Onko olemassa jokin hyvä syy sille, että synnyttäjää pidetään ponnistusvaiheessa väkisin kiinni?
Siten että synnyttäjä makaa selällään, kaksi ihmistä pitää jaloista niin ettei synnyttäjä pääse liikkumaan mihinkään suuntaan, on aivan sekaisin kivusta eikä haluaisi että pidetään kiinni vaan haluaisi pystyä liikkumaan edes? Minulla oli noin ja vielä seitsemän vuoden jälkeen ahdistaa ja välillä mieli on jumissa tuossa tilanteessa. Olen ajatellut, että tuo kuului asiaan ja varmaan siihen oli jokin syy, mutta oliko, ja mikä? Tuo kiinni pitäminen kesti kuitenkin tunnin.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin iso asia jos se tehdään vauvasi parhaaksi? Jalkoja usein levitetään jotta olet oikeassa asennossa ei se ole mitään väkisin kiinnipitämistä. Jos et osaa olla oikeassa asennossa eikö ole hyvä että sinut pidetään sellaisessa kun kyse on aika isosta asiasta ?
Mua ei pidetty kiinni synnytyksessä, mutta sen sijaan synnytys meni muuten penkin alle, osittain kätilön toiminnasta johtuen. Ei siitä ole kenellekään etua, että naiselle tehdään tuossa tilassa jotain, jota hän ei ymmärrä, mutta joka on "vauvan eduksi". Selittää pitää vähintään. Mä ainakin olin sen synnytyksen jälkeen ihan hajalla. Ei se ole hyvä tapa aloittaa elämä vauvan kanssa. Monella vaikuttaa myös siihen, haluaako lisää lapsia vai ei. Minä menin pelkopolin kautta.
Aloittaja, pahoittelut nyt, että epäilen kuitenkin hieman sun kertomusta. Mietin vain samaa kuin joku toinenkin: miten kukaan jaksoi pitää sua niin kauan paikallaan? Ei kiinni pitäminen kuulu synnytykseen. Jos susta pidettiin väkisin kiinni, voiko olla, että käyttäydyit jotenkin holtittomasti? Suosittelen tilaamaan partogrammin, jos siitä selviäisi.
Jos synnyttäjä ei pysy paikoillaan ja meinaa vaikka lähteä baariin, niin voi olla varmaan se synnytys sellaisessa vaiheessa, että pitää pysyä paikallaan. Tuskin normaalisti mitään kiinnipitämistä tarvitaankaan. Ei se mikään yleinen tapa ole ja ehkä sellaiseen ei ole juuri tarvettakaan.
Itse synnytin perätilassa olevan vauvan ja oli hetki kun lääkärit sanoi että nyt ei saa yhtään liikkua ja hoitajat varmisti etten liiku, koska se olisi voinut vaarantaa lapseni ja minut.
Niin he ovat varmaan tukeneet sua, mutta eivät ilmeisesti sitten ole lukenut tilannetta oikein, jos olet kokenut sen tuolla tavalla. Siinä ponnistusvaiheen tilassa voi tulla kyllä kaikenlaista pakokauhua. Minulla molemmissa synnytyksissä kätilöt tukivat kiinni pitäen minua ponnistusvaiheessa
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita suunniteltu sektio, niin ei pakoteta mihinkään. Itselle niitä tehty kolme ja ei jäänyt traumoja synnytyksistä. Jos sektiota ei olisi ollut mahdollista valita, en olisi hankkinut lapsia lainkaan.
Kannattaa ja kannattaa. Mua taas kauhistutti leikkaus. Mulla oli istukka kohdunsuulla, joten oli se mahdollisuus, että synnyttäisin sektiolla. Olin helpottunut, kun istukka siirtyi. Toivon, ettei koskaan tarvitsisi mennä isoon leikkaukseen.
Se syy on synnytysväkivalta ja tuo asento on itsessään sadistinen, sekä luonnollisen synnytyksen vastainen. Ei siihen ole sen kummempaa syytä kuin väkivaltaan tai r aiskauksiin ja goreenkaan. Naisviha ja kateus.
Ponnistusvaiheessa tämä. En olisi edes jaksanut olla missään muussa asennossa kuin selälläni, olin jo niin väsynyt ja kamalissa kivuissa. Kätilö käski miestäni pitämään toiselta puolelta kiinni ja piti itse toista puolta. Ihan lopussa oli kaksi kätilöä pitämässä. Olisin halunnut edes välillä taukoa tuosta, mutta ei. Kyllä jos tuolle oikeasti on ollut jokin tarve niin hyväksyn kyllä lapsen parhaaksi. Siksi kyselen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin iso asia jos se tehdään vauvasi parhaaksi? Jalkoja usein levitetään jotta olet oikeassa asennossa ei se ole mitään väkisin kiinnipitämistä. Jos et osaa olla oikeassa asennossa eikö ole hyvä että sinut pidetään sellaisessa kun kyse on aika isosta asiasta ?
Mua ei pidetty kiinni synnytyksessä, mutta sen sijaan synnytys meni muuten penkin alle, osittain kätilön toiminnasta johtuen. Ei siitä ole kenellekään etua, että naiselle tehdään tuossa tilassa jotain, jota hän ei ymmärrä, mutta joka on "vauvan eduksi". Selittää pitää vähintään. Mä ainakin olin sen synnytyksen jälkeen ihan hajalla. Ei se ole hyvä tapa aloittaa elämä vauvan kanssa. Monella vaikuttaa myös siihen, haluaako lisää lapsia vai ei. Minä menin pelkopolin kautta.
Aloittaja, pahoittelut nyt, että epäilen kuitenkin hieman sun kertomusta. Mietin vain samaa kuin joku toinenkin: miten kuk
Itselläkin pidettiin vuonna 2022 ja lisäksi suoneen lisättiin koko ajan huumetta joka pakotti supistuksia. Lisäksi silvottiin ilman lupaa, kätilö kysyi lääkäriltä ja veri lensi.
Ihan yksi neuvo teille naisille, älkää lisääntykö. Synnytys on vahvojen naisten juttu, ei teidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan sekoittaa asioita. Ei se että tuetaan ja levitetään jalkoja VAUVASI parhaaksi ole mitään väkisin kiinni pitämistä.
Älä selitä.
Miesselittäjän on PAKKO selittää, ei se voi olla selittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Ponnistusvaiheessa tämä. En olisi edes jaksanut olla missään muussa asennossa kuin selälläni, olin jo niin väsynyt ja kamalissa kivuissa. Kätilö käski miestäni pitämään toiselta puolelta kiinni ja piti itse toista puolta. Ihan lopussa oli kaksi kätilöä pitämässä. Olisin halunnut edes välillä taukoa tuosta, mutta ei. Kyllä jos tuolle oikeasti on ollut jokin tarve niin hyväksyn kyllä lapsen parhaaksi. Siksi kyselen.
Ap
Mitä mieltä miehesi sitten on? Miksi hän mielestään piti sinusta kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita suunniteltu sektio, niin ei pakoteta mihinkään. Itselle niitä tehty kolme ja ei jäänyt traumoja synnytyksistä. Jos sektiota ei olisi ollut mahdollista valita, en olisi hankkinut lapsia lainkaan.
Kannattaa ja kannattaa. Mua taas kauhistutti leikkaus. Mulla oli istukka kohdunsuulla, joten oli se mahdollisuus, että synnyttäisin sektiolla. Olin helpottunut, kun istukka siirtyi. Toivon, ettei koskaan tarvitsisi mennä isoon leikkaukseen.
No itseä pelotti kipu ja epäluottamus kätilöitä kohtaan. Helpotti, kun oli mahdollisuus valita toimenpide, jossa yllätysmomentteja on mahdollisimman vähän. Tykkään muutenkin suunnitella ja aikatauluttaa asioita. Haluan, että asioilla on tietty järjestys ja struktuuri.
Mä olisin halunnut liikkua ja synnyttää kyykyssä (luonnollista ihmisille), mutta perätilan takia piti olla piuhat kiinni vauvassa ja oli pakko maata sängyssä. Se alkuihminen minussa kehotti liikkumaan, mutta ei saanut. Vieläkin vi tut taa. Makuuasentoa sängyssä luullaan parhaaksi synnytysasennoksi, vaikka seisaallaan/kyykyssä olisi parempi ponnistusvoima. Ennen vanhaan näin moni synnyttikin. Pitäisi antaa synnyttäjän päättää, jos ei ole kunnon syytä selinmakuulle. Kunnon syy ei ole se, että on helpompaa kätilöille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksi neuvo teille naisille, älkää lisääntykö. Synnytys on vahvojen naisten juttu, ei teidän.
Myöhäistä. Mitäs nyt tehdään, lapset on jo synnytetty? Kerro, oi viisas.
Ap, mene terapiaan älä vaan enää lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo asento on väärä ja kaventaa synnytyskanavaa, siksi se on niin sietämätön naiselle (JA VAUVALLE). Sama kun joku käskisi sinut paskantamaan päällä seisoen, paitsi tietysti paskantamisen sijaan synnyttämään
Tuo on ihan yksinkertaisesti rakenteellista seksuaaliväkivaltaa, ei yhtään mitään sen kummempaa. Erittäin vakavaa ja sairasta sellaista. Gorea.
Vierailija kirjoitti:
Synnytys ei ole ihmeellistä. Tuo sairas väkivalta sen ympärillä on. Naisen ei tule olla "vahva", noin sanotaan vaan r aiskatuille, pahoinpidellyille ja väärinkohdelluille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä mieltä miehesi sitten on? Miksi hän mielestään piti sinusta kiinni?
No teki niinkuin kätilö käski? Mies on typerä ja luottaa näennäiseen auktoriteettiin niinkuin tietämätön nainenkin.
Ottakaa selvää asioista ennen kuin menette sinne r aiskaus-teurastamoon. Synnyttäkää kotona oikein.
Naiset on vahvoja, monet mutta ei ap, eikä nää muut lässyttäjät.
Haluaisin sanoa uskomattomaksi, vaikka uskonkin. Synnyttäessä ihminen on varmaan herkimmässä tilassa ja sitten just silloin kohdistetaan tuollaista väkivaltaa.