Onko olemassa jokin hyvä syy sille, että synnyttäjää pidetään ponnistusvaiheessa väkisin kiinni?
Siten että synnyttäjä makaa selällään, kaksi ihmistä pitää jaloista niin ettei synnyttäjä pääse liikkumaan mihinkään suuntaan, on aivan sekaisin kivusta eikä haluaisi että pidetään kiinni vaan haluaisi pystyä liikkumaan edes? Minulla oli noin ja vielä seitsemän vuoden jälkeen ahdistaa ja välillä mieli on jumissa tuossa tilanteessa. Olen ajatellut, että tuo kuului asiaan ja varmaan siihen oli jokin syy, mutta oliko, ja mikä? Tuo kiinni pitäminen kesti kuitenkin tunnin.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
En luule mitään, kun olen sairaanhoitaja ja tiedän synnytyksistä ammatin puolesta. Kirjoitin, että harmittaa, kun oli pakko seurannan takia olla kiinni, enkä saanut liikkua vapaasti. Ennen useinkaan ei annettu synnyttää vapaassa asennossa, vaikka sille ei ollut mitään pakottavaa syytä. Oletus oli, että synnyttää selällään. Moni vanhemman koulukunnan kätilö varsinkin oli tätä mieltä. Tämä 80-luvulla. Toivottavasti nykyään kuunnellaan synnyttäjää.
Ei kuunnella. Pakotetaan selälleen, jotta kätilö saa naamansa ja kätensä kiinni vauvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio eli kohdun silpominen on tietysti täysin luonnoton ja vakava, väkivaltainen toimenpide, siinä missä synnytys on luonnollinen. Näistä kyllä löytyy infoa jokaiselle joka viitsii ottaa asioista selvää. Oikeat ratkaisut eivät löydy käypähoidosta - se lafka tuottaa synnytysgorea.
Määrittelepä tarkemmin se luonnollinen. Onko luonnollista, jos ihmistä revitään joskus tuntikausiksi venyvissä synnytyksissä ja joutuu sen vuoksi ommeltavaksi, joskus tiputukseen? Kyllä syövät ja sydänkohtauskin on luonnollisia siinä mielessä, että luonnostaan ja biologian vuoksi ne tulee monelle ennen pitkää vastaan. Silti niitä hoidetaan invasiivisesti leikkauksilla. Ei kasvainta yritetäkään luonnollisin keinoin repiä.
Pitkä synnytys on luonnollinen. Toimenpiteet ja asennot sairaalassa eivät. Se että joutuu synnyttä
Istukan kohdusta repiminen tehokkuuden nimissä...? 96 prosenttia istukoista irtoaa itse 30 min sisällä. Ei sitä minulta ainakaan ole kukaan repinyt sieltä, vaan ihan itse olen sen pusertanut ulos joka kerta. Ja niissä harvinaisissa tapauksissa, kun istukka jää kohtuun, niin ei ne lääkärit sitä huvikseen sieltä "revi" (leikkaussalissa nukutuksessa) vaan sillä kohtuun jäävällä istukalla on pikkuisen ikävämmänpuoleiset seuraamukset (aiheuttaa keskimäärin 1,7 litran verenvuodon naiselle). Tietysti kotisynnytyksessä on mahtavinta, jos on niin onnekas, ettei istukka irtoa, ja saa ihan itse hautoa sitä sisällään ja vuotaa vaikka kuiviin ilman että kukaan väkivaltaisesti siihen kajoaa :)
Aika harva äiti synnyttää selällään. Ap on katsellut liikaa sairaalasarjoja, joissa nainen aina makaa selällään synnytystilanteessa. Oikeissa synnytyksissä kylkiasento on yleisin. Moni haluaa olla myös puoliksi seisaallaan sängyn vieressä siten, että ylävartalo taipuu eteenpäin sänkyä vasten. Istuen synnyttäminenkään ei ole harvinaista. Jumppapallon päällä esim.
t. kätilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luule mitään, kun olen sairaanhoitaja ja tiedän synnytyksistä ammatin puolesta. Kirjoitin, että harmittaa, kun oli pakko seurannan takia olla kiinni, enkä saanut liikkua vapaasti. Ennen useinkaan ei annettu synnyttää vapaassa asennossa, vaikka sille ei ollut mitään pakottavaa syytä. Oletus oli, että synnyttää selällään. Moni vanhemman koulukunnan kätilö varsinkin oli tätä mieltä. Tämä 80-luvulla. Toivottavasti nykyään kuunnellaan synnyttäjää.
Ei kuunnella. Pakotetaan selälleen, jotta kätilö saa naamansa ja kätensä kiinni vauvaan.
Kätilö työnsi päänsä emättimeesi? Aika hurjaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa nyt aloittajaa. Että tunti pidettiin väkisin kiinni? Aikamoisen voimat pitää hoitajilla olla jotta tuo onnistuisi.
Tätä lähdin itse äimistelemään, että onko ajantaju hukassa vai mitä mörssäreitä siellä oli hoitajina. Kuinka kauan se ponnistusvaihe edes kesti? :D
Itsellä kiinnipitovaiheessa oli 4 ja 1-2 odotti vauvaa koska oli tiedossa että vauva revitään eli vaatii heti huomiota. Sitä ei muuten ole helppo katsoa kun vastasyntynyt pahoinpidellään omien silmien edessä ja sinut ollaan pumpattu vastoin tahtoasi täyteen huumeita ja silvottu.
Kyllä Suomessa saa kipulääkkeettömänkin synnytyksen. Mä olen synnyttänyt kolmesti siten. Ei muhun kukaan mitään pumpannut, kun en halunnut. Eikä kukaan pitänyt väkisin kiinn
Sinä olet sitten ollut onnekas, minä en. Mutta argumenttiba tuo on vähän sama kuin sanoisi että "kyllä suomessa voi elää ilman r aiskatuksi tulemista viranomaislaitoksessa" sellaiselle, joka on tullut siellä r aiskatuksi. Sen ei pitäisi olla mitään arpapeliä. Ja tuo pakkohuumaaminen oli vain yksi lukuisista ongelmista.
Huusin vasta siinä vaiheessa, kun minua pidettiin paikallani ja vauvaa revittiin imukupilla. Ja huusi vauvakin. Kertoo kyllä paljon suomalaisten oahuudesta sekin, että synnytysväkivaltajutut ovat hyvin tiedossa ja silti pyritään syyllistämään uhria. Noh, kuitatkoon karma asian sinunkin kohdallasi, kun tuollaisia väkivallantekoja puolustelet. Vielä itse naisena ja äitinä. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Minut taas käskettiin makaamaan koska lapsivesi oli mennyt ja lapsi ei ollut laskeutunut vielä sinne synnytyskanavaan, minkä vuoksi oli kuulemma riski että napanuora jää puristuksiin jos liikun. Olin lukenut hehkuttavia juttuja siitä miten äidit saivat liikkua mielensä mukaan ja käydä esim. suihkussa avautumisvaiheen aikana kipua helpottaakseen. En tiennyt, että voi ollakin niin, että mitään ei saa tehdä muuta kuin maata siinä sängyssä kauheissa kivuissa. Sitten kun sain vihdoin luvan liikkua halusin kokeilla eri asentoja missä painovoima voisi olla apuna, mutta ne kaikki tekivät kivun vielä sietämättömämmäksi. Ja askeltakaan en kyennyt ottamaan, että se siitä lämpimästä suihkustakin sitten.
No en tuosta syytä ketään, mutta oli kyllä annettu liian ruusuiset kuvat synnytyksestä.
että sä olisit mieluusti ottanut sen napanuora ongelman? Niillä ohjeillahan yritetään saada lapsi elävänä maailmaan. Sä olet vaan synnyttäjä siinä vaiheessa, kun ammattilaiset auttaa sun lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa nyt aloittajaa. Että tunti pidettiin väkisin kiinni? Aikamoisen voimat pitää hoitajilla olla jotta tuo onnistuisi.
Tätä lähdin itse äimistelemään, että onko ajantaju hukassa vai mitä mörssäreitä siellä oli hoitajina. Kuinka kauan se ponnistusvaihe edes kesti? :D
Itsellä kiinnipitovaiheessa oli 4 ja 1-2 odotti vauvaa koska oli tiedossa että vauva revitään eli vaatii heti huomiota. Sitä ei muuten ole helppo katsoa kun vastasyntynyt pahoinpidellään omien silmien edessä ja sinut ollaan pumpattu vastoin tahtoasi täyteen huumeita ja silvottu.
