Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joku kehtaa järjestää juhlat, missä ei ruokaa, vaikka tulee pitkämatkalaisia?

Vierailija
16.02.2025 |

Toiset tulevat satojen kilometrien päästä, ja tarjolla on kakku ja pikkuleipiä?

Kommentit (380)

Vierailija
341/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarjoillaan synttäreillä yleensä itsetehtyä tai kaupasta ostettua pitsaa suolaisena,  ja se siis myös pitkämatkalaisillekin (alle 150 km matka). Sitten lisäksi tietty kakkua, keksejä, jostain piirakkaa , sipsejä, karkkeja.

Vierailija
342/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä tästä samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä molemmat isovanhemmat asuvat 2h ajomatkan päässä. Jos pidän lasten synttärit, laitan esille suolaisia piirakoita, salaatteja, voileipäkakkua, cocktailtikkuja, juustoja yms. suolaista syötävää monipuolisesti, koska en halua tarjota lämmintä ruokaa lasten synttäreillä mutta haluan että saavat vatsat täyteen. Just ettei tarvitsisi pysähtyä matkalla syömässä. Minusta olis tosi kurjaa jos isovanhemmat ajaisi tänne kakun takia ja sitten joutuisivat (pienellä palkallaan) käymään vielä matkalla syömässä kun jäi nälkä.

Kyllähän tuollaista nyt yleensä on lähes joka juhlassa :D aina jotain suolaista on, mutta en kutsuisi tuota RUUAKSI mitä nyt ehkä ap tarkoittaa.

Aloittaja sanoi että tarjolla on kakku ja pikkuleipiä.

Niin? Ne olivat tuon 75-vuotiaan tarjoilut. Ihan ok kyllä minulle, en valittaisi. Eri juttu, jos tarjolla ei olisi ollut YHTÄÄN MITÄÄN tai jotain kuivia sokerikorppuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään opittua: juhlat eivät saa maksaa eivätkä vaatia työtä. Juhlissa pitää myös pärjätä ilman ruokaa koska kyllähän nyt aikuinen ihminen pärjää ja mielellään juhlii vaikka kahdeksan tuntia ruoatta. 

Ymmärrät tahallasi väärin.

Juhlien järjestäjä järjestää juhlat oman jaksamisensa ja varallisuutensa mukaan. Kenenkään ei tarvitse järjestää ruokatarjoilua, ellei syystä tai toisesta halua. Jonkinlainen kahvitus kuitenkin yleensä kuuluu juhlaan. Juhlat on sallittua järjestää millaisella tarjoilulla haluaa, varsinaisesta ruokatarjoilusta ja ehkä täydestä tarjoilujen puutteesta on hyvä ilmoittaa kutsussa.

Ketjun sanoma on lähinnä ollut, että yhtään mihinkään juhliin tai kyläpaikkaan

Etäiset sukulaiset vai etäällä eli kaukana asuvat sukulaiset, kumpia tarkoitat

Vierailija
344/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään opittua: juhlat eivät saa maksaa eivätkä vaatia työtä. Juhlissa pitää myös pärjätä ilman ruokaa koska kyllähän nyt aikuinen ihminen pärjää ja mielellään juhlii vaikka kahdeksan tuntia ruoatta. 

Okei? Mitään vastuuta ei vierailla tietenkään ole omista syömisistään? Kyse 75-vuotiaan vanhuksen juhlista, joissa oli kyllä tarjottavaa. Se, ettei hän nyt ymmärtänyt tehdä kahdelle teinille (toinen kai ihan aikuinen, kun autoakin ajoi) erikseen lihapullia ja muusia on hirveä rike ja juhlat ihan pskat... Täti oli kutsunut "teinin" isän juhliin ja tämä oli käskenyt poikansa slnne... Mahtoiko täti edes tietää ko. vieraista? 

17-veellä on ajokortti. Tyttöystävänsä on 16. Ja en osaa sanoa isotädin ja lapsen isän välisestä kommunikaatiosta yhtään enempää. Olisi se isotäti (j

Siis miksi ihmeessä? Hän kykeni ja halusi järjestää tuollaiset tarjottavat, niin that's it. Miksi kehtaat ruikuttaa? 

Vierailija
345/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaikka muusi ja käristys kelpaisi, ja siihen ne kakkukahvit.

"Ihan vaikka" 

Poronkäristyksen kilohinta on 40 €.

Jos järjestää juhlat pitää kyllä olla varallisuutta myös tarjoiluun. Ei sen tarvitse olla käristystä mutta jotain helppoa ruokaa.  

Eri

Et voi olla tosissasi! Että siis jos ihminen on vähissä varoissa, hänellä ei ole oikeutta juhlistaa halutessaan syntymäpäiväänsä ystävien kanssa, jos tarjoilut jäävät budjettisyistä vähän vaatimattomiksi.. Toivottavasti sinun ystäväsi tietävät olla kutsumatta sinua juhliinsa, jos eivät ole varoissaan!

Itse keitän jauhelihasoppaa ja hyvin on kelvannut juhlissa. Ei se että kirjoitin sanan varallisuutta tarkoita että fileitä on juhlapöydässä. Luulen että monellakin on mahdollisuus ihan tavalliseen tarjoiluun,jos on halua ja tahtoa.  Ja minun ystävät kutsuvat minut juhliinsa,ja minä heidät. Ihan tavallisin tarjoilun,puolin ja toisin. Ei lainkaan näyttämisen halusta,ja pienellä budjetilla.

Vierailija
346/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miun 5-kymppisillä oli lohi- ja kasvissosekeittoa. Hyvin kelepas kaikille. Mies täyttää pyöreitä ensi kesänä ja luultavasti on ainakin lihakeittoa. 

Meillä nämä kaikki 3 ehdotusta ovat ihan arki-iltojen ruokia. Juhliin laittaisin jotain erilaista.

Olen saanut synttäreillä lohikeittoa ja saaristolaisleipää. Hautajaisissa olen syönyt hernekeittoa ja pannukakkua sekä lihakeittoa näkkärillä. Kaikki olivat hyviä.

Vierailija
347/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsua ihmisiä juhliin, jos ei aio pistää parasta pöytään. Eiväthän ne ole silloin juhlat, vaan esim. päiväkahvit. Jos ei ole varaa tarjota reilusti sekä suolaista, että makeaa ja muutakin juotavaa, kuin kahvia, niin ei kannata kutsua kuin joku naapuri tai korkeintaan muutaman kilometrin päässä asuva vieras vain kahvittelemaan, tai järjestää nyyttärit. 

Kyllä tarjoilut pitää olla suhteessa siihen, kuinka paljon kutsutut panostavat lahjaan tai matkustamiseen. 

Asumme kaukana kaikista sukulaisista (100-500km), joten meillä on aina tarjottu ruokaa ristiäisissä, lasten synttäreillä, rippijuhlissa, ylioppilasjuhlissa ja meidän vanhempien 50v. juhlissa. Pienemmällä kutsuttujen joukolla on tarjottu lämmin ruoka salaatteineen, leikkeleineen, leipineen ja juomineen ja jälkiruuaksi kahvit, kakku ja muut makeat. Isomman joukon juhlissa (esim. yo) tarjolla on ollut ruokaisia salaatteja, voileipäkakkuja, karjalanpiirakoita ja makeita tarjottavia. 

