Onko olemassa jokin hyvä syy sille, että synnyttäjää pidetään ponnistusvaiheessa väkisin kiinni?
Siten että synnyttäjä makaa selällään, kaksi ihmistä pitää jaloista niin ettei synnyttäjä pääse liikkumaan mihinkään suuntaan, on aivan sekaisin kivusta eikä haluaisi että pidetään kiinni vaan haluaisi pystyä liikkumaan edes? Minulla oli noin ja vielä seitsemän vuoden jälkeen ahdistaa ja välillä mieli on jumissa tuossa tilanteessa. Olen ajatellut, että tuo kuului asiaan ja varmaan siihen oli jokin syy, mutta oliko, ja mikä? Tuo kiinni pitäminen kesti kuitenkin tunnin.
Kommentit (176)
Sairasta paskaa. Älkää synnyttäkö.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt tajua tuota raiskaus juttua, kun tuo yksi sekoittaa synnytyksen siihen vai rinnastaa ? Miksi?
Koska synnytyksen aikana naiseen saa työntyä miten huvittaa, ilman että se on ollenkaan raiskaavaa
Jos ihan totta puhutaan, niin Suomessa synnytys- ja äitiyskuolleisuus romahti silloin, kun otettiin 1800-luvulla käyttöön kunnankätilöjärjestelmä. Asiantunteva kätilö pystyy tekemään yhtä ja toista vauvan ja äidin pelastamiseksi, ja kotisauna on ollut turvallisempi kuin synnytyslaitos, missä lapsivuodekuumeen riski on ollut suurempi.
Toki sitten myöhemmin synnytys on muuttunut edelleen turvallisemmaksi, kun on saatu sairaaloihin hätäsektiovalmius ym. Mutta isoin ero on siinä, kun ammattilaiset kätilöt tulivat äitien ja vauvojen saataville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt tajua tuota raiskaus juttua, kun tuo yksi sekoittaa synnytyksen siihen vai rinnastaa ? Miksi?
Koska synnytyksen aikana naiseen saa työntyä miten huvittaa, ilman että se on ollenkaan raiskaavaa
Kyllähän se työntyminen on vähän niinkuin tutkimusten pointti. Älä mene tutkimuksiin, jos et halua niitä.
Mut meinattiin lähettää kotiin siinä vaiheessa kun olisi pitänyt ponnistaa, kun nuori kätilö-tyttönen sanoi ettei halua tehdä turhia tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä saa. Et sinä saa munaasi naiseen työntää synnytyksen aikana, vaikka miten haluaisit.
Jälkikäteen tietoja tarkastelleena huomasin itseni merkityn kipuäidiksi. En tiedä miksi.
Kaikki oli sujunut loppupeleissä oppikirjan mukaan. Niinkin minulle sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistithan tehdä rikosilmoituksen r'skauksesta, kun gyne teki sisätutkimuksen raskauden alkuvaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut taas käskettiin makaamaan koska lapsivesi oli mennyt ja lapsi ei ollut laskeutunut vielä sinne synnytyskanavaan, minkä vuoksi oli kuulemma riski että napanuora jää puristuksiin jos liikun. Olin lukenut hehkuttavia juttuja siitä miten äidit saivat liikkua mielensä mukaan ja käydä esim. suihkussa avautumisvaiheen aikana kipua helpottaakseen. En tiennyt, että voi ollakin niin, että mitään ei saa tehdä muuta kuin maata siinä sängyssä kauheissa kivuissa. Sitten kun sain vihdoin luvan liikkua halusin kokeilla eri asentoja missä painovoima voisi olla apuna, mutta ne kaikki tekivät kivun vielä sietämättömämmäksi. Ja askeltakaan en kyennyt ottamaan, että se siitä lämpimästä suihkustakin sitten.