Kyllä Suomessa saa kipulääkkeettömänkin synnytyksen. Mä olen synnyttänyt kolmesti siten. Ei muhun kukaan mitään pumpannut, kun en halunnut. Eikä kukaan pitänyt väkisin kiinn
Niin jos synnytys etenee hyvin, ei tarvita mitään kiinnipitoa tai muitakaan toimenpiteitä, kipulääkkeet on vapaaehtoisia. Sitten jos synnytys ei etene hyvin, voi tulla eteen ikäviä ja väkivaltaisiakin tilanteita, kun se vauva on saatava ulos nopeasti. Ei se kyllä aina ole naisen itse valittavissa sujuuko hyvin vai huonosti, se kaunis ajatus synnytyksen läpi hengittelystä voi haihtua kuin tuhka tuuleen jos vauva on vaikka hieman väärässä tarjonnassa eikä meinaa mahtua tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte synnyttäneenne sängyssä makuuasennossa, niin oikeastiko? Itsekin olen synnyttänyt sängyssä kaksi kertaa, mutta sänky on ollut istuvassa/puoli-istuvassa asennossa eli en ole maannut.
Ihan sama, makaaminen, istuva ja puoli-istuva on samanlaiset siltä osin, ettei niisä tule painovoima ollenkaan avuksi, jolloin se tekee synnytyksestä turhan raskaan ylöspäintyöntämiskokemuksen
Minusta istuva asento tuntui parhaalta enkä olisi muussa asennossa halunnut synnyttää. Pöntölläkin istutaan ja ponnistetaan.
Pöntöllä istut puoli-istuvassa asennossa? Mihin se vauva siinä tulee, kun sänky on esteenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan sekoittaa asioita. Ei se että tuetaan ja levitetään jalkoja VAUVASI parhaaksi ole mitään väkisin kiinni pitämistä.
AP varmaan yrittää provosoida aloituksellaan. Tietenkin saattaa onnistua, mutta vähintään jokainen synnyttänyt tajuaa asian todellisen laidan.
Olette naiiveja typeryksiä. Ja pahoja, kun oikeutatte äärimmäistä julmuutta sokeilla valheilla.
Onko lapsivuodepsykoosi tuttu juttu sulle?
Vierailija kirjoitti:
Aika harva äiti synnyttää selällään. Ap on katsellut liikaa sairaalasarjoja, joissa nainen aina makaa selällään synnytystilanteessa. Oikeissa synnytyksissä kylkiasento on yleisin. Moni haluaa olla myös puoliksi seisaallaan sängyn vieressä siten, että ylävartalo taipuu eteenpäin sänkyä vasten. Istuen synnyttäminenkään ei ole harvinaista. Jumppapallon päällä esim.
t. kätilö
En tiedä missä sinä elät, mutta mikään noista ei ollut vaihtoehto siellä, missä minä synnytin. Halusin olla polvillani, suostuin kylkiasentoon mistä voin nousta polvilleni, ja minut pakotettiin selälleni. Tuollaisia valheita ei voi siis suoltaa julkisesti, vaan synnyttäjien on tiedettävä mihin hirveyteen ovat kävelemässä kun menevät sairaalaan. Jos taso on noin eri, niin sitten varauduttava pahimpaan. Olettaen että puhut totta edes omalta kohdaltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut taas käskettiin makaamaan koska lapsivesi oli mennyt ja lapsi ei ollut laskeutunut vielä sinne synnytyskanavaan, minkä vuoksi oli kuulemma riski että napanuora jää puristuksiin jos liikun. Olin lukenut hehkuttavia juttuja siitä miten äidit saivat liikkua mielensä mukaan ja käydä esim. suihkussa avautumisvaiheen aikana kipua helpottaakseen. En tiennyt, että voi ollakin niin, että mitään ei saa tehdä muuta kuin maata siinä sängyssä kauheissa kivuissa. Sitten kun sain vihdoin luvan liikkua halusin kokeilla eri asentoja missä painovoima voisi olla apuna, mutta ne kaikki tekivät kivun vielä sietämättömämmäksi. Ja askeltakaan en kyennyt ottamaan, että se siitä lämpimästä suihkustakin sitten.
No en tuosta syytä ketään, mutta oli kyllä annettu liian ruusuiset kuvat synnytyksestä.
