Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko laiskuus omaa syytä?

Vierailija
15.02.2025 |

Toivon vilpittömästi, että useammat ihmiset ymmärtäisivät kuinka suuri osa "tahdonvoimasta" on itse asiassa vain dopamiinin säätelyä. Kykymme tehdä kaikki, mitä tarvitsee, on lähes yksinomaan aivokemiaa, eikä sillä ole mitään tekemistä moraalisen luonteen kanssa.

I sincerely wish more people understood how much of willpower is actually just dopamine regulation. That our in/ability to do everything we need to is almost exclusively brain chemistry and has nothing to do with moral character.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko laiskoilla mitään moraalia, vai nautitaanko sitten vain toisten työn tuloksista, monikin jäisi mielellään makoilemaan kotiin töihin menon vaihtoehtona.

Tuollainen on toki mahdollista vain hyvinvointiyhteiskunnassa, mutta suureneva osa laiskuutta kyllä voi senkin saada kaatumaan.

Meillä kun on kaikenlaisia vaatimuksia, kuten asunto olisi hyvä olla rahaa volttiin. Jossain lämpimässä voi toki jäädä puun alle makaamaan suu auki, että sieltä jotain ruokaa putoaa suuhun.

Joidenkin ihmisten aivot eivät yksinkertaisesti pysty työelämään. Oikeastaan monikaan ihminen ei kykene nykyisen kaltaiseen 40h/viikko-työhön, mikä on ihan ymmärrettävää ja järjestelmää pitäisi muuttaa.

Vierailija
62/92 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netti on åullollaan älypelejä. Olisi mielenkiintoista tietää miten aktiivisesti nuoriso niitä kuluttaa. Ne kehittävät aivoja.

Ei dopamiinitasoja älypeleillä kyllä korjata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dopamiinin puutos aiheuttaa väsymystä, keskittymisvaikeuksia, ahdistusta, masennusta, univaikeuksia ja motivaation puutetta.

Millä saat dopamiinia lisää? Vaikuttaako joku sairaus dopamiininpuutokseen? 

Vierailija
64/92 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dopamiinin puutos aiheuttaa väsymystä, keskittymisvaikeuksia, ahdistusta, masennusta, univaikeuksia ja motivaation puutetta.

Kyllä vaikuttaa. 

Vierailija
65/92 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaikuttaa. 

No mikä? 

Vierailija
66/92 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus on valinta. Piste. 

67/92 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan valitsisi olla laiska?

Vierailija
68/92 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lyhyt mies laiska?

Vierailija
69/92 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laiskuus on omaa laiskuutta.

Ja minä olen siis itsekin liian laiska, minkä avoimesti myöönään. Olen silti pystynyt luomaan tyhjästä alkaen kohtalaisen keskituloisen toimeentulon itselleni. Sen verran olen sentään viitsinyt.

Vierailija
70/92 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnasta, esimerkiksi runners high. Ai niin, mutta siinä kun pitäisi viitsiä liikkua ja jopa juosta kilometri kilometrin jälkeen itseään rääkäten.

Vierailija
71/92 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle olisi tärkeintä maailmassa olla ahkera. Välttämätöntä suorastaan. Mutta en ole. Olen hyvin laiska jos aikaansaannoksia mitataan. En tiedä miten tämä muka minun syytäni olisi.

Minulla pitkälti sama tilanne. Haluaisin olla ahkera, mutta minä vain vetelehdin ja menen minimiponnistuksin siitä yli mistä aita on matalin. Tiedostan kuitenkin että tämä on täysin oma syyni, tarvitsisin vain vähän enemmän tahdonlujuutta. Tai pakon, niin sitten alkaa syntyä.

En minä silti ihan lapanen ole, vaan löytyy minulta edes hieman sitkeyttä. Lopetin esimerkiksi pari vuotta sitten alkoholin käytön kokonaan, ihan vain kokeillakseni pystynkö siihen. Harrastan myös juoksua ja pitkät juoksulenkit vaativat kieltämättä epämukavuuden sietämistä ja tahdonlujuutta.

