missä ei ruokaa, vaikka tulee pitkämatkalaisia?
Toiset tulevat satojen kilometrien päästä, ja tarjolla on kakku ja pikkuleipiä?
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään opittua: juhlat eivät saa maksaa eivätkä vaatia työtä. Juhlissa pitää myös pärjätä ilman ruokaa koska kyllähän nyt aikuinen ihminen pärjää ja mielellään juhlii vaikka kahdeksan tuntia ruoatta.
En tiedä mistä olet oppinut, mutta tässä keskustelussa on puhuttu 75-vuotiskahvittelusta jos et ole huomannut, ei jostain kahdeksan tunnin hääjuhlasta. Mielestäni ei ole kohtuullista vaatia että vanhus tekisi ruuat koko juhlaväelle.
Ihan kommenteista olen lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miun 5-kymppisillä oli lohi- ja kasvissosekeittoa. Hyvin kelepas kaikille. Mies täyttää pyöreitä ensi kesänä ja luultavasti on ainakin lihakeittoa.
Meillä nämä kaikki 3 ehdotusta ovat ihan arki-iltojen ruokia. Juhliin laittaisin jotain erilaista.
Noi on ihan hyviä ruokia. Helppo tehdä ja eivät vie kylmä tilaa liikaa. Jotkut esim. pihvit on kotioloissa aika hankala toteuttaa.
Ne vain jäävät syömättä. Juhlissa pitää olla jotain juhlavaa, ei arkiruokaa. Jotain filettä, kalaa jossain muodossa jne.
Kermainen lohikeitto 😋
Entä maidottomat? Kalalle allergiset? Vegaanit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin vielä kotona, meillä oli juhlissa (rippi ja yo juhlat) kunnon ruoat. Ei välttämättä lämmintä ruokaa, mutta esim. lihapullia, falafelpullia, tsatsikia, itsetehtyä perunasalaattia, pastasalaattia ja lohi/kanawrappeja. Sukulaiset tuli juhliin parin sadan kilsan päästä.
Nyt kun olen järjestänyt lapselle sukulaissynttäreitä niin olen myös tarjonnut vähintään suolaisia piirakoita / itsetehtyä pizzaa ja ruokaisia salaatteja. Tykkään, että juhlissa saa kunnolla syödäkseen.
Monenko vanhuksen syntymäpäiväpöydässä on normaalisti falafelpullia, tsatsikia, kanawrappeja ja ruokaisia salaatteja?
Juu ei todellakaan ole vanhusten juhlapöytä tarjoiluja nuo.
Tämä on se ongelma. Nuoret ei syö vanhusten ruokia ja vanhukset ei syö nuorten suosimia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin vielä kotona, meillä oli juhlissa (rippi ja yo juhlat) kunnon ruoat. Ei välttämättä lämmintä ruokaa, mutta esim. lihapullia, falafelpullia, tsatsikia, itsetehtyä perunasalaattia, pastasalaattia ja lohi/kanawrappeja. Sukulaiset tuli juhliin parin sadan kilsan päästä.
Nyt kun olen järjestänyt lapselle sukulaissynttäreitä niin olen myös tarjonnut vähintään suolaisia piirakoita / itsetehtyä pizzaa ja ruokaisia salaatteja. Tykkään, että juhlissa saa kunnolla syödäkseen.
Monenko vanhuksen syntymäpäiväpöydässä on normaalisti falafelpullia, tsatsikia, kanawrappeja ja ruokaisia salaatteja?
Täytyy kertoa vaarille, kehtasikin tarjota tuollaisia 80-vuotispäivillään. Nälässä pitäminen, pelkkä makean tarjoilu tai file, siinä ovat hyväksyttävät vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miun 5-kymppisillä oli lohi- ja kasvissosekeittoa. Hyvin kelepas kaikille. Mies täyttää pyöreitä ensi kesänä ja luultavasti on ainakin lihakeittoa.
Meillä nämä kaikki 3 ehdotusta ovat ihan arki-iltojen ruokia. Juhliin laittaisin jotain erilaista.
Noi on ihan hyviä ruokia. Helppo tehdä ja eivät vie kylmä tilaa liikaa. Jotkut esim. pihvit on kotioloissa aika hankala toteuttaa.
Ne vain jäävät syömättä. Juhlissa pitää olla jotain juhlavaa, ei arkiruokaa. Jotain filettä, kalaa jossain muodossa jne.
Kermainen lohikeitto 😋
Entä
Oletettavasti se mainittu kasvissosekeitto.
Vierailija kirjoitti:
Tänään opittua: juhlat eivät saa maksaa eivätkä vaatia työtä. Juhlissa pitää myös pärjätä ilman ruokaa koska kyllähän nyt aikuinen ihminen pärjää ja mielellään juhlii vaikka kahdeksan tuntia ruoatta.
Okei? Mitään vastuuta ei vierailla tietenkään ole omista syömisistään? Kyse 75-vuotiaan vanhuksen juhlista, joissa oli kyllä tarjottavaa. Se, ettei hän nyt ymmärtänyt tehdä kahdelle teinille (toinen kai ihan aikuinen, kun autoakin ajoi) erikseen lihapullia ja muusia on hirveä rike ja juhlat ihan pskat... Täti oli kutsunut "teinin" isän juhliin ja tämä oli käskenyt poikansa slnne... Mahtoiko täti edes tietää ko. vieraista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermainen lohikeitto 😋
Noin puolet vieraista eivät yleensä syö kalaa. Neljäsosa vieraista on vegaaneja, loput nirsoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sellaiset pysähdy matkalla syömään? :D en minä ainakaan SATOJA kilometrejä istu vain autossa... Kyllä haluan tauolle ja syömään jotain.
Oikeastiko? Tullaan hienosti pukeutuneina JUHLIIN, pitkämatkalaisina, ja ABC:lle pysähdytään? Itse juhlien järjestäjänä pahoittaisin mieleni!
Ei mulla kyllä ole tapana ajaa juhliin SATOJA kilometrejä juhlavaatteissa. Kyl me pysähdytään jossain lähempänä kohdetta vaihtamaan vaatteita.
Sinä ehkä et aja, mutta moni varmaan ajaa, itse en ainakaan tykkää alkaa missään huoltiksen kusisessa vessassa vaihtamaan juhlavaatteita. Eli kyllä vaan lähdetään juhlavaatteet päällä matkaan, jos siis tarkoitus on mennä suoraan juhliin. Ja kyllä juhlat tulee siitä, että juhlien järjestäjä näkee vähän vaivaa erityisesti tarjoilujen suhteen ja vastaavasti vieraat näkevät vähän vaivaa esim pukeutuminen,lahja, kukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei? Mitään vastuuta ei vierailla tietenkään ole omista syömisistään? Kyse 75-vuotiaan vanhuksen juhlista, joissa oli kyllä tarjottavaa. Se, ettei hän nyt ymmärtänyt tehdä kahdelle teinille (toinen kai ihan aikuinen, kun autoakin ajoi) erikseen lihapullia ja muusia on hirveä rike ja juhlat ihan pskat... Täti oli kutsunut "teinin" isän juhliin ja tämä oli käskenyt poikansa slnne... Mahtoiko täti edes tietää ko. vieraista?
Ai ettien että kuinka mukavilta juhlilta nuo kuulostavatkaan. Ehkä meidän kaikkien pitää vain pitää huoli omista asioistamme ja välttää vaivaa, siinä se elämän salaisuus ja juhlien ydin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta kun vieraita on paljon, pittää ajatella rahapuoltakin sekä mikä saattais kaikille maistuu. Toki keittojen kanssa on hyvät lisukkeetkin. Me juhlitaan luonnossa, rannalla, jos sää sallii eli ei kysees mitään pönötysjuhlia.
Juuri näin. Nyt päästään asian ytimeen. Tykkään, että isoissakin juhlissa tarjoilut ovat juhlavia. Rahanmenon vuoksi valitsen juhlavan kahvittelun suolaisine ja makeine tarjottavineen, enkä arkiruokaa ja täytekakkua.
Jokaisella on nyt kuitenkin oikeus järjestää juhlat tyylillään. Jos tulet minun vähän rennonpiin juhliini ja se lohikeitto vaikkapa saaristolaisleivän kanssa tarjottuna ei sinulle kelpaa, niin sitten voit käydä siellä apsilla syömässä juhlien jälkeen. Ja ota vielä huomioon sekin, että kaikilla ei ole ihan samanlaista budjettia käytettävissä juhlien järjestämiseen, mutta juhlat saa silti halutessaan järjestää.