että sä olisit mieluusti ottanut sen napanuora ongelman? Niillä ohjeillahan
Tuo napanuoraongelma taitaa olla vanhaa tietoa, koska ei nykyään enää käsketä maata paikallaan jos vedet menee. Ihan saa liikkua ja sitä jopa suositellaan. Minun piti 10v sitten mennä kyllä sairaalaan aika pian vesien menon jälkeen, mutta olen kuullut että monet nykyään ohjeistetaan jäämään rauhassa kotiin odottelemaan supistuksia vielä joksikin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kuolemalla pelottelu on yksi alhaisinpia manipulaatiokeinoja, mitä maa päällään kantaa. Sano tuollainen aikuiselle, olet välittömästi syytteessä. Mutta sano se raskaana olevalle naiselle, kaikki ovat innokkaasti silpomassa tätä. Avatkaa silmänne ja hävetkää, naisvihaajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kätilö
En tiedä missä sinä elät, mutta mikään noista ei ollut vaihtoehto siellä, missä minä synnytin. Halusin olla polvillani, suostuin kylkiasentoon mistä voin nousta polvilleni, ja minut pakotettiin selälleni. Tuollaisia valheita ei voi siis suoltaa julkisesti, vaan synnyttäjien on tiedettävä mihin hirveyteen ovat kävelemässä kun menevät sairaalaan. Jos taso on noin eri, niin sitten varauduttava pahimpaan. Olettaen että puhut totta edes omalta kohdaltasi.
Siihen on aina perusteltu syy, jos "pakotetaan" selälleen. Vauvalla ei ole kaikki hyvin, jos äiti pitää "pakottaa" johonkin asentoon. Olisitko ennemmin ottanut vapaasti valittavan asennon ja kuolleen vauvan kuin hetkellisen vaikean asennon ja elävän vauvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännän sitten kaipaamasi rautalankamallin: olisi ollut kiva tietää etukäteen että se liikkuminen ei ole aina mahdollista vaikka kysymyksessä.on normaali synnytys. Tieto toki annettiin, että vesi voi mennä ensin, siinä samassa olisi voinut tämänkin infota. Ei kai se sentään mitenkään poikkeuksellista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kätilö
No miksi sä sitten suollat tuollaisia valheita, joita kukaan oikeasti synnytyksessä mukana ollut ei usko ikinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa saa kipulääkkeettömänkin synnytyksen. Mä olen synnyttänyt kolmesti siten. Ei muhun kukaan mitään pumpannut, k
Juuri tästä syystä on pysyttävä kotona. Synnytys etenee luonnollisesti, eikä kätilö pääse hysterisoimaan ja lietsomaan uhkaa, pelkoa, pakkoa ja itse häiritsemään synnytysprosessia haitaten sen luonnollista etenemistä, minkä seurauksena sitten alkaa lumipallovyöryttämään entistä väkivaltaisempia toimenpidepakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kätilö
En tiedä missä sinä elät, mutta mikään noista ei ollut vaihtoehto siellä, missä minä synnytin. Halusin olla polvillani, suostuin kylkiasentoon mistä voin nousta polvilleni, ja minut pakotettiin selälleni. Tuollaisia valheita ei voi siis suoltaa julkisesti, vaan synnyttäjien on tiedettävä mihin hirveyteen ovat kävelemässä kun menevät sairaalaan. Jos taso on noin eri, niin sitten varauduttava pahimpaan. Olettaen että puhut totta e
Juuri tätä tarkoitan. Tee kuten sanomme tai vauva kuolee. Sairasta ja vihamielistä. Pysykää kaikki poissa tuosta hirviölaitoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että sä olisit mieluusti
Ne oletti, että sulla on aivot. Niillä voi päätellä, että ponnistaessa ei juurikaan liikuta. Vai lähdetkö sä vessassakin käppäilemään ympäriinsä, kun yrität ponnistaa paskaa ulos peräsuolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa saa kipulääkkeettömänkin synnytyksen. Mä olen synnyttänyt kolmesti siten. Ei muhun kukaan mitään pumpannut, k
Itse en kokenut synnytyksiä väkivaltana, enkä silpomisena kaikista vähiten raiskauksena. Mä puolustelen kätilön työtä ja työtapoja. Jos ne ei toimi yksi yhteen sun halujen kanssa, niin sähän voit aina valita toisin.
Ehkä hysteeriset mielenterveystapaukset pakkolääkitään sujuvuuden edistämiseksi ja lapsen terveyden takia.
Kyllä Suomessa saa kipulääkkeettömänkin synnytyksen. Mä olen synnyttänyt kolmesti siten. Ei muhun kukaan mitään pumpannut, kun en halunnut. Eikä kukaan pitänyt väkisin kiinnikään. Rentoutumisharjoituksia, hengitysharjoituksia... Mahdolliset kivut hengiteltiin pois ja keskityin kuuntelemaan ponnistusta ja toimimaan sen mukaan. Ehkä mä olin sitten rauhallinen ja synnytyksessä ajantasalla, että kätilö kuunteli mua ja tehtiin mun tavalla.
Jos siellä hulluna huutaa ja riehuu, niin enpä ihmettele, jos henkilökuntaa on luona enemmän.