Onko olemassa jokin hyvä syy sille, että synnyttäjää pidetään ponnistusvaiheessa väkisin kiinni?
Siten että synnyttäjä makaa selällään, kaksi ihmistä pitää jaloista niin ettei synnyttäjä pääse liikkumaan mihinkään suuntaan, on aivan sekaisin kivusta eikä haluaisi että pidetään kiinni vaan haluaisi pystyä liikkumaan edes? Minulla oli noin ja vielä seitsemän vuoden jälkeen ahdistaa ja välillä mieli on jumissa tuossa tilanteessa. Olen ajatellut, että tuo kuului asiaan ja varmaan siihen oli jokin syy, mutta oliko, ja mikä? Tuo kiinni pitäminen kesti kuitenkin tunnin.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin halunnut liikkua ja synnyttää kyykyssä (luonnollista ihmisille), mutta perätilan takia piti olla piuhat kiinni vauvassa ja oli pakko maata sängyssä. Se alkuihminen minussa kehotti liikkumaan, mutta ei saanut. Vieläkin vi tut taa. Makuuasentoa sängyssä luullaan parhaaksi synnytysasennoksi, vaikka seisaallaan/kyykyssä olisi parempi ponnistusvoima. Ennen vanhaan näin moni synnyttikin. Pitäisi antaa synnyttäjän päättää, jos ei ole kunnon syytä selinmakuulle. Kunnon syy ei ole se, että on helpompaa kätilöille.
Kukaan ei luule sitä parhaaksi ja on varsin hyvin myös lääketeollisuuden tiedossa miten haitallinen ja huono se on. Sen takia tuo onkin suoranaisen törkeää ja sadistista väkivaltaa naisia kohtaan. Siis aivan maailmanluokan rikos r aiskata ja pahoinpidellä kaikki synnyttävät naiset noin.
Helpompaa olisi ollut laittaa jalat remmeillä kiinni telineisiin ja suukapula.
Vierailija kirjoitti:
Ponnistusvaiheessa tämä. En olisi edes jaksanut olla missään muussa asennossa kuin selälläni, olin jo niin väsynyt ja kamalissa kivuissa. Kätilö käski miestäni pitämään toiselta puolelta kiinni ja piti itse toista puolta. Ihan lopussa oli kaksi kätilöä pitämässä. Olisin halunnut edes välillä taukoa tuosta, mutta ei. Kyllä jos tuolle oikeasti on ollut jokin tarve niin hyväksyn kyllä lapsen parhaaksi. Siksi kyselen.
Ap
Oliko vauva perätilassa? Se selittäis
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita suunniteltu sektio, niin ei pakoteta mihinkään. Itselle niitä tehty kolme ja ei jäänyt traumoja synnytyksistä. Jos sektiota ei olisi ollut mahdollista valita, en olisi hankkinut lapsia lainkaan.
Mulla oli lapsi perätilassa, enkä saanut sektiota vaikka halusin. Vauva arvioitiin 3,4 kiloiseksi. Kuulemma hyvin voi synnyttää ja tulee niin kalliiksi (!) sektio. No, oli 4,4 kiloinen, isopäinen poika ja repesin pahasti. Synnytys kesti vielä 20 tuntia. Kiitos Kätilöopiston v. 1995.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ponnistusvaiheessa tämä. En olisi edes jaksanut olla missään muussa asennossa kuin selälläni, olin jo niin väsynyt ja kamalissa kivuissa. Kätilö käski miestäni pitämään toiselta puolelta kiinni ja piti itse toista puolta. Ihan lopussa oli kaksi kätilöä pitämässä. Olisin halunnut edes välillä taukoa tuosta, mutta ei. Kyllä jos tuolle oikeasti on ollut jokin tarve niin hyväksyn kyllä lapsen parhaaksi. Siksi kyselen.
Ap
Tuo asento on väärä ja kaventaa synnytyskanavaa, siksi se on niin sietämätön naiselle (JA VAUVALLE). Sama kun joku käskisi sinut paskantamaan päällä seisoen, paitsi tietysti paskantamisen sijaan synnyttämään
Tuo on ihan yksinkertaisesti rakenteellista seksuaaliväkivaltaa, ei yhtään mitään sen kummempaa. Erittäin vakavaa ja sairasta sellaista. Gorea.
Mikä on oikea synnytysasento?
Asennon voi ihan itse valita, mutta jos on ongelmia tuossa asennossa on helpompi leikata väliliha ja tehdä muita toimenpiteitä. Älkää aina valittako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita suunniteltu sektio, niin ei pakoteta mihinkään. Itselle niitä tehty kolme ja ei jäänyt traumoja synnytyksistä. Jos sektiota ei olisi ollut mahdollista valita, en olisi hankkinut lapsia lainkaan.
Kannattaa ja kannattaa. Mua taas kauhistutti leikkaus. Mulla oli istukka kohdunsuulla, joten oli se mahdollisuus, että synnyttäisin sektiolla. Olin helpottunut, kun istukka siirtyi. Toivon, ettei koskaan tarvitsisi mennä isoon leikkaukseen.
No itseä pelotti kipu ja epäluottamus kätilöitä kohtaan. Helpotti, kun oli mahdollisuus valita toimenpide, jossa yllätysmomentteja on mahdollisimman vähän. Tykkään muutenkin suunnitella ja aikatauluttaa asioita. Haluan, että asioilla on tietty järjestys ja struktuuri.
Monet sektiolla synnytt
Sektio eli kohdun silpominen on tietysti täysin luonnoton ja vakava, väkivaltainen toimenpide, siinä missä synnytys on luonnollinen. Näistä kyllä löytyy infoa jokaiselle joka viitsii ottaa asioista selvää. Oikeat ratkaisut eivät löydy käypähoidosta - se lafka tuottaa synnytysgorea.
Te jotka sanotte synnyttäneenne sängyssä makuuasennossa, niin oikeastiko? Itsekin olen synnyttänyt sängyssä kaksi kertaa, mutta sänky on ollut istuvassa/puoli-istuvassa asennossa eli en ole maannut.
Vierailija kirjoitti:
Jos synnyttäjä ei pysy paikoillaan ja meinaa vaikka lähteä baariin, niin voi olla varmaan se synnytys sellaisessa vaiheessa, että pitää pysyä paikallaan. Tuskin normaalisti mitään kiinnipitämistä tarvitaankaan. Ei se mikään yleinen tapa ole ja ehkä sellaiseen ei ole juuri tarvettakaan.
Suomessa ketään ei voi pidättää jos ei ole vangittuna tai lain pakkokeinot täyty, eli oletus vähäistä suuremmasta rikoksesta. Jos synnyttäjä haluaa kesken synnytyksen määrätietoisesti lähteä vaikka lähipizzeriaan, ei kätilöt lain mukaan sitä voi estää vaikka se olisi synnytyksen kannalta parempi. Silloin synnyttäjä kävelee just sinne minne haluaa. Lähipubiin menoa ei välttämättä kannata kertoa ponnistusvaiheessa, koska sitä saattaa joutua hetken päästä selittämään lastensuojelulle ja voi olla ihan peruste pohtia alkoholin aiheuttavan jo melkoista riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte synnyttäneenne sängyssä makuuasennossa, niin oikeastiko? Itsekin olen synnyttänyt sängyssä kaksi kertaa, mutta sänky on ollut istuvassa/puoli-istuvassa asennossa eli en ole maannut.
Ihan sama, makaaminen, istuva ja puoli-istuva on samanlaiset siltä osin, ettei niisä tule painovoima ollenkaan avuksi, jolloin se tekee synnytyksestä turhan raskaan ylöspäintyöntämiskokemuksen
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin halunnut liikkua ja synnyttää kyykyssä (luonnollista ihmisille), mutta perätilan takia piti olla piuhat kiinni vauvassa ja oli pakko maata sängyssä. Se alkuihminen minussa kehotti liikkumaan, mutta ei saanut. Vieläkin vi tut taa. Makuuasentoa sängyssä luullaan parhaaksi synnytysasennoksi, vaikka seisaallaan/kyykyssä olisi parempi ponnistusvoima. Ennen vanhaan näin moni synnyttikin. Pitäisi antaa synnyttäjän päättää, jos ei ole kunnon syytä selinmakuulle. Kunnon syy ei ole se, että on helpompaa kätilöille.
Luuletko oikeasti, että kätilöt eivät tiedä sitä, että painovoima apuna olisi paras asento synnytyksessä. Mä vain ihmettelen, että ettekö te ole oikeasti lukeneet miksi joskus se ei vain onnistu.
Ensinnäkin, lapsen sydän äänet voivat laskea tietyissä asennoissa.
Ollessasi kyykyssä tai kohdallaan/seisovilleen lapsen pää voi blokata sinun laskimoverenkiertosi, jolloin alapäästä on aivan turvoksissa. Ei silloin voi synnyttää niin, vaan repeäsit todella rajusti, jos vauva edes pääsisi sen kaiken vernepakkauman ohi.
Vielä sekin, että kaikki eivät löydä ponnistussuuntaa noin, niin hölmöltä kuin se kuulostaakin. Ponnistus ei siis eteni ja silloin etsitään kyllä parasta asentoa. Alamäkeen ponnistaessa ei myöskään välttämättä kätilö saa tuettua välilihaa tarpeeksi ja/tai vauva on tiukassa. Parempi asento kätilölle sekä kontrolloidumpi ponnistus. Ei niin isoa repeämään välttämättä.
Ettekö te ole ennen synnytystä oikeasti ole tutustuneet näihin. Varmaan joku kätilö voisi kertoa vielä enemmän selityksiä.
Ap:n ongelmaan, mä luulen, että tuolla yritettiin välttää viimeiseen asti, ettei vauva nouse todella korkealla takaisin, kun silloin kun lyöt jalat takaisin liikkeessä yhteen. Minun veikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo asento on väärä ja kaventaa synnytyskanavaa, siksi se on niin sietämätön naiselle (JA VAUVALLE). Sama kun joku käskisi sinut paskantamaan päällä seisoen, paitsi tietysti paskantamisen sijaan synnyttämään
Tuo on ihan yksinkertaisesti rakenteellista seksuaaliväkivaltaa, ei yhtään mitään sen kummempaa. Erittäin vakavaa ja sairasta sellaista. Gorea.
