Miten joku kehtaa järjestää juhlat, missä ei ruokaa, vaikka tulee pitkämatkalaisia?
Toiset tulevat satojen kilometrien päästä, ja tarjolla on kakku ja pikkuleipiä?
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paapoa, mutta voisi sanoa, että ottakaa jääkaapista ruokaa mitä tykkäätte, ettei tarvi nälkäisenä lähteä takaisin
Nämä nuoretko siis olivat tädille sanoneet että ovat nälkäisiä?En tiedä, mutta onhan se aikuisen ihmisen tajuttava, että nuoret tarvitsevat kunnon ruokaa.
Kyllähän sinun olisi aikuisena ihmisenä sitten pitänyt se heille matkalle järjestää. Isotädillä on ollut muutakin tekemistä juhlien järjestämisen kanssa kuin yrittää lukea sinun jälkikasvusi ajatuksia. Älä syytä muita omasta virheestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää tarjota ruoka pitkänmatkalaisille niin tarjotaanko samalla ruoka kaikille? Juhlissa nyt ei voi tarjota mitään sosekeitto tai kinkkukiusausta ja jos pitää vaikka vain 30 henkilölle tehdä bouillabaisse tai paahtopaisti ja duchessperunat ym. niin voi kokemattomampaa kotikokkaajaa jo alkaa stressata. Kompromissina voisi olla tyyliin lohikeitto sitä tarvitseville 2 tuntia ennen juhlien alkua, mutta aika sählääminen siinäkin on. Toki kutsusta on hyvä käydä ilmi minkätyyppistä tarjoilua on luvassa.
Kunhan nyt jotain ruokaa olisi tarjonnut nuorille, edes sanonut, että syökää jääkaapista jotain. Ettei olisi nälkäisinä laittanut kotimatkalle. Eikö tämä ole aika selviö?
Ai erikseen olisi pitänyt näitä kahta paapoa ja ruokkia, vaikka talo on täynn
Eivätkö he oikeasti syöneet mitään ennen juhlia? Vatsa kurnien ajoivat juhliin ja olettivat saavansa ruokaa? What?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla uuvatteja jos ovat koko päivän nälissään ja odottavat että juhlissa heidät sitten ruokitaan. Kukaan ei ole noin maijudaiju eli aloitus on trollaus.
Söivät kotona, lähtivät ajamaan pitkän matkan, olettivat,että perillä on JUHLAT joissa on luultavasti jotain ruokaa. Kun ei ollut, kävivät paluumatkalla kaupasta hakemassa ruokaa.
Eli tapahtunut vahinko oli se, että parin tunnin juhlien ajan heillä oli hiukan nälkä? Kai olet jo tilannut heille terapiaistunnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla uuvatteja jos ovat koko päivän nälissään ja odottavat että juhlissa heidät sitten ruokitaan. Kukaan ei ole noin maijudaiju eli aloitus on trollaus.
Söivät kotona, lähtivät ajamaan pitkän matkan, olettivat,että perillä on JUHLAT joissa on luultavasti jotain ruokaa. Kun ei ollut, kävivät paluumatkalla kaupasta hakemassa ruokaa.
Mikä tässä nyt oli siis ongelmana? Saivat kaupasta ruokaa ja mahansa täyteen, kukaan ei kuollut nälkään. Päivä sisälsi opetuksen ja jatkossa ehkä normaalien käytöstapojen mukaisesti osaavat olla menemättä kylään kiljuvassa nälässä, ellei RUOKAtarjoilusta ole erikseen sovittu.
Hyvin kehtaan kiitos. Jos kutsun ihmisiä kakkukahville, oletan heidän ymmärtävän että tarjolla ei ole kalasoppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satoja kilometrejä eli tuntikausia ilman mitään välipalaa? Nälissään olivat koko juhlan ajan? Voi lapsparat 😭
Ei kaikki juhlat ole ruokajuhlia. Jos asia ilmoitetaan jo kutsussa, niin kai nyt aikuiset ihmiset osaavat syödä lähtiessään tai matkan varrella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on siis tämä kuuluisa pitkä matka? Ja kyllä meillä on JUHLIA, joissa ei ole tarjolla lämmintä ruokaa. Kunnon ruokatarjoiluja on yleensä vain häissä ja ehkä hautajaisissa eikä missään syntymäpäivillä, ellei nyt ole isot 50v. juhlat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen. Olen aina kotona oppinut että pitkän matkan takaa tuleville on tarjottava ruokaa. Ajelin muuten tässä hiljattain 200km päähän palaveriin erään asiakkaan luo. Siellä ei neuvottelutilassa tarjottu edes virvokkeita.
Tuleeko ne pitkän matkalaiset samaan aikaan kuin muutkin? He syövät ja muut kyttää vieressä? 😂
Kaikille tarjotaan toki ruoka jos tiedossa on että tulee sukulaisia tms kauempaakin. Ellei raaski niin ei kannata kutsua niin paljon vieraita.
Yleensä kyllä se kunnon ruoka tulee halvemmaksi kuin vaikka suolaiset piirakat tai makeat tarjottavat.
Esimerkiksi joku keittoruoka tai laatikkoruoka on aika helppokin, verrattuna siihen että kymmenet nälkäiset vieraat ahmisi kalliita piirakoita ihan nälk
Tämä on kyllä ihan totta, iso kattilallinen maukasta keittoa ja sämpylöitä vaikkapa, kahvin kanssa riittää sen jälkeen täytekakku. Ei taatusti tule kalliimmaksi kuin joku runsas kahvipöytä, missä on useamanlaista pikkusuolaista ja makeaa, eivätkä vieraat jää nälkäiseksi. Toki nykyään oman haasteensa tuo monenlaiset ruokavaliot, mutta jostain keitosta voi ihan kätevästi vähän muuntelemalla saada erilaisia versioita.
Mun äiti on 70+ ja hyvä kun pystyy ruokkimaan edes itsensä. Ei kaikki vanhukset ole mitään pitoemäntiä. Sitäpaitsi, käpykakku on hyvää.
Juhlien, joissa tarjoillaan lämmin ruoka, järjestäminen vaatii joko paljon rahaa tai paljon työtä ja suunnittelua. Jos juhlat ovat kotona, suuri ongelma on kylmäsäilytys. Jos tekee kaiken itse, niin noutopöytä on hyvä vaihtoehto. Sitten on huomioitava allergiat ja ruokavaliot, sekin aiheuttaa monta pulmaa.
Itse olen aina ajatellut, että juhlien pääasia ei ole mahan täyttäminen. Itse olen oppinut ja omat lapset opettanut, että kylään ei mennä nälkäisenä.
Minusta makeat tarjottavatkin pelkästään ok. Kutsussa usein selviää juhlien luonne. Kannattaa aina suunnitella asioita, niin ei tule yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen. Olen aina kotona oppinut että pitkän matkan takaa tuleville on tarjottava ruokaa. Ajelin muuten tässä hiljattain 200km päähän palaveriin erään asiakkaan luo. Siellä ei neuvottelutilassa tarjottu edes virvokkeita.
Tuleeko ne pitkän matkalaiset samaan aikaan kuin muutkin? He syövät ja muut kyttää vieressä? 😂
Kaikille tarjotaan toki ruoka jos tiedossa on että tulee sukulaisia tms kauempaakin. Ellei raaski niin ei kannata kutsua niin paljon vieraita.
Yleensä kyllä se kunnon ruoka tulee halvemmaksi kuin vaikka suolaiset piirakat tai makeat tarjottavat.
Esimerkiksi joku keittoruoka tai laatikkoruoka on aika helppokin, verrattuna siihen että kymmenet nälk
Millaista juhliin sopivaa, edullista keittoa ihan konkreettisesti ehdottaisit? Juhlissa on tapana syödä juhlavasti ja juhlava kahvipöytä on todellakin edullisempaa kattaa kuin kokonainen juhlava ateria ateria vastaavalle porukalle.
Hyvin vaikeaa miettiä, millainen keitto+sämpylät kombo olisi juhlava ateria.
Näen mä sellaisenkin ongelman,jos ei ole sovittu että on lämmin ruoka tarjolla paikan päällä ja matkalaiset ovat matkan varrella käyneet syömässä,kun on jo ajettu tuntitolkulla niin nälkähän siinä tulee. Ja sit perille päästyä,kun oletetaan et on naposteltavaa ja kakkukahvit,niin sit aletaan vänkäämään kun tuputetaan ruokaa ja vieraat kieltäytyy, et just kävivät syömässä. No ottakaa nyt,mä laitan. Ei ei kiitos. Joo joo otatte,kun tein tai närkästyn kun mulla on tässä tää kattilallinen ruokaa. Sit ei kukaan tiedä et itkeä vai nauraa ja ilma on hapan.
Vierailija kirjoitti:
Näen mä sellaisenkin ongelman,jos ei ole sovittu että on lämmin ruoka tarjolla paikan päällä ja matkalaiset ovat matkan varrella käyneet syömässä,kun on jo ajettu tuntitolkulla niin nälkähän siinä tulee. Ja sit perille päästyä,kun oletetaan et on naposteltavaa ja kakkukahvit,niin sit aletaan vänkäämään kun tuputetaan ruokaa ja vieraat kieltäytyy, et just kävivät syömässä. No ottakaa nyt,mä laitan. Ei ei kiitos. Joo joo otatte,kun tein tai närkästyn kun mulla on tässä tää kattilallinen ruokaa. Sit ei kukaan tiedä et itkeä vai nauraa ja ilma on hapan.
Jos ruokaa on yllättäen tarjolla, ei siitä kieltäydytä noin vaan otetaan pieni annos eikä tehdä siitä numeroa.
Ei kahvikutsuillekaan yleensä suoraan abc:n noutopöydästä tulla, vaan ruokailu hoidetaan siten, että maha on ehtinyt hieman vajua.
Toki itse kyllä ilmoittaisin kutsun yhteydessä ruokararjoilusta. Vastaavasti kutsuttuna oletan, että ruokaa ei ole ellei sitä erikseen ole mainittu.
Kun asuin vielä kotona, meillä oli juhlissa (rippi ja yo juhlat) kunnon ruoat. Ei välttämättä lämmintä ruokaa, mutta esim. lihapullia, falafelpullia, tsatsikia, itsetehtyä perunasalaattia, pastasalaattia ja lohi/kanawrappeja. Sukulaiset tuli juhliin parin sadan kilsan päästä.
Nyt kun olen järjestänyt lapselle sukulaissynttäreitä niin olen myös tarjonnut vähintään suolaisia piirakoita / itsetehtyä pizzaa ja ruokaisia salaatteja. Tykkään, että juhlissa saa kunnolla syödäkseen.
Miun 5-kymppisillä oli lohi- ja kasvissosekeittoa. Hyvin kelepas kaikille. Mies täyttää pyöreitä ensi kesänä ja luultavasti on ainakin lihakeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi joku keittoruoka tai laatikkoruoka on aika helppokin, verrattuna siihen että kymmenet nälk
Edellinen kysyy, että mistä hyvästä saan alapeukkuja? Ettekö ihan oikeasti usko, että soppakattila tulee edullisemmaksi ja helpommaksikin kuin useamanlaiset pikkusuolaiset ja makeat?
Vierailija kirjoitti:
Miun 5-kymppisillä oli lohi- ja kasvissosekeittoa. Hyvin kelepas kaikille. Mies täyttää pyöreitä ensi kesänä ja luultavasti on ainakin lihakeittoa.
Meillä nämä kaikki 3 ehdotusta ovat ihan arki-iltojen ruokia. Juhliin laittaisin jotain erilaista.
Edellinen kysyy, että mistä hyvästä saan alapeukkuja? Ettekö ihan oikeasti usko, että soppakattila tulee edullisemmaksi ja helpommaksikin kuin useamanlaiset pikkusuolaiset ja makeat?
Leipomukset pystyy tekemään vaikka edellisinä päivinä valmiiksi, juhlissa riittää sitten vaan kattaa pöytä niin ehtii jopa itsekin seurustella vieraiden kanssa. Keittoa joutuu vahtimaan ja sitä täytyy kuitenkin tehdä useampaa eri laatua, jotta voi huomioida kaikki ruokavaliot. Koko juhlat menee keittiössä. Meillä ei myöskään ole niin isoja ruokapöytiä että kaikki mahtuisi syömään, seisomakeitto ja juhlavaatteet ei oikein kuulosta toimivalta. Ja sitten pitää kahvin kanssa kuitenkin olla jotain kakkua ja keksiä. En ymmärrä mikä siinä siis on jotenkin helpompaa.
"Ihan vaikka"
Poronkäristyksen kilohinta on 40 €.