Onko olemassa jokin hyvä syy sille, että synnyttäjää pidetään ponnistusvaiheessa väkisin kiinni?
Siten että synnyttäjä makaa selällään, kaksi ihmistä pitää jaloista niin ettei synnyttäjä pääse liikkumaan mihinkään suuntaan, on aivan sekaisin kivusta eikä haluaisi että pidetään kiinni vaan haluaisi pystyä liikkumaan edes? Minulla oli noin ja vielä seitsemän vuoden jälkeen ahdistaa ja välillä mieli on jumissa tuossa tilanteessa. Olen ajatellut, että tuo kuului asiaan ja varmaan siihen oli jokin syy, mutta oliko, ja mikä? Tuo kiinni pitäminen kesti kuitenkin tunnin.
Kommentit (176)
Se auttaa kun sinua tuetaan vastaan ja pidetään jalat oikeassa asennossa🙄 ihme valitusta taas Jessus.
Kolme synnytystä takana eikä ole kiinni pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaksi kertaa synnyttänyt ja ei mua ainakaan oo pidetty kiinni. Ihan vapaasti olen ollut. Tämä 2000-luvulla. Joten en tiedä millaista ennen on ollut.
No tämä tapahtui 2017 eli noin 7 vuotta sitten. Ja tähän yhteen kertaan jäi.
Ap
Varmaan pidetään, että nainen ei ala potkimaan :D
Ap varmaan sekoittaa asioita. Ei se että tuetaan ja levitetään jalkoja VAUVASI parhaaksi ole mitään väkisin kiinni pitämistä.
En muista ko tapahtumaa, edes toisella kertaa, muistan vain helvetelliset kivut.
Ihan vinkiksi muille, jos synnytys jää mietityttämään, voi pyytää kätilöltä aikaa, jossa synnytys käydään läpi. ALoittajan kohdalla ehkä jo myöhäistä. Toki eihän siitä haittaa ole, jos pyydät sitä pitempää synnytyskertomusta (en tiedä, mikä sen nimi on). En usko, että se tulee Kantaan. Mä kävin omaani läpi pelkopolilla kätilön kanssa, hän luki sen mulle ja sain itsekin katsoa sitä. Tämä oli aikaa ennen Kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan sekoittaa asioita. Ei se että tuetaan ja levitetään jalkoja VAUVASI parhaaksi ole mitään väkisin kiinni pitämistä.
No ei ketään saa vääntää väkisin mihinkään asentoon. Se on ihmisoikeusloukkaus.
Ei ole. Ei ole tarvetta pitää väkisin kiinni todellakaan. Hullua touhua. Eri asia jos synnyttäjä haluaa itse pitää kiinni. Vai onko penkki sellainen että siitä luiskahtaa aikuinen lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Älä selitä.
Mulla oli neljä ihmistä kiinni ja pitämässä paikoillaan etten saanut liikkua. Siitä on jo 25 vuotta ja yhä kaikki siinä synnytyksessä traumatisoi ja voisin vetää jokaista kätilöä päin näköä siitä tuskasta mitä tahallaan aiheuttivat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vinkiksi muille, jos synnytys jää mietityttämään, voi pyytää kätilöltä aikaa, jossa synnytys käydään läpi. ALoittajan kohdalla ehkä jo myöhäistä. Toki eihän siitä haittaa ole, jos pyydät sitä pitempää synnytyskertomusta (en tiedä, mikä sen nimi on). En usko, että se tulee Kantaan. Mä kävin omaani läpi pelkopolilla kätilön kanssa, hän luki sen mulle ja sain itsekin katsoa sitä. Tämä oli aikaa ennen Kantaa.
Partogrammi, sehän se on. Muistin kuitenkin.
Siis missä vaiheessa tuo on tapahtunut? Ponnistusvaiheessa? Vai esim. synnytyksen kulkuun kuuluvan sisätutkimuksen aikana? Jos ponnistusvaiheessa, niin sanoitko haluavasi ponnistaa muussa asennossa? Itse kun ponnistin kyljelläni, niin kätilö pyysi miestäni pitämään jalastani kiinni, sillä oli ihan tarkoituksensa sen kannalta, että sain enemmän ponnistustehoa.
Vaikea uskoa nyt aloittajaa. Että tunti pidettiin väkisin kiinni? Aikamoisen voimat pitää hoitajilla olla jotta tuo onnistuisi.
Onko se niin iso asia jos se tehdään vauvasi parhaaksi? Jalkoja usein levitetään jotta olet oikeassa asennossa ei se ole mitään väkisin kiinnipitämistä. Jos et osaa olla oikeassa asennossa eikö ole hyvä että sinut pidetään sellaisessa kun kyse on aika isosta asiasta ?
Tuotahan on käytetty muinoin oikeana kidutuskeinona, että pakotetaan nainen synnyttämään selällään. Aivan käsittämätöntä jos noin on, että väkisin pidetty kiinni. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla joku peruste. Aloittajalle osanotot, mutta myös ihailut moisesta selviytymisestä.
Kaksi kertaa olen synnyttänyt ja saanut liikkua vapaasti. Ekalla kertaa olin pitkään altaassa. Ponnistusvaiheet olin jakkaralla. Nollarilla nämä Kättärillä. Ei siis kukaan pitänyt kiinni.
Olen pahoillani, sinua on kohdeltu tosi huonosti ja väkivalloin.
Kannattaa valita suunniteltu sektio, niin ei pakoteta mihinkään. Itselle niitä tehty kolme ja ei jäänyt traumoja synnytyksistä. Jos sektiota ei olisi ollut mahdollista valita, en olisi hankkinut lapsia lainkaan.
Olen kaksi kertaa synnyttänyt ja ei mua ainakaan oo pidetty kiinni. Ihan vapaasti olen ollut. Tämä 2000-luvulla. Joten en tiedä millaista ennen on ollut.