Mikä
Esim. Polvillaan, kontallaan, kyykyssä, istualtaan riippuen vauvan asennosta. Keho ja luonto tietää. Voi nojata johonkin ja ottaa tukea jostakin. Kylkiasento on ok jos on todella väsynyt. Tuo selällään oleminen on täysin luonnoton, edelleen sama kuin paskantaisit päällä seisoen. Kaventaa synnytyskanavaa jopa 30%, ei painovoiman apua, ei huomioi vauvan asentoa, jne. Se on kehitetty alun perin voyeristisin tarkoituksin ja sadismi on kiihottanut siihen koko maailman. Äärimmäisen sairasta ja naisvihamielistä - ja totta kai vauva kärsii synnytysväkivallasta ihan yhtä paljon kuin nainenkin, jollei jopa enemmän. Nykyään vauva saatetaan repiä kohdusta jopa väkisin imukupilla, joka luo vinon pinon muita ongelmia ja riskejä. Kuvittelepa miltä sinusta tuntuisi tulla väärässä asennossa päästä repien liian ahtaan kanavan läpi - saattaa tulla muitakin vauroita kuin paha mieli
Vierailija kirjoitti:
Asennon voi ihan itse valita, mutta jos on ongelmia tuossa asennossa on helpompi leikata väliliha ja tehdä muita toimenpiteitä. Älkää aina valittako.
Ei voi. Kätilöt painostavat ja pakottavat pöydälle jotta pääsevät sörkkimään ja tuijottamaan. Ja totta kai tarvitaan toimenpiteitä, jos ei saa synnyttää luonnollisesti. Oho leikkasin sinua puukolla - tarvitset varmaan toimenpiteen jotta verenvuoto loppuu. I diootit...
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä "synnytys on väkivaltaa" hullu. Ei selkeästi ole koskaan itse synnyttänyt.
Taitaa olla jotain vihanhallintaongelmia hällä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo asento ei ole synnytysasento vaikka ylävartalolla olisi tukea. Se on tirkistely-, sörkkimis- ja silpomisasento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä
Luonnonkansat synnyttävät vieläkin kyykyssä. Liikkuvat vapaasti ennen sitä. Kävelevät, huojuttavat itseään yms. Ponnistusvaiheessa kyykyssä tai seisten. Saa eniten voimaa ponnistuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, makaaminen, istuva ja puoli-istuva on samanlaiset siltä osin, ettei niisä tule painovoima ollenkaan avuksi, jolloin se tekee synnytyksestä turhan raskaan ylöspäintyöntämiskokemuksen
Minusta istuva asento tuntui parhaalta enkä olisi muussa asennossa halunnut synnyttää. Pöntölläkin istutaan ja ponnistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Kätilöt painostavat ja pakottavat pöydälle jotta pääsevät sörkkimään ja tuijottamaan. Ja totta kai tarvitaan toimenpiteitä, jos ei saa synnyttää luonnollisesti. Oho leikkasin sinua puukolla - tarvitset varmaan toimenpiteen jotta verenvuoto loppuu. I diootit...
Älä jaksa jauhaa paskaa. Mitä sä saat siitä, että satuilet noita voimafantasioitasi, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa? Ei se sun römpsäsi niin mielenkiintoinen ole, että kukaan sitä ilolla haluaisi katsella.
Sektio eli kohdun silpominen on tietysti täysin luonnoton ja vakava, väkivaltainen toimenpide, siinä missä synnytys on luonnollinen. Näistä kyllä löytyy infoa jokaiselle joka viitsii ottaa asioista selvää. Oikeat ratkaisut eivät löydy käypähoidosta - se lafka tuottaa synnytysgorea.
Määrittelepä tarkemmin se luonnollinen. Onko luonnollista, jos ihmistä revitään joskus tuntikausiksi venyvissä synnytyksissä ja joutuu sen vuoksi ommeltavaksi, joskus tiputukseen? Kyllä syövät ja sydänkohtauskin on luonnollisia siinä mielessä, että luonnostaan ja biologian vuoksi ne tulee monelle ennen pitkää vastaan. Silti niitä hoidetaan invasiivisesti leikkauksilla. Ei kasvainta yritetäkään luonnollisin keinoin repiä.
Monet sektiolla synnyttäneet ovat kertoneet, että sektio aiheutti kovia kipuja pitkäksi aikaa. Mulla ei siis ole siitä kokemusta, mutta itse asiassa just tänään töissä kaksi sektioitua tästä puhui.
Mulla on kokemusta ainoastaan yhdestä olkapään alueen leikkauksesta. Siitä on kohta kaksi vuotta, ja tunnen sen arven koko ajan. Toivon, etten joutuisi enää leikkauksiin.