Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ompa köyhää! Kela korvaa vain 29e silmälaseista! Ja mun silmälasit tuli maksamaan liki 400e!

Vierailija
12.02.2025 |

Pinnoitteet, ja ohuet linssit ja jotain muuta välttämätöntä (monitehot).

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpopurran syytä että vähävaraiset ei saa nykyään mitään ja näkevät nälkää kaikennäköisiä lappuja kyllä joutuu täyttämään että saa edes muutaman kympin kuussa tukia ei työttömyys ole oma vika varsin kun sitä on saanut kärsiä vuosikaudet.

Vierailija
122/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

om kyllä köyhää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ei korvannut Guccin ja Pradan muotilasejani. Nyt räiskin tarkistuspyyntöjä, oikaisuvaatimuksia, kanteluita ja lokitietopyyntöjä kaikkiin ilmansuuntiin.

Oikeusvaltio oli virhe.

Minulla kyllä korvasi Pradan kehyksistä 150€, loput maksoin itse.

Minusta Pradan kehykset eivät ole kovin kauniit mutta se on mielipidekysymys.

Vierailija
124/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin hammaslääkärissä kela korvasi 0 euroa 236 eurosta. Ei ole työttömillä oikeutta hammaslääkäriin edes. Maksoin sen hammaslääkärin työmarkkinatuesta ja söin sitten makaroonilaatikkoa 3 viikkoa joka päivä.

Ihan kuten joutuu työssäkäyvätkin tekemään. Jos tulee yllättäviä menoja niin sitten tingitään muusta. Yksinkertaista.

Vierailija
125/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle korvasi 150€ kehyksistä ja linssit maksoi kokonaan Kela.

Joskus tuntuu, että pääsisi helpommalla ja ainakin halvemmalla jos tulot eivät olisi edes sitä alempaa keskitasoa jolloin on vain pärjättävä marketlaseilla kunnes on pystynyt keräämään rahat ihan oikeisiin silmälaseihin.

Vierailija
126/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvat moniteholasit on kamalat käyttää. Mielummin kahdet lasit: ulkokäyttöön ja toiset lukemiseen ja sisätöihin.

Vierailija
127/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa köyhää. Maksa itse lasisi. Niin minäkin teen ja maksavat muuten tavallisesti tonnin tai ylikin, kun on vaikka mitä säätöä 

Miksi toimeentulotukiasiakkaan pitåä maksaa itse (halvat) lasit, mutta täyttä palkkaa nauttivalle Kela korvaa tonnin lasit?

mitä satuilet?!! ei todellakaan korvaa! kuka tutun kaiman pikkuserkkul on muka hakenut mukamas toimeentulotukea silmälaseihin vaikka käy "täyttä palkkaa" nauttavana palkkatöissä ?? povoilua ja satuilua...

Vierailija
128/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun maksoi 1495e ja työpaikan sairauskassa korvasi  yli 16e menevän osan. Se 16e on omavastuu kaikista niistä kuiteista yhteensä jotka vie kerralla. Eli kannattaa sitä 6 kk aikana kerätä kaikki mahdolliset lippulaput. Reseptilääkkeetkin  kelakorvauksen jälkeen on sen 16

Missä tuollaisia sairauskassoja on? Eipä ole ikinä tullut omalla työuralla vastaan.

Esim Metsä-konsernilla. 

Vierailija
129/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla maksoi monitehot 750 €, ihan ite piti maksaa. 

Vierailija
130/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pelkät linssit maksoi 1100. Myopia maxima vaatii kolminkertaisen ohennuksen ja ikänäkö monitehot.

Haistakaa vttu persut. Lasit on pakolliset, muuten on sokea.

Vierailija
131/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukiasiakas saa pyytämällä, etukäteen maksusitoumuksen tiettyyn optikkoliikkeeseen, ja alelaarista valitsee raamit.

Sitoumus korvaa vain osan. 

Muut pienituloiset voi hakea saman vuoden verotuksessa veronmaksukyvyn alentumisvähennystä

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/vahennykset/mita-voi-vahentaa/vero…

Lasit on hävyttömän kalliita ja pakolliset. Mä en tunnista perheenjäseniäni neljän metrin päästä ilman niitä.

Vierailija
132/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali! Me matalatuloiset joudumme ihan itse maksamaan lasimme. Ihan turha edes hakea mitään avustusta. Ja voin sanoa, että kaksiteholasit on aika hintavat! 

Vierailija
133/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin hammaslääkärissä kela korvasi 0 euroa 236 eurosta. Ei ole työttömillä oikeutta hammaslääkäriin edes. Maksoin sen hammaslääkärin työmarkkinatuesta ja söin sitten makaroonilaatikkoa 3 viikkoa joka päivä.

No ihan oikein. Samalla tavalla me työssäkäyvät joudumme omat kulumme hoitamaan. On se kumma, kun yhteiskunnan piikkiin pitäisi kaikki saada.

Vierailija
134/143 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit ovat näköproteesi. Jos joltain puuttuu toinen jalka, ei kukaan sano että ostapa oma proteesisi tai ole ilman jalkaa.

Tässä keskustelussa menee hiukan sekaisin se, että silmälasit koostuvat kehyksistä (ns. sangat) sekä linsseistä. Kehyksiä saa parista kympistä eteenpäin eikä ylärajaa ole. Ei yhteiskunnan tietenkään tule maksaa mistään merkkikehyksistä kun halvalla saa täysin toimivat kehykset! Sen sijaan linssit on se osa silmälaseista, joka on näkökyvyltään heikentyneen ihmisen terveyden, toimintakyvyn ja turvallisuuden kannalta olennainen osa. Siinä ei ole kyse turhamaisuudesta ja minusta olisi kohtuullista, että jos ihmisellä ei ole riittäviä tuloja linssien hankintaan, yhteiskunta avustaisi siinä.

Vierailija
135/143 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekkotuomarksi

Vierailija
136/143 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun piti maksaa ihan itse kaikki!

Linssit -9 ja monitehot = 1200€!

Vierailija
137/143 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Tiimarista ois saanu 1 eurolla

Monitehot?

Kahdet eri lasit löhelle ja kauas ei monitehot ole pakollinen hankinta. Monella on erikseen kahdet lasit. 

Kellä on mahdollista venkslata ees taas eri lasien kanssa?? No jollain kotona kökkivällä eläkeläisellä varmaan. Mun on ainakin töissä nähtävä sekä lähelle että kauas, en mitenkään voi koko ajan vaihdella laseja. Mulla on linsseissä taittovirheenkorjausta - 9, ja nyt vielä ikänäkö vei lähinäön. En siis mitenkään voi olla ilman laseja!

eri

Vierailija
138/143 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kela maksoi kokonaan monitehot tässä 3kk sitten. Hintaa en tiedä paljon maksoivat koska se on kelan ja tässä tapauksessa Instrumentariumin välinen asia eikä se kuulu kuulemma asiakkaalle eli mulle koska kysyin sitä kelasta kun päätöksessä ei lukenut summaa.

Vierailija
139/143 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni kela maksoi kokonaan monitehot tässä 3kk sitten. Hintaa en tiedä paljon maksoivat koska se on kelan ja tässä tapauksessa Instrumentariumin välinen asia eikä se kuulu kuulemma asiakkaalle eli mulle koska kysyin sitä kelasta kun päätöksessä ei lukenut summaa.

Varmaan AP teit sillein että maksoit lasit eka itse ja vasta sen jälkeen hait kelalta korvauksia. Itse tein sen mokan että maksoin itse optikon tarkastuksen paikassa minkä kanssa kelalla ei ole sopimusta (Silmäasema) joten meni täysin omaan piikkiin. Intrussa oli sitten uus näöntarkastus minkä kela maksoi lasien lisäksi.

Nää lasit on hyvät kun lukee tai pelaa tietokoneella niin näkee jotain mutta muuten koska suurentavat niin en pysty pitää esim. autoa ajaessa tai liikkuessa muualla kuin kotona.

Vierailija
140/143 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan AP teit sillein että maksoit lasit eka itse ja vasta sen jälkeen hait kelalta korvauksia. Itse tein sen mokan että maksoin itse optikon tarkastuksen paikassa minkä kanssa kelalla ei ole sopimusta (Silmäasema) joten meni täysin omaan piikkiin. Intrussa oli sitten uus näöntarkastus minkä kela maksoi lasien lisäksi.

Nää lasit on hyvät kun lukee tai pelaa tietokoneella niin näkee jotain mutta muuten koska suurentavat niin en pysty pitää esim. autoa ajaessa tai liikkuessa muualla kuin kotona.

Näen siis ilman laseja ajaa mutta vähän sumeasti kaikki esim. kyltit missä lukee tien nimi niin näen lukea vasta kun olen sen kyltin kohdalla ja kun vähän siristän silmiä .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi