Minkä ikäisenä olisit kuollut, jos olisit elänyt keskiajalla?
Tarkoitan näitä, että olet saanut hoitoa sairauteen tai tapaturnaan, ja hoitamattomana tuskin olisit enää hengissä.
Minulta leikattiin umpilisäke 23-vuotiaana, ja ilman leikkausta tulehdus olisi levinnyt vatsaonteloon johon ilman antibiootteja olisinkin sitten kuollut.
Kommentit (161)
Itse olisin kuollut alle vuoden ikäisenä sairastamaani keuhkokuumeeseen.
6kk iässä, siihen aikana sitä kutsuttiin kuristustaudiksi. Eli siis viruksen aiheuttamaan kurkunpään turpoamiseen ja siitä johtuvaan tukehtumiseen.
Varmaan aika iso osa niistä olisi kuollut, joille on lapsena annettu antibioottikuuri. Ehkä ap:kin kuuluu siihen ryhmään, eli ei olisi elänyt 23-vuotiaaksi.
En olisi syntynyt. Äiti olisi kuollut lapsena kurkkumätään.
No, itse olisin sit kuollut tuhkarokkoon 7-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut elivät vanhoiksi silloin. Aatelisilla yleinen kuolemansyy oli kaatuminen taistelussa tai teloitus.
1500-luvulla oli paljon yli kuusikymppisiä aatelisia.
Höpö höpö. Edes aatelisista miehistä suurin osa ei kuollut noin, saati sitten naiset.
Vierailija kirjoitti:
Millainen sinun tuhkarokko sitten oli? Itse sairastin sen alle kouluikäisenä ihan kotona ilman lääkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Miula on adhd sekä lukihäiriö,olisin varmaan kuollut aliravitsemukseen johonkin kellariin johon minut olisi lukittu häpeäpilkkuna.
Voin hyvin kuvitella, kuinka maatyöläisperhettäsi olisi niin kovin harmittanut lukihäiriösi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen sinun tuhkarokko sitten oli? Itse sairastin sen alle kouluikäisenä ihan kotona ilman lääkityksiä.
Oli kova tauti. 40 kuumetta, muutama päivä filmi poikki, lääkäri kävi kotona katsomassa pitääkö lähteä sairaalaan. Sen muistan, pitkä vaitelias laiha mies, jolla oli laukku kädessä.
Äiti oli sh, hoiti mua hyvin. Olin hämmästynyt, kun sairastuessani oli kevät, sit kun olin terve ja lähdin innoissani pihalle, siellä oli kesä, mutta ei ketään lapsia. Kaikki muut oli kesämökeillään ja maalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole ollut ikinä mitään hoitoa vaativaa sairautta tai tapaturmaa, joten olisin luultavasti elossa vielä näin 32-vuotiaana.
Sitähän sinä et kuitenkaan voi millään varmuudella tietää, koska olisit aivan hyvin voinut kuolla esimerkiksi isorokkoon, kuten 10% väestöstä yleensä (maaseudulla vähemmän, kaupungeissa enemmän).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on asiallinen. Tuhkarokon kuolleisuus on alle prosentti, mahdollisesti jopa promillen luokkaa. Eli ei kovin hengenvaarallinen tauti yksilölle (jälkitaudit sitten eri asia), mutta kansakunnan laajuudessa aivan oikea kuolinsyy.
Itse saattaisin säkällä olla vielä näin 56-vuotiaana olla hengissä, tosin tiedä kuinka monelta kuolemalta rokotukset ovat minut jo pelastaneet. Sen sijaan puolisostani ei olisi tullut puolisoani, hän kun on hengissä vain 2-vuotiaana tehdyn hätäleikkauksen ansiosta.
Mä oisin kuollut viimeistään 29-vuotiaana synnytyskomplikaatioihin, hätäsektio tehtiin ja sen ansiosta sekä minä että lapsi selvittiin.
Keskiajalla 30-40 % ihmisistä olisi kuollut jo alle 1 v ikäisenä. Keskimääräinen elinikä oli 20 vuotta ( luku sisältää lapsikuolleet) eli elettiin hyvässä tapauksessa 30 vuotiaaksi. 40 vuotiaat olivat jo vanhuksia. Eli tämän palstan lukijoista n 80 % olisi jo kuollut aikoja sitten ja 20 % makaisi jo kuolinvuoteella tai jossain risukossa odottamassa viimeistä henkäystä.
Varmasti ainakin 8-vuotiaana jolloin terveys romahti, vaiva tuli ihan tyhjästä, olen syönyt siihen lääkkeitä 50 vuotta ja kerran käväissyt elinsiirrossakin, ja nyt kohta kuuskymppisenä syön edelleen lääkkeitä joita ilman kupsahtaisin muutamassa päivässä. Näillä lääkkeillä olen ollut ikäni työkykyinen, terve ja liikunnallinen.
Mutta varmaan jo paljon nuorempanakin - keskiajalla vaikeat kulkutaudit kulkivat talosta taloon, olisin saattanut altistua vaikkapa isorokolle, tuberkuloosille tai vaikka paiserutolle. Tai kenties lepralle.
Rokkoihin on nykyään rokotteet ja jopa lepra ja ruttokin lähtee lääkkeillä. Kun tulee antibioottiresistantti rutto niin ollaan pulassa.
En ole elänyt keskiajalla, enkä myöskään pidä jossittelusta. Taidan olla aika tosikko?
Vielä 60-luvulla tuhkarokko, vesirokko, vihurirokko ja sikotauti sairastettiin kotona ja jäimme henkiin. Flunssat ja muut myös kestettiin ilman antibiootteja. Siitä onkin kehittynyt varmaan hyvä vastustuskyky, aikuisena ei ole juuri flunssia ollut.
Olin 7 v keuhkokuumeessa ja tyräleikkauksessa. En ehkä olisi elänyt aikuiseksi.
Voi vttu näitä aloituksia täällä, ei hlvtti??? Tätäkö on älyn taso täällä???