Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ompa köyhää! Kela korvaa vain 29e silmälaseista! Ja mun silmälasit tuli maksamaan liki 400e!

Vierailija
12.02.2025 |

Pinnoitteet, ja ohuet linssit ja jotain muuta välttämätöntä (monitehot).

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on näkö mennyt niin huonoksi, että en enää nää telkkarista tekstityksiä. Ei oo varaa silmälaseihin, niin piti ostaa isompi telkkari. Eikä kela edes korvannu!

Vierailija
142/165 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla maksoi monitehot 750 €, ihan ite piti maksaa. 

Samma här! 754 euroa tammikuussa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että silmälasien hinta voi tuntua järkyttävältä, mutta on tärkeää muistaa, että ihmisellä on ensisijaisesti velvoitus elättää itsensä omilla ansioillaan eikä ole oikeutettu odottamaan kaikkea ilmaiseksi tai valtion korvaavan täysin kaikkia tarpeitaan. Kela tukee tiettyjä terveydenhoitokustannuksia, mutta sen tuki ei voi kattaa kaikkia yksilöllisiä valintoja tai lisäominaisuuksia, kuten pinnoitteita, ohuita linssejä tai monitehoja.

On täysin ymmärrettävää, että monet tarvitsevat kalliita silmälaseja ja että esimerkiksi moniteholinssejä tarvitaan tietyissä elämäntilanteissa, mutta se ei tarkoita, että valtion tulisi maksaa täysin kaikki valinnat, joita tehdään henkilökohtaisista syistä tai mukavuudesta. Silmälasit eivät ole ainoastaan lääketieteellinen väline, vaan myös valinta, johon liittyy henkilökohtaisia mieltymyksiä ja tarpeita.

Vaikka on toki harmillista, että Kela ei kata kaikkia silmälasien kulu

Niin.

Mitäs sitten kun olet sairastunut ja siten työkyvytön?! Et omasta tahdostasi päädy asemaan jossa kinuat valtiota perus asioihin rahaa. Eikö se ole hyvivointivaltion ajatus, että huolehditaan niistäkin jotka joutuvat syystä tai toisesta heikompaan asemaan?

Ja hauskaahan tässä nyt esim. omalla kohdallani on se, että vaikka on lääkäriltä B-lausunto työkyvyttömyydestä, niin toinen lääkäri työeläkeyhtiössä kumoaa sen, eikä sinulle myönnetä kuntoutusrahaa vaan olet sitten ansiosidonnaisella ja kun ne on käytetty, eikä työkykyä edelleenkään ole, siirryt saamaan työttömyysturvaa, joka on niin onnetonta, ettei sillä kukaan elä.

En usko että kukaan huvikseen tällaiseen ryhtyy, vaan taustalla on oikeasti jokin syy. Ja sitäpaitsi, tänä päivänä ei tosta noin vaan mennä töihin. Yhtä paikkaa hakee useita satoja. Se, että tulisit valituksi, vaatii jo melkein ihmeen.

Vierailija
144/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Om?

Vierailija
145/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laseissa kehykset maksaa. Olsiti valinnut halvemmat kehykset vaikka ne ei oleisikaan ollut niin hienot ja vaikka ne ei olisi sopinut sen hetkiseen tyyliisi

Vierailija
146/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittele juusolle hänen kyytiin pääset hänet kuljetetaan kivien murskaamoon siperiaan OPPIMAAN TAPOJA 

Vierailija
147/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit ovat näköproteesi. Jos joltain puuttuu toinen jalka, ei kukaan sano että ostapa oma proteesisi tai ole ilman jalkaa.

Tässä keskustelussa menee hiukan sekaisin se, että silmälasit koostuvat kehyksistä (ns. sangat) sekä linsseistä. Kehyksiä saa parista kympistä eteenpäin eikä ylärajaa ole. Ei yhteiskunnan tietenkään tule maksaa mistään merkkikehyksistä kun halvalla saa täysin toimivat kehykset! Sen sijaan linssit on se osa silmälaseista, joka on näkökyvyltään heikentyneen ihmisen terveyden, toimintakyvyn ja turvallisuuden kannalta olennainen osa. Siinä ei ole kyse turhamaisuudesta ja minusta olisi kohtuullista, että jos ihmisellä ei ole riittäviä tuloja linssien hankintaan, yhteiskunta avustaisi siinä.

Silmälasit ovat laillista ryöstöä. En voi mitään sille, että minulla on lievä näkövamma, jonka takia uusimmat moniteholasit maksoivat 1400€. Kehysten osuus on 100 €. 

Vierailija
148/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kela oo ikinä korvannut silmälaseista mitään.  Tosin en oo kelan asiakaskaan .

Olisit hakenut ostolapun ensin.  Mutta hait sen jälkikäteen toimeentulotukena?

Vierailija
149/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua panettaa maksaako kela teko pimpin 

Vierailija
150/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi veronmaksajien pitäisi maksaa 29e laseistasi? mene töihin, jos haluat nähdä.

Vierailija
151/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin niin ei ole ongelma.

Työttömän hankintoihin se Kela korvaus on 100%, olet ymmärtänyt asian väärin.

Vierailija
152/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pääasiassa tyhjää puhuva käsiään heiluttelava toimari nostaa km-korvauksia kuussa tonnin, ilmaista rahaa, kaikki nyökkää ja hyväksyy ompa ahkera ajamaan! Etenkin kokoomus-mitalistit kabitentti väkeä siis.

Hyvinvointi-Suomessa ei saisi työttämät nähdä eteensä, eikä pitää hampaitaan, jos kokoomusta kuunnellaan- jos ei ole varaa yksityiseen (kela korvaus kelpaa kaikille siellä kävijöille hei) niin olkoon näkemättä ja syömättä muuta kuin pinaatti soppaa.

Enää alle 2 vuotta tätä kurjuutta niin pääsee äänestämään.

Vierailija
153/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla maksoi yli 1600 ja ihan itse maksoin. Kelalta en saisi vaikka hakisin

Vierailija
154/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun rillit maksoi jotain 230 egee, tosin ei mitään hajua minkä valmistajan pokat noissa on. Eikä kyllä käynyt pienessä mielessä mikään vatun Kela.

Vierailija
155/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri 29€ lasit. Tosin vakiovahvuuksilla (max 3D).

Vierailija
156/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa, ei ompa!

Vierailija
157/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ilmaiseksi.

Niin minäkin. TYÖNantaja maksoi.

Vierailija
158/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa, ei ompa!

empä tiennyt

Vierailija
159/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulle pitäisi maksaa monitehot?

Loiset taas luulee että se on selvyys että muut aina maksaa, juuri se tässä maassa on vialla!

Vierailija
160/165 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäkin on tasan 29 euroa liikaa.

Paljonko korvataan mehiläisessä käymisestä, 30e? Sekin olen liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi