Nostaako akateeminen ammatti ihmisen pois työväenluokasta?
Tuttavapiiriini kuuluu nainen, joka on taustaltaan työväenluokkainen ja kotoisin pieneltä paikkakunnalta. Tämä nainen on opiskellut akateemisen ammatin, mutta elintavat ovat monilta osin työväenluokkaiset. Arvostaa esimerkiksi vanhojen autojen rassaamista ja Audilla ajamista. Ei osaa puhua tunteistaan. On yksinhuoltaja. Aina jaksaa hokea, miten hän on muiden silmissä huonompaa väkeä, kun on yksinhuoltaja.
Nostaako akateeminen ammatti ihmisen pois työväenluokasta?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä niin väliä mihin luokkaan kuuluu?
On ja ei ole. - Suomessa, jossa onneksi luokkaerot ovat pienet sillä on vähemmän merkitystä kuin paikoissa, joissa luokkaerot ovat huomattavan suuret.
Ei syntyperän pitäisi määrätä ja rajata yksilön mahdollisuuksia mutta niin todennäköisesti saattaa käydä,, jos luokkaerot halutaan hyvin suuriksi.
Sinkkumies
Yhteiskuntaluokka ei rajaa kenenkään mahdollisuuksia muuta kuin ehkä pariutumismarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
On sillä monessakin mielessä. Esimerkiksi terveyserot ovat suuria eri luokkien välillä, johtuen pitkälti elintavoista, mutta myös siitä, miten ihminen hoitaa itseään, miten hakeutuu hoitoon ja miten arvostaa eri auktoriteetteja, esimerkiksi terveyteen liittyviä suosituksia. Ero voi olla elinvuosissa mitattuna helposti jopa 10-20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koen olevani vahvasti keskiluokkainen ja kyllä se minun ihan arjessani vaikuttaa. Minä teen vakintoja yhteiskuntaluokkani mukaisesti. Valitsen vapaa-ajan viettotapani, lomamatkani, vaatteeni, missä ja miten asun sen mukaan kuin sopii minun yhteiskuntaluokkaani. Se tuntuu minusta hyvälle. Jos joutuisin vaikka työväenluokan seuraan, vaikka heidän vapaa-ajan viettoonsä, en viihtyisi. Saati heidän töissään.
Et sinä mitään valintoja tee. Annat muiden määritellä itsesi sen sijaan että oikeasti tekisit itse valintasi. Keinotekoinen yhteiskuntaluokkamääritelmä on oma pieni maailmasi? Jotenkin huvittaa nämä luokkatietoiset, joiden yöuni menee jos status ei olisi kaikkien nähtävillä.
Kerrotko kuka minun lomamatkani sitten valitsee ellen minä? Tai harrastukseni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nosta, jos työ ei sovi ammattiin.
Entäs jos on lääkäri? Ja vasemmistolainen?
Hyvin todennäköisesti on ylempää keskiluokkaa. Riippuen miten ihminen itse kokee ja määrittelee. Vasemmistolaisuus tai oikeistolaisuus ei ole oleellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hänen akateeminen ammattinsa? Ekana tulee vain mieleen lääkäri ja sosiaaltyöntekijä. Puheterapeutti. Niitä ei voi tehdä ilman akateemista loppututkintoa.
Poliisi. Amk tutkinto
Tuohan selventääkin asiaa. Todennäköisesti hän on työväenluokasta noussut alempaan keskiluokkaan. Ei siinä niin iso ero ole silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sillä monessakin mielessä. Esimerkiksi terveyserot ovat suuria eri luokkien välillä, johtuen pitkälti elintavoista, mutta myös siitä, miten ihminen hoitaa itseään, miten hakeutuu hoitoon ja miten arvostaa eri auktoriteetteja, esimerkiksi terveyteen liittyviä suosituksia. Ero voi olla elinvuosissa mitattuna helposti jopa 10-20 vuotta.
Tämäkin on mielenkiuntoinen havainto siinä mielessä, että Suomessa -matalien tuloluokkien maassa nämä terveys erot on selkeästi havaittavissa ja mite niihin näyttäisi vaikuttavan mm koulutus vaikka yksilään Suomessa oppivelvollisuuden käynytbtuskin voi olla (täysin)tietämätön siitä millaiset elintavat ylläpitävät parenmin terveyttä vs.millaiset eivät. Ts. pelkkä tieto ei saa aina yksilöä valitsemaan/ toimimaan järkevästi, jollei hän saa mm.lähipiiriltään tukea valinnoilleen ja toiminnalleen. .
Pelkästään koulutus tai tulotaso ei määritä yhteiskuntaluokkaa eikä kukaan määritä itse omaa luokkaansa. Ne jotka väittävät, ettei luokkia ole, eivät ole olleet tekemisissä toisen yhteiskuntaluokan kanssa.
Suurin osa suomalaisista on työväenluokasta vähitellen keskiluokkaan nousseita. Vanhempien koulutus- ja tulotaso vaikuttaa enemmän kuin koulutus ja omat tulot. Sanotaan, että vain yhden luokan ylös tai alas voi nousta, ei enempää. Perhetaustalla on niin suuri merkitys, että tulee vierauden tunnetta liian erilaisten seurassa.
Outoa, meidän suku kun kokoontuu juhannusjuhliin, niin siellä kyllä herrat ja narrit ja duunarit proffat viihtyvät hyvin keskenään.
Ei pidä olla alemmuudentuntoinen, vaikka mikä olisi ammatiltaan. Monen ammatin tekijät ovat tarpeellisia yhteiskunnalle. Paljon nopeammin huomataan, jos putkimiehiä ei ole, kuin jotain yliopiston käyneet vaikka muuttavat maasta pois.
Akateenusesti koulutetut korostavat mielellään koulutuksen merkitystä, työelämässä menestyneet statusta ja taloudellisesti pärjänneet elintason merkitystä luokan määrittelevänä tekijänä. Minusta se on noiden kaikkien summa.
Minä olen aina tuntenut olovani keskiluokkainen. Minulla on akateemiset vanhemmat ja akateeminen vaimo. Itselläni on opistotasoinen koulutus, työskentelen asiantuntija-ammatissa ja minulla on miljoonan omaisuus ja työväenluokkaiset kiinnostuksenkohteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään luokkia. Se näkyy kirjoituksessakin, ei ihminen kuulu johonkin kategoriaan, joka määrittelee yksiselitteisesti hänen ammattinsa, tutkintonsa, vapaa-aikansa, ihmissuhteensa tai käyttäytymisensä.
Ei tietenkään suoraviivaisia luokkia ole sanalka tavoin kuin vaikka muutama sata vuotta sitten mutta on myös itsepetosta väittää, että ei ole erilaisia väestöryhmiä/ luokkia.
Haastavaa rietysti on se, että sama ihninen voi toisilla mittareilla olla hyvinkin yläluokkainen että ja vadtaavasti toisilla allaluikkaan kuuluva.
Siitäkin voi(mne) kinastella, että mitkä oikeasraan oikeuttavat pitämään jotain asiaa ns. "yläluokkaisena" ja mitkä olisuvat enempi "alempiluokkaisua" asioita.
Sinkkumies
Ihminen on aina halunnut luokitella ja järjestellä asioita, valitettavasti usein keinotekoisesti. Täysin subjektiivisia veteenpiirrettyjä ristiinmeneviä rajoja nykypäivänä.
Vähän sama kuin on persoonallisuustyypit, oliko niitä 16. Eli ihminen koko monimutkaisuudessaan pakotetaan 16 eri luokkaan, vaikka täysin väittelyn arvoista, kuinka hyödyllistä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja ei ole. - Suomessa, jossa onneksi luokkaerot ovat pienet sillä on vähemmän merkitystä kuin paikoissa, joissa luokkaerot ovat huomattavan suuret. Ei syntyperän pitäisi määrätä ja rajata yksilön mahdollisuuksia mutta niin todennäköisesti saattaa käydä,, jos luokkaerot halutaan hyvin suuriksi.
Sinkkumies
Suomessa on kyllä pienet tuloerot. Mutta enpä olisi ihan varma luokkaerojen pienuudesta, sillä esimerkiksi sosio-ekonomiset erot terveydessä ovat Länsi-Euroopan jyrkimmät. Pitkään Suomessa vallitsi sellainen mantra, ettei luokista saanut puhuakaan. Kaikki keskustelu kuitattiin sanomalla, ettei Suomi ole luokkayhteiskunta, kuten Englanti tai Ruotsi. No ei Suomi olekaan kuten muut, monessa muussakaan asiassa. Mutta jos luokkaeroista ei puhuta, ei päästä käsiksi esimerkiksi niihin eroihin, joita ne aiheuttavat. Terveyteen ainakin niillä on vaikutusta ihan WHO:kin tähän kiinnittänyt huomiota, eikä edes tiedetä, mihin kaikkeen muuhun ne vaikuttavat, kun ei ole tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, meidän suku kun kokoontuu juhannusjuhliin, niin siellä kyllä herrat ja narrit ja duunarit proffat viihtyvät hyvin keskenään.
Ei pidä olla alemmuudentuntoinen, vaikka mikä olisi ammatiltaan. Monen ammatin tekijät ovat tarpeellisia yhteiskunnalle. Paljon nopeammin huomataan, jos putkimiehiä ei ole, kuin jotain yliopiston käyneet vaikka muuttavat maasta pois.
Olette kaikki keskiluokkaisia kuten useimmat suomalaiset. Yhteiskuntaluokan käsite ei tarkoita sitä, että joku yhteiskuntaluokka olisi toista huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Akateenusesti koulutetut korostavat mielellään koulutuksen merkitystä, työelämässä menestyneet statusta ja taloudellisesti pärjänneet elintason merkitystä luokan määrittelevänä tekijänä. Minusta se on noiden kaikkien summa.
Minä olen aina tuntenut olovani keskiluokkainen. Minulla on akateemiset vanhemmat ja akateeminen vaimo. Itselläni on opistotasoinen koulutus, työskentelen asiantuntija-ammatissa ja minulla on miljoonan omaisuus ja työväenluokkaiset kiinnostuksenkohteet.
Kun sinulla on opistotasoinen koulutus, etkä ole ilmeisesti muutenkaan yhteiskuntaluokan käsitteeseen tutustunut, niin ajattelet, että kyse on siitä mitä kukakin korostaa. Mutta yhteiskuntaluokkaa ei meistä kukaan määrittele itse, se on tutkimuksessa käytetty käsite. Kuulutte keskiluokkaan, jos vanhempasi ovat suvun ensimmäisiä akateemisia, ylempään keskiluokkaan, jos sekä sinun että vaimosi vanhemmat ja isovanhemmat ovat olleet akateemisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja ei ole. - Suomessa, jossa onneksi luokkaerot ovat pienet sillä on vähemmän merkitystä kuin paikoissa, joissa luokkaerot ovat huomattavan suuret.
Ei syntyperän pitäisi määrätä ja rajata yksilön mahdollisuuksia mutta niin todennäköisesti saattaa käydä,, jos luokkaerot halutaan hyvin suuriksi.
Sinkkumies
Yhteiskuntaluokka ei rajaa kenenkään mahdollisuuksia muuta kuin ehkä pariutumismarkkinoilla.
Aavistan, että voi rajata hyvinkin paljon, esimerkiksi koulutusvalintoja. Ei ehkä täysin poissulkevasti, koska on opintotuki, mutta esimerkiksi arvot vaikuttavat paljon. Tutkimusta tästä tarvittaisi paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Aavistan, että voi rajata hyvinkin paljon, esimerkiksi koulutusvalintoja. Ei ehkä täysin poissulkevasti, koska on opintotuki, mutta esimerkiksi arvot vaikuttavat paljon. Tutkimusta tästä tarvittaisi paljon enemmän.
Tämä on totta. Työväenluokkainen kympin oppilas ei ajattele hakeutuvansa yliopistoon, vaan ajattelee itseään rekkakuskina isona. Toisaalta myös koulun vaikutus on otettava huomioon. Koulussakin voidaan kannustaa, vaikka kotona ei osattaisi maalata näkymiä oman yhteiskuntaluokan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja ei ole. - Suomessa, jossa onneksi luokkaerot ovat pienet sillä on vähemmän merkitystä kuin paikoissa, joissa luokkaerot ovat huomattavan suuret. Ei syntyperän pitäisi määrätä ja rajata yksilön mahdollisuuksia mutta niin todennäköisesti saattaa käydä,, jos luokkaerot halutaan hyvin suuriksi.
Sinkkumies
Suomessa on kyllä pienet tuloerot. Mutta enpä olisi ihan varma luokkaerojen pienuudesta, sillä esimerkiksi sosio-ekonomiset erot terveydessä ovat Länsi-Euroopan jyrkimmät. Pitkään Suomessa vallitsi sellainen mantra, ettei luokista saanut puhuakaan. Kaikki keskustelu kuitattiin sanomalla, ettei Suomi ole luokkayhteiskunta, kuten Englanti tai Ruotsi. No ei Suomi olekaan kuten muut, monessa muussakaan asiassa. Mutta jos luokkaeroista ei puh
Kyllä luokkaeroja on tutkittu Suomessakin. Se vaikuttaa kulutustottumuksiin, vapaa-ajanviettoon, lasten harrastuksiin yms. mutta tietysti myös muita jakavia tekijöitä on.
Usein todella sivistyneet ihmiset eivät laita toisia ihmisiä mihinkään luokkaan, vaan kohtaavat ihmisen ihmisenä. Monissa vapaa-ajan harrastuksissa ei edes kerrota, onko johtaja vai duunari.
Ai nostaako ammatti pois työväenluokasta? Mietipä tarkasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hänen akateeminen ammattinsa? Ekana tulee vain mieleen lääkäri ja sosiaaltyöntekijä. Puheterapeutti. Niitä ei voi tehdä ilman akateemista loppututkintoa.
Poliisi. Amk tutkinto
Oletko oikeasti ap? Jos olet, niin oletko tosissasi vai oletko taas vain näitä trolleja jotka haluaa luoda kitkaa amk- ja yliopistoväen välille?
Mä valmistun pian sairaanhoitajaksi enkä todellakaan ole tällä koulutuksella akateemisesti koulutettu. Eikä pidäkään olla. Amk on amk. Yliopistosta saa akateemisen koulutuksen. En ymmärrä tätä joidenkin hinkua, että amk:sta pitäisi valmistua maisteriksi.
Entäs jos on lääkäri? Ja vasemmistolainen?