Kyllä minun isäni, joka on paljon vanhempi, osaa järjestää juhlapöytään kaikkea herkullista syötävää, käy leipomossa ja ostaa sieltä suolaista ja makeaa, ja keittää perunoita ja lohen pöytään.
Mun miehen sukulaisen 9-kymppisillä oli kermaista lohikeittoa. Eri
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun isäni, joka on paljon vanhempi, osaa järjestää juhlapöytään kaikkea herkullista syötävää, käy leipomossa ja ostaa sieltä suolaista ja makeaa, ja keittää perunoita ja lohen pöytään.
Voi voi, nyt on isäsi tehnyt pahan virheen. Vanhusten pitää syödä vain tillilihaa ja läskisoossia. Eivät he voi mitään nuorten ruokia hyvänen aika syödä! Oikeastaan juhliin panostaminen on jo itsessään virhe.
kelan tukien leikkaukset näkyvät jo. persaukiset veisivät koko perheensä juhliin syömään satoja kilometrejä ELI ÄITI MAKSOI BENSAT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17-veellä on ajokortti. Tyttöystävänsä on 16. Ja en osaa sanoa isotädin ja lapsen isän välisestä kommunikaatiosta yhtään enempää. Olisi se isotäti (jota en oikein edes erityisen vanhuksena pidä) aivan hyvin voinut jotain ruokaa tehdä tai tilata. Olisi ollut kohteliaasti. Siis ei vain minun teinille, vaan koko juhlaporukalle.
Jokaisella on nyt kuitenkin oikeus järjestää juhlat tyylillään. Jos tulet minun vähän rennonpiin juhliini ja se lohikeitto vaikkapa saaristolaisleivän kanssa tarjottuna ei sinulle kelpaa, niin sitten voit käydä siellä apsilla syömässä juhlien jälkeen. Ja ota vielä huomioon sekin, että kaikilla ei ole ihan samanlaista budjettia käytettävissä juhlien järjestämiseen, mutta juhlat saa silti halutessaan järjestää.
Kyllä, jokaisella on siis myös oikeus järjestää juhlat että niissä ei ole ruokatarjoilua lainkaan vaan vaikka sitten pelkkä kakku. Ei juhlien tarvitse aina tarkoittaa mitään lämmintä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka muusi ja käristys kelpaisi, ja siihen ne kakkukahvit.
"Ihan vaikka"
Poronkäristyksen kilohinta on 40 €.
Jos järjestää juhlat pitää kyllä olla varallisuutta myös tarjoiluun. Ei sen tarvitse olla käristystä mutta jotain helppoa ruokaa.
Eri
Et voi olla tosissasi! Että siis jos ihminen on vähissä varoissa, hänellä ei ole oikeutta juhlistaa halutessaan syntymäpäiväänsä ystävien kanssa, jos tarjoilut jäävät budjettisyistä vähän vaatimattomiksi.. Toivottavasti sinun ystäväsi tietävät olla kutsumatta sinua juhliinsa, jos eivät ole varoissaan!
Vierailija kirjoitti:
kelan tukien leikkaukset näkyvät jo. persaukiset veisivät koko perheensä juhliin syömään satoja kilometrejä ELI ÄITI MAKSOI BENSAT.
Niin minä maksoin alaikäisen poikani sukulointiin bensat, mikäs siinä nyt on pahaa?
Minä kyllä ilmoitan jo kutsussa, että on kahvitarjoilu. Se tarkoittaa, ettei tarjolla ole varsinaista ruoka-ruokaa, vaan paljon kaikenlaista muuta syötävää. Milloin on erilaisia voileipiä tarjolla, milloin useita eri suolaisia piirakoita (osa hyvin täyttäviäkin), milloin erilaisia voileipäkakkuja, aina on useampi erilainen täytekakku ja kaikkea muutakin syötävää ja naposteltavaa, että vatsansa saa täyteen. Mitoitukset on sellaisia, että voi syödä montakin palaa kaikkea. Yleensä laittelen vielä lähtijöille evästä mukaan, jos kelpaa. Yleensä on kelvannut.