Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä olisit kuollut, jos olisit elänyt keskiajalla?

Vierailija
16.02.2025 |

Tarkoitan näitä, että olet saanut hoitoa sairauteen tai tapaturnaan, ja hoitamattomana tuskin olisit enää hengissä. 

Minulta leikattiin umpilisäke 23-vuotiaana, ja ilman leikkausta tulehdus olisi levinnyt vatsaonteloon johon ilman antibiootteja olisinkin sitten kuollut. 

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23 vuotiaana ensimmäisessä synnytyksessäni.

Siskoni 24 vuotiaana, sai keskenmenon ja jäi istukasta osa jäljelle, olisi kuollut verenhukkaan.

Tosin siskollani oli anemia pienenä, siihen olis varmaan mennyt. Hällä on ollut myös verenmyrkytys ennen tota keskenmenoa.

Söin muistaakseni pensiliiniä johonkin pöpöön ennen 23 vuotta. Elikkä siihen olisin mennyt.

Vierailija
62/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 25v. Olen aika villi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi edes syntynyt,äidilleni tehtiin sektio ahtaan lantion takia.

Mutta jos minut olisi jotenkin saatu elävänä ulos niin olisin kuollut omaan synnytykseen 28vuotiaana kun tuli raskausmyrkytys ja hätäsektio,verenpaineet pilvissä ja teho-osastolle.

Vierailija
64/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiveskiertymä iski 15 vuotiaana. Olisi mennyt kives kuolioon ja saattanut aiheuttaa isoja ongelmia mutta koska synnyin keskosena niin en olisi todebbäköisesti selvinnyt muutenkaan tuohon 15 vuoteen. 

Vierailija
65/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miula on adhd sekä lukihäiriö,olisin varmaan kuollut aliravitsemukseen johonkin kellariin johon minut olisi lukittu häpeäpilkkuna. Sokeakin olisin ollut kun tarvitsin   silmälasit jo nuorena vaikka mitä minä lukutaidottomana siellä pimeässä olisin silmillä tehnyt..

Tai jos olisin jotenkin pysynyt elossa ja äiti olisi lopulta säälistä laskenut minut tupaan, niin joku olisi saanut päähänsä että olen noita ja minut olisi hirtetty. 

Vierailija
66/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut elivät vanhoiksi silloin. Aatelisilla yleinen kuolemansyy oli kaatuminen taistelussa tai teloitus.

1500-luvulla oli paljon yli kuusikymppisiä aatelisia.

Keski-ikää kuvaavissa tilastoissa on vakava vääristymä joka johtuu siitä että ensinnäkin puolet kuoli imeväisinä tai lapsina ja valtava määrä nuorina aikuisina  jatkuvissa sodissa sekä  epidemioissa.

Ne jotka eivät kuolleet näihin nykymaailmasta puuttuviin katastrofeihin elivätkin sitten lähes yhtä pitkään kuin vaikka Suomessa ennen sotia syntyneet ikäluokat nykyään. (Hehe, kuulostaapa typerältä mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitin)

Näissä laskelmissa ei oteta huomioon että yksikin kraapaisu saattoi olla kuolemantuomio. Vaikka selvisi 30 kymppiseksi niin rankaa fyysistä työtätekevillä ihmisillä oli muitakin tapoja kuolla sellaiseen mikä olisi nykyään nopeasti hoidettavissa. 

Vierailija
67/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi kuollut johonkin satunnaiseen tautiin, mihin nykyään saa varalta antibiootit, niin saattaisin yhä olla hengissä yhdestä synnytyksestä huolimatta.

Tosin olisin todella pahasti likinäköinen (takana silmäleikkaus) eli elämä olisi todella hankalaa ellen olisi sattunut syntymään (myöhäiskeskiajalle silmälasien keksimisen jälkeen sekä) niin rikkaseen perheeseen että olisin ne saanut.

Vierailija
68/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ripuliin. Ärtyvä suoli ja jo lapsena oli aina maha sekasin. Ei olisi se homeinen leipä tehnyt yhtään hyvää ja olisin paskonut itseni hautaan ennen kuin olisi ehtinyt saada tissit.

Vierailija
69/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murrosikäisenä, kun sain silmälasit.

Olisin nähnyt ryöstelijärosvot ynnä sudet liian myöhään. 

Just mietin että mä olisin ehkä kuollut jokin aika sitten vanhuuteen, kun oon päässyt jo 46 vuoden ikään ilman suurempia sairauksia, mutta tosiaan: mähän olin onnettoman likinäköinen jo kouluiässä. Ei mua olisi kannattanut ruokkia.

Vierailija
70/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Murrosikäisenä, kun sain silmälasit.

Olisin nähnyt ryöstelijärosvot ynnä sudet liian myöhään. 

Just mietin että mä olisin ehkä kuollut jokin aika sitten vanhuuteen, kun oon päässyt jo 46 vuoden ikään ilman suurempia sairauksia, mutta tosiaan: mähän olin onnettoman likinäköinen jo kouluiässä. Ei mua olisi kannattanut ruokkia.

Noihin aikoihin ei tarvinnut mitään näkemistä. Riitti että näki suuriin piirtein sen kohdan pellosta mihin kuokka seuraavaksi iskeytyi ja kun et osannut lukeakaan niin vielä vähemmän haittaisi menoa.

Vierailija
71/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perätilasynnytys, oiskohan ollut liian vaikea. 

Vierailija
72/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan keskosena heti synnyttyäni

Vierailija
73/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että keskikaljalla

Vierailija
74/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisimme tietysti kaikki kuolleet viim. 30 täyttäessä sillä silloin ei noudatettu 800 g kasvissuosituksia!!!

Vierailija
75/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk iässä kun jouduin sairaalaan. Ei riittänyt kotikonstit silloin, ja sitäkään vähää satoja vuosia sitten.

Vierailija
76/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisimme tietysti kaikki kuolleet viim. 30 täyttäessä sillä silloin ei noudatettu 800 g kasvissuosituksia!!!

Keskiajalla valtaosa kansasta söi lähinnä kasviksia ja leipaa. Kalaa jos paikallinen loordi tai muu vastaava antoi luvan kalastukseen. 

Vierailija
77/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootappa minä käyn kysymässä!

Vierailija
78/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuutin ikäisenä, jos olisi  edes niin pitkälle selvinnyt. Luultavasti olisin kuollut kohtuun ja äitini olisi kuollut myös

Vierailija
79/161 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ehkä olisi syntynyt, koska hänen vanhemman veljensä synnytys oli vaikea. En tiedä, mihin sairauksiin olisin voinut sairastua tai kuolla lapsena, kun nykyisin on rokotukset ja antibiootit. Monet rokot olen lapsena sairastunut. Myös haavakuume olisi voinut tulla ilman puhdistusaineita. 

Vierailija
80/161 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vuotiaana johonkin virukseen, mikä tukkii hengitystiet. Pari vuotiaana allergioihin. 14-vuotiaana kuroutuneeseen tyrään. 15-vuotiaana angiinaan. Toisaalta olisiko keskiajalla riivanneet nimenomaan nämä taudit tällä tavalla vai ei on kokonaan toinen juttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän