Onko laiskuus omaa syytä?
Toivon vilpittömästi, että useammat ihmiset ymmärtäisivät kuinka suuri osa "tahdonvoimasta" on itse asiassa vain dopamiinin säätelyä. Kykymme tehdä kaikki, mitä tarvitsee, on lähes yksinomaan aivokemiaa, eikä sillä ole mitään tekemistä moraalisen luonteen kanssa.
I sincerely wish more people understood how much of willpower is actually just dopamine regulation. That our in/ability to do everything we need to is almost exclusively brain chemistry and has nothing to do with moral character.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole en voi sille mitään että panettaa jatkuvasti 🥵
Tälläkin hetkellä olen täällä haarat auki odottamassa hakijaani 🥺👉🏻👈🏻
Tarvitsen jotain suurta ja suonikasta sisääni 🤤🍆 Ilman kondomia vaan 😫
Kaikki reiät ovat käytettävissäsi 👅 Oon ainoastaan sun leikkikalu~💖
Pane mua rajusti! 😫 Äkkiä! 😭
N18
Nice :D
Itse olen aika aikaansaamaton tyyppi ja voisin päivät katsoa vaikka seinätapettia. Tuli tuossa päälle 10v töissä käytyä, mutta en oikein tiedä miksi, kun en siitä erityisemmin pitänyt ja rahaakin vaan kasautui tilille kun mitään erityisempää ei ollut tarvetta ostaa. Tein vain kun niin "kuului" tehdä.
Minä olen laiska ihan synnynnäisesti. Olin sitä jo lapsena. Ei ole minun vika että olen tällainen. Ei vaan huvita opuskelut tai työelämä.
Mielestäni on väärin että joydun kituuttamaan pienillä tuilla vain geenieni takia kun joku toinen porskuttaa lääkärin palkoilla vain koska oli lukupäätä. Tätä epätasa-arvoa pitäisi jotenkin kompensouda esim niin että jokaisesta eurosta esim yli 3500€ palkasta allokoitaisiin tuilla eläjille puolet. Tämä tousi todellista hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laiska ihan synnynnäisesti. Olin sitä jo lapsena. Ei ole minun vika että olen tällainen. Ei vaan huvita opuskelut tai työelämä.
Mielestäni on väärin että joydun kituuttamaan pienillä tuilla vain geenieni takia kun joku toinen porskuttaa lääkärin palkoilla vain koska oli lukupäätä. Tätä epätasa-arvoa pitäisi jotenkin kompensouda esim niin että jokaisesta eurosta esim yli 3500€ palkasta allokoitaisiin tuilla eläjille puolet. Tämä tousi todellista hyvinvointia.
Tyhmä sinä vain olet.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aika aikaansaamaton tyyppi ja voisin päivät katsoa vaikka seinätapettia. Tuli tuossa päälle 10v töissä käytyä, mutta en oikein tiedä miksi, kun en siitä erityisemmin pitänyt ja rahaakin vaan kasautui tilille kun mitään erityisempää ei ollut tarvetta ostaa. Tein vain kun niin "kuului" tehdä.
Onhan tuo ystävällistä kanssaihmisiä kohtaan käydä töissä jos siihen vain kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ystävällistä kanssaihmisiä kohtaan käydä töissä jos siihen vain kykenee.
Eli töissä käydään muiden ihmisten takia?
Dopamiinin puutos aiheuttaa väsymystä, keskittymisvaikeuksia, ahdistusta, masennusta, univaikeuksia ja motivaation puutetta.
Serotoniini vaikuttaa mielialaan, ja sen vajaus voi ilmetä alakulona, apatiana, masennuksena ja kroonisena väsymyksenä. Serotoniinin puute voi aiheuttaa myös impulsiivista ja väkivaltaista käytöstä. Koska serotoniini on pimeähormoni melatoniinin esiaste, sen puute vaikuttaa jossain määrin myös nukkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Dopamiinin puutos aiheuttaa väsymystä, keskittymisvaikeuksia, ahdistusta, masennusta, univaikeuksia ja motivaation puutetta.
Tämähän se on, mutta miten sitä saa lisää. Kun mikään ei oikein tunnu miltään. Työtön ja ei edes kavereita. Masentunut tuskin olen, kun haluaisin mennä ja tehdä kaikkea, mutta yksin se on tylsää ja matkusteluun ei ole varaa. Päihteetkään ei tuota mielihyvää ja siitä päättelenkin, että jotain ehkä vialla. Ja en siis ikinä ole saanut mitään irti päihteistä. Edes nuorena, kun oli vielä kavereita ja työtäkin.
Dopamiinijärjestelmän häiriöllä arvellaan olevan yhteyksiä moniin psyykkisiin sairauksiin kuten skitsofreniaan, masennukseen, autismiin ja päihderiippuvuuteen.
Minulle olisi tärkeintä maailmassa olla ahkera. Välttämätöntä suorastaan. Mutta en ole. Olen hyvin laiska jos aikaansaannoksia mitataan. En tiedä miten tämä muka minun syytäni olisi.
Dopamiinituotantoa voi lisätä asettamalla tavoitteita ja tekemällä mielekkäitä asioita, liikkumalla, nauttimalla fyysisestä läheisyydestä tai vaikka matkustelemalla. Dopamiinia voi vapautua tavallista enemmän myös silloin, kun käsittelemme negatiivisia tunteita, kuten surua tai vihaa.
Dopamiinin perustuotantoon ei voi itse mitenkään vaikuttaa. Sen määrää elimistössä voi kuitenkin lyhytaikaisesti lisätä tekemällä jotain itselle nautinnollista. Mielihyvää tuottava juttu voi olla vaikkapa suklaalla herkuttelu, musiikin kuuntelu, kirjan lukeminen tai kahvihetki ystävän seurassa.
Saatte olla, vaikka kuinka laiskoja mutta lopettakaa se veronmaksajien kuppaaminen kelan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Saatte olla, vaikka kuinka laiskoja mutta lopettakaa se veronmaksajien kuppaaminen kelan kautta.
Emme varsinaisesti kysyneet sinulta lupaa. Emmekä kysy.
"Laiskuus" voi olla reaktio traumaan, lamaantuminen.
Ulkopuolinen voi päteä, analysoida ja keksiä vaikka mitä selitystä toisen "laiskuudelle".
Vain ihminen itse tietää mistä on kysymys.
Pinttyneisiin tapoihin jämähtäminen on sekin laiskuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli töissä käydään muiden ihmisten takia?
Täh? Töissä käydään, jotta pystytään elättämään itsensä, eikä tarvitse elää muiden rahojen turvin. Mutta kaikki eivät tietenkään kykene töihin, ja se on täysin ymmärrettävää.
Ei ole en voi sille mitään että panettaa jatkuvasti 🥵
Tälläkin hetkellä olen täällä haarat auki odottamassa hakijaani 🥺👉🏻👈🏻
Tarvitsen jotain suurta ja suonikasta sisääni 🤤🍆 Ilman kondomia vaan 😫
Kaikki reiät ovat käytettävissäsi 👅 Oon ainoastaan sun leikkikalu~💖
Pane mua rajusti! 😫 Äkkiä! 😭
N18