Aina muulloin olemme itsekin saaneet lämmintä ruokaa tai reilusti kylmiä suolaisia ja makeita tarjottavia juhlissa, paitsi kerran kun matkasimme 200 km päähän rippijuhliin syrjäiselle pikkupaikkakunnalle, tietenkin jo kirkkoon aamu 10:ksi ja sieltä kummilapsen kotiin juhliin. Juhlien järjestäjät olivat tarkasti kyselleet erikoisruokavaliomme ja lupasivat tilata tarjoilut niin, että meillekin löytyy kaikkea mahan täytettä. Sanoivat vielä, että ei kannata käydä matkalla syömässä, koska syödään sitten mahat täyteen. Pakkasin toki vauvalle soseet ym. ja matkaevästä isommalle lapselle. aamupala tietenkin syötiin tukevasti kotona. Kävipä niin, ettei kala- ja mansikka allergiselle laktoosittomalle lapselle ollut juhlissa tarjolla mitään, eikä minulle, jolle ei sopinut kananmuna. Oli majoneesiset lohikakut ja laktoosiset mansikkatäytekakut. Kaikissa pullassa, kakuissa ja kekseissä oli laktoosia ja kananmunaa, olipa myös pähkinöitä, joille puolisoni on allerginen. No hän pystyi sentään syömään lohikakkua. Saatiin sitten lopulta kaapista pelkkää ruisleipää levitteellä teen kanssa. Ei aina ei voi luottaa, vaikka mitä luvattaisiin.

Vierailija
348/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhuksen luokse mennään kylään, ei kuulu odottaa yhtään mitään. Ainoa toive voi olla, että vanhus jaksaa istua ja pitää silmänsä auki juhlan ajan.

Vierailija
349/380 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sellaiset pysähdy matkalla syömään? :D en minä ainakaan SATOJA kilometrejä istu vain autossa... Kyllä haluan tauolle ja syömään jotain.

Oikeastiko? Tullaan hienosti pukeutuneina JUHLIIN, pitkämatkalaisina, ja ABC:lle pysähdytään? Itse juhlien järjestäjänä pahoittaisin mieleni!

Ei mulla kyllä ole tapana ajaa juhliin SATOJA kilometrejä juhlavaatteissa. Kyl me pysähdytään jossain lähempänä kohdetta vaihtamaan vaatteita.

Sinä ehkä et aja, mutta moni varmaan ajaa, itse en ainakaan tykkää alkaa missään huoltiksen kusisessa vessassa vaihtamaan juhlavaatteita. Eli kyllä vaan lähdetään juhlavaatteet päällä matkaan, jos siis tarkoitus on mennä suoraan juhliin. Ja kyllä juhlat tulee siitä, että juhlien

Samaa mieltä. Joskus kesällä olen vaihtanut vaatteita nopeesti jollain levähdyspaikalla, tai sitten tosiaan jo kotona. En mä tee kaverin tai sukulaisen juhlista niin isoa numeroa, että olisi yöpymispaikat ja parin päivän (meno&paluu) ravintola ruokailut. Niitä kun on useita kesässä niin ei ehtisi muuta tekemäänkään.

Ja ei, en ikinä kehtaisi itse järjestää juhlia ilman kunnon ruokaa. Erikoisruokavaliot kysyn etukäteen ja teen sen mukaan, ihan sama onko kyseessä allergia vai mieltymys. Mulle on tärkeää että vieraat viihtyy ja ruoka on hyvää.

Vierailija
350/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas minkälaista riitelyä tästäkin aiheesta on saatu aikaiseksi.

Jokaisella on oikeus järjestää oman näköisensä juhlat oman budjettinsa mukaan. Jokaisella on myös oikeus olla järjestämättä juhlia ja oikeus olla osallistumatta juhliin.

Juhlavuus ei tule pelkästään siitä mitä tarjotaan, sen arkisemmankin tarjottavan voi laittaa kauniisti ja juhlallisesti tarjolle ja panostaa juhlavaan kattaukseen. Monesta äkkiseltään arkisen kuuloisesta tarjottavasta voi tehdä parannellun ja koristellun juhlaversion. 

Fiksu ihminen toisen juhliin mennessään nauttii siitä mitä tarjolla on, kiittää kauniisti, eikä arvostele toisen kykyä järjestää juhlia. Itsehän voi sitten aina järjestää paremmat..

Vierailija
351/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta kysyn,  miten järjestätte esimerkiksi ylioppilasjuhlat,  joihin tulossa 50 ihmistä ja näistä 4 tulee pitkän matkan takaa? Laitatteko kaikille karjalanpaistit sun muut vai ainoastaan neljälle? 

Vierailija
352/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta kysyn,  miten järjestätte esimerkiksi ylioppilasjuhlat,  joihin tulossa 50 ihmistä ja näistä 4 tulee pitkän matkan takaa? Laitatteko kaikille karjalanpaistit sun muut vai ainoastaan neljälle? 

Lakkiaisiin voi poiketa kuka vain onnittelemaan. Joten syötävää ja juotavaa varataan niin että riittää. Suolaista ja makeaa. Jos joku laji loppuu, pitää olla varalla muuta. 

Tärkeintä on kuitenkin yhdessäolo, emäntä vähättelee pöydänantimia, vieraat kiittelevät ja kursailevat. Mun äiti laittoi ihania voileipäkakkuja. Hyvin tekivät kauppansa!

Kaikki vieraat ei ole nälkäisiä, monet käyvät useissa juhlissa.

Vierailija
353/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkiaiset oli ihanat juhlat. Iloa, jännitystä, ruusuja ja vieraita. Oi niitä aikoja!

Vierailija
354/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti muutenkin porrastaisin kutsuaikoja, varmaan sopisin pitkämatkalaisten kanssa, mikä aika heille parhaiten passaa. Laittaisin kyllä kaikillekin reilusti suolaista ja makeaa, painopiste suolaisissa.

Vierailija
355/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhuksen luokse mennään kylään, ei kuulu odottaa yhtään mitään. Ainoa toive voi olla, että vanhus jaksaa istua ja pitää silmänsä auki juhlan ajan.

75- v on ikä, jolloin joku tosiaan on jo huonokuntoinen vanhus, jolloin ei voi paljoa odottaa, mutta todella moni on myös vielä oikein hyvissä voimissaan ja suuttuisi, jos suhtauduttaisiin vanhuksena. 

Vierailija
356/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkämatkalaisia, meno kuin tulisivat jollain hevosvankkureilla usean päivämatkan päästä :D :D 

Vierailija
357/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin satoja (eli kaksi sataa) kilometrejä juhliin juhlavaatteissa, ja koska oli kesä, niin lapset vaihtoivat vaatteet ulkosalla ennen määränpäätä. Söimme matkan varrella huoltsikalla ihan niissä juhlavaatteissa (aikuiset) ja naureskelimme, että nyt tyhmimmät kuvittelevat meidän laittaituneen vain, kun ihan mennään ulos syömään. Toiseksi tyhmimmät ehkä tajusivat meidän menevän juhliin ja kuvittelivat lasten tulevan mukaan collareissaan ja crocseissaan. 

Vierailija
358/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miun 5-kymppisillä oli lohi- ja kasvissosekeittoa. Hyvin kelepas kaikille. Mies täyttää pyöreitä ensi kesänä ja luultavasti on ainakin lihakeittoa. 

Meillä nämä kaikki 3 ehdotusta ovat ihan arki-iltojen ruokia. Juhliin laittaisin jotain erilaista.

Olen saanut synttäreillä lohikeittoa ja saaristolaisleipää. Hautajaisissa olen syönyt hernekeittoa ja pannukakkua sekä lihakeittoa näkkärillä. Kaikki olivat hyviä.

Hernekeitto on jossain päin Suomea ollut ihan perinteinen hautajaisissa tarjottava ruoka.  Siis ollut joskus ennen,en tiedä onkohan vielä nykyisin. Tämä nyt oli ohi aiheen.

Vierailija
359/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

75- v on ikä, jolloin joku tosiaan on jo huonokuntoinen vanhus, jolloin ei voi paljoa odottaa, mutta todella moni on myös vielä oikein hyvissä voimissaan ja suuttuisi, jos suhtauduttaisiin vanhuksena. 

Todellakin, 75-vuotiaasta ei saa vanhusta tekemälläkään . Useat kuin viisikymppisiä,reippaita ja liikunnallisia. Toki jos on sairauksia niin ehkä mutta silloinkin kun pää pelaa niin ei voi vanhuksiksi kutsua . 

Vierailija
360/380 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen pieni nyrkkisääntö, jonka itse olen oppinut kantapään kautta nuorena: älä mene syömättä kylään, koska tarjottava voi olla pelkkää kahvia ja ällömakeaa kaukkua.