No en tuosta syytä ketään, mutta oli kyllä annettu liian ruusuiset kuvat synnytyksestä.
että sä olisit mieluusti
Aika äkkiähän tuo tilanne muuttui, eikä ollutkaan enää normaalisynnytys. Tuli napanuora ongelma. Kyllä näistä asioista saa ottaa itsekin etukäteen selvää, että vähintää ymmärtää sen, että tilanteet muuttuu. Etenkin synnytyksessä ne muuttuvat ja nopeesti. Ja silloin toimitaan lapsen parhaaksi. Äidin pahamieli liikkumattomuudesta on todella marginaalinen tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mene terapiaan älä vaan enää lisäänny.
Sen voin luvata että en enää lisäänny. Synnytyspelko ei ole syynä vaan se etten enää keski-iän kynnyksellä halua, ja nykyinen mieheni on teettänyt vasektomian.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se työntyminen on vähän niinkuin tutkimusten pointti. Älä mene tutkimuksiin, jos et halua niitä.
Ei kannata hankkiutua edes raskaaksi jos ei halua pilluunsa tungettavan mitään.
Minua taas kätilö repi vessasta pois että et sinä ulosta,se on vauva mikä painaa ja sitten ähisi tuskastuneena kun ripuli lensi pitkin lattioita että no näköjään sulla olikin iso hätä. Mies meinasi pyörtyä,pas"aa ja verta pitkin lattioita.
Luin jostain kirjasta kuvien kera että selällään makuu ei avaa lantiota / synnytyskanavaa, päinvastoin, työntää häntäluun siihen eteen joten ahdasta on. Itse ponnistin ja synnytin kaksi kertaa synnytysjakkaralla, toinen ponnistusvaihe kesti tunnin.
Näitö kun lukee niin miksi ihmeessä miehen pitää olla mukana synnytyksessä videokameran kanssa tai ilman?
Toisekseen kuka sitä dokumenttia sitten haluaa katsoa?
Onko miehestä ollut mukana hyötyä vai haittaa?
Onhan siinä draamaa enemmän kun hoitajia on pitämässä synnyttäjää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte synnyttäneenne sängyssä makuuasennossa, niin oikeastiko? Itsekin olen synnyttänyt sängyssä kaksi kertaa, mutta sänky on ollut istuvassa/puoli-istuvassa asennossa eli en ole maannut.
Ihan sama, makaaminen, istuva ja puoli-istuva on samanlaiset siltä osin, ettei niisä tule painovoima ollenkaan avuksi, jolloin se tekee synnytyksestä turhan raskaan ylöspäintyöntämiskokemuksen
Minusta istuva asento tuntui parhaalta enkä olisi muussa asennossa halunnut synnyttää. Pöntölläkin istutaan ja ponnistetaan.
Pöntöllä istut puoli-istuvassa asennossa? Mihin se vauva siinä tulee, kun sänky on esteenä?
Mites ne synnytyssängyt? Eikö niitäkin vartavasten synnytystä varten rakenneta? Jos joku asento on toisille parempi, kyllähän siihen saa sopivan synnytysistuimen tehtyä, jos synnytyssänkyä ei saa säädettyä. Ei tarpeilla käyntiä varten rakennettua WC pönttöä tarvitse sen vuoksi synnytystä varten valjastaa. Ei siihen tarvitse luultavasti edes sitä panostaa mitä sänkymalliseen, kun materiaalia tarvii paljon vähemmän, kun ei ihmistä tarvitse makuuasennossa kannatella ja tukea.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan totta puhutaan, niin Suomessa synnytys- ja äitiyskuolleisuus romahti silloin, kun otettiin 1800-luvulla käyttöön kunnankätilöjärjestelmä. Asiantunteva kätilö pystyy tekemään yhtä ja toista vauvan ja äidin pelastamiseksi, ja kotisauna on ollut turvallisempi kuin synnytyslaitos, missä lapsivuodekuumeen riski on ollut suurempi.
Toki sitten myöhemmin synnytys on muuttunut edelleen turvallisemmaksi, kun on saatu sairaaloihin hätäsektiovalmius ym. Mutta isoin ero on siinä, kun ammattilaiset kätilöt tulivat äitien ja vauvojen saataville.
Ja veripalvelut, käsitys hygieniasta, leikkauksessa anatomian ja komplikaatioiden ymmärrys on parantunut. Ollaan vuosisadassa siirrytty aivan eri tasolle synnytyksissä.
Vaan nyt osassa maata, kun sairaaloita lakkautettiin kestää jo ambulanssin saaminen ruuhkasta riippuen. Sen päälle useampi tunti sairaalaan synnyttämään. Tai vaihtoehtona maksaa tonneja, jotta voi turvallisemmin ennen synnytystä muuttaa hetkeksi synnytyssairaalan viereen potilashotelliin. Kun edes kätilöitä ei jätetä maakuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte synnyttäneenne sängyssä makuuasennossa, niin oikeastiko? Itsekin olen synnyttänyt sängyssä kaksi kertaa, mutta sänky on ollut istuvassa/puoli-istuvassa asennossa eli en ole maannut.
Ihan sama, makaaminen, istuva ja puoli-istuva on samanlaiset siltä osin, ettei niisä tule painovoima ollenkaan avuksi, jolloin se tekee synnytyksestä turhan raskaan ylöspäintyöntämiskokemuksen
Minusta istuva asento tuntui parhaalta enkä olisi muussa asennossa halunnut synnyttää. Pöntölläkin istutaan ja ponnistetaan.
Pöntöllä istut puoli-istuvassa asennossa? Mihin se vauva siinä tulee, kun sänky on esteenä?
Mites ne synny
Onko synnytystä varten jotkut erikoissängyt, vai ihan perus säädettävät sairaalasängyt? Ei kyllä oikeasti hajuakaan, ei tullut pahemmin kiinnitettyä huomiota siihen millainen se sänky oli 😅
Itse yritin ponnistaa myös kyljellään mutta kyllä se puoli-istuva oli jotenkin helpompi. En tiedä sitten jakkarasta/kyykkyasennosta olisiko ne toiminut. En muista pidettiinkö kiinni, ehkä, helpompihan se on jos saa jaloille tukea. Ei todellakaan pakotettu mihinkään kummassakaan synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä tarkoitan. Tee kuten sanomme tai vauva kuolee. Sairasta ja vihamielistä. Pysykää kaikki poissa tuosta hirviölaitoksesta.
Harmi, että äitisi ei pysynyt, vaan sait syntyä turvallisesti sairaalassa.
Sairaala ei ole turvallinen vaan päin vastoin, vaarallinen ja vihamielinen paikka synnyttää. Vastaan ihan vaan siksi ettei joku erehdy ottamaan tuota itsestäänselvyytenä heittämääsi valhetta vahingossakaan todesta.
Et olisi täällä sekoilemassa, jos sairaala olisi vaarallinen. Olisit haudassa. Sori siitä, pikkuinen.
Sairaala on vaarallinen. Ihan vasta oli taas tilastoa virheiden määrästä kuolemissa tai vahingoissa. Toki monesti vaarallisempaa voi olla ilman sairaalaa. Vaan ei mikään invasiivinen toimenpide ole turvallinen, sen takia niitä ei tehdä vain jos potilas haluaa. Ellei joku idiootti mene kauneuskirurgiaan yksityiselle vaikka leventämään persettään.
Onko synnytystä varten jotkut erikoissängyt, vai ihan perus säädettävät sairaalasängyt? Ei kyllä oikeasti hajuakaan, ei tullut pahemmin kiinnitettyä huomiota siihen millainen se sänky oli 😅
Itse yritin ponnistaa myös kyljellään mutta kyllä se puoli-istuva oli jotenkin helpompi. En tiedä sitten jakkarasta/kyykkyasennosta olisiko ne toiminut. En muista pidettiinkö kiinni, ehkä, helpompihan se on jos saa jaloille tukea. Ei todellakaan pakotettu mihinkään kummassakaan synnytyksessä.
On sellaiset, jotka synnytystilanteessa näyttää aika lyhyiltä, kun jalkapää irrotetaan. Ja saa kaikennäköistä säätöä ja telinettä tai laitetta siihen kiinni. Paljoa muuta en muista.