Vierailija
72/92 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei sovi kokoomuslaiseen käsitykseen siitä, että "kaikki ovat oman onnensa seppiä". Älkää silti viitsikö poistattaa.

Miten niin ei sovi? Eihän tuo liity asiaan ollenkaan.

Kyllä kaikki on oman onnensa seppiä, se on totta. Aina löytyy se vikisevä nillittäjä, jolle ei riitä mikään, vaikka sais kuun taivaalta. Ja toisaalta se monisairas, monella tavalla rajoitteinen, joka VALITSEE nauttia niillä korteilla, jotka on elämäänsä saanut. Ja kun tarpeeksi pitkään elää ja tarpeeksi monta esimerkkiä näkee, ymmärtää tämän oleellisen opetuksen.

Kaikkea et voi valita, mutta monia asioita voit. Oman asennoitumisen voit, oman suhtatutumisen, sen mihin käytät aikasi ja energiasi (oli sitä paljon tai vähemmän)

Eniten elämästään näyttää nauttivan ihmiset, jotka kantaa vastuunsa omasta osuudestaan ihan itse. 

Vierailija
73/92 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei sovi kokoomuslaiseen käsitykseen siitä, että "kaikki ovat oman onnensa seppiä". Älkää silti viitsikö poistattaa.

Miten niin ei sovi? Eihän tuo liity asiaan ollenkaan.

Kyllä kaikki on oman onnensa seppiä, se on totta. Aina löytyy se vikisevä nillittäjä, jolle ei riitä mikään, vaikka sais kuun taivaalta. Ja toisaalta se monisairas, monella tavalla rajoitteinen, joka VALITSEE nauttia niillä korteilla, jotka on elämäänsä saanut. Ja kun tarpeeksi pitkään elää ja tarpeeksi monta esimerkkiä näkee, ymmärtää tämän oleellisen opetuksen.

Kaikkea et voi valita, mutta monia asioita voit. Oman asennoitumisen voit, oman suhtatutumisen, sen mihin käytät aikasi ja energiasi (oli sitä paljon tai vähemmän)

Eniten elämästään näyttää nauttivan ihmiset, jotka kantaa vastuunsa omasta osuudestaan ihan itse. 

Ei kaikilla ole samanlaisia mahdollisuuksia elämässä. Esimerkiksi neliraajahalvautuneen olisi hyvin vaikea tienata miljoonia.

Vierailija
74/92 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lopettaa kaljan kittaaminen, niin laiskuus katoaa.

Vierailija
75/92 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lopettaa kaljan kittaaminen, niin laiskuus katoaa.

Eipä katoa.

Vierailija
76/92 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun laiskuus on omaa syytä, tekemistä olisi, joitain venytän pitkään ennenkun teen, tykkään laiskotella. 

Vierailija
77/92 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisellä ei ole dopamiinia ja energiaa niin mitä muuta hän voisi olla kuin laiska?

Vierailija
78/92 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Monelta viedään elämän ilo sitten elämän halu. Tahallaan.  Rakasta lähimmäistä tai tee toisille mitä itsellesi tahoista tehtävän on ehkä jäänyt unholaan.  Niinku Jeesus et pahuudessaan menevät yhä pitemmälle. 

Vierailija
79/92 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellisesti on tutkittu, että 30-45min ulkoilun, kävelyn, liikunnan jälkeen dopamiinitasot pysyvät vielä 3tuntia voimassa. Aina parempi jos ennen keskittymistä vaativaa tehtävää tuon liikunnan suorittaa. Hyvää kevättä!

Vierailija
80/92 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskuudessahan ei ole mitään pahaa, joten mitä siitä ketään syyttelemään, edes itseään. Hoitaa välttämättömät velvollisuutensa ja muuten tekee, mitä tykkää!

Kunhan hoitaa laiskuuttaa vain omilla rahoilla. Siinä ei ole mitään väärää. Kädet pois minun taskuista.