Nostaako akateeminen ammatti ihmisen pois työväenluokasta?
Tuttavapiiriini kuuluu nainen, joka on taustaltaan työväenluokkainen ja kotoisin pieneltä paikkakunnalta. Tämä nainen on opiskellut akateemisen ammatin, mutta elintavat ovat monilta osin työväenluokkaiset. Arvostaa esimerkiksi vanhojen autojen rassaamista ja Audilla ajamista. Ei osaa puhua tunteistaan. On yksinhuoltaja. Aina jaksaa hokea, miten hän on muiden silmissä huonompaa väkeä, kun on yksinhuoltaja.
Nostaako akateeminen ammatti ihmisen pois työväenluokasta?
Kommentit (119)
Näennäisesti kyllä, mutta elintavat voivat silti olla kuin alemmalla luokalla.
Ei nosta, jos työ ei sovi ammattiin.
Ei ole mitään luokkia. Se näkyy kirjoituksessakin, ei ihminen kuulu johonkin kategoriaan, joka määrittelee yksiselitteisesti hänen ammattinsa, tutkintonsa, vapaa-aikansa, ihmissuhteensa tai käyttäytymisensä.
Hyvin moni suomalainen akateeminen hyvin työväen luokkainen; ha tulojensa perusteella alaluokkainen. - Koulutus on Suomessa monin osin inflatoitu, enkä nyt tarkoita, että olisi hyvä, jos koulutus näkyisi ulospäin selkeämmin kun nythän se ei (Suomessa) näy oikeasraan lainkaan mutta, jokin silti tökkii.
Mikä on hänen akateeminen ammattinsa? Ekana tulee vain mieleen lääkäri ja sosiaaltyöntekijä. Puheterapeutti. Niitä ei voi tehdä ilman akateemista loppututkintoa.
Jos työväenluokkainen onnistuu omaksumaan akateemisen ammatti-identiteetin niin tietenkin se nostaa. Sitä kutsutaan luokkaretkeksi. Usein sieltä ammattipiireistä löytyy vielä se ylemmän keskiluokan puolisokin vahvistamaan luokkasiirtymää.
Onko sillä niin väliä mihin luokkaan kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään luokkia. Se näkyy kirjoituksessakin, ei ihminen kuulu johonkin kategoriaan, joka määrittelee yksiselitteisesti hänen ammattinsa, tutkintonsa, vapaa-aikansa, ihmissuhteensa tai käyttäytymisensä.
Ei tietenkään suoraviivaisia luokkia ole sanalka tavoin kuin vaikka muutama sata vuotta sitten mutta on myös itsepetosta väittää, että ei ole erilaisia väestöryhmiä/ luokkia.
Haastavaa rietysti on se, että sama ihninen voi toisilla mittareilla olla hyvinkin yläluokkainen että ja vadtaavasti toisilla allaluikkaan kuuluva.
Siitäkin voi(mne) kinastella, että mitkä oikeasraan oikeuttavat pitämään jotain asiaa ns. "yläluokkaisena" ja mitkä olisuvat enempi "alempiluokkaisua" asioita.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hänen akateeminen ammattinsa? Ekana tulee vain mieleen lääkäri ja sosiaaltyöntekijä. Puheterapeutti. Niitä ei voi tehdä ilman akateemista loppututkintoa.
Poliisi. Amk tutkinto
Jos on akateeminen ammatti, niin eihän silloin työväenluokkaankaan kuulu. Sanoisin, että hän on ensimmäisen polven keskiluokkaa, tai luokkahypyn tehnyt. Varmasti onkin vaikeaa, kun ei enää ole työväenluokkaa, mutta ei vielä ole niin syvälle juurtunut keskiluokan piireihinkään.
En tiedä miten hän kokee tuon yksinhuoltajuuden. Yksinhuoltajia voi kyllä olla kaikissa luokissa. Verrattuna alempiin luokkiin on erona, että keskiluokkaiset yh-mammat käyvät töissä ja elintaso ja elintavat ovat keskiluokkaiset. Niin ei he yleensä mahdu sellaiseen stereotyyppiseen köyhään yh-kategoriaan. Ehkä siihen liittyy hänellä jäänne jostain nuoruuden työväenluokan piireistä.
On kyllä olematon itsetunto jos antaa ammatin tai koulutuksen määritellä koko elämänsä ja "luokkansa". Ahdasta ja menneen maailman touhua.
Vierailija kirjoitti:
Itse koen olevani vahvasti keskiluokkainen ja kyllä se minun ihan arjessani vaikuttaa. Minä teen vakintoja yhteiskuntaluokkani mukaisesti. Valitsen vapaa-ajan viettotapani, lomamatkani, vaatteeni, missä ja miten asun sen mukaan kuin sopii minun yhteiskuntaluokkaani. Se tuntuu minusta hyvälle. Jos joutuisin vaikka työväenluokan seuraan, vaikka heidän vapaa-ajan viettoonsä, en viihtyisi. Saati heidän töissään.
Vierailija kirjoitti:
Nostaa
Sosiaalinen pääoma laitosteatterin muodossa jää usein puuttumaan.
Ei siis nosta.
No nostaa, jos ihminen haluaa nousta. Mutta jos arvostaa jääkiekkoa, jokkista jne niin ei nouse.
En minä ainakaan koe minnekään nousseeni akateemisen tutkinnon myötä.
Vierailija kirjoitti:
On ja ei ole. - Suomessa, jossa onneksi luokkaerot ovat pienet sillä on vähemmän merkitystä kuin paikoissa, joissa luokkaerot ovat huomattavan suuret.
Ei syntyperän pitäisi määrätä ja rajata yksilön mahdollisuuksia mutta niin todennäköisesti saattaa käydä,, jos luokkaerot halutaan hyvin suuriksi.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin alimmille luokille on tyypillistä kieltää luokkien olemassaolo.
Verrattuna vanhaan sääty-yhteiskuntaan, nykyiset luokat ovat vaikeammin määriteltäviä, yksittäisten mitattavien asioiden sijaan kyse on usein kokonaisuudesta, arvoista, verkostoista ja sitä mihin tuntee henkisesti kuuluvansa. Elämänsä aikana voi myös liikkua luokkien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi. Amk tutkinto
Ai? Piti olla akateeminen 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koen olevani vahvasti keskiluokkainen ja kyllä se minun ihan arjessani vaikuttaa. Minä teen vakintoja yhteiskuntaluokkani mukaisesti. Valitsen vapaa-ajan viettotapani, lomamatkani, vaatteeni, missä ja miten asun sen mukaan kuin sopii minun yhteiskuntaluokkaani. Se tuntuu minusta hyvälle. Jos joutuisin vaikka työväenluokan seuraan, vaikka heidän vapaa-ajan viettoonsä, en viihtyisi. Saati heidän töissään.
Et sinä mitään valintoja tee. Annat muiden määritellä itsesi sen sijaan että oikeasti tekisit itse valintasi. Keinotekoinen yhteiskuntaluokkamääritelmä on oma pieni maailmasi? Jotenkin huvittaa nämä luokkatietoiset, joiden yöuni menee jos status ei olisi kaikkien nähtävillä.
